Door de bomen het bos.... iPod/iPhone/MP3

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Anelski

Door de bomen het bos.... iPod/iPhone/MP3

Bericht door Anelski » 20 mei 2014, 10:54

Goedemorgen mede-BMW-rijders,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een BMW 530d uit 2005 M-pakket met Profi-Navi en een CD-wisselaar.

Nou heb ik ongeveer alle posts van verschillende fora en internet doorgenomen, van programmeren, vrijmaken, coderen tot CD-wisselaar vervangen waarbij je plug & play apparatuur kunt aansluiten op de bestaande kabels van de wisselaar.

Ik begin langzaam een beetje het overzicht kwijt te raken en heb jullie hulp nodig. Want op het forum kan ik het niet meer precies vinden. :s :roll:

Mijn vragen zijn:

- Wat heb ik nou precies nodig in mijn situatie om de iPod/iPhone/MP3-interface te realiseren? De cd speler leest geen mp3's.
- Met welk systeem krijg ik wel een mappenstructuur of in ieder geval track info of een soort menu op het scherm van de auto?
- Kan een adapterkabeltje voldoende zijn om de aansluitingen van de wisselaar te gebruiken? Zo ja, welke? Zo niet, wat heb ik dan nodig?
- Wat is jullie advies om zo makkelijk mogelijk bovenstaande te realiseren?

Zelf zit ik te denken aan een Dension Gateway 100/300/500, maar kan ik dan door de mappenstructuur op het scherm bladeren? Want dat zou ik wel handig vinden. Zo niet, bij welk systeem kan dat wel het handigst?

Ik kan me voorstellen dat er al vele malen besproken onderwerp is, maar ik kan niet echt een conclusie maken in mijn geval. Eventuele links naar de handige topics zijn ook van harte welkom.

PS: ik kan wel mijn iPhone koppelen aan de auto om via bluetooth te bellen.

Graag jullie hulp.

Dank alvast!

Groetjes,
Anelski
Laatst gewijzigd door Anelski op 20 mei 2014, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gk5

Re: Door de bomen het bos.... iPod/iPhone/MP3

Bericht door gk5 » 20 mei 2014, 12:07

CD-speller kan ook mp3's afspellen,moet alleen deze optie vrijschakelen.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

martinus73

Bericht door martinus73 » 20 mei 2014, 13:00

Hallo,

Ik heb het zelfde issue en ben tijdens mijn zoektocht op inet dit ding tegen gekomen..
Iemand hier ervaring mee?
Als ik het goed begrijp is dit alleen maar het scherm, maar dan met alles erin dat je nodig hebt..

http://www.seicane.com/bmw-5-series-e60 ... d-srd-8808

Graag jullie reacties (vooral die over dat dit rotzooi is en je alleen BMW materiaal moet gebruiken ; )

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 20 mei 2014, 13:31

Ik zou persoonlijk alleen bmw materiaal gebruiken maar dat is ieder voor zich, wil niet zeggen dat dit niet goed is.
Wil je perse ipod er ook bij hebben ? De rest is namelijk vrij eenvoudig, een ipod aansluiting is wat ingewikkelder heb ik hier en daar gelezen. Weet er ook niet precies het fijne van maar weet wel dit niet even een kwestie is van aansluiten ipv cd wisselaar.

djvirus

Bericht door djvirus » 26 mei 2014, 19:10

@Anelski ik zou je de Dension Gateway 500 aanraden. Hiermee kun je dus je mappenstructuur zien en doorheen bladeren. Je kunt een USB stick/hardeschijf op aansluiten. Je hebt een iPod aansluiting en meteen een Line-in ingang om externe apparatuur op aan te sluiten. Ik zie dat je een cd-wisselaar hebt dus je kunt de dension gemakkelijk op aansluiten. Na het aansluiten moet de dension wel geprogrammeerd worden.

Goedkopere alternatief is om de cd-speler in je auto vrij te laten schakelen voor MP3. Als je dan een cd met Mp3's en mappen hebt dan kun je er ook doorheen bladeren.
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

Anelski

Bericht door Anelski » 27 mei 2014, 09:04

Thanks DJ,

het gaat inderdaad een Dension worden. Is al besteld. Ook de codeer/programmeer kabel is in bestelling, dus zodra het allemaal binnen is, ga ik aan de slag om mp3 vrij te schakelen.

Ben benieuwd en hoop dat het lukt :)!

djvirus

Bericht door djvirus » 27 mei 2014, 11:36

Succes..!! :duim:
Laatst gewijzigd door Jeremy op 25 jul 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, zie forumregels
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

GingerPower

Bericht door GingerPower » 21 jul 2016, 10:43

HI All,

Voor mijn 525i E60 pre-LCI wil ik graag mijn MP3-speler kunnen aansluiten (voorkeur via USB ivm opladen, desnoods via 3,5mm headset jack). Ik heb de 6-cd wisselaar in het dashboardkastje zitten...
Het lijkt erop dat mijn auto wel Bluetooth heeft, ik ga ervanuit dat we die wel aan de praat krijgen.

