Audio upgrade, andere speakers of sub?

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
ronald boekel

Audio upgrade, andere speakers of sub?

Bericht door ronald boekel » 15 dec 2013, 13:44

Hallo,
Ik heb een e36 coupe waarvan ik het geluid niet optimaal vind.
De speakers voor en achter zijn nog orgineel, nou zou ik graag wat meer bass hebben.
Ik wil niet dat de complete auto uit elkaar trilt maar mijn muziek smaak is hardstyle, hardcore, french core. Maar ook top40 en heel zelden zelfs nederlandstalig :whistle: Maar vooral voor de paar eerste zou wat meer bass leuk zijn.

Zou alleen nieuwe voorspeakers en achter een setje 6x9 erin voldoende zijn?, is dat al een groot verschil met orgineel?
Of heb ik echt een subwoofer nodig? Ik zie een beetje op tegen de kabels trekken namelijk.

Wat denken jullie?

JeroenJ

Re: Audio upgrade, andere speakers of sub?

Bericht door JeroenJ » 15 dec 2013, 14:21

Een subwoofer is gemaakt om lage tonen te produceren die andere speakers niet voor elkaar krijgen.
Dit geeft eern mooi effect bij alle muziekstijlen, het is een middagje werk, maar ik wil niet anders meer!

Tweeters op de dashboard geven ook veel voldoening, ik meen dat de voorspeakers vrij laag zitten wat voor midden en lage tonen goed is, maar hoge tonen het liefst zo hoog (hoofdhoogte) mogelijk.

Mvg Jeroen
2014 BMW F20 M Sport 118i
2002 BMW E46 Compact 318ti SOLD
1995 BMW E36 Compact 316 EOL

Dcreator

Bericht door Dcreator » 15 dec 2013, 16:50

Als je erg opziet tegen kabels trekken is een set 6x9 speakers achterin al een hele verbetering, spreek uit ervaring!

Als je zorgt voor een set goede kwaliteit speakers ga je dit zeker al merken! Mocht je naderhand toch niet tevreden zijn kun je altijd nog kijken om je audio verder uit te breiden dus je verliest er eigenlijk niks op!

(mijn binnenspiegel trilt al mee als ik de muziek wat harder zet, dus bass improvement heb je zeker ;) )
Ik heb voor en achter andere speakers, en een jaar oude pioneer radio, dus kan het geluid ook redelijk goed afstellen naar mijn voorkeur, dit helpt ook goed mee!

evt de speakers voor in je deuren/voetenruimte ook vervangen voor een beter setje, en je zult al een wereld van verschil hebben t.o.v. wat een e36 origineel had!

Wil je echt flink gaan blazen, ja dan raad ik je toch aan om een versterkertje ertussen te leggen, en evt een subwoofer, maar dan zul je dus inderdaad draden moeten gaan trekken e.d.!

ronald boekel

Bericht door ronald boekel » 15 dec 2013, 22:44

Heb ook weinig tijd om die kabels te trekken eigenlijk. Misschien dat ik in de kerst vakantie toch maar eens een middagje ermee bezig ga en toch een sub erin.
Ik kan alleen echt nergens een how-to vinden met wat foto's, want ik heb echt geen idee waar ik alle kabels moet laten en hoe al die kapjes eraf moeten..

Dcreator

Bericht door Dcreator » 16 dec 2013, 00:34

als je accu in de kofferbak ligt is het erg gemakkelijk, dan hoef je ze alleen naar je radio toe te leiden, in de "rugleuning" achter de wangen van de achterbank zitten voorgefabriceerde gaten waar je de kabels door kan leiden, kun je dan onder de achterbank of achter je achterpaneel door laten komen, en dan zo onder je dorpellijst door, die klik je zo los, moet je maar ff googlen, en dan ben je er al bijna! :duim:

Kabels leggen op zichzelf zonder alles te monteren op je apparatuur kost je denk ik halfuurtje/driekwartier

dw70

Bericht door dw70 » 16 dec 2013, 13:46

JeroenJ schreef:Een subwoofer is gemaakt om lage tonen te produceren die andere speakers niet voor elkaar krijgen.
Net andersom. Een subwoofer kan amper fatsoenlijke midden tonen en geen hoge tonen produceren. Je kunt een 6x9 full range speaker makkelijk op een frequentie van 50Hz laten draaien, en het klinkt nog diep ook. Alleen doet men dat niet omdat men dan geen hoge en middentonen meer heeft.

