Met de M5 naar Frankfurt
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 20:07
Re: Met de M5 naar Frankfurt
Maar stiekem geen heimwee naar die v10?
Re: Met de M5 naar Frankfurt
De V10 was en is fenomenaal. Zonder turbo's meer dan 500pk uit een motor voor een straatauto weten te persen, vind ik serieus een knappere prestatie. Zeker als je vergelijkt dat de opvolger 8 jaar later 'slechts' 10% meer PK weet op te brengen maar dan wel met een hele dikke turbo.
De V10 was in alle opzichten extremer dan de V8 en dat maakte hem zo kenmerkend, Wat ik misschien nog wel het meeste mis is de graduele opbouw, Bij lage toeren gebeurde er nog niet veel maar naarmate je boven de 4.000 en 6.000 toeren komt wordt de smile steeds groter totdat de auto richting 8.000 toeren ging en het uitgilde.
De V8 heeft al onnoemelijk veel koppel bij lage toeren en dat blijft ook zo (begrenst) Daardoor is de beleving wat saaier, hij gaat namelijk altijd hard ;-) De F10 heeft echter wel een veel betere bak in de vorm van de DSG. De SMG was soms een kreng, zeker in het dagelijks gebruik.
Echter de F10 als auto geheel is veel beter dan de E60. Ook dat is niet vreemd met 10 jaar ontwikkel tijd die ertussen zit. Het is overigens geen diskwalificatie voor de E60 echter een goede vooruitgang die BMW heeft weten te bewerkstelligen.
Ik maak de vergelijking wel eens als volgt.
De E60 is een op hol geslagen postkoets met wilde paarden ervoor die over de prairie dendert. Je zit als bestuurder bovenop de bok van de koets en je bent veel en intensief bezig om het span op de weg te houden. Daarbij snuiven en briesen de paarden en zoeken ze heel regelmatig de waterbak op (hint).
De F10 is een machine waar je niet op de bok zit maar erin, Als een soort van rally auto met een op maat gemaakte stoel trek je hem aan en je hebt een geweldige controle over het voertuig. Alles is voorspelbaar en onder controle en met een eindeloos koppel sleurt hij je overal doorheen. Juist ook op de momenten dat het allemaal niet zo extreen hoeft te zijn (woon-werk) is het een veel praktischere auto.
Voor mij is de keuze F10 maar de E60 heeft zijn eigen kwaliteiten.
Hier het verschil in karakteristiek.

Het blijven plaatjes van auto's natuurlijk


De V10 was in alle opzichten extremer dan de V8 en dat maakte hem zo kenmerkend, Wat ik misschien nog wel het meeste mis is de graduele opbouw, Bij lage toeren gebeurde er nog niet veel maar naarmate je boven de 4.000 en 6.000 toeren komt wordt de smile steeds groter totdat de auto richting 8.000 toeren ging en het uitgilde.
De V8 heeft al onnoemelijk veel koppel bij lage toeren en dat blijft ook zo (begrenst) Daardoor is de beleving wat saaier, hij gaat namelijk altijd hard ;-) De F10 heeft echter wel een veel betere bak in de vorm van de DSG. De SMG was soms een kreng, zeker in het dagelijks gebruik.
Echter de F10 als auto geheel is veel beter dan de E60. Ook dat is niet vreemd met 10 jaar ontwikkel tijd die ertussen zit. Het is overigens geen diskwalificatie voor de E60 echter een goede vooruitgang die BMW heeft weten te bewerkstelligen.
Ik maak de vergelijking wel eens als volgt.
De E60 is een op hol geslagen postkoets met wilde paarden ervoor die over de prairie dendert. Je zit als bestuurder bovenop de bok van de koets en je bent veel en intensief bezig om het span op de weg te houden. Daarbij snuiven en briesen de paarden en zoeken ze heel regelmatig de waterbak op (hint).
De F10 is een machine waar je niet op de bok zit maar erin, Als een soort van rally auto met een op maat gemaakte stoel trek je hem aan en je hebt een geweldige controle over het voertuig. Alles is voorspelbaar en onder controle en met een eindeloos koppel sleurt hij je overal doorheen. Juist ook op de momenten dat het allemaal niet zo extreen hoeft te zijn (woon-werk) is het een veel praktischere auto.
Voor mij is de keuze F10 maar de E60 heeft zijn eigen kwaliteiten.
Hier het verschil in karakteristiek.

