Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Jeremy » 28 jan 2014, 22:57

4 cilinder carterventilatie is ook een stuk makkelijker te bereiken dan bij de 6 cilinder. Wellicht heb je wel iets aan dit topic?

Je kunt ook even kijken wat je voelt als je de olievuldop eraf draait met stationair draaiende motor. Je zou een licht zuigend effect moeten hebben. Wat ik nu zeg is persoonlijk wat ik denk en dus niet op keiharde feiten berust; Blaast ie hard dan heb je overdruk (waarschijnlijk geblokkeerde CCV door sludge), zuigt ie heel hard heb je waarschijnlijk een kapot membraam.

Je zou ook een lichte zakking moeten zien in stationair toerental als je de dop eraf haalt omdat de motor iets minder mooi gaat lopen.

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 28 jan 2014, 23:38

Nou ik heb het uiteraard meteen geprobeerd! Als ik de vuldop er afhaal met draaiende motor, blaast het ' vulgat' een stuk harder dan bijvoorbeeld mijn uitlaat bij stationair draaiende motor.

Het toerental echter, bleef voor zover ik kon horen gelijk. (ik kreeg gek genoeg mijn vriendin nu niet de kou mee in om naar de toerenteller te kijken ;))

Is dit dan een sterke indicator dat het probleem in de carterventilatie zit? Het blazen was te vergelijken met je hand voor het gat van de subwoofer van je surround setje houden.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Jeremy » 28 jan 2014, 23:44

Dan vrees ik dat je inderdaad gauw naar je carterventilatie moet kijken.. Bij mij geeft ie wel een licht zuigend effect (weliswaar een 6 cilinder). In mijn ogen zou dit kunnen betekenen dat het compleet verstopt is bij jou en je dus een overdruk in je motor hebt. Je hebt geen goede olie-water afscheiding nu en helemaal met het opkomende koude weer kan dit problemen geven.

Probeer dit eens?

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 28 jan 2014, 23:52

Ja ik had het al gelezen inderdaad naar aanleiding van je vorige post. Ik heb alleen echt geen idee waar hij zit.. Heb dit plaatje even van google geplukt. Zou je me kunnen vertellen welke slang ik moet loshalen? Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Jeremy » 29 jan 2014, 00:01

Ik heb zelf geen ervaring met de 4 cilinders in de E46, sorry. Dus met deze vraag kan ik je niet echt verder helpen helaas. Ik weet zeker dat er gauw genoeg reactie komt van mensen die dit al eens gecontroleerd hebben, aangezien het een veelvuldig voorkomend euvel is.

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door blitzyj » 29 jan 2014, 00:18

onder de kap van je aanzuiginstallatie (kap rechts van nr4 waar je oliefilter zit), zie dit topic waar ik het eerder heb uitgelegd:
viewtopic.php?f=33&t=37132&sid=8f545704 ... c7#p500653

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door streamline » 29 jan 2014, 12:19

Als je er geen verstand van hebt, zou ik toch zo snel mogelijk naar een garage gaan. Dit is niet iets om mee door te rijden.

rob75
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door rob75 » 29 jan 2014, 15:44

De symptomen die je beschrijft geven duidelijk aan dat je carterventilatie is overleden. Wanneer je de olievuldop losdraait en deze behoorlijk blaast (of zuigt) dan is hier iets niet goed. De motorelektronica kan dit goed afregelen waardoor je niets merkt tijdens het rijden. Het olieverbruik duidt hier ook op.
Bij een goede motor, moet het losdraaien van de olievuldop resulteren in een zagende motor. Ofwel, het stationair toerental gaat ritmisch op een neer en dat is goed hoorbaar buiten de auto.

Over dit onderwerp zijn hele goede DIY's te vinden, maar zoals je aangeeft ben je niet zo handig. Het houdt namelijk in dat het inlaatspruitstuk moet worden gedemonteerd. Kortom, op zoek naar een bedrijf dat dit voor je kan doen. De dealer rekent hier 3 uur werktijd voor. Dus als je dat aanhoudt voor een universeel bedrijf kun je zelf zien of ze een beetje netjes rekenen. Onderdelen zijn ca. 130 euro.

Succes,

Rob

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 29 jan 2014, 21:26

Bedankt voor de reacties.

Heb vandaag gesproken met de monteur waar ik van plan was hem te brengen. Hij was het absoluut niet eens met dat het de carterventilatie zou zijn. Hij gaf aan dat bij deze motor het normaal was dat de olievuldop flink blies.

Hij vertelde dat het probleem intern in de motor zou zitten, zuigerveren, klepseals?! en dit kon onmogelijk de carterventilatie zijn. Daarvoor zou het verbruik ook te hoog zijn. Het spoelen van de motor en klepconditioner hebben trouwens niks uitgehaald. Ik vroeg of hij niet kon controleren of het toch de carterventilatie was, maar hier had hij geen oren naar.

De sludge was vandaag wel (bijna helemaal) weg na de snelweg rit van 60 kilometer. Zegt dit nog iets?

