BMW e36 trillend stuur
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 26 jan 2014, 21:15
BMW e36 trillend stuur
Hallo iedereen,
Mijn e36 uit 1998 (nieuw type motor) heeft een paar mankementen.
Ik heb hem 2 maanden geleden gekocht met 150.000 km op de teller, van de eerste eigenaar, onderhoudsboekje erbij, gekocht met nwe apk.
Ik ging er mee op wintersport maar oostenrijk dus toen winterbanden aangeschaft en bij een garage in de buurt even een check laten doen voor de zekerheid. Toen bleek dat beide draagarmen voor aan vervanging toe waren. Ik heb ze niet laten vervangen, aangezien dat een best prijzige ingreep is. Dus hij stuurt minder scherp, dat nam ik danmaar voor lief. Na zo'n 700km gereden te hebben (richting oostenrijk) kwam ik er achter dat de auto ineens heel beroerd stationair liep, het toerental zakte tot soms 400rpm. Bij het afremmen was dat flink schrikken, ik drukte de koppeling in om tot stilstand te remmen, en door het lage toerental ging de rembekrachtiger uit.
De 2e dag van de vakantie ontwikkelde hij een nieuw probleem, als ik een helling op reed in de eerste versnelling ging de auto vanzelf extreem schokkend omhoog, alsof je de koppeling in trapt en loslaat steeds. Dit was zo hevig dat alles wat niet vast zat door de auto vloog.
Toen dus maar naar een dealer gegaan en daar bleek dat de auto valse lucht zoog bij het motorventiel. Dat ventiel dus laten vervangen, en beide problemen waren verholpen. Het schokkend optrekken, en het uitvallen.
2 weken rondgereden, en terug naar nederland gereden, allemaal zonder problemen. Maar nu een week geleden heeft hij weer last van het schokkend optrekken, met een warme en koude motor, alleen in de eerste versnelling. Ik vrees dat dit de koppelingsplaten zijn, bij wegrijden in de 5e versnelling merk ik duidelijk dat de koppeling niet helemaal ontkoppeld. Klopt deze beredenering?
Laatst zag ik na een klein stukje gereden te hebben dat er rook uit de rechter wielkast kwam, had al langer het vermoeden dat dit wiel een beetje geremt werd. Direct de auto opgekrikt, en merkte toen dat het wiel moeilijk te draaien was. Gelijk een buurjongetje opgeroepen, en die het wiel een halfuur lang laten draaien, om een kromme schijf te voorkomen. Daarna de klauw van de schijf gehaald en alles schoongemaakt. Ik heb de klauw zelf niet uit elkaar gehaald omdat ik de kunst van het ontluchten nog niet zo beheers.. (Auto mét abs). Daarna de blokken iets opgeschuurt en het hele handeltje weer in elkaar gezet. De rem remt nog een heel klein beetje, dit zal ik moeten verhelpen door de rem cups eruit te halen, rubbers vervangen, ontluchten en klaar.
Maar nu, als ik ong 80 rij trilt het stuur behoorlijk,, het is eigenlijk alleen het stuur wat trilt. Hoe harder, hoe erger. Als ik even rem is het weg maar komt het na een halve minuut terug. Het rijd enorm hinderlijk, dus wil dit snel verhelpen. Ik heb de auto niet nodig, ik heb hem min of meer voor de leuk, ik ben 18 en vind het hobbyen eraan geweldig.
Alleen waar zit hem het probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
- Waardoor wordt het trillende stuur veroorzaakt? Door de rem, die even hélemaal schoonmaken? Of door de draagarmen? ..
- Waardoor schokt de auto hevig bij het wegrijden in de eerste versnelling? Koppelingsplaten? Iets anders? (Toen het motorventiel vervangen was, was het schok-probleem zo'n 1.500km weg, nu weer terug, miss toch iets anders?)
Alvast mega bedankt voor het meedenken!
Alex
Mijn e36 uit 1998 (nieuw type motor) heeft een paar mankementen.
Ik heb hem 2 maanden geleden gekocht met 150.000 km op de teller, van de eerste eigenaar, onderhoudsboekje erbij, gekocht met nwe apk.
