Panoramadak windgedruis - opgelost

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Liam

Panoramadak windgedruis - opgelost

Bericht door Liam » 27 mar 2012, 13:52

Naar aanleiding van een post op een ander forum http://forums.5series.net/topic/115159- ... ise-fixed/, heb ik bij de dealer een nieuwe rubber pakking voor het panodak besteld (onderdeel no 54 10 7 199 533, kost minder dan 30€). Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de rubber pakking die om het panoramadak heenloopt

Het kostte mij een uurtje om de pakking te vervangen met als resultaat veeeeel minder windgedruis. Ik heb nu eigenlijk de binnenbekleding van het dak altijd open, terwijl hiervoor de herrie vanaf 100 km/h echt heftig was. Ben erg tevreden met het resultaat.

:duimen:

Een korte omschrijving:
  • dak in kantelpositie stellen
  • bij de naad aan de achterzijde beginnen met lospulken van de pakking. Voorzichtig omhoog trekken zodat de lijmlaag zoveel mogelijk meekomt. Als je bij het voorste raam komt, is het handig om het dak helemaal open te schuiven
  • met je vinger en/of stickerverwijderaar de laatste lijmresten verwijderen
  • dak sluiten
  • de nieuwe pakking met de plakbeschermfolie niet verwijderd tussen het dak en het glas aanbrengen; zorg ervoor dat de naad weer achter in het midden zit. Eventueel de pakking op maat knippen. Dit kan het beste met een kleine draadknip tang
  • nu langzaam vanuit de achterzijde de oranje plakbeschermfolie tussen het dak en de rubber pakking verwijderen; zorg ervoor dat deze niet breekt en dat de rubber pakking blijft zitten
That's all - echt de moeite waard!

BMW_Lover
Contacteer:

Re: Panoramadak windgedruis - opgelost

Bericht door BMW_Lover » 29 mar 2012, 09:33

bedankt voor de post, maar ik heb er eigenlijk geen last van. Wat ik wel heb is bij rijden met dak open boven de 80KM dat het in de auto heel erg gaat klapperren. Doffe klappen op de oren zeg maar. Ik moet de raampjes achter een beetje open zetten om er vanaf te zijn. Hebben jullie dat ook?
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

tom_il

Bericht door tom_il » 29 mar 2012, 12:00

Dat had ik in mijn vorige wagen ook, reden was de wind deflector die niet optimaal was. Als ik de deflector bewoog tijdens het rijden veranderde het geluid. Als ik mij goed herinner had hem wat bijgeplooid in het midden daar hij wat krom stond.
525d E61 2007 pre-LCI

vijfje

Bericht door vijfje » 30 apr 2013, 18:55

Vandaag ook het rubber vervangen. €23 incl is geen geld. Zelfde werkwijze gevolgd als topicstarter. Wel oude rubber los gesneden met breekmesje. Tijdens het los trekken komt nagenoeg al het oude plakspul dan mee. Oranje beschermfolie brak wel een paar keer, maar even het stuk dat nog moet los halen en je kan weer verder.

Had ik met oude rubber bij 120 echt veel gesuis (raam dicht of raam gekanteld gaf zelfde geluid), nu bij 160 alleen banden- en normaal windgeruis rond de auto te horen. Dakje is stil!

Het rubber op het kleine glas tegen het grote glasdak aan zou ik ook nog willen vervangen. Lijkt niet los te bestellen, maar het is volges mij hetzelfde rubber als het rondom rubber.
F11 535i & F33 430ix & i4 35

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 05 feb 2014, 14:44

Windgeruis lag bij mij aan de afstelling van het dak, is strakker afgesteld en nu weer geruisloos.

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 06 feb 2014, 16:34

Had natuurlijk niets moeten schrijven, nu lekt hij :gek:

Weer terug naar garage ermee, garantie gelukkig.

