E39 EGR schoonmaken
E39 EGR schoonmaken
Ik heb dus sinds gister een E39 525d touring.
Nou rijdt deze als een zonnetje, alleen als ik in een keer vol gas geef dan zie ik in mijn spiegel een zwarte rook wolk .
Ziet er niet uit en al sik zo over al lees dan moet dit een EGR probleem zijn.
Dat betekend dat ik van de week als ik vrij ben deze er uit ga halen en goed ga schoonmaken.
Omdat ik toch al bezig ben en horror verhalen gelezen heb wil ik dan ook gelijk kijken naar de Swirl Flaps.
Maar nou vraag ik me af of mijn blok deze ook heeft?
Het is een juli 2002 525D met automaat. Kan iemand me verder vertellen wat voor type blok dit is?
Makkelijk om te weten als je iets moet zoeken
Mocht ik deze flaps hebben, ik heb gelezen dat je deze kan afdoppen. Vraag me nu af waar ik deze doppen kan halen? Neem aan dat de dealer ze niet in voorraad heeft!
Nou rijdt deze als een zonnetje, alleen als ik in een keer vol gas geef dan zie ik in mijn spiegel een zwarte rook wolk .
Ziet er niet uit en al sik zo over al lees dan moet dit een EGR probleem zijn.
Dat betekend dat ik van de week als ik vrij ben deze er uit ga halen en goed ga schoonmaken.
Omdat ik toch al bezig ben en horror verhalen gelezen heb wil ik dan ook gelijk kijken naar de Swirl Flaps.
Maar nou vraag ik me af of mijn blok deze ook heeft?
Het is een juli 2002 525D met automaat. Kan iemand me verder vertellen wat voor type blok dit is?
Makkelijk om te weten als je iets moet zoeken
Mocht ik deze flaps hebben, ik heb gelezen dat je deze kan afdoppen. Vraag me nu af waar ik deze doppen kan halen? Neem aan dat de dealer ze niet in voorraad heeft!
Re: E39 EGR schoonmaken
Hallo,
Je hebt een M57 en deze heeft ze.
Je kan hierover heel veel vinden in het topic: Het wel en wee van een bmw.
Hier kan je dit bestellen en vind je nog wat info: http://www.bmwswirlflaps.co.uk/swirl_flaps.html
Succes
Je hebt een M57 en deze heeft ze.
Je kan hierover heel veel vinden in het topic: Het wel en wee van een bmw.
Hier kan je dit bestellen en vind je nog wat info: http://www.bmwswirlflaps.co.uk/swirl_flaps.html
Succes
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: E39 EGR schoonmaken
Dat roken hoeft niks met de EGR te maken te hebben maar het is natuurlijk nooit verkeerd het netjes schoon te maken.
Als hij ergens valse lucht aanzuigt gaat hij ook flink roken.
Als hij ergens valse lucht aanzuigt gaat hij ook flink roken.
Re: E39 EGR schoonmaken
Dat had ik ook al ergens gelezen, maar omdat de motor verder als een zonnetje loopt verdenk ik de EGR klep.
Denk zelf dat deze nooit door vorige eigenaar aangepakt is.
Zal, als het weer het toelaat, morgen dit als eerste doen. Swirl flaps zal een ander verhaal worden.
Moet namelijk eerst uitzoeken welke maat ik moet hebben. Dat beteken dus spruitstuk er af halen, meten, er weer in en dan vervangend doppen bestellen.
Vraag me alleen af of ik ook gelijk de rubber vierkante afdichtingen bij moet bestellen.
en deze
Denk zelf dat deze nooit door vorige eigenaar aangepakt is.
Zal, als het weer het toelaat, morgen dit als eerste doen. Swirl flaps zal een ander verhaal worden.
Moet namelijk eerst uitzoeken welke maat ik moet hebben. Dat beteken dus spruitstuk er af halen, meten, er weer in en dan vervangend doppen bestellen.