Ik ging er mee op wintersport maar oostenrijk dus toen winterbanden aangeschaft en bij een garage in de buurt even een check laten doen voor de zekerheid. Toen bleek dat beide draagarmen voor aan vervanging toe waren. Ik heb ze niet laten vervangen, aangezien dat een best prijzige ingreep is. Dus hij stuurt minder scherp, dat nam ik danmaar voor lief. Na zo'n 700km gereden te hebben (richting oostenrijk) kwam ik er achter dat de auto ineens heel beroerd stationair liep, het toerental zakte tot soms 400rpm. Bij het afremmen was dat flink schrikken, ik drukte de koppeling in om tot stilstand te remmen, en door het lage toerental ging de rembekrachtiger uit.
De 2e dag van de vakantie ontwikkelde hij een nieuw probleem, als ik een helling op reed in de eerste versnelling ging de auto vanzelf extreem schokkend omhoog, alsof je de koppeling in trapt en loslaat steeds. Dit was zo hevig dat alles wat niet vast zat door de auto vloog.
Toen dus maar naar een dealer gegaan en daar bleek dat de auto valse lucht zoog bij het motorventiel. Dat ventiel dus laten vervangen, en beide problemen waren verholpen. Het schokkend optrekken, en het uitvallen.
2 weken rondgereden, en terug naar nederland gereden, allemaal zonder problemen. Maar nu een week geleden heeft hij weer last van het schokkend optrekken, met een warme en koude motor, alleen in de eerste versnelling. Ik vrees dat dit de koppelingsplaten zijn, bij wegrijden in de 5e versnelling merk ik duidelijk dat de koppeling niet helemaal ontkoppeld. Klopt deze beredenering?
Laatst zag ik na een klein stukje gereden te hebben dat er rook uit de rechter wielkast kwam, had al langer het vermoeden dat dit wiel een beetje geremt werd. Direct de auto opgekrikt, en merkte toen dat het wiel moeilijk te draaien was. Gelijk een buurjongetje opgeroepen, en die het wiel een halfuur lang laten draaien, om een kromme schijf te voorkomen. Daarna de klauw van de schijf gehaald en alles schoongemaakt. Ik heb de klauw zelf niet uit elkaar gehaald omdat ik de kunst van het ontluchten nog niet zo beheers.. (Auto mét abs). Daarna de blokken iets opgeschuurt en het hele handeltje weer in elkaar gezet. De rem remt nog een heel klein beetje, dit zal ik moeten verhelpen door de rem cups eruit te halen, rubbers vervangen, ontluchten en klaar.
Maar nu, als ik ong 80 rij trilt het stuur behoorlijk,, het is eigenlijk alleen het stuur wat trilt. Hoe harder, hoe erger. Als ik even rem is het weg maar komt het na een halve minuut terug. Het rijd enorm hinderlijk, dus wil dit snel verhelpen. Ik heb de auto niet nodig, ik heb hem min of meer voor de leuk, ik ben 18 en vind het hobbyen eraan geweldig.
Alleen waar zit hem het probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
- Waardoor wordt het trillende stuur veroorzaakt? Door de rem, die even hélemaal schoonmaken? Of door de draagarmen? ..
- Waardoor schokt de auto hevig bij het wegrijden in de eerste versnelling? Koppelingsplaten? Iets anders? (Toen het motorventiel vervangen was, was het schok-probleem zo'n 1.500km weg, nu weer terug, miss toch iets anders?)
Alvast mega bedankt voor het meedenken!
Alex
Re: BMW e36 trillend stuur
schokkerig draaien in de bergen: ijle lucht. Een goed onderhouden voertuig is daar gewoon tegen bestand.
Je auto schreeuwt om een onderhoudsbeurt. Je remvloeistof zal stroop zijn.
Aanlopende remmen, trillend stuur, slecht koppelen, draagarmen verrot.
Je hebt genoeg werk te doen om je storingen op te lossen. Het een staat niet los van het
ander helaas. Het autootje is verwaarloost. Dat is wel helder.
Je auto schreeuwt om een onderhoudsbeurt. Je remvloeistof zal stroop zijn.
Aanlopende remmen, trillend stuur, slecht koppelen, draagarmen verrot.
Je hebt genoeg werk te doen om je storingen op te lossen. Het een staat niet los van het
ander helaas. Het autootje is verwaarloost. Dat is wel helder.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 26 jan 2014, 21:15
Re: BMW e36 trillend stuur
Bedankt voor je reactie!