Wing

Bericht door Wing » 22 feb 2014, 10:34

vijfje schreef: ........Het rubber op het kleine glas tegen het grote glasdak aan zou ik ook nog willen vervangen. Lijkt niet los te bestellen, maar het is volges mij hetzelfde rubber als het rondom rubber.
Ik heb navraag bij mijn dealer gedaan. Ook dit rubbertje is gewoon te bestellen. Kost € 12,19. Ik heb ze beide nu besteld. Voor de kosten hoeft je het niet te laten .... als het ene rubber slechter is geworden zal het andere rubber in dezelfde staat verkeren. Het is heel simpel: het rubber staat jaren te branden in de zon. Dus een keer droogt het uit en na verloop van tijd krimpt het (bij cabrio's zie je het aan de zijkant geleidelijk omhoog trekken waarna je het framewerk gaat zien ....) Ik zou zeggen, alles vervangen.
F31 320DA en E88 120i cabrio

Wing

Bericht door Wing » 01 mar 2014, 11:20

Vandaag heb ik de rubbers vervangen. Het stelt niet heel veel voor. Voor het verwijderen van het rubber zou ik alleen adviseren om een föhn te gebruiken. Dan neem je de lijmresten makkelijk in een keer mee. Het rubber tussen de twee panoramadaken is zelfs heel eenvoudig te vervangen: je opent het eerste deel. Je staat in de auto en werkt vanuit de geopende raam positie. Het rubber verwijderen en nieuwe inplakken. Dat is echt piece of cake.
Zojuist proefgereden tot 150 km/u. Er is nu geen verschil in geluid te horen met geopende of gesloten binnenhemel. Dat voor € 40,- aan rubbers .. ik raad het iedereen aan om het te vervangen. Je kunt nu tenminste met geopende binnenhemel blijven rijden zonder het gesuis.

Tjaam

Bericht door Tjaam » 06 apr 2014, 14:14

Beste,

Mijn dak maakt gesloten ook teveel lawaai. Zou iemand een foto kunnen posten, of een duidelijkere omschrijving kunnen geven om welk rubber het gaat? Ik kan dan inschatten of ik deze klus zelf aan kan pakken.
Alvast dank!
535d E61, M Coupe, 520d G31

Mikkie

Bericht door Mikkie » 06 apr 2014, 22:31

Goed om te lezen dit. Zal eens kijken of het voor de E46 ook zo werkt!

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 06 apr 2014, 22:36

Kan ook kwestie van afstellen zijn, was bij mij het geval.

Wing

Bericht door Wing » 07 apr 2014, 18:18

Tjaam schreef:Beste,

Mijn dak maakt gesloten ook teveel lawaai. Zou iemand een foto kunnen posten, of een duidelijkere omschrijving kunnen geven om welk rubber het gaat? Ik kan dan inschatten of ik deze klus zelf aan kan pakken.
Alvast dank!
Het is echt een heel makkelijk klusje. Het is het rubber dat rondom je panoramadak zit. Tussen de twee glazen panelen zit ook een rubbertej. Als je het dak omhoog klapt en van achteren naar voren werkt dan zie je het snel genoeg. Je auto wordt er wel lekker vies van omdat er best wat viezigheid in het rubber gaat zitten. Het demonteren gaat dus makkelijker als je een hete föhn op zet. Bij het monteren moet je goed op letten dat je het op de goede hoogte plakt. Ik heb zelf de voorkant niet heel netjes gedaan. Toen heb ik het weer losgetrokken en opnieuw gedaan. Dat ging ook prima (uiteraard niet te lang op laten zitten als het niet mooi zit). Suc6!

Tjaam

Bericht door Tjaam » 07 apr 2014, 20:30

ok dank, zal het rubber bestellen dan wijst het zich vanzelf denk ik.
535d E61, M Coupe, 520d G31

Wing

Bericht door Wing » 08 apr 2014, 21:26

misschien nog een nabrandertje: zorg bij het afkorten van het rubber dat je dat netjes doet (het rubbertje is langer dan strikt noodzakelijk, dus je moet er een stukje afsnijden).

Bart70
Contacteer:

Water/windgeruis panoramadak

Bericht door Bart70 » 07 jan 2015, 10:29

Kleine toevoeging op oude DIY.

klik hier

Paar fotootjes waar het om gaat :

Oude en nieuwe rubber :
Afbeelding

Positie dak :
Afbeelding