Hebben jullie misschien een goed adres (in de buurt van Arnhem) waar ik de carterventilatie zou kunnen laten nakijken? Ik kom op google RAP tegen uit Otterlo, heeft iemand hier ervaring mee? Of is het niet netjes om dit zo op het forum te vragen?

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door stefan328 » 30 jan 2014, 11:34

Mtb in Westervoort. Die heeft mij toen ook met mijn vanos goed geholpen. Bel hem is op en leg je probleem bij hem voor.

rob75
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door rob75 » 30 jan 2014, 12:58

sean318 schreef:Bedankt voor de reacties.

Heb vandaag gesproken met de monteur waar ik van plan was hem te brengen. Hij was het absoluut niet eens met dat het de carterventilatie zou zijn. Hij gaf aan dat bij deze motor het normaal was dat de olievuldop flink blies.
Onzin wat hij zegt. BMW geeft een waarde van +/- 0,04 bar te meten bij de olievuldop. Dat is dus niet of nauwelijks blazen of zuigen.

Het is namelijk een bekend fenomeen dat er olieverbruik optreed bij een defecte carterventilatie.

Groet,
Rob

zandmeer

Re: Vervelend probleem met m'n 318 touring

Bericht door zandmeer » 30 jan 2014, 13:30

Bij een koude start loopt hij slecht, houd in na een paar honderd meter gereden te hebben zet ik hem van kontact af en start ik opnieuw en dan rijdt hij als een speer zo goed,maar het gebeurd ook bij een koude start dat hij compleet verzuipt door dan langdurig door te starten pakt hij hem weer
Ik ben er wel vijf keer bij de BMW dailer geweest en zij krijgen het er niet uit maar wel steeds betalen
wie weet raad

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door matheeuwissen » 30 jan 2014, 13:54

sean318 schreef:Bedankt voor de reacties.

Heb vandaag gesproken met de monteur waar ik van plan was hem te brengen. Hij was het absoluut niet eens met dat het de carterventilatie zou zijn. Hij gaf aan dat bij deze motor het normaal was dat de olievuldop flink blies.

Hij vertelde dat het probleem intern in de motor zou zitten, zuigerveren, klepseals?! en dit kon onmogelijk de carterventilatie zijn. Daarvoor zou het verbruik ook te hoog zijn. Het spoelen van de motor en klepconditioner hebben trouwens niks uitgehaald. Ik vroeg of hij niet kon controleren of het toch de carterventilatie was, maar hier had hij geen oren naar.

De sludge was vandaag wel (bijna helemaal) weg na de snelweg rit van 60 kilometer. Zegt dit nog iets?

Hebben jullie misschien een goed adres (in de buurt van Arnhem) waar ik de carterventilatie zou kunnen laten nakijken? Ik kom op google RAP tegen uit Otterlo, heeft iemand hier ervaring mee? Of is het niet netjes om dit zo op het forum te vragen?

Mijn ouders heben bij RAP hun BMW gekocht, toen heette deze firma nog anders. Maar nooit problemen mee gehad. Ze hebben deze auto nu inmiddels een jaar of 6.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Rene08
Berichten: 3450
Lid geworden op: 09 mar 2008, 20:09

Re: Vervelend probleem met m'n 318 touring

Bericht door Rene08 » 30 jan 2014, 15:09

zandmeer schreef:Bij een koude start loopt hij slecht, houd in na een paar honderd meter gereden te hebben zet ik hem van kontact af en start ik opnieuw en dan rijdt hij als een speer zo goed,maar het gebeurd ook bij een koude start dat hij compleet verzuipt door dan langdurig door te starten pakt hij hem weer
Ik ben er wel vijf keer bij de BMW dailer geweest en zij krijgen het er niet uit maar wel steeds betalen
wie weet raad
Beste zandmeer,

Het is op BimmerPortal de gewoonte dat men zich eerst voorstelt in het daarvoor bestemde gedeelte.

Daarnaast het volgende:
BimmerPortal Huisregels schreef:2.6) Grammatica en taalgebruik
Om het voor iedere bezoeker leesbaar te houden, dient er gebruik te worden gemaakt van minimaal hoofdletters en interpunctie. Het wordt daarnaast op prijs gesteld dat de juiste spelling wordt gebruikt, veel webbrowsers hebben tegenwoordig een goede spellingcontrole functie; maak hier eventueel gebruik van.
Gr. René
BimmerPortal Team

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 30 jan 2014, 15:34

Nou bedankt voor alle tips. De druk is zeker weten meer dan 0,04, want een a4'tje zou scheuren wanneer ik deze erop zou drukken.

Heb gebeld met MTB in Westervoort. Hij vertelde me wat jullie me ook vertelde. Hij gaf aan het probleem vaker behandeld te hebben. Ik kan maandag langskomen, hij wil dan wat dingen proberen om te kijken of hij wat uitsluitsel kan geven over het probleem. Ik had er wel een goed gevoel bij.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en ik ga zeker laten weten wat er uitkomt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”