Geheime sportmenu

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Abii
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2012, 09:05
Locatie: Lelystad

Geheime sportmenu

Bericht door Abii » 05 mei 2013, 15:22

Goeiedag bmw liefhebbers,

Ik zie op youtube een filmpje waar iemand laat zien hoe hij een knop instaleerd waarmee hij een " geheime sportmode" activeerd



Geeft iemand hier eerder wat van gehoord en zal het werken op mijn 530d uit 2005

Hij heeft trouwens nog meer leuke diy videos raad jullie ook aan om een kijkje te nemen bij de rest van zijn filmpjes

Groetjes abii
Laatst gewijzigd door Rene08 op 06 mei 2013, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube film ingesloten
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Geheime sportmenu

Bericht door henri.thijssen » 05 mei 2013, 17:11

ja dit werkt.
Echter kan ik niet echt echt zeggen of ik verschil merk ?

zie ook:

http://www.e60-forum.de/thread.php?threadid=27542&sid=#

ps z'on sport knop heb ik nog liggen als iemand interesse heeft.
Orgineel heb je ook de afdekplaat voor versn.hendel nodig, maar als je handig bent, kun je vast wel een andere plaats voor vinden. (graag pm bij interesse)
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Geheime sportmenu

Bericht door tom_il » 05 mei 2013, 17:58

Er is heel wat discussie rond, DS mode zou hetzelfde doen. Alhoewel daar ook niet iedereen het eens over is.
525d E61 2007 pre-LCI

Abii
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2012, 09:05
Locatie: Lelystad

Re: Geheime sportmenu

Bericht door Abii » 06 mei 2013, 21:43

Maar is het dan iets anders als dat je hem met je pook op DS zet of is het alleen maar een andere manier om je auto in DS mode te zetten ?
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Geheime sportmenu

Bericht door tom_il » 07 mei 2013, 07:34

Dat is niet duidelijk, sommige die het gedaan hebben zeggen dat ze een verschil voelen met DS mode, andere zeggen van niet. ikzelf zou graag een sport stand hebben waarbij de gasresponse en het stuur harder word zonder dat de automaat later opschakeld. Vind het persoonlijk vervelend dat in DS hij zo laat opschakeld, goed voor een benzine maar voor een diesel vind ik het nutteloos.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Davud
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:33

Re: Geheime sportmenu

Bericht door Davud » 08 mei 2013, 11:13

Wauw, nice!

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Geheime sportmenu

Bericht door Lowkey » 09 mei 2013, 13:04

ZF handleiding van de 6HP19/26

De EGS sturing van de E60 transmissie kan tussen 4 maps schakelen naar gelang rijstijl en selectie D of DS
in stand D: E en XE , economy en extreme economy
in stand DS: X en XS , sport en extreme sport

het lijkt dat die stekkerverbinding gewoon X of XS activeerd?
F10 N57N

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Geheime sportmenu

Bericht door tom_il » 09 mei 2013, 13:30

Het doet nog meer, het stuur word harder en de gasresponse word beter. Maar dit zou ook allemaal gebeuren als je hem in DS zet.
525d E61 2007 pre-LCI

Abii
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2012, 09:05
Locatie: Lelystad

Re: Geheime sportmenu

Bericht door Abii » 10 mei 2013, 09:36

Jaa daar twijfel ik dus over Tom_il
want ik neem aan dat die gozer van het filmpje dat ik heb gepost ook wel een DS stan heeft en hij zegt da hij verschil voelt. Plus ik zie geen Sport lampje branden in me dashboard en met het activeren van dat knopje zie je dat wel.. ik neem aan dat ik het toch ga proberen te doen ook. Zal dan gelijk een DIY posten.
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild

zino1976
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jan 2013, 12:57
Locatie: Limburg / Heerlen

Re: Geheime sportmenu

Bericht door zino1976 » 12 mei 2013, 21:05

Ik heb dit sinds kort ook gedaan, echter wel via de originele manier. Dus ook met de sportknop rechts beneden in het omlijstingspaneel van mijn schakelhendel van de automaat en de bedradig aangesloten zoals dit aanggeven staat in de WDS.
Ik heb maar een 2.0 liter M54 motor dus motormanagement aapassing (tunen) leverde mij haast niets op.
Deze sport mode echter wel! de motor word wakker en reageert sneller op het gaspedaal en is gewoon een stuk aktiever en lijkt 'sneller'
DS mode doet bij mij bijna niets, alleen maar de toeren langer vast houden, meer niet. Heb de indruk dat deze meer bedoeld is voor het geval dat je met een caravan in de bergen rijd of zo, maar de sportmode is echt leuk, vooral in mijn geval als je een lichtere motor hebt. Berijders met actieve stuurbekrachtiging hebben zelfs de bewering dat de stuurbekrachtiging ook anders reageert, maar daar kan ik niet over meepraten.
Leuke mod voor weinig! het enigste wat het duurst is is het paneel met de sport knop erop. en alleen voor auto's voor de facelift met het oude type transmissie.

Abii
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2012, 09:05
Locatie: Lelystad

Re: Geheime sportmenu

Bericht door Abii » 13 mei 2013, 22:11

Dus niet voor mijnn 530d uit 2005 ? Want ik heb niet de facelift en over me bak ben ik niet zeker hoe kom ik achter of ik oude type bak heb @zino1976 ?
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Geheime sportmenu

Bericht door tom_il » 13 mei 2013, 22:24

zino1976 schreef:Alleen voor auto's voor de facelift met het oude type transmissie.
Pre-Facelift heeft altijd de oude pook (transmissie is dezelfde).
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Geheime sportmenu

Bericht door DJLeonardo » 14 mei 2013, 14:01

Ik ben even benieuwd hoe dat zg "harder" worden van het stuur dan werkt met een hydraulische stuurbekrachtiging. Zou de bekrachtiging echt minder olie pompen in dat geval?
Ik heb het gehad op de F20 en dan wordt het stuur idd zwaarder als je de sportmodus aanzet. Dat is echter electronische stuurbekrachtiging. Ik vond het nogal irritant eerlijk gezegd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Geheime sportmenu

Bericht door tom_il » 14 mei 2013, 16:40

Als je servotronic hebt wat standaard is op de E60 vanaf ik dacht 2004 is de bekrachtiging harder naarmate je harder rijd. Dit is vrij subtiel maar werkt goed in mijn wagen. Geen idee hoe dit gebeurt. In hoevere de sporttoets hier nog veel aan wijzigd weet ik niet.

Beste stuurbekrachting is nogal altijd hydraulisch, vandaar dat op de M5 F10 deze hydraulisch is waar hij op de rest van de F10/F11 range electrische is. Beniewd wat ze op de nieuwe M3 gaan doen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Geheime sportmenu

Bericht door DJLeonardo » 14 mei 2013, 21:28

tom_il schreef: Beste stuurbekrachting is nogal altijd hydraulisch,
moah, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Ik vind de electronisch bekrachtiging van de F30 die ik nu rij toch wel beter dan welke hydraulische dan ook. Hij is super direct en heel constant. Ik moet wel zeggen dat ik de sportsteering heb die 25% minder stuuruitslag heeft dan standaard. Deze heb ik gekregen omdat de standaard bekrachtiging een ontwerpfout had. Maar goed, dat is dus opgelost.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”