Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
emieltjuh

Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Bericht door emieltjuh » 27 dec 2013, 11:48

Beste mensen,

Sinds kort heb ik mijn standaard stuur veranderd in een multifunctionele stuur. Op internet lees ik vaak terug dat veel mensen dit eigenlijk wel willen doen maar eigenlijk niet weten of dit mogelijk is en/of hoe dit moet. Tijdens het installeren van mijn nieuwe MF stuur heb ik een aantal foto's gemaakt die ik graag met jullie wil delen.

Ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.

Afbeelding
(STAP 1) Disconnect de accu.

Afbeelding
(STAP 2)Om de airbang eruit te halen heb je een schroevendraaier nodig die je van twee kanten naar binnen moet drukken ( zie foto)
Nadat je dit hebt gedaan aan de ene kant, plopt het al voor de helft eruit, dan nog even de tweede kant.

Afbeelding

Afbeelding
(STAP 3) Disconnect de kabels van je airbag. dit doe je door het zwarte knopje naar boven te tillen. zie foto

Afbeelding
(STAP 4) Zoals je op de foto hierboven kunt zien is er al een voorbereiding voor de ingang van je multifunctionele knoppen.

Afbeelding
(STAP 5) Haal de stuur eraf door de middelste schroef los te schroeven.

Afbeelding
(STAP 6) Plaats je nieuwe stuur. zoals je op de bovenstaande foto kan zien is de plug voor de multifunctionele bediening er nog niet ingeplugt. plug deze er in en pak je airbag om hem te plaatsen.

Afbeelding
(STAP 7) Klik de kabels van je airbag erin

Afbeelding
(STAP 8) Klik je airbag er zorgvuldig weer in, dit moet heel makkelijk gaan.

Nu zal je de auto moeten laten programmeren op MF stuur, dit kan bij de dealer (wat ruimweg 270euro kan kosten) maar je kan het ook bij een kleinschalige garage laten doen die in het bezit is van een programmerings apparaat (zij hebben meestal een betere systeem dan de oude systemen van de bmw dealers) dit kan je maximaal 40 euro kosten.

Mocht je auto niet voorbereid zijn v. fabriek af, zal je een hefboom moeten laten installeren, inzetten. Ik weet me god niet hoe dit moet. maar het heeft te maken dat je de kabels van je stuur moet verlengen naar je radio, motor , verlichting etc.

Als iemand weet hoe je deze laatste stap moet doen HOOR IK HET GRAAG. want wil het ook graag leren.

Als jullie vragen of verbeteringen hebben hoor ik het graag.

bowtje

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Bericht door bowtje » 11 jan 2014, 18:00

Emiel, van welk bouwjaar is jou auto?

En wat ik mij afvraag, als ik naar je foto kijk waar het 2e kabeltje van de MFknopjes ingestoken moet worden, daar zie ik geen pinnetjes zitten, klopt dit????

emieltjuh

Bericht door emieltjuh » 11 jan 2014, 21:24

bowtje schreef:Emiel, van welk bouwjaar is jou auto?

En wat ik mij afvraag, als ik naar je foto kijk waar het 2e kabeltje van de MFknopjes ingestoken moet worden, daar zie ik geen pinnetjes zitten, klopt dit????

Als je geen pinnetjes hebt waar de MFknopjes ingestoken moet worden heb je een andere sleepring nodig,
anders werk het niet..

bowtje

Bericht door bowtje » 11 jan 2014, 23:53

Als ik naar foto 5 kijk zie ik rechts een aansluitblokje zitten waar de kabel van het mf stuur in moet.
Als ik het goed zie zitten in dat blokje gaatjes ipv pinnetjes????? (dit is namelijk niet zo goed te zien op de foto)

Zo ziet het er bij mij dus ook uit.........................en mij hebben ze verteld dat ik dan geen mf stuur kan plaatsen.

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 18 jan 2014, 10:37

Wat kun je vertellen over de mogelijkheid om het standaard MF stuur (wat er al in gemonteerd is af fabriek) te vervangen door een MF stuur waar de CC bediening op het stuur zit.
Ik ben zelf niet erg blij met dat klooistokje aan de stuurkolom, heb jij een idee?
Op mij E46 zat alles op het stuur, en werkte beter dan de uitvoering aan de kolom.

konnie1

Bericht door konnie1 » 31 jan 2014, 22:11

cc bediening zit niet op het stuur bij een e87, als je een mf stuur wilt plaatsen en je hebt een sleepring zonder pinnetjes, dan moet je de stuurkolom schakelaar ook vervangen,.
en als de stuurkolom schakelaar vervangen is dan moet de stuurhoeksensor in de stuurkolomschakelaar opnieuw gekalibreerd worden.

sjokotoff

Bericht door sjokotoff » 02 okt 2014, 17:39

Ik weet dat het een oud topic is, maar ik vroeg me af of het nog gelukt was met de sleepring vervangen. Ik moet namelijk hetzelfde doen, heb mijn standaard stuur vervangen voor een mf stuur maar kan deze niet aansluiten ivm de pinnetjes net zoals op de foto's, ik kon verder geen topic meer vinden waar je dit hebt gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”