
Olie-vraag maar weer
Re: Olie-vraag maar weer
Bmw raad mij deze olie aan voor e36
Kweet niet of dat verschil maakt tusse 4 en 6cil
Ik heb nu kroon oil 5w40 volgensmij

Kweet niet of dat verschil maakt tusse 4 en 6cil
Ik heb nu kroon oil 5w40 volgensmij

-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:08
Re: Olie-vraag maar weer
Ik heb ook nog wel een tip voor welke oliën kan gebruiken:
Een nederlandse producent van circa 36 miljoen liter per jaar
Voeg je kenteken in en tada een compleet overzicht:
http://www.eurol.com/nl/
Zie hier de film van eurol, beetje saai, maar wel interessant om ff in de fabriek te kijken:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XKtcwxqKhs
Een nederlandse producent van circa 36 miljoen liter per jaar
Voeg je kenteken in en tada een compleet overzicht:
http://www.eurol.com/nl/
Zie hier de film van eurol, beetje saai, maar wel interessant om ff in de fabriek te kijken:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XKtcwxqKhs
Re: Olie-vraag maar weer
Ik gebruik argos 5w40. Koop ik per vat van 60 liter voor 180 euro.
Dat is drie euro per liter
Dat is drie euro per liter
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Olie-vraag maar weer
Lastig om je vragen kort te beantwoorden, maar hier dan ook even mijn '5 cents'
Synthetische olie is aanbevolen omdat deze op langere termijn zijn smeereigenschappen en -karakteristieken vasthoudt. Je service interval is hierop ook gebaseerd, motoren hierop ontwikkeld. Vandaar dat de keuze daarvoor snel duidelijk is.
De fabrikant bepaalt aan de hand van praktijktesten welke viscositeitswaarden het beste passen bij de loopeigenschappen van de motor; deze kunnen dus per motortype variëren; doorgaans is een 5W-30/5W-40 een prima universele keus. Deze viscositeit waarborgt gelijke smeereigenschappen over een breed temperatuursgebied en maakt het daardoor geschikt voor alle seizoenen. Motoren met specifieke eigenschappen (turbo, hoog vermogen, roetfilter) kunnen darvan afwijken omdat deze speciale benodigdheden hebben.
Longlife-kwalificatie geeft aan op basis van welk voorwaardenpakket de olie is samengesteld. Ondanks dat de leverancier aangeeft dat de nieuwere versie 'backwards compatible' is, zitten er in de nieuwere versies vaak een aantal eigenschappen die niet noodzakelijk goed passen bij de oude(re) versies. Let hierbij dus op; bij twijfel is de LL variant die in je gebruiksaanwijzing staat altijd de juiste.
Verder loont het altijd de moeite om een A-merk olie te nemen, passend bij de eisen van je motor. Op hogere kilometerstanden of bij een hoger verbruik kan het helpen door een iets andere viscositeitswaarde te nemen om de uitwerking van natuurlijke slijtage te verminderen.
Additieven blijft altijd een punt van meningsverschil. De een zweert erbij, de ander (waaronder fabrikanten) raden het af. Zelf ben ik niet overtuigd van de onmisbaarheid ervan, wel kan het in sommige gevallen helpen problemen te verhelpen/voorkomen. Veel additieven zitten trouwens al standaard in motoroliën verwerkt, maar dan in lagere doses.
Om het financieel aantrekkelijk te houden kan het raadzaam zijn om te 'shoppen'; zelf heb ik inderdaad ook bij oil-center.de olie kunnen bestellen naar mijn wensen en voor een goede prijs. Ongetwijfeld zijn er meer van dit soort aanbieders, zoals in de reakties al wordt vermeld.
Synthetische olie is aanbevolen omdat deze op langere termijn zijn smeereigenschappen en -karakteristieken vasthoudt. Je service interval is hierop ook gebaseerd, motoren hierop ontwikkeld. Vandaar dat de keuze daarvoor snel duidelijk is.
De fabrikant bepaalt aan de hand van praktijktesten welke viscositeitswaarden het beste passen bij de loopeigenschappen van de motor; deze kunnen dus per motortype variëren; doorgaans is een 5W-30/5W-40 een prima universele keus. Deze viscositeit waarborgt gelijke smeereigenschappen over een breed temperatuursgebied en maakt het daardoor geschikt voor alle seizoenen. Motoren met specifieke eigenschappen (turbo, hoog vermogen, roetfilter) kunnen darvan afwijken omdat deze speciale benodigdheden hebben.
Longlife-kwalificatie geeft aan op basis van welk voorwaardenpakket de olie is samengesteld. Ondanks dat de leverancier aangeeft dat de nieuwere versie 'backwards compatible' is, zitten er in de nieuwere versies vaak een aantal eigenschappen die niet noodzakelijk goed passen bij de oude(re) versies. Let hierbij dus op; bij twijfel is de LL variant die in je gebruiksaanwijzing staat altijd de juiste.
Verder loont het altijd de moeite om een A-merk olie te nemen, passend bij de eisen van je motor. Op hogere kilometerstanden of bij een hoger verbruik kan het helpen door een iets andere viscositeitswaarde te nemen om de uitwerking van natuurlijke slijtage te verminderen.
Additieven blijft altijd een punt van meningsverschil. De een zweert erbij, de ander (waaronder fabrikanten) raden het af. Zelf ben ik niet overtuigd van de onmisbaarheid ervan, wel kan het in sommige gevallen helpen problemen te verhelpen/voorkomen. Veel additieven zitten trouwens al standaard in motoroliën verwerkt, maar dan in lagere doses.
Om het financieel aantrekkelijk te houden kan het raadzaam zijn om te 'shoppen'; zelf heb ik inderdaad ook bij oil-center.de olie kunnen bestellen naar mijn wensen en voor een goede prijs. Ongetwijfeld zijn er meer van dit soort aanbieders, zoals in de reakties al wordt vermeld.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 08:15
Re: Olie-vraag maar weer
Thanks voor bijdrage Alexs.
Langzaam aan volgen naast de aankoop tips steeds meer goede informatie met -onderbouwd- achtergrond info.
Hoe meer hoe waardevoller..
Langzaam aan volgen naast de aankoop tips steeds meer goede informatie met -onderbouwd- achtergrond info.
Hoe meer hoe waardevoller..
Re: Olie-vraag maar weer
wat wil je specifiek weten dan?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 08:15
Re: Olie-vraag maar weer
Alexs,
Deels inmiddels beantwoord.
Wat nog rest bijvoorbeeld;
Verschil in LL01 en LL04
De vol synthetische olie is naar ik weet uitgebracht nadat mijn BMW in 2000 is geleverd. Welke olie past daar dan het beste bij? LL01, LL04 een 5w30 of meer standaard een 10w40 half synthetische.
Is een dure vol synthetische olie -met dus een verlengde onderhoudsinterval- zinvol bij lage km/jaar?
Is jaarlijks verversen bij oudere motoren met 2k en meer km op de klok met minder dure half synthetische olie zinvoller dan wellicht elke circa 2 jaar met vol synthetische olie.
Ongetwijfeld komen er nog een aantal vragen boven drijven.
Deels inmiddels beantwoord.
Wat nog rest bijvoorbeeld;
Verschil in LL01 en LL04
De vol synthetische olie is naar ik weet uitgebracht nadat mijn BMW in 2000 is geleverd. Welke olie past daar dan het beste bij? LL01, LL04 een 5w30 of meer standaard een 10w40 half synthetische.
Is een dure vol synthetische olie -met dus een verlengde onderhoudsinterval- zinvol bij lage km/jaar?
Is jaarlijks verversen bij oudere motoren met 2k en meer km op de klok met minder dure half synthetische olie zinvoller dan wellicht elke circa 2 jaar met vol synthetische olie.
Ongetwijfeld komen er nog een aantal vragen boven drijven.
Re: Olie-vraag maar weer
De kroonolie MSP 5w40 die ik gebruik wordt specifiek vermeld dat oudere motoren er ook mee overweg kunnen
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -msp-5w40/