Nou begrijp ik dat er in principe 3 opties zijn:
- Aux-kabeltje op de bekabeling van de cd-wisselaar aansluiten
- GROM Audio-ding
- Dension-kast

Met het Aux-kabeltje (20-40 Euro) krijg ik puur het geluid van mn MP3-speler via het cd-wisselaar kanaal van mn car stereo door; hierbij laadt de MP3-speler niet op, krijg ik de info uit mn MP3-speler niet binnen via iDrive, en kan ik de MP3-speler niet bedienen via de knoppen op mn stuur (behalve volume)

Met GROM Audio (80-150 Euro) begrijp ik dat er behoorlijke limiteringen zijn mbt geluidskwaliteit, en zou ik alle muziek over 6 folders moeten verdelen; dan zou ik in principe wel van track/map moeten kunnen veranderen via iDrive/stuurknoppen, right?

Met Dension kan alles...maar dat kost ook wel weer wat...

Hoe zijn jullie tot je keuze gekomen, en zitten er nog meer ups/downs aan de verschillende opties?

Cheers,
Tijs
-- BMW 525i E60 High Executive Automaat --

Degids

Bericht door Degids » 21 jul 2016, 14:08

Waarom wil je per se een MP3 speler aansluiten? En niet gewoon een gegevensdrager met muziekbestanden? Met een non-ipod Mp3 speler ben je volgens mij veroordeeld tot het gebruik van de headset jack.

Ik heb zelf mijn muziek op m'n Android telefoon staan. Deze heb ik via USB aangesloten op een GROM audio module. Zo laad ik mijn telefoon op tijdens het rijden (als ik niet teveel apps actief heb staan) en ik kan naar de muziek luisteren die ik op m'n telefoon heb staan via USB streaming of "Local Music", wat zo iets is als On-the-go USB connectivity, maar dan niet op folder niveau, maar op Album niveau wat android aanlevert.
Voordelen en nadelen:
USB Streaming:
Voordelen:
- geen verlies van (geluids)kwaliteit
- alle apps die geluid produceren kun je horen over je speakers, dus niet alleen je muziekspeler, maar ook webradio, vevo, youtube, streaming apps (spotify, google music, etc. etc.)
Nadelen:
- geen mooie interface op je CCC. Je ziet alleen: USB Streaming (of iets dergelijks), geen muziek info. Je kunt wel je CCC knoppen gebruiken zoals Next en Previous. Je interface is eigenlijk je telefoon.

"Local Music":
Voordelen:
- geen verlies van (geluids)kwaliteit
- goeie interface op je CCC. Je hebt albums waar je doorheen kunt fietsen en je muziek info staat in beeld
- je kunt je telefoon dan weer beter gebruiken voor andere apps (flitser apps!).
Nadelen:
- muziekbestand formaat moet ondersteund worden door de GROM. Wat is ondersteund: mp3, wav, flac!!! en nog wel een paar
- er zit nog een bug in de Android software die ervoor zorgt dat je alleen de eerste 6 Albums fatsoenlijk kunt afspelen (komt volgens mij voort uit de 6-cd-wisselaar die de GROM vervangt). Misschien dat ze die bug nog eens kunnen verhelpen, dan switch ik waarschijnlijk weer van Streaming mode naar "Local Music".
Ik kan nu bijvoorbeeld wel een muzieknummer kiezen uit een album die buiten de eerste 6 albums ligt, maar het eerstvolgende nummer zal dan weer automatisch uit het 6de album gekozen worden. Heel irritant.

Ik kan ook gewoon een usb-stickie op het USB kabeltje aansluiten. Dit is On-the-go USB connectivity op basis van de folders (dus niet per se albums) die op de stick staan.
Ook hier heb je een restrictie van 6 folders, maar hier kun je binnen elke folder veel meer subfolders weer kwijt.
Je kunt bijvoorbeeld in de root van je stick 6 genres als folders neerzetten en daarbinnen kun je dan AL je muziek kwijt in kweetniehoeveel subfolders.

Ik moet wel zeggen dat ik al een hele tijd die "Local Music" niet meer geprobeerd heb en er inmiddels wel een stuk of 10 updates van de android software zijn geweest. Misschien dat het inmiddels wel goed werkt.
Aan de andere kant, ik gebruik mijn CCC interface liever voor andere dingen (navigatie, airco instellingen).

GingerPower

Bericht door GingerPower » 24 jul 2016, 16:23

Enorm bedankt, @deGids, voor alle info!
Het zijn allemaal details waardoor onze smaken verschillen. Ik ben Blue&Me van Fiat/Alfa gewend; daarin hang ik een MP3-spelertje/HDD op de USB-poort, en kan ik de content daarvan via de boordcomputer zien en bedienen.
Als Fiat/Alfa dit kunnen voor een paar honderd Euro kan het niet lastig zijn.

Anywho; ik wil mijn mobiele telefoon niet gebruiken als MP3-drager. De voorkeur gaat zeer sterk uit naar een losse MP3-speler aansluiten via USB (want dan laadt hij meteen bij) of desnoods 3,5mm audio-jack.

GROM heb ik naar gekeken, maar lijkt me onhandig ivm de limitering van 6 CD's/mappen op de MP3-speler. Voor een beetje meer dan een GROM lijk je een Dension te hebben die dat issue niet kent (hopelijk)?

Bij voorkeur kan ik volume en volgende track via het stuur bedienen.
Als dit niet kan/duurder is dan 100~200Euro, dan kan ik ook zonder leven.

Ik heb geen USB-aansluitingen in mn E60 pre-LCI zitten, wel de CD-wisselaar.
De MULF is stuk en moet vervangen worden; allicht dat dit gecombineerd kan worden met een oplossing voor Bluetooth Telefonie en MP3 afspelen via iDrive?
-- BMW 525i E60 High Executive Automaat --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”