Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
skidder46

Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie

Bericht door skidder46 » 28 apr 2014, 13:06

matheeuwissen schreef:Complete fan aanschaffen en vervangen.

Die regelunit is een kwaal van de e46 ;)
Met een beetje geluk heb ik niet 1, maar 2 van deze regeleenheden gevonden. Morgen maar ophalen en meteen inbouwen. :duimen:

Joostb

Bericht door Joostb » 28 apr 2014, 21:49

Het volgende stap is zo'n radiator fan stuureenheid aanschaffen en kijken of die dan wel aanspringt.
maar nog steeds voor jou de vraag, hoe krijg je dat ding in godsnaam op 105 graden? Of sta je een half uur stationair te draaien?

Ik kan mij niet haast niet voorstellen dat een auto met de huidige tempraturen en normale omstandigheden, zelfs in de stad op zulke hoge tempraturen kunnen komen. Thermostaat gaat open op bedrijfstempratuur (90 graden) en de radiator zorgt voor voldoende koeling als het goed is. Maar misschien dat een andere 4 cilinder rijder hier meer ervaring mee heeft.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 28 apr 2014, 21:57

De fan heeft sws meerdere standen. Hij begint al mee te draaien bij een graad of 80.Als hij dat al niet doet en dit heeft hij blijkbaar nodig, zal hij warmer worden dan normaal.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

wiren

Bericht door wiren » 29 apr 2014, 07:30

Bij mijn 318i M43 dacht ik eerst ook van, werkt dat ding wel :s Als ik een snelwegrit gedaan heb van 30 KM en laat 'm stationair draaien en doe de kap open dan draait ie ook niet. Pas op warme zomerdagenspot ik 'm wel eens draaien. Dus de rad.fan (bij mijn motor) slaat niet zo gauw aan bij normale omstandigheden en lage temp.

rob75

Bericht door rob75 » 29 apr 2014, 09:07

@JoostB: De thermostaat van een M43 opent bij 105 graden. Ofwel de temperatuur van de koelvloeistof is bij gewoon gebruik 105 graden. Gewoon even zoeken in het werkplaatshandboek en je vindt deze waarde.

Koelfan wordt aangestuurd door de ECU via het regelkastje dat niet los te vervangen is op de ventilator. Kennelijk kan de fan alleen nog maar vol draaien (airco aan).
De ECU stuurt de fan aan d.m.v. de sensor die in de uitgaande leiding van de radiator zit. Er zijn dus ook twee sensoren verdacht in dit geval.

Daarnaast is het de vraag of de radiator goed doorstroomt en niet voor een blokkade zorgt met oververhitting als gevolg.

Succes,
Rob

skidder46

Bericht door skidder46 » 29 apr 2014, 16:34

rob75 schreef:@JoostB: De thermostaat van een M43 opent bij 105 graden. Ofwel de temperatuur van de koelvloeistof is bij gewoon gebruik 105 graden. Gewoon even zoeken in het werkplaatshandboek en je vindt deze waarde.

Koelfan wordt aangestuurd door de ECU via het regelkastje dat niet los te vervangen is op de ventilator. Kennelijk kan de fan alleen nog maar vol draaien (airco aan).
De ECU stuurt de fan aan d.m.v. de sensor die in de uitgaande leiding van de radiator zit. Er zijn dus ook twee sensoren verdacht in dit geval.

Daarnaast is het de vraag of de radiator goed doorstroomt en niet voor een blokkade zorgt met oververhitting als gevolg.

Succes,
Rob
Kijk es aan! Dit is info waar ik al dagen naar op zoek ben: het bedrijfstemp van dat ding: 105°C dus! Eindelijk is dit bevestigd!

Vandaag weer wat nieuws, de radiateur is aan de onderste helft steen en steenkoud! Boven is ie wel goed heet.... Morgen gaan we op het werk de rad doorspoelen....

De sensor op de thermostaat is nieuw, en dat andere op het blok lijkt te functioneren. Ik kon nl mijn temp nog uitlezen terwijl ik de thermostaat eruit had gesloopt :gay:

Joostb

Bericht door Joostb » 29 apr 2014, 20:23

@JoostB: De thermostaat van een M43 opent bij 105 graden. Ofwel de temperatuur van de koelvloeistof is bij gewoon gebruik 105 graden. Gewoon even zoeken in het werkplaatshandboek en je vindt deze waarde.
ik weet het, 105 graden is overigens de waarde bij de meeste auto's waarbij de motor dermate warm word dat de koelfan actief begint te koelen.

