Even een update:
Auto is verleden week voor APK aangeboden en toen jammer genoeg afgekeurd op twee dingen. Eerste is een ophang rubber, welke makkelijk op te lossen is.
Tweede punt: Roetmeting. Deze zag er erg slecht uit.Was op sommige metingen 2x het toegestaan
Volgens garage was dit een bekend iets bij dit soort motoren.Komen namelijk niet vaak in hogere toeren en daarom slaat alles dicht.
Zijn tip was om een reinigende middel aan de brandstof toe te voegen en dan een paar keer flink in de toeren rijden om alles schoon te branden.
Zelf gaf ik aan dat ik de EGR wilde schoonmaken en ook het spruitstuk wou bekijken. Was volgens hem ene goed idee.
Zo ben ik dus afgelopen week aan dit klusje begonnen. Alles was binnen twee uur er uit.En dit was wat ik vond:
EGR
Inlaat spruitstuk:
Inlaat cilinder:
Dat zag er dus niet best uit. Daarom spruitstuk eerst helemaal ontdaan van Swirls packingen en sensor en dan samen met de EGR in een bak benzine een nachtje laten rusten.
Na flink met een kwast alles schoongemaakt te hebben, was dit het eind resultaat:
Natuurlijk heb ik gelijk naar de staat van de swirls gekeken en deze waren nog erg goed. Geen last van spelling of los zittend schroefjes.
Omdat ik van plan was om EGR los te koppelen heb ik de Swirls er gewoon in gelaten. Sommige zullen dit een groot risico vinden.
Maar omdat de grootste reden adat ze breken de vuil is die de EGR produceert, ga ik er van uit dat alles vele malen schoner zal blijven nu ik zonder EGR rij. Met als resultaat dat de kans dat Swirls kapot gaan VELE malen minder is (bijna nihil zou ik zeggen).
Na nieuwe rubberen packingen er op gedaan te hebben is alles zonder probleem ingebouwd.
Het starten was natuurlijk spannend, maar dat ging ook zonder probleem.Alleen erg veel zwarte rook. Maar was te verwachten.
Gelijk daarna een test rit gedaan en na een tijd even het gas pedaal diep ingetrapt.Wederom zwarte rook. Maar dit werd na verloop van tijd steeds minder. Dus blijkbaar heeft het toch geholpen om alles schoon te maken.
Nu alleen dit weekend een lange rit maken om laatste roet restjes uit de KAT proberen weg te branden en dan kan hij weer terug voor her-keuring.
In de tussen tijd heb ik ook nog afstel nokje van de linker kop lamp vervangen. Deze was afgebroken toen ik de lampjes van de angel-eyes verving voor LED's
Dat ging eigenlijk ook zonder probleem.