Hmm, ijle lucht daarbij heb ik mijn twijfels. Het huis was op 800 meter hoogte, het lijkt me niet dat dit een significant verschil zal zijn bij het optrekken. Remvloeistof is in februari 2013 vervangen ..
Ik ben naar oostenrijk heen en weer gereden zonder trillend stuur, met versleten draagarmen, dus die zullen op het trillen geen invloed hebben.
Net een stukje gereden om het probleem duidelijker te maken, ik vind het namelijk behoorlijk vervelend, ben wel wat wijzer geworden,,
Ik ben (bijna) zonder te remmen naar een 80 weg gekachelt, reed er 110/120 en er was géén enkele trilling te voelen. Daarna afgeremt, nog een paar keer wat bij geremt, en het begon. Rond de 70/80 km/h trilde het stuur. Nog een stuk gereden met een trillend stuur, toen de auto aan de kant gezet om te zien of er wat te zien was.
Tot mijn grote schrik was de remschijf rechtsvoor roodgloeiend van de hitte, de hele wielkast verlicht. Direct in de auto gesprongen en heel langzaam zonder te remmen een halfuurtje door het dorp gereden de schijf te laten koelen.
Naar mijn idee is de remklauw rechtsvoor toe aan een revisie, de rubbertjes rond de remcups vervangen, het zaakje eens goed schoonmaken. Zou dat ook het trillende stuur verhelpen? Wordt de schijf niet weer te heet?
Als jullie ideen, ervaringen of oplossingen hebben, laat het me gerust weten.
Al jullie info is van harte welkom.
Bimmer staat nu weer veilig thuis af te koelen, hopen dat hij met jullie hulp snel weer onderweg is!
Alex
Hmm, ijle lucht daarbij heb ik mijn twijfels. Het huis was op 800 meter hoogte, het lijkt me niet dat dit een significant verschil zal zijn bij het optrekken. Remvloeistof is in februari 2013 vervangen ..
Ik ben naar oostenrijk heen en weer gereden zonder trillend stuur, met versleten draagarmen, dus die zullen op het trillen geen invloed hebben.
Net een stukje gereden om het probleem duidelijker te maken, ik vind het namelijk behoorlijk vervelend, ben wel wat wijzer geworden,,
Ik ben (bijna) zonder te remmen naar een 80 weg gekachelt, reed er 110/120 en er was géén enkele trilling te voelen. Daarna afgeremt, nog een paar keer wat bij geremt, en het begon. Rond de 70/80 km/h trilde het stuur. Nog een stuk gereden met een trillend stuur, toen de auto aan de kant gezet om te zien of er wat te zien was.
Tot mijn grote schrik was de remschijf rechtsvoor roodgloeiend van de hitte, de hele wielkast verlicht. Direct in de auto gesprongen en heel langzaam zonder te remmen een halfuurtje door het dorp gereden de schijf te laten koelen.
Naar mijn idee is de remklauw rechtsvoor toe aan een revisie, de rubbertjes rond de remcups vervangen, het zaakje eens goed schoonmaken. Zou dat ook het trillende stuur verhelpen? Wordt de schijf niet weer te heet?
Als jullie ideen, ervaringen of oplossingen hebben, laat het me gerust weten.
Al jullie info is van harte welkom.
Bimmer staat nu weer veilig thuis af te koelen, hopen dat hij met jullie hulp snel weer onderweg is!
Alex
Re: BMW e36 trillend stuur
Je kan er ondertussen ook wel nieuwe schijven op doen als ik dit zo lees. Vervang ook je remblokken, en als je toch bezig ben doe allebei de klauwen reviseren en niet maar ééntje.
Met kapotte draagarmen door blijven rijden is ook niet handig, het is niet goed voor je banden en ook niet voor je stuurkogels. Ook word je auto er onvoorspelbaar door en rijdt het onrustig, dit zijn dingen daar hoor je voor je eigen (en je mede weggebruikers!) niet op te besparen, een ongeluk zit immers in een klein hoekje!
Met kapotte draagarmen door blijven rijden is ook niet handig, het is niet goed voor je banden en ook niet voor je stuurkogels. Ook word je auto er onvoorspelbaar door en rijdt het onrustig, dit zijn dingen daar hoor je voor je eigen (en je mede weggebruikers!) niet op te besparen, een ongeluk zit immers in een klein hoekje!
Re: BMW e36 trillend stuur
kapotte draagarmen te duur?