Dat is niet wat ik bedoel. Maar hoe komt de tempratuur op 105 graden onder normale omstandigheden? naarmate de motor warmer word gaat de thermostaat open en word er via de radiateur voor koeling gezorgd.
Kijk es aan! Dit is info waar ik al dagen naar op zoek ben: het bedrijfstemp van dat ding: 105°C dus! Eindelijk is dit bevestigd!
het lijkt mij zeer sterk. Bij 105 graden springt de fan actief in zoals hierboven word geschreven, dit is bij de meeste auto's zo.
Dit is voor de auto het punt dat de motor dermate warm is geworden dat de fan actief de radiator begint bij te koelen om oververhitting te voorkomen. Extra bescherming dus om schade aan de motor te voorkomen. Maar 105 graden lijkt mij niet de 'normale' bedrijfstempratuur onder normale omstandigheden

skidder46

Bericht door skidder46 » 29 apr 2014, 22:54

Heb je de eerdere posts gelezen? Zowel de oude als de nieuwe thermostaat had een markering van 105°C . Dit betekent dat de thermostaat pas open gaat bij dat temperatuur.
Wat je zegt klopt, de meeste thermostaten gaan open bij 80 tot 90°C.
Bij mij staat het naaldje in het midden zolang de motortemp onder de 110°C blijft. Boven de 115 gaat ie pas oplopen...

rob75

Bericht door rob75 » 30 apr 2014, 09:06

@Joostb:
Het koelsysteem van een automotor kent twee kringen. De korte door de motor heen en de lange door motor en radiator. De thermostaat heeft hierin de functie om het koelwater op een vooraf ingestelde temperatuur te houden. Dit betekent dus dat het koelwater de temperatuur heeft waarop de thermostaat opent, immers zodra deze temperatuur wordt bereikt, gaat er water door de radiator stromen waardoor het gekoeld wordt. De radiator koelt doordat er lucht doorheen stroomt tijdens het rijden. Sta je lang stil, dan zal de fan deze functie op zich nemen.

Naar mijn idee haal je twee dingen door elkaar. De thermostaat stelt namelijk de bedrijfstemperatuur van de motor in. IN het geval van BMW is dat 105 graden. Ik geef toe, dat is redelijk hoog. Er is echter wel een reden voor en wel dat gebleken is voor de manier waarop BMW zijn motoren bouwt dat bij deze temperatuur de verhouding efficiëntie en uitstoot optimaal is. Bij veel andere merken ligt dit ergens tussen 80 en 90 graden.
De koelfan wordt aangestuurd op het moment dat het koelwater te warm is bij het uitstromen. Meestal wordt dan een extra thermoschakelaar gebruikt in de radiator. De temperatuurinstelling hiervan is anders dan de bedrijfstemperatuur. Logisch anders zou je geen koelwerking krijgen. Bij BMW zit er een sensor in de radiatorsland die de temperatuur van het uitstromende water meet. Aan de hand daarvan wordt de fan aangestuurd.

Als laatste, de meter in het dashboard is geen meter die direct de temperatuur aangeeft. Slechts een aansturing vanuit de ECU die zegt dat de bedrijfstemperatuur is bereikt (middenstand) of dat het tijd wordt vermogen terug te nemen (gaat naar een hoge temperatuur) of zelfs oververhitting zoals in dit geval.

Hopelijk maakt bovenstaande e.e.a. duidelijk.

Aan de topicstarter, dat de radiator boven warm is en onder koud is logisch. Wat belangrijker is, is om te controleren dat dit niet onlogisch is of zelfs dat de radiator verstopt zit. Als alle sensoren goed zijn en de fan ook werkt (stuurmodule?) dan is dat een goede mogelijkheid.

Groet,Rob

Joostb

Bericht door Joostb » 30 apr 2014, 11:37

beste rob,

ik begrijp exact wat je bedoeld, ik ben zelf auto elektrotechnicus en dus redelijk wat ervaring, weliswaar in mindere mate van BMW
De thermostaat stelt namelijk de bedrijfstemperatuur van de motor in. IN het geval van BMW is dat 105 graden.
En dat is dus precies waar ik sterk aan twijfel, Zoals ik aantal keer vaker heb geschreven; het lijkt mij zeer sterk dat normale de bedrijfstempratuur 105 graden is van een E46.

rob75

Bericht door rob75 » 01 mei 2014, 14:02

Ik vond het in het begin ook vreemd, maar alle technische documentatie geeft dit aan. Het is ook wel logisch, aangezien de druk in het systeem ook hoger is dan normaal. Max. 2 bar tegen normaal ca. 1,4 bar. Krijg je een aardige kookpuntverhoging van.

Als je de KVS-sensor meet zul je deze temperatuur ook zien.

Groet,
Rob.

Turmalin

Bericht door Turmalin » 01 mei 2014, 19:50

Even meten via je instrument cluster klik

105 graden is normaal
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 02 mei 2014, 10:46

Ik vind het ook apart dat ie zo warm wordt..

Mijn fan is ook kapot en ik krijg zelfs tijdens een driftdag, als ik constant in de toerenbegrenzer loop te blazen, de motor niet warmer dan normaal.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 02 mei 2014, 10:48

rob75 schreef: Aan eerdere posters hier: een N42 heeft standaard een KVS van 105 graden. De fan wordt aangestuurd door de ECU.
Een 6-cilinder heeft een viscokoppeling voor de koelfan en een aparte elektrische fan voor de airco.
Ik heb alleen een electrische fan achter de radiateur zitten
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Beens1

Bericht door Beens1 » 02 mei 2014, 11:25

Wellicht bedoelt hij de M52? Ik heb wel een visco.
Blijkbaar heeft de M54 weer de elektrische versie.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”