Het blijven plaatjes van auto's natuurlijk


F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
- Kevin_1987
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 15:44
Re: Met de M5 naar Frankfurt
Mooie en goede vergelijking!
Vind beide blokken pareltjes, met elk hun eigen kenmerken en voor- en nadelen. Een extreem blok als de V10 gaat nooit meer terug komen, helaas
!
De bak van de nieuwe generatie M5/M6 is geweldig, veel beter/praktischer dan de SMG III. Persoonlijk vind ik, dat als je eenmaal door hebt hoe de bak (SMG) werkt en "denkt", je kunt anticiperen op wat ie doet en 'm zo beter z'n werk kan laten doen (ik spreek nu puur over de automaat stand, op handgeschakeld vind ik 'm net zo goed als z'n opvolger met dubbele koppeling, alleen is de SMG wat langzamer).
Wat betreft benzine, zeker scheelt je dat 'n hoop geld. Alleen betaal je wel meer wegenbelasting, de F10 zit 2 schalen hoger dan de E60 M5 meen ik (1730 kg vs 19xx kg)? Maar dat verschil, ten opzichte van hetgeen je bespaart in brandstof, is natuurlijk te verwaarlozen.
Overigens wil ik even benadrukken dat V-Power GEEN euro98 is, maar octaan 97! Zelf tankte ik eerst altijd BP Ultimate 98, maar sinds kort heb ik ontdekt dat er 10km in over de grens (14km totaal rijden) in Gangelt een Aral tankstation ligt, dat Ultimate 102 verkoopt, tegen een lagere prijs dan Euro95 hier in NL, namelijk tussen de 1,62 en 1,64 per liter voor octaan 102. Nou dan weet je 't wel
. Dus daar tank ik nu altijd, en loopt super
, deed ie op Ultimate 98 overigens ook!
Vind beide blokken pareltjes, met elk hun eigen kenmerken en voor- en nadelen. Een extreem blok als de V10 gaat nooit meer terug komen, helaas

De bak van de nieuwe generatie M5/M6 is geweldig, veel beter/praktischer dan de SMG III. Persoonlijk vind ik, dat als je eenmaal door hebt hoe de bak (SMG) werkt en "denkt", je kunt anticiperen op wat ie doet en 'm zo beter z'n werk kan laten doen (ik spreek nu puur over de automaat stand, op handgeschakeld vind ik 'm net zo goed als z'n opvolger met dubbele koppeling, alleen is de SMG wat langzamer).
Wat betreft benzine, zeker scheelt je dat 'n hoop geld. Alleen betaal je wel meer wegenbelasting, de F10 zit 2 schalen hoger dan de E60 M5 meen ik (1730 kg vs 19xx kg)? Maar dat verschil, ten opzichte van hetgeen je bespaart in brandstof, is natuurlijk te verwaarlozen.
Overigens wil ik even benadrukken dat V-Power GEEN euro98 is, maar octaan 97! Zelf tankte ik eerst altijd BP Ultimate 98, maar sinds kort heb ik ontdekt dat er 10km in over de grens (14km totaal rijden) in Gangelt een Aral tankstation ligt, dat Ultimate 102 verkoopt, tegen een lagere prijs dan Euro95 hier in NL, namelijk tussen de 1,62 en 1,64 per liter voor octaan 102. Nou dan weet je 't wel


///M. The strongest letter in the world.
E63 M6 - Saphirschwartz
F21 118i LCI met M-pakket - Alpinweiss
E87 118i (ex.)
E39 M5 facelift (ex.)
E36 318is coupe (ex.)
E36 318i sedan (ex.)
E63 M6 - Saphirschwartz
F21 118i LCI met M-pakket - Alpinweiss
E87 118i (ex.)
E39 M5 facelift (ex.)
E36 318is coupe (ex.)
E36 318i sedan (ex.)
Re: Met de M5 naar Frankfurt
Ook zoiets gisteren, op een natte donkere avond naar huis rijden (okay een beetje stevig doorrijden dan) en merken dat je bij 185 nog het lampje van de tractiecontrole ziet knipperen tijdens accelereren in zijn 4. Of het nog over de 200 is gekomen weet ik niet, ik moest in de hangijzers.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
Re: Met de M5 naar Frankfurt
hele mooie en nette wagen.
gr
kotje
gr
kotje
Re: Met de M5 naar Frankfurt
a90 schreef:Ook zoiets gisteren, op een natte donkere avond naar huis rijden (okay een beetje stevig doorrijden dan) en merken dat je bij 185 nog het lampje van de tractiecontrole ziet knipperen tijdens accelereren in zijn 4. Of het nog over de 200 is gekomen weet ik niet, ik moest in de hangijzers.

Re: Met de M5 naar Frankfurt
Een E60 M5 blijft zonder meer ook een prettige en (steeds meer een) zeldzame verschijning.
Eigenlijk is iedere M series een eye-catcher (en dat heeft ook zijn minder prettige kanten)
Meer sports, meer "hardcore" dan de F10 M5 ...
En dat maakt de F10 in mijn beleving meer tot een all-round sportssedan, zeker minder spannend maar veel beter te hanteren. Om het over het verbruik maar even niet te hebben.
Eigenlijk is iedere M series een eye-catcher (en dat heeft ook zijn minder prettige kanten)
Meer sports, meer "hardcore" dan de F10 M5 ...
En dat maakt de F10 in mijn beleving meer tot een all-round sportssedan, zeker minder spannend maar veel beter te hanteren. Om het over het verbruik maar even niet te hebben.
Re: Met de M5 naar Frankfurt
Had je geen profiel meer op je bandena90 schreef:Ook zoiets gisteren, op een natte donkere avond naar huis rijden (okay een beetje stevig doorrijden dan) en merken dat je bij 185 nog het lampje van de tractiecontrole ziet knipperen tijdens accelereren in zijn 4. Of het nog over de 200 is gekomen weet ik niet, ik moest in de hangijzers.

F31 320DA en E88 120i cabrio