Als je dat al duur vindt hou ik mn hart vast als de auto straks meer onderhoud krijgt
Vervangen die hap! Scheelt enorm in de wegligging
Als je dat al duur vindt hou ik mn hart vast als de auto straks meer onderhoud krijgt
Vervangen die hap! Scheelt enorm in de wegligging
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: BMW e36 trillend stuur
Door je aanlopende remschijf, is je schijf krom getrokken.
Wie weet zijn je andere schijven ook krom en dit veroorzaakt de trilling in het stuur bij het remmen. Dit zal je waarschijnlijk hebben bij een km of 80 en een km of 130.
Verder snap ik niet dat je met een auto die technisch niet in orde is naar Oostenrijk rijdt...(lees draagarmen).
Als je geen geld hebt om je draagarmen te laten vervangen dan verkoop deze auto en accepteer dat je nou eenmaal geen geld hebt om een BMW te rijden op dit moment...want dit is natuurlijk drie keer niks.
Wie weet zijn je andere schijven ook krom en dit veroorzaakt de trilling in het stuur bij het remmen. Dit zal je waarschijnlijk hebben bij een km of 80 en een km of 130.
Verder snap ik niet dat je met een auto die technisch niet in orde is naar Oostenrijk rijdt...(lees draagarmen).
Als je geen geld hebt om je draagarmen te laten vervangen dan verkoop deze auto en accepteer dat je nou eenmaal geen geld hebt om een BMW te rijden op dit moment...want dit is natuurlijk drie keer niks.
Re: BMW e36 trillend stuur
Als je de draagarmen zelf kunt vervangen hoeft het niet zo gek duur te zijn..
Anders wordt het een duur grapje idd met al je punten zoals je beschrijft..
Bmw moet je niet verwaarlozen.. sluit me bij de reactie hier boven aan succes
Anders wordt het een duur grapje idd met al je punten zoals je beschrijft..
Bmw moet je niet verwaarlozen.. sluit me bij de reactie hier boven aan succes
OO={}{}=OO
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 26 jan 2014, 21:15
Re: BMW e36 trillend stuur
Bedankt voor de reacties,
Ik wil benadrukken dat ik de auto voor de vakantie heb laten nakijken, koelvloeistof, versnellingsbakolie heb laten vervangen. ook de remvloeistof op hun werking laten testen, en het remsysteem heb laten nalopen. ook 4 nieuwe winterbanden met velgen gekocht. Heb hierop zeker niet beknibbeld. Er bleek toen ook dat de draagarmen versleten waren, net geen apk afkeur. Bij de dealer laten beoordelen, en die vertelde me dat het het de wegligging negatief zal beinvloeden. Heb het getest, rijden met veel lading, ik vond het nog kunnen, en anders dan iedereen hier denkik heb ik op der autobahn niet veel meer dan de 150 aangetikt.
Technisch niet in orde klinkt alsof ik op 3 wielen met een paarse rookpluim op goed geluk naar oostenrijk ben gaan rijden.. Zo erg was het dus in ieder geval niet .., maargoed, hoofdzaak is dat de bimmer me gewoon veilig heen en weer gebracht heeft
Hij heeft alleen wat probleempjes overgehouden aan de rit, en die wil ik graag oplossen. Draagarmen zelf vervangen, kan dat zonder brug? Ik ben best handig, maar heb geen brug tot mijn beschikking.
Als de schijven (redelijk) koud zijn is er géén trilling, pas als ze warm zijn (na 15min woon-werk verkeer). Dus naar mijn idee zijn de schijven nog recht.. Correct me if i'm wrong ..
De BMW verkopen was ik zeker niet van plan! BMW is geweldig & duur, dan maar wat langer sparen, een beetje liefhebber heeft het er voor over
Ik wil benadrukken dat ik de auto voor de vakantie heb laten nakijken, koelvloeistof, versnellingsbakolie heb laten vervangen. ook de remvloeistof op hun werking laten testen, en het remsysteem heb laten nalopen. ook 4 nieuwe winterbanden met velgen gekocht. Heb hierop zeker niet beknibbeld. Er bleek toen ook dat de draagarmen versleten waren, net geen apk afkeur. Bij de dealer laten beoordelen, en die vertelde me dat het het de wegligging negatief zal beinvloeden. Heb het getest, rijden met veel lading, ik vond het nog kunnen, en anders dan iedereen hier denkik heb ik op der autobahn niet veel meer dan de 150 aangetikt.
