"halen" van de motor en uitval (330)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Florish
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:35

"halen" van de motor en uitval (330)

Bericht door Florish » 02 jun 2013, 20:01

Goedenavond allemaal,

Ik heb sinds ik de auto heb, dat hij af en toe "haalt" bij stationair toerental.

Als ik gewoon afrem voor bijvoorbeeld een stoplicht is het niet, het is enkel bij manoeuvreren, en dan vooral bij achteruit rijden, en het is alleen met een warme motor.

Het is dan tijdens het manoeuvreren (spelen met de koppeling en gas) en zodra ik dan de auto in neutraal zet of de koppeling intrap dan gaat hij ook een aantal keren staan "halen" soms zover dat hij bijna uitvalt.

Vandaag moest ik +- 75-100 meter achteruit rijden , dus rustig met koppeling half en beetje gas, af en toe koppeling in etc. , hij begon dus weer te halen onder het manoeuvreren en opeens was hij afgeslagen... gestart en hij deed het weer meteen en geen foutmelding op het dashboard.

Wat kan dit zijn, ik wordt er langzaam aan een beetje ziek van, zeker als hij ook nog uit gaat vallen.

Extra Informatie:
- Het gaat om een E46 330i uit 2000 met 148.000 op de teller
- In Juni 2011 is de Inlaat nokkenassensor vervangen.
- 2 maand geleden heeft hij een inspectie II gehad en is dus alles kwa onderhoud vervangen (maar daarvoor deed hij het ook al )

Floris :duim:
Before: E46 330i sedan individual
Current: E83 X3 3.0si M-Sport

Gebruikersavatar
niels.marike
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2013, 22:17
Locatie: noord-scharwoude

Re: "halen" van de motor en uitval (330)

Bericht door niels.marike » 05 jun 2013, 19:44

Helaas, ik heb niet de oplossing, sterker nog: ik heb hetzelfde probleem, ook met een 330i!( 2001 met 155.00 km)
Ik heb geen storingen in INPA en DIS,, maar zoals jij ook zegt, vooral met achteruitrijden en wat spelen met de koppeling vliegt de toeren op en neer, ook nadat je stilstaat.Dit is erg irritant.

Bij jouw hebben ze dus het luchtfilter en de bougies vervangen?
2001 330CI

Gebruikersavatar
Florish
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:35

Re: "halen" van de motor en uitval (330)

Bericht door Florish » 05 jun 2013, 23:16

Yep alles , filters , bougies , vloeistoffen etc.
Before: E46 330i sedan individual
Current: E83 X3 3.0si M-Sport

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: "halen" van de motor en uitval (330)

Bericht door bofkont » 13 jun 2013, 21:24

Klinkt een beetje als slijtage aan de vanos unit, ook zou je de carter ventilatie kunnen vervangen preventief geeft ook deze klachten.

http://www.beisansystems.com/ info over de vanos en waar je de seals kunt bestellen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
niels.marike
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2013, 22:17
Locatie: noord-scharwoude

Re: "halen" van de motor en uitval (330)

Bericht door niels.marike » 15 jun 2013, 22:58

Hoi Bofkont,

Ik kreeg langzaamaan ook het idee dat dat het is, binnen twee weken gaan de seals vervangen worden en worden er eventueel bussen op de tandwielen geplaatst.
2001 330CI

Gebruikersavatar
VanosRepair
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2013, 12:04

Re: "halen" van de motor en uitval (330)

Bericht door VanosRepair » 17 jun 2013, 12:09

Beste Florish,

Halen en verminderd vermogen kan inderdaad met de VANOS te maken hebben (verminderd vermogen op lage toeren en zeker icm gebruik van de airco).
Heb je foutcodes uitgelezen?
Een VANOS revisie is goed voor elke 6 cilinder (M50tu t/m M54) als ze meer dan 80.000 km gelopen hebben. Of het echter in jouw geval alle klachten gaat verhelpen ligt natuurlijk aan de oorzaak.
Reinigen van het gasklephuis en stationair motor kan ook soms goed helpen.
Advies is, eerst foutcodes, dan verder zoeken.
De VANOS revisie is altijd een aanrader, en zou ik ook zeker (laten of zelf) uitvoeren.

Mvg,
VanosRepair
VanosRepair,
Specialist in VANOS revisie

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”