BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Wing
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 jan 2014, 22:34
Locatie: Elburg

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Wing » 28 feb 2014, 22:11

ik verwacht van wel. Mijn temperatuur is van 65 naar 90 graden gegaan. MIjn verbruik is met circa 10% afgenomen. Dus die thermostaten verdien je ook nog terug ook ....
Laatst gewijzigd door Wing op 03 mar 2014, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 320DA en E88 120i cabrio

Black_Beamer
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Black_Beamer » 28 feb 2014, 22:21

vanmiddag auto opgehaald en nu ook strak de 90 graden op de snelweg...

voordat ik mijn egr + hoofdthermos had vervangen haalde ik de 70 graden met gemiddeld 13l op 100km

net ong 50 km gereden (30 snelweg, 20 stad) en zit nu al op 9l... denk wel dus meer dan 10% verbruik bespaard

tip voortaan voor mensen met dit probleem; vervang gewoon beide thermostaten tegelijk
530i G30 M-performance

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door izzy » 28 feb 2014, 22:47

Toch vaag dat bmw de temp meter weg heeft gehaald bij de e60! Weet je niet waar de hidden menu zit dan rij je dus constant met een defecte termostaat. Hoe weet je trouwens of het juist te warm wordt?
BMW e91 LCI 320da Individual

Black_Beamer
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Black_Beamer » 01 mar 2014, 11:24

izzy schreef:Toch vaag dat bmw de temp meter weg heeft gehaald bij de e60! Weet je niet waar de hidden menu zit dan rij je dus constant met een defecte termostaat. Hoe weet je trouwens of het juist te warm wordt?

Je zou bijna van een complot spreken he :P haha

Het is ook raar dat ze de metertje weg hebben gelaten en ik weet zeker dat er meer dan de helft van de e6x met kapotte thermostaten zonder dat ze het weten...

Als ik geen hoge vebruik had zou ik er nooit achter gekomen zijn...

Het is wél zo dat als je auto TE warm wordt (boven de 110 graden meen ik) dat je een melding op je BC krijgt...
530i G30 M-performance

emielvd
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2013, 11:16
Locatie: regio Rotterdam

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door emielvd » 03 mar 2014, 21:37

Heb het net op de terugweg van werk naar huis ook even in de gaten gehouden: Gemiddeld blijft de temperatuur bij mij op 80 graden hangen, met af en toe een uitschieter naar 83 graden C.
Ik kan het geheime menu zo snel even niet meer vinden, maar ik heb een leuke bluetooth OBD2-adapter in China gekocht en die verbonden met m'n Android via de Torque Pro App.
Even geïnformeerd bij de dealer en de hoofdthermostaat kost € 60,55 inclusief BTW (part# 11 51 7 805 811)
De hoofdthermostaat is ingesteld op 88 graden en de EGR thermostaat is ingesteld op 70 graden.
Voor wie nog niet helemaal weet hoe het werkt: uitleg
Voor mijn 530d met M57N2 motor en automaat: inhoud volgens BMW 8,2 liter en KVS fabrikanten 9,8 ltr.
fabrikanten voor thermostaten: Vernet, Vemo, Swag, Gates, Behr, Facet, Febi Bilstein, Gates.

emielvd
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2013, 11:16
Locatie: regio Rotterdam

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door emielvd » 05 mar 2014, 13:31