Technisch niet in orde klinkt alsof ik op 3 wielen met een paarse rookpluim op goed geluk naar oostenrijk ben gaan rijden.. Zo erg was het dus in ieder geval niet .., maargoed, hoofdzaak is dat de bimmer me gewoon veilig heen en weer gebracht heeft
Hij heeft alleen wat probleempjes overgehouden aan de rit, en die wil ik graag oplossen. Draagarmen zelf vervangen, kan dat zonder brug? Ik ben best handig, maar heb geen brug tot mijn beschikking.
Als de schijven (redelijk) koud zijn is er géén trilling, pas als ze warm zijn (na 15min woon-werk verkeer). Dus naar mijn idee zijn de schijven nog recht.. Correct me if i'm wrong ..
De BMW verkopen was ik zeker niet van plan! BMW is geweldig & duur, dan maar wat langer sparen, een beetje liefhebber heeft het er voor over
Re: BMW e36 trillend stuur
Draagarmen vervangen kan heel goed gewoon op de grond, paar assteunen onder de krikpunten, stabilisator endlink los fuseekogel los, twee bouten (17 zo uit me hoofd) en via je motorruimte op je subframe zit er nog een grote moer (22??).
Paar tikken ertegen en hij valt er zo uit.
Paar tikken ertegen en hij valt er zo uit.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 19:14
Re: BMW e36 trillend stuur
Ik weet niet waar je woonachtig bent, Maar als het in de buurt van Delft is, kun je altijd ff contact opnemen inzake brug.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 26 jan 2014, 21:15
Re: BMW e36 trillend stuur
Ik woon in utrecht, ga zo even een garage bellen van de vader van een vriend van me. Misschien dat ik daar terecht kan.
Re: BMW e36 trillend stuur
Trillen in het stuur komt inderdaad van een aanlopende rem. Had ik laatst ook. Remklauw laten reviseren, nieuwe schijven en blokken rondom en het probleem was weg.
Re: BMW e36 trillend stuur
Ik had tot voor kort precies hetzelfde. De eerste paar keer remmen geen enkel probleem en geen trillingen, maar zodra ze een beetje warm werden remde ze heel onregelmatig. Niet eens zozeer trillingen maar alsof je het rempedaal licht aan het "pompen" was.Alexanderkoll schreef:Als de schijven (redelijk) koud zijn is er géén trilling, pas als ze warm zijn (na 15min woon-werk verkeer). Dus naar mijn idee zijn de schijven nog recht.. Correct me if i'm wrong ..
Ik had twee van de vier remschijven licht krom. Vermoedelijk omdat ik keramische remblokken op standaard remschijven had, en deze zijn een keer goed warm geworden denk ik. Mochten jou remschijven ook licht krom zijn en zijn ze nog dik genoeg kun je ze laten afdraaien. Ik heb dit ook gedaan omdat mijn schijven, op de kromming na, zo goed als nieuw waren. Dit heb ik eind oktober gedaan, en gelijk Bosch "normale" remblokken geplaatst. Sindsdien zo'n 1500km stadsverkeer gedaan en wat snelweg en ze remmen nog steeds heel soepel.
Kosten? Ik geloof voor het afdraaien iets van €80.-. Ik had destijds ook een nieuwe winterband dus de totaalprijs lag iets hoger, maar ik schat dat het zo'n €450.- voor de complete remmerij (schijven, de- en montage, nieuwe remblokken, nieuwe slijtageindicatoren en nieuwe remvloeistof) was.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: BMW e36 trillend stuur
Afdraaien 80,-??? Voor die prijs koop ik nieuwe schijven
Af laten draaien kost 20,- beiden schijven is 10min werk
Af laten draaien kost 20,- beiden schijven is 10min werk
OO={}{}=OO
Re: BMW e36 trillend stuur
Vergeten te melden ; Rechtsvoor en linksachter waren krom bij mij. Om deze te vervangen zou je dus alle vier de schijven moeten vernieuwen (toch?). Omdat de schijven qua dikte goed waren heb ik besloten om ze alle 4 te doen zodat alles gegarandeerd goed recht is en ze allen dezelfde slijtage hebben. Per schijf betaalde ik iets in de richting van €20.-.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||