Vraag me alleen af of ik ook gelijk de rubber vierkante afdichtingen bij moet bestellen.
en deze
Re: E39 EGR schoonmaken
Hoi,
Ik heb het nu bij 4 auto's gedaan en bij alle waren deze rubbers nog soepel.
Heb deze er dan ook weer in terug gezet.
Ik heb het nu bij 4 auto's gedaan en bij alle waren deze rubbers nog soepel.
Heb deze er dan ook weer in terug gezet.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: E39 EGR schoonmaken
Dat roken heeft te maken met de manier waarop de EGR werkt en het feit dat er geen roetfilter aanwezig is in de auto. Dus wen er maar vast aan.
Mijn 530d had extreem weinig gelopen (78000km), wij hebben ook de EGR en het inlaatspruitstuk laten reinigen. De garagist zei dat hij nog nooit zo'n schoon blok gezien had, maar toch pluimt die van ons ook flink bij vollast.
Zelfs de eerste generaties E60 pluimen nog flink, dit omdat er dus geen roetfilter in de auto zit.
Wat trouwens wel een must is, is het laten verwijderen van de vlinderkleppen. Er bestaat een kans dat ze afbreken en dan is je blok verwoest. Bij de E39 5XXd's gebeurt het niet vaak, maar voorkomen is beter dan genezen. Je blok loopt iets rauwer stationair, maar verder merk je er niets van.
Mijn 530d had extreem weinig gelopen (78000km), wij hebben ook de EGR en het inlaatspruitstuk laten reinigen. De garagist zei dat hij nog nooit zo'n schoon blok gezien had, maar toch pluimt die van ons ook flink bij vollast.
Zelfs de eerste generaties E60 pluimen nog flink, dit omdat er dus geen roetfilter in de auto zit.
Wat trouwens wel een must is, is het laten verwijderen van de vlinderkleppen. Er bestaat een kans dat ze afbreken en dan is je blok verwoest. Bij de E39 5XXd's gebeurt het niet vaak, maar voorkomen is beter dan genezen. Je blok loopt iets rauwer stationair, maar verder merk je er niets van.
Re: E39 EGR schoonmaken
Even een update:
Auto is verleden week voor APK aangeboden en toen jammer genoeg afgekeurd op twee dingen. Eerste is een ophang rubber, welke makkelijk op te lossen is.
Tweede punt: Roetmeting. Deze zag er erg slecht uit.Was op sommige metingen 2x het toegestaan
Volgens garage was dit een bekend iets bij dit soort motoren.Komen namelijk niet vaak in hogere toeren en daarom slaat alles dicht.
Zijn tip was om een reinigende middel aan de brandstof toe te voegen en dan een paar keer flink in de toeren rijden om alles schoon te branden.
Zelf gaf ik aan dat ik de EGR wilde schoonmaken en ook het spruitstuk wou bekijken. Was volgens hem ene goed idee.
Zo ben ik dus afgelopen week aan dit klusje begonnen. Alles was binnen twee uur er uit.En dit was wat ik vond:
EGR
Inlaat spruitstuk:
Inlaat cilinder:
Dat zag er dus niet best uit. Daarom spruitstuk eerst helemaal ontdaan van Swirls packingen en sensor en dan samen met de EGR in een bak benzine een nachtje laten rusten.
Na flink met een kwast alles schoongemaakt te hebben, was dit het eind resultaat:
Natuurlijk heb ik gelijk naar de staat van de swirls gekeken en deze waren nog erg goed. Geen last van spelling of los zittend schroefjes.
Omdat ik van plan was om EGR los te koppelen heb ik de Swirls er gewoon in gelaten. Sommige zullen dit een groot risico vinden.
Maar omdat de grootste reden adat ze breken de vuil is die de EGR produceert, ga ik er van uit dat alles vele malen schoner zal blijven nu ik zonder EGR rij. Met als resultaat dat de kans dat Swirls kapot gaan VELE malen minder is (bijna nihil zou ik zeggen).