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -msp-5w40/
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Olie-vraag maar weer
Ok, mijn idee over jouw vragen @vliegende3touring:
Verschil tussen LL01 en LL04 zit m voornamelijk in een aantal toevoegingen, specifiek voor turbodieselmotoren met roetfilters (lager zwavelgehalte, aanvullende reinigingsdopes). Volgens jouw onderhoudsboekje zal je vermoedelijk aan een LL98 moeten, maar hier is een LL01 ook goed toepasbaar.
Juist als je weinig KM's rijdt lijkt me een duurdere olie beter, omdat je de olie zwaarder belast (weinig op arbeidstemperatuur, meer verdunning door brandstof). Je kan voor een goedkoper alternatief gaan, maar welke haalt het jaar zonder kleerscheuren en welke geeft eerder de pijp aan Maarten? Gezien de prijzen van de Duitse web-aanbieders moet ik zeggen dat ik een alternatief niet meer de moeite waard vind. Liever gewoon goed dan half goed en een beetje geld besparen.
Nou heb ik een N42 4 cylinder en die zijn nogal gevoelig voor de juiste smering.
Verschil tussen LL01 en LL04 zit m voornamelijk in een aantal toevoegingen, specifiek voor turbodieselmotoren met roetfilters (lager zwavelgehalte, aanvullende reinigingsdopes). Volgens jouw onderhoudsboekje zal je vermoedelijk aan een LL98 moeten, maar hier is een LL01 ook goed toepasbaar.
Juist als je weinig KM's rijdt lijkt me een duurdere olie beter, omdat je de olie zwaarder belast (weinig op arbeidstemperatuur, meer verdunning door brandstof). Je kan voor een goedkoper alternatief gaan, maar welke haalt het jaar zonder kleerscheuren en welke geeft eerder de pijp aan Maarten? Gezien de prijzen van de Duitse web-aanbieders moet ik zeggen dat ik een alternatief niet meer de moeite waard vind. Liever gewoon goed dan half goed en een beetje geld besparen.
Nou heb ik een N42 4 cylinder en die zijn nogal gevoelig voor de juiste smering.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 08:15
Re: Olie-vraag maar weer
Goede redenatie Alexs,
Juist de duurdere olie bij weinig km.
Is weer andere visie waar ik wel voor ga.
Bedankt voor toelichting wbt LL01en LL04. Ga mijn specs eens doorkijken wat fabrikant destijds voorschreef.
Thanks!
Juist de duurdere olie bij weinig km.
Is weer andere visie waar ik wel voor ga.
Bedankt voor toelichting wbt LL01en LL04. Ga mijn specs eens doorkijken wat fabrikant destijds voorschreef.
Thanks!
Re: Olie-vraag maar weer
Laat ook ff weten waar je uiteindelijk op uit bent gekomen, kunnen anderen misschien ook weer wat mee doen! 

soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Olie-vraag maar weer
Vergeet je oliefilter niet
Sven.

Sven.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 08:15
Re: Olie-vraag maar weer
Het was zover.
Olie verversen: ik heb voor Castrol Edge 5w30 gekozen met een Mann olie filter. Kost wat maar dan heb je ook wat!
Keuze voor deze olie is het feit dat het een goede kwaliteit LL04 betreft wat na zowel de diverse antwoorden/reacties op mijn eigen vragen over olie en het rond kijken op diverse Forums mij de beste keuze leek. In het voorjaar wil ik oa de bougies vervangen. Ga me komende tijd daar eens voor inlezen. Zie NGK en Bosch in mijn boekje staan. Zijn vast de laatste jaren nog meer mogelijkheden bij gekomen. Mocht iemand hier iets meer van weten dan hoor ik dat graag. Ga uiteraard nog zoeken op ons eigen Forum...!
Olie verversen: ik heb voor Castrol Edge 5w30 gekozen met een Mann olie filter. Kost wat maar dan heb je ook wat!
Keuze voor deze olie is het feit dat het een goede kwaliteit LL04 betreft wat na zowel de diverse antwoorden/reacties op mijn eigen vragen over olie en het rond kijken op diverse Forums mij de beste keuze leek. In het voorjaar wil ik oa de bougies vervangen. Ga me komende tijd daar eens voor inlezen. Zie NGK en Bosch in mijn boekje staan. Zijn vast de laatste jaren nog meer mogelijkheden bij gekomen. Mocht iemand hier iets meer van weten dan hoor ik dat graag. Ga uiteraard nog zoeken op ons eigen Forum...!
Re: Olie-vraag maar weer
Voor bougies gewoon de NGK nemen. Ga naar NGK voor het juiste type. Even Googlen voor de juiste prijs.
NGK is OEM bij BMW (en zo'n beetje de hele Europeese autoindustrie).
Succes,
Rob
NGK is OEM bij BMW (en zo'n beetje de hele Europeese autoindustrie).
Succes,
Rob