Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12 feb 2014, 20:45
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Nou de auto komt net van de brug af en ik heb 2 dingen kunnen ontdekken.
Wat het bonken betreft , dat komt uit de aandrijflijn. En dan het gedeelte NA de harde schijf wat aan de bak zit...daar zit wat spelling op....
Wat betreft de wegligging. .. alles ziet er keurig uit. Alle rubbers en ophangingen zijn prima in orde. Wat wel is gebleken, is dat de voorschokbrekers beduidend slapper zijn dan achter. Als ik het achterwiel omhoog druk met de hand dan voel je duidelijk de olie in de schokbreker en dat gevoel heb ik voor helaas niet. Dus daar zal wel iets mis zijn.
Dus denk dat ik deze maar ga vervangen en uit laten lijnen. Er zitten trouwens delphi voorschokbrekers op met een orginele bmw sticker. Dit zullen toch niet de eerste schokbrekers nog zijn?
Wat het bonken betreft , dat komt uit de aandrijflijn. En dan het gedeelte NA de harde schijf wat aan de bak zit...daar zit wat spelling op....
Wat betreft de wegligging. .. alles ziet er keurig uit. Alle rubbers en ophangingen zijn prima in orde. Wat wel is gebleken, is dat de voorschokbrekers beduidend slapper zijn dan achter. Als ik het achterwiel omhoog druk met de hand dan voel je duidelijk de olie in de schokbreker en dat gevoel heb ik voor helaas niet. Dus daar zal wel iets mis zijn.
Dus denk dat ik deze maar ga vervangen en uit laten lijnen. Er zitten trouwens delphi voorschokbrekers op met een orginele bmw sticker. Dit zullen toch niet de eerste schokbrekers nog zijn?
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Zijwindgevoeligheid heeft meestal als oorzaak versleten schokdempers dus dat zou het idd weleens kunnen zijn.
Wil je er zeker van zijn dan zou ik de auto even op een testbank zetten zodat je zeker weet dat ze op zijn en je niet onnodig kosten gaat maken.
Jaren terug had ik hetzelfde probleem en ben ik zelf hier geweest:
http://www.autobedrijf-schaap.nl/schokdempertest.html
Schokbrekers hoeven overigens niet lek te zijn om een verminderde demping te hebben dus visueel hoef je er niets aan te zien en dan komt je auto dus gewoon door de APK etc. ondanks dat ze op zijn.
Wat betreft de hydrolagers, deze dienen idd op een voorgeschreven maat gemonteerd te worden anders gaan ze zeer snel kapot.
BMW levert overigens een gemodificeerde versie welke stugger is als de standaard af-fabriek gemonteerde hydrolagers.
Wil je er zeker van zijn dan zou ik de auto even op een testbank zetten zodat je zeker weet dat ze op zijn en je niet onnodig kosten gaat maken.
Jaren terug had ik hetzelfde probleem en ben ik zelf hier geweest:
http://www.autobedrijf-schaap.nl/schokdempertest.html
Schokbrekers hoeven overigens niet lek te zijn om een verminderde demping te hebben dus visueel hoef je er niets aan te zien en dan komt je auto dus gewoon door de APK etc. ondanks dat ze op zijn.
Wat betreft de hydrolagers, deze dienen idd op een voorgeschreven maat gemonteerd te worden anders gaan ze zeer snel kapot.
BMW levert overigens een gemodificeerde versie welke stugger is als de standaard af-fabriek gemonteerde hydrolagers.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12 feb 2014, 20:45
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Schokbrekers worden binnenkort besteld. Komt een setje monroe's onder. Dan nog even 1 ding wat betreft de besturing...
Wat ik gisteren ook dacht te voelen is wat spelling op het gedeelte waar beide stuurstangen op samen komen. Weet zo even geen juiste benaming voor het onderdeel. Maar als je dus van vooraf tegen het motorblok aankijkt (van onderen) dan komen beide stuurstangen uit op een soort behuizing, en op deze behuizing gaat er een stuurstang met kruiskoppelingen naar boven naar het stuurhuis.
Wat is de juiste benaming van dat onderdeel en komt het wel eens voor dat daar spelling op komt?
Wat ik gisteren ook dacht te voelen is wat spelling op het gedeelte waar beide stuurstangen op samen komen. Weet zo even geen juiste benaming voor het onderdeel. Maar als je dus van vooraf tegen het motorblok aankijkt (van onderen) dan komen beide stuurstangen uit op een soort behuizing, en op deze behuizing gaat er een stuurstang met kruiskoppelingen naar boven naar het stuurhuis.
Wat is de juiste benaming van dat onderdeel en komt het wel eens voor dat daar spelling op komt?
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
op internet staat een diy hiervan, dit heet de steering guibo/coupler. kenmerk als die versleten is is dat je stuur niet direct reageert
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Heb je al eens gereden met je auto met de standaard velgen en banden ,ipv. 18 inch.
Heel goed mogelijk dat je velgen een heel andere et waarde hebben dan is voorgeschreven.
Bij mijn 316 waren de draagarm rubbers achter compleet verdroogt.
Dit duurde ook ff voor ik eruit was overigens ......
Hij reed alsof de achterbanden te slap waren, beetje zijwind en ik bleef sturen :-(
Rob
Heel goed mogelijk dat je velgen een heel andere et waarde hebben dan is voorgeschreven.
Bij mijn 316 waren de draagarm rubbers achter compleet verdroogt.
Dit duurde ook ff voor ik eruit was overigens ......
Hij reed alsof de achterbanden te slap waren, beetje zijwind en ik bleef sturen :-(
Rob
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Die berichten zijn van 6 jaar geleden. Het zal inmiddels wel opgelost zijn.
Wat betreft het ET-getal... er moet wel heel veel afwijking zijn wil je dat echt gaan merken (en er optisch nog goed uitzien), maar ik ga er (optimistisch) maar vanuit dat de standaard ET van de E46 met breedset aangehouden is (VA: 47, AA: 50).
Wat betreft het ET-getal... er moet wel heel veel afwijking zijn wil je dat echt gaan merken (en er optisch nog goed uitzien), maar ik ga er (optimistisch) maar vanuit dat de standaard ET van de E46 met breedset aangehouden is (VA: 47, AA: 50).
Re: Bmw E46 316i rijd als een dweil bij winderige dagen....
Oeps.....
Ja ik lette ff niet op dank je :-)
Ja ik lette ff niet op dank je :-)