Vanmorgen een log gemaakt over de woon-werk-afstand:
Afbeelding
Eens kijken hoe die eruit zal zien nadat de thermostaat is vervangen.
Wat denken jullie? Alleen de hoofdthermostaat vervangen? Of gelijk die van de EGR?
Wat info over het huiswerk wat ik al gedaan heb:
De (hoofd-)thermostaat word toegepast in de (diesel-)motoren M 47N2, M 47N, M 57N, M 57N2,en N 57.
E 46: 318 d (116pk); 318 d Compact (116pk); 318 d touring (116pk); 320 d (150pk); 320 d Cabrio (150pk); 320 d Compact (150pk); 320 d Coupe (150pk); 320 d touring (150pk); 330 d (204pk); 330 d Cabrio (204pk); 330 d Coupe (204pk); 330 d touring (204pk); 330 d X (204pk); 330 d X touring (204pk)
E 53; X 5 I 3.0 d X (218pk)
E 60; 520 d (150pk); 520 d (163pk); 525 d (177pk); 530 d (218pk); 530 d (231pk); 530 d X (231pk); 535 d (272pk)
E 60 LCI; 520 d (177pk); 525 d (197pk); 525 d X (197pk); 530 d (235pk); 530 d X (235pk); 535 d (286pk)
E 61; 520 d touring (150pk); 520 d touring (163pk); 525 d touring (177pk); 530 d touring (218pk); 530 d touring (231pk); 530 d X touring (231pk); 535 d touring (272pk)
E 61 LCI; 520 d touring (177pk); 525 d touring (197pk); 525 d X touring (197pk); 530 d touring (235pk); 530 d X touring (235pk); 535 d touring (286pk)
E 63 LCI; 635 d Coupe (286pk)
E 64 LCI; 635 d Cabrio (286pk)
E 65; 730 d (218pk); 730 d (231pk)
E 66; 730 Ld (231pk)
E 70; X 5 II 3.0 d X (235pk); X 5 II 3.0 sd X (286pk)
E 71; X 6 3.0 d X (235pk); X 6 3.5 d X (286pk)
E 83; X 3 I 2.0 d X (150pk); X 3 I 3.0 d X (204pk); X 3 I 3.0 d X (218pk)
E 83 LCI; X 3 I 2.0 d X (143pk); X 3 I 3.0 d X (218pk); X 3 I 3.0 sd X (286pk); X 3 I 3.5 sd X (286pk)
E 87; 118 d (122pk); 120 d (163pk)
E 90; 318 d (122pk); 320 d (150pk); 320 d (163pk); 325 d (197pk); 330 d (231pk); 330 d X (231pk); 335 d (286pk)
E 90 LCI; 325 d (197pk); 335 d (286pk)
E 91; 318 d touring (122pk); 320 d touring (150pk); 320 d touring (163pk); 325 d touring (197pk); 330 d touring (231pk); 330 d X touring (231pk); 335 d touring (286pk)
E 91 LCI; 325 d touring (197pk); 335 d touring (286pk)
E 92; 325 d Coupe (197pk); 330 d Coupe (231pk); 330 d X Coupe (231pk); 335 d Coupe (286pk)
E 92 LCI; 335 d Coupe (286pk)
E 93; 325 d Cabrio (197pk); 330 d Cabrio (231pk)

OEM en alternatieven:
BMW 11 51 7 789 014 of 11517789014 en 11 51 7 805 811 of 11517805811 en 11517787052
CALORSTAT by Vernet 6872.88 en/of 8672.88
FACET 7.8636
FEBI BILSTEIN 32648
FIRST LINE FTS460.88
Gates TH35488G1
Metalcaucho 03932
SWAG 20 93 2648
TOPRAN 501 144
TRISCAN 8620 22488 en/of 9620 22488
Valeo 820928
VEMO 20-99-1278 en/of V20-99-1278

Bij Mister-Auto heb je voor relatief weinig geld toch weer een nieuwe thermostaat

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Kuupertie » 05 mar 2014, 20:48

Dat is een fijn grafiekje emiel......Hoe doe je dat ?
Ik heb nu:
Realtime Info
OBD Check
Map View
Test results
Graphing
OBD2 Adapter
Get Plugins
Help

Heb jij meer ?

Doe je dit via de Graphing ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

emielvd
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2013, 11:16
Locatie: regio Rotterdam

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door emielvd » 05 mar 2014, 22:28

Hetgeen ik heb geregistreerd, geëxporteerd naar excel en daar een mooi grafiekje van gemaakt. De KVS-temperatuur wordt niet standaard gelogd, dus die moet je extra toevoegen. Eventueel ook de afstand en rijtijd.

Gebruikersavatar
530d-sport
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:58

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door 530d-sport » 06 mar 2014, 00:35

Dank je wel heren, ben er achter gekomen dat de temperatuur niet boven de 60 graden kwam na deze topic. Ik laat beide thermostaten vervangen per direct.

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Kuupertie » 06 mar 2014, 07:52

Hoe heb je gelogd dan Emiel ?
Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik kan GPS gegevens loggen (kaart, positie, snelheid, tijd) en als CSV opsturen.
Daar heb ik echter nog geen temperatuur oid bij in staan.

