Met een beetje geluk heb ik niet 1, maar 2 van deze regeleenheden gevonden. Morgen maar ophalen en meteen inbouwen.matheeuwissen schreef:Complete fan aanschaffen en vervangen.
Die regelunit is een kwaal van de e46

Met een beetje geluk heb ik niet 1, maar 2 van deze regeleenheden gevonden. Morgen maar ophalen en meteen inbouwen.matheeuwissen schreef:Complete fan aanschaffen en vervangen.
Die regelunit is een kwaal van de e46
maar nog steeds voor jou de vraag, hoe krijg je dat ding in godsnaam op 105 graden? Of sta je een half uur stationair te draaien?Het volgende stap is zo'n radiator fan stuureenheid aanschaffen en kijken of die dan wel aanspringt.
Kijk es aan! Dit is info waar ik al dagen naar op zoek ben: het bedrijfstemp van dat ding: 105°C dus! Eindelijk is dit bevestigd!rob75 schreef:@JoostB: De thermostaat van een M43 opent bij 105 graden. Ofwel de temperatuur van de koelvloeistof is bij gewoon gebruik 105 graden. Gewoon even zoeken in het werkplaatshandboek en je vindt deze waarde.
Koelfan wordt aangestuurd door de ECU via het regelkastje dat niet los te vervangen is op de ventilator. Kennelijk kan de fan alleen nog maar vol draaien (airco aan).
De ECU stuurt de fan aan d.m.v. de sensor die in de uitgaande leiding van de radiator zit. Er zijn dus ook twee sensoren verdacht in dit geval.
Daarnaast is het de vraag of de radiator goed doorstroomt en niet voor een blokkade zorgt met oververhitting als gevolg.
Succes,
Rob
ik weet het, 105 graden is overigens de waarde bij de meeste auto's waarbij de motor dermate warm word dat de koelfan actief begint te koelen.@JoostB: De thermostaat van een M43 opent bij 105 graden. Ofwel de temperatuur van de koelvloeistof is bij gewoon gebruik 105 graden. Gewoon even zoeken in het werkplaatshandboek en je vindt deze waarde.
het lijkt mij zeer sterk. Bij 105 graden springt de fan actief in zoals hierboven word geschreven, dit is bij de meeste auto's zo.Kijk es aan! Dit is info waar ik al dagen naar op zoek ben: het bedrijfstemp van dat ding: 105°C dus! Eindelijk is dit bevestigd!
En dat is dus precies waar ik sterk aan twijfel, Zoals ik aantal keer vaker heb geschreven; het lijkt mij zeer sterk dat normale de bedrijfstempratuur 105 graden is van een E46.De thermostaat stelt namelijk de bedrijfstemperatuur van de motor in. IN het geval van BMW is dat 105 graden.
Ik heb alleen een electrische fan achter de radiateur zittenrob75 schreef: Aan eerdere posters hier: een N42 heeft standaard een KVS van 105 graden. De fan wordt aangestuurd door de ECU.
Een 6-cilinder heeft een viscokoppeling voor de koelfan en een aparte elektrische fan voor de airco.