Mijn e36 uit 1998 (nieuw type motor) heeft een paar mankementen.
Ik heb hem 2 maanden geleden gekocht met 150.000 km op de teller, van de eerste eigenaar, onderhoudsboekje erbij, gekocht met nwe apk.
Ik ging er mee op wintersport maar oostenrijk dus toen winterbanden aangeschaft en bij een garage in de buurt even een check laten doen voor de zekerheid. Toen bleek dat beide draagarmen voor aan vervanging toe waren. Ik heb ze niet laten vervangen, aangezien dat een best prijzige ingreep is. Dus hij stuurt minder scherp, dat nam ik danmaar voor lief. Na zo'n 700km gereden te hebben (richting oostenrijk) kwam ik er achter dat de auto ineens heel beroerd stationair liep, het toerental zakte tot soms 400rpm. Bij het afremmen was dat flink schrikken, ik drukte de koppeling in om tot stilstand te remmen, en door het lage toerental ging de rembekrachtiger uit.
De 2e dag van de vakantie ontwikkelde hij een nieuw probleem, als ik een helling op reed in de eerste versnelling ging de auto vanzelf extreem schokkend omhoog, alsof je de koppeling in trapt en loslaat steeds. Dit was zo hevig dat alles wat niet vast zat door de auto vloog.
Toen dus maar naar een dealer gegaan en daar bleek dat de auto valse lucht zoog bij het motorventiel. Dat ventiel dus laten vervangen, en beide problemen waren verholpen. Het schokkend optrekken, en het uitvallen.
2 weken rondgereden, en terug naar nederland gereden, allemaal zonder problemen. Maar nu een week geleden heeft hij weer last van het schokkend optrekken, met een warme en koude motor, alleen in de eerste versnelling. Ik vrees dat dit de koppelingsplaten zijn, bij wegrijden in de 5e versnelling merk ik duidelijk dat de koppeling niet helemaal ontkoppeld. Klopt deze beredenering?
Laatst zag ik na een klein stukje gereden te hebben dat er rook uit de rechter wielkast kwam, had al langer het vermoeden dat dit wiel een beetje geremt werd. Direct de auto opgekrikt, en merkte toen dat het wiel moeilijk te draaien was. Gelijk een buurjongetje opgeroepen, en die het wiel een halfuur lang laten draaien, om een kromme schijf te voorkomen. Daarna de klauw van de schijf gehaald en alles schoongemaakt. Ik heb de klauw zelf niet uit elkaar gehaald omdat ik de kunst van het ontluchten nog niet zo beheers.. (Auto mét abs). Daarna de blokken iets opgeschuurt en het hele handeltje weer in elkaar gezet. De rem remt nog een heel klein beetje, dit zal ik moeten verhelpen door de rem cups eruit te halen, rubbers vervangen, ontluchten en klaar.
Maar nu, als ik ong 80 rij trilt het stuur behoorlijk,, het is eigenlijk alleen het stuur wat trilt. Hoe harder, hoe erger. Als ik even rem is het weg maar komt het na een halve minuut terug. Het rijd enorm hinderlijk, dus wil dit snel verhelpen. Ik heb de auto niet nodig, ik heb hem min of meer voor de leuk, ik ben 18 en vind het hobbyen eraan geweldig.
Alleen waar zit hem het probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
- Waardoor wordt het trillende stuur veroorzaakt? Door de rem, die even hélemaal schoonmaken? Of door de draagarmen? ..
- Waardoor schokt de auto hevig bij het wegrijden in de eerste versnelling? Koppelingsplaten? Iets anders? (Toen het motorventiel vervangen was, was het schok-probleem zo'n 1.500km weg, nu weer terug, miss toch iets anders?)
Alvast mega bedankt voor het meedenken!
![smile :amen:](./images/smilies/worshippy.gif)
Alex