Op hoofdhoogte speakers plaatsen in een auto hoeft niet. Het op oorhoogte afstellen van speakers geldt wel thuis in de woonkamer. Bij de auto is frontstage zeker belangrijk. Dan wordt het al snel hoofdhoogte in de A stijl. De kleine miniscule hoge toon speakers die het laten lijken dat de band inderdaad voorin op je dashboard staat te spelen. :ja:
Die kan men bij de e36 ook in de deuren kwijt. Achter het kleinste roostertje.

Voor de vraagsteller: kies een nieuwe set speakers voor en achteren. Levert je radio 4x15 W RMS en 4 x 30W MAX (als voorbeeld) zoek je speakers die 15W RMS aankunnen. Meer is compleet nutteloos.
Achterin 6x9" plaatsen en de rondom de boven / onderzijde van de speaker moeten eventuele gaten potdicht zijn. Ook in de hoedenplank. Dat geldt ook voorin, maar daar is dat makkelijker te maken met goede afdichtingsfoam. Te verkrijgen bij de gamma/praxis. Je kent ze wel: de geluidsisolerende matten met de uitstekende punten.

Dat is de basis. Het moet dicht. De trillingen van de speakers aan de onderzijde mogen de bovenzijde niet raken. Daarom klinkt het met de standaard e36 speakers zo slecht, er zijn alleen maar luchtgaten die de speakers geen goed doen. Het zijn ook prutspeakers (nokia krengen).

Wil je meer dan gaan er toch echt versterkers aan te pas komen. Vind je het best met een simpele opstelling kies je nieuwe speakers. Een goede set JBL of pioneer brengen je al heel ver. Verwacht niet teveel van je huidige radio mocht dit geen gerenomeerd audio merk zijn. Pioneer-alpine-kenwood etc leveren uitstekende radio's voor amper 100 euro.

Zelf kies ik altijd pioneer. Al jaren.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 16 dec 2013, 17:44

Houd er wel rekening mee dat je je RCA kabels (tulp kabels) van goede kwaliteit zijn, en niet die goedkope zooi bij de brezan ofzo, en zeker met een 6 cilinder die kabels pikken ENORM veel storing op waardoor je dynamo ruis hebt!
voedingskabels haal alsjeblieft kabels met 90 tot 100% koper ipv een goedkoop kabelkitje waar voor 60% aluminium in verwerkt zit, speakerkabels heb ik overigens bij de multimate gehaald geweldige kabels tevens ook lekker flexibel en worden na verloop van tijd ook niet stug :duim:

overigens

13cm in de voetsteunen voor
10 cm zit er achter in de hoedeplank officieel maar dan moet je een adapter kopen van 10cm naar 6x9

ik kan maar een tip geven en dat is bezuinig alsjeblieft niet op je bekabeling, liever te dik als te dun dit ivm knipperen van je lichten waardoor men het nodig vind om een condensator te kopen :leip:
leg ook geen RCA in de buurt van je voedingskabels want dan krijg je storingen

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... uw0r2skOKG

het ligt er ook helemaal wat je wilt, luid en lomp (SPL) luid lomp maar met mooie klank (SQL) alleen mooie klank (SQ)

ik zelf heb

Focal k2 power (composet)
audison SRX 4 (compo en 6x9 amp)
Focal ISC690 (6x9 speakers)
Phoenix gold xenon 1.1200 (sub amp)
Gladen audio SQX 12-vb (subwoofer)

dit gaat ENORM hard en klinkt onwijs zuiver maar het kost je wat knaken

als je een andere radio moet raad ik je aan om te kijken naar een radio met 3 rca uitgangen dit in het geval als je compleet wilt uitbreiden met sub rear en front, verder zou ik nog een beetje dynamat xtreme kopen voor het voorkomen dat je bassweergave verliest.. ook zijn er goedkopere varianten verkrijgbaar maar dynamat xtreme is veel soepeler en gladder waardoor het niet zo`n prutswerk is als met de goedkopere...