Ook lukt het mij om met Graphing een grafiek te krijgen. Wel een screenshot.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

emielvd
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2013, 11:16
Locatie: regio Rotterdam

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door emielvd » 06 mar 2014, 09:32

Cursus Torque Pro in een PB ;)

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Kuupertie » 06 mar 2014, 21:32

Dat is een zeer leuke app voor een paar euro. De wiki sucks trouwens.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

craen
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 mar 2008, 12:41

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door craen » 06 mar 2014, 21:39

emielvd schreef:Vanmorgen een log gemaakt over de woon-werk-afstand:
Afbeelding
Eens kijken hoe die eruit zal zien nadat de thermostaat is vervangen.
Wat denken jullie? Alleen de hoofdthermostaat vervangen? Of gelijk die van de EGR?
Wat info over het huiswerk wat ik al gedaan heb:
De (hoofd-)thermostaat word toegepast in de (diesel-)motoren M 47N2, M 47N, M 57N, M 57N2,en N 57.
E 46: 318 d (116pk); 318 d Compact (116pk); 318 d touring (116pk); 320 d (150pk); 320 d Cabrio (150pk); 320 d Compact (150pk); 320 d Coupe (150pk); 320 d touring (150pk); 330 d (204pk); 330 d Cabrio (204pk); 330 d Coupe (204pk); 330 d touring (204pk); 330 d X (204pk); 330 d X touring (204pk)
E 53; X 5 I 3.0 d X (218pk)
E 60; 520 d (150pk); 520 d (163pk); 525 d (177pk); 530 d (218pk); 530 d (231pk); 530 d X (231pk); 535 d (272pk)
E 60 LCI; 520 d (177pk); 525 d (197pk); 525 d X (197pk); 530 d (235pk); 530 d X (235pk); 535 d (286pk)
E 61; 520 d touring (150pk); 520 d touring (163pk); 525 d touring (177pk); 530 d touring (218pk); 530 d touring (231pk); 530 d X touring (231pk); 535 d touring (272pk)
E 61 LCI; 520 d touring (177pk); 525 d touring (197pk); 525 d X touring (197pk); 530 d touring (235pk); 530 d X touring (235pk); 535 d touring (286pk)
E 63 LCI; 635 d Coupe (286pk)
E 64 LCI; 635 d Cabrio (286pk)
E 65; 730 d (218pk); 730 d (231pk)
E 66; 730 Ld (231pk)
E 70; X 5 II 3.0 d X (235pk); X 5 II 3.0 sd X (286pk)
E 71; X 6 3.0 d X (235pk); X 6 3.5 d X (286pk)
E 83; X 3 I 2.0 d X (150pk); X 3 I 3.0 d X (204pk); X 3 I 3.0 d X (218pk)
E 83 LCI; X 3 I 2.0 d X (143pk); X 3 I 3.0 d X (218pk); X 3 I 3.0 sd X (286pk); X 3 I 3.5 sd X (286pk)
E 87; 118 d (122pk); 120 d (163pk)
E 90; 318 d (122pk); 320 d (150pk); 320 d (163pk); 325 d (197pk); 330 d (231pk); 330 d X (231pk); 335 d (286pk)
E 90 LCI; 325 d (197pk); 335 d (286pk)
E 91; 318 d touring (122pk); 320 d touring (150pk); 320 d touring (163pk); 325 d touring (197pk); 330 d touring (231pk); 330 d X touring (231pk); 335 d touring (286pk)
E 91 LCI; 325 d touring (197pk); 335 d touring (286pk)
E 92; 325 d Coupe (197pk); 330 d Coupe (231pk); 330 d X Coupe (231pk); 335 d Coupe (286pk)
E 92 LCI; 335 d Coupe (286pk)
E 93; 325 d Cabrio (197pk); 330 d Cabrio (231pk)

OEM en alternatieven:
BMW 11 51 7 789 014 of 11517789014 en 11 51 7 805 811 of 11517805811 en 11517787052
CALORSTAT by Vernet 6872.88 en/of 8672.88
FACET 7.8636
FEBI BILSTEIN 32648
FIRST LINE FTS460.88
Gates TH35488G1
Metalcaucho 03932
SWAG 20 93 2648
TOPRAN 501 144
TRISCAN 8620 22488 en/of 9620 22488
Valeo 820928
VEMO 20-99-1278 en/of V20-99-1278

Bij Mister-Auto heb je voor relatief weinig geld toch weer een nieuwe thermostaat
ik zou toch bij de dealer een thermostaat halen want op internet heb ik toen die van mij moesten vervangen worden gelezen dat andere na een paar honder km al weer begonnen na te laten. en gelijk beide doen

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door tom_il » 06 mar 2014, 22:06

De mijne komt van minster auto en staat er nu meer dan een jaar op en temp is nog steeds mooi 90°C
525d E61 2007 pre-LCI

craen
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 mar 2008, 12:41

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door craen » 06 mar 2014, 23:56

tom_il schreef:De mijne komt van minster auto en staat er nu meer dan een jaar op en temp is nog steeds mooi 90°C
ok ik geeft ook maar aan wat ik gelezen heb, ik ben toen voor de zekerheid bij de dealer 1 gaan halen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”