Na nieuwe rubberen packingen er op gedaan te hebben is alles zonder probleem ingebouwd.
Het starten was natuurlijk spannend, maar dat ging ook zonder probleem.Alleen erg veel zwarte rook. Maar was te verwachten.
Gelijk daarna een test rit gedaan en na een tijd even het gas pedaal diep ingetrapt.Wederom zwarte rook. Maar dit werd na verloop van tijd steeds minder. Dus blijkbaar heeft het toch geholpen om alles schoon te maken.
Nu alleen dit weekend een lange rit maken om laatste roet restjes uit de KAT proberen weg te branden en dan kan hij weer terug voor her-keuring.
In de tussen tijd heb ik ook nog afstel nokje van de linker kop lamp vervangen. Deze was afgebroken toen ik de lampjes van de angel-eyes verving voor LED's
Dat ging eigenlijk ook zonder probleem.
Auto is verleden week voor APK aangeboden en toen jammer genoeg afgekeurd op twee dingen. Eerste is een ophang rubber, welke makkelijk op te lossen is.
Tweede punt: Roetmeting. Deze zag er erg slecht uit.Was op sommige metingen 2x het toegestaan
Volgens garage was dit een bekend iets bij dit soort motoren.Komen namelijk niet vaak in hogere toeren en daarom slaat alles dicht.
Zijn tip was om een reinigende middel aan de brandstof toe te voegen en dan een paar keer flink in de toeren rijden om alles schoon te branden.
Zelf gaf ik aan dat ik de EGR wilde schoonmaken en ook het spruitstuk wou bekijken. Was volgens hem ene goed idee.
Zo ben ik dus afgelopen week aan dit klusje begonnen. Alles was binnen twee uur er uit.En dit was wat ik vond:
EGR
Inlaat spruitstuk:
Inlaat cilinder:
Dat zag er dus niet best uit. Daarom spruitstuk eerst helemaal ontdaan van Swirls packingen en sensor en dan samen met de EGR in een bak benzine een nachtje laten rusten.
Na flink met een kwast alles schoongemaakt te hebben, was dit het eind resultaat:
Natuurlijk heb ik gelijk naar de staat van de swirls gekeken en deze waren nog erg goed. Geen last van spelling of los zittend schroefjes.
Omdat ik van plan was om EGR los te koppelen heb ik de Swirls er gewoon in gelaten. Sommige zullen dit een groot risico vinden.
Maar omdat de grootste reden adat ze breken de vuil is die de EGR produceert, ga ik er van uit dat alles vele malen schoner zal blijven nu ik zonder EGR rij. Met als resultaat dat de kans dat Swirls kapot gaan VELE malen minder is (bijna nihil zou ik zeggen).
Na nieuwe rubberen packingen er op gedaan te hebben is alles zonder probleem ingebouwd.
Het starten was natuurlijk spannend, maar dat ging ook zonder probleem.Alleen erg veel zwarte rook. Maar was te verwachten.
Gelijk daarna een test rit gedaan en na een tijd even het gas pedaal diep ingetrapt.Wederom zwarte rook. Maar dit werd na verloop van tijd steeds minder. Dus blijkbaar heeft het toch geholpen om alles schoon te maken.
Nu alleen dit weekend een lange rit maken om laatste roet restjes uit de KAT proberen weg te branden en dan kan hij weer terug voor her-keuring.
In de tussen tijd heb ik ook nog afstel nokje van de linker kop lamp vervangen. Deze was afgebroken toen ik de lampjes van de angel-eyes verving voor LED's
Dat ging eigenlijk ook zonder probleem.
Re: E39 EGR schoonmaken
Netjes !!
Heel erg netjes, mooi klusje en eer van je werk !
Heel erg netjes, mooi klusje en eer van je werk !
Re: E39 EGR schoonmaken
Netjes gedaan.
Merk je eigenlijk ook verschil in het rijgedrag of maakt dat niets uit?
Merk je eigenlijk ook verschil in het rijgedrag of maakt dat niets uit?