ik weet niet of je bij me in de buurt woont anders wil ik je gerust mee helpen! ook wil ik binnenkort een how to plaatsen/// ja ik stak mijn RCA kabel kapot met het plaatsen van de nieuwe achterbank :yaw:

ik hoop je voldoende geinformeerd te hebben, mocht je vragen hebben stel ze gerust :whistle:

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 16 dec 2013, 20:03

hier een voorbeeld/impressie hoe het kan klinken (iphone 5 kwaliteit) dit was nog met mn oude sub (jbl w10GTI) in een perfect op maat gemaakte kist helaas uit mijn auto gejat :( en oud interieur namelijk....

http://youtu.be/ZldR3tz2StE
onderweg/rijdend
http://youtu.be/zUxtcrY4CB4
op de oprit tijdens het schoonmaken enzo
http://youtu.be/bqdBL0eIxPE
nieuwe versterker en sub (phoenix gold en gladen sqx 12-vb) testen afstellen en kabels in orde maken
http://youtu.be/TdtTgl4nDsk
laag volume

a.bakker

Bericht door a.bakker » 25 dec 2013, 00:49

Als je echt ruimte wilt overhouden
Neem je een subwoofer voor onder de bijrijders stoel

Pioneer TS-WX110A subwoofer

Heb ik ook in mijn bmw en klinkt lekker.
Maar cabrio is anders natuurlijk als een coupe

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 25 dec 2013, 04:27

verwacht geen wereld wonderen met een underseat sub :P

BimmerBoy

Bericht door BimmerBoy » 25 dec 2013, 09:07

Hier nog een voorbeeld, wel een investering van ongeveer 1800-2000 euro inclusief alle bekabeling etc.

zelf ingebouwd destijds, mocht je specs willen let me know. ging hard maar vooral zuiver.

, dat dynamo geluidje wat hierboven genoemd word, hoor je hier overigens wel.

http://www.youtube.com/watch?v=vCvUCUYclaw
320i coupe 92' = sold
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38

a.bakker

Bericht door a.bakker » 25 dec 2013, 11:32

Klopt mark :P , maar het is wel natuurlijk beter als standaard speakers
zowieso hebje wel lekker basje , maar een sub in de kofferbak
Dat klinkt natuurlijk wel wat harder :P

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 25 dec 2013, 13:31

Lichte sub heeft in een kofferbak ook weinig effect. Kofferbak is redelijk goed geïsoleerd.

Ik had voorheen een versterker van 150 watt rms. Maar deze was in mijn Stilo nog ruim voldoende. Maar in de BMW had dit weinig tot geen effect. Hier heb ik dan ook een 400 watt rms versterker opgehangen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

a.bakker

Bericht door a.bakker » 25 dec 2013, 14:01

Kijk als je zo het verschil kijkt dan kun je idd een vergelijking zien
Bv de seat heeft een hoedeplank waarvan de bass makkelijk door heen komt
Als je ook zo de bmw ziet schermt het helemaal af en kan het geluid er niet optimaal door heen.

Dit is ook de reden bij mijn bmw dat ik een subwoofer onder mijn stoel heb

Afbeelding
Afbeelding

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 26 dec 2013, 15:26

matheeuwissen schreef:Lichte sub heeft in een kofferbak ook weinig effect. Kofferbak is redelijk goed geïsoleerd.

Ik had voorheen een versterker van 150 watt rms. Maar deze was in mijn Stilo nog ruim voldoende. Maar in de BMW had dit weinig tot geen effect. Hier heb ik dan ook een 400 watt rms versterker opgehangen.
ik heb er nog een hoop dynamat in de kofferbak zitten puur dat mijn kentekenplaat niet gaat rammelen, maar alsnog met de volle 600 watt die nog veelste weinig is voor mn sub rammelt het, best hatelijk

ik zal van de week eens een leuk filmpje maken net als Bimmerboy
mijn set is dat een SQL (sound quality loud)

mijn deurpanelen blijven rammelen hoe goed ik ze ook bevestig

sommige hebben hier een leuke install en zijn echt wel bereid om tips te geven, en als je in de buurt woont denk ik dat als je hulp nodig hebt en je het gewoon vraagt dat ze echt niet moeilijk doen :D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Audio en navigatie”