E39 530i Special Edition
E39 530i Special Edition
Hallo,
Na een tijdje meelezen op het forum zal ik bij deze mijn Bimmer voorstellen...
Een paar maand geleden aangeschaft nadat een ontspoorde tram mijn ouwe vertrouwde E39 520i omver heeft gereden
Maar die is dus helaas afgeschreven, en daarvoor in de plaats staat nu een Toledo blauwe 530i Special Edition automaat uit 2002 met 142000 km op de klok voor de deur.
Optielijst:
DT61 530i sedan Aut.
482 Toledoblau Metallic
V6SWLeder Exclusive Schwarz/Schwarz
167 Emissienorm EU 4
232 LM wielen Radiaalspaak (50)
249 Multifunktioneel stuur
302 Alarmsysteem klasse 3 (SCM/TNO)
415 Elektrisch bediend zonnescherm
422 Interieurlijsten Muschelahorn
423 Velours matten
431 Automatische dimmende binnenspiegel
441 Rokers uitvoering
456 Comfortzetels
470 ISOFIX bevestiging
494 Elektrisch verwarmde voorzetels
500 Koplampsproeiers
508 Park Distance Control (PDC)
521 Regensensor
522 Xenon lampen voor dimlicht
534 Airconditioning, automatisch
609 Navigatiesysteem Professional
630 Autotelefoon GSM
694 Voorbereiding voor CD wisselaar
723 Special
785 Individual witte knipperlichten
863 Dealergids
877 AG Intern / alarmcode
886 Boordliteratuur Nederlands
915 AG intern
Foto's
Na aanschaf gelijk olie gewisseld en nieuwe filters erin. Daarna langs Offenga gegaan om de trilling in het stuur (tussen 80 en 120) te laten verhelpen. Daar zijn de remschijven (waren krom) en blokken vervangen, maar dit heeft helaas niets geholpen. Zelf heb ik afgelopen week de reactiearmen vervangen, maar ook dat heeft niet veel geholpen. Banden zijn gebalanceerd en wagen is uitgelijnd, dus dat wordt nog even een zoektocht...
Verder zit er nog wat roest op de dorpel rechtsachter, is eerder wat aan gedaan, maar helaas niet netjes gebeurd, dus dat moet ook nog opgelost worden. Misschien gelijk maar de achterbumper laten meespuiten.
Ook zit ik nog te denken om bij ZF een automaat service uit te laten voeren. Voor zover de historie van de auto bij mij bekend is, is daar nooit wat aan gedaan.
En er staan natuurlijk nog wel een aantal zaken op mijn wishlist, waaronder style 42 velgen, een stuurtje en Titan (Line) interieurlijsten. Als de trillingen eenmaal verholpen zijn wellicht nog nieuwe (Bilstein?) dempers met Eibach veren...
Groet,
Jasper
Na een tijdje meelezen op het forum zal ik bij deze mijn Bimmer voorstellen...
Een paar maand geleden aangeschaft nadat een ontspoorde tram mijn ouwe vertrouwde E39 520i omver heeft gereden
Maar die is dus helaas afgeschreven, en daarvoor in de plaats staat nu een Toledo blauwe 530i Special Edition automaat uit 2002 met 142000 km op de klok voor de deur.
Optielijst:
DT61 530i sedan Aut.
482 Toledoblau Metallic
V6SWLeder Exclusive Schwarz/Schwarz
167 Emissienorm EU 4
232 LM wielen Radiaalspaak (50)
249 Multifunktioneel stuur
302 Alarmsysteem klasse 3 (SCM/TNO)
415 Elektrisch bediend zonnescherm
422 Interieurlijsten Muschelahorn
423 Velours matten
431 Automatische dimmende binnenspiegel
441 Rokers uitvoering
456 Comfortzetels
470 ISOFIX bevestiging
494 Elektrisch verwarmde voorzetels
500 Koplampsproeiers
508 Park Distance Control (PDC)
521 Regensensor
522 Xenon lampen voor dimlicht
534 Airconditioning, automatisch
609 Navigatiesysteem Professional
630 Autotelefoon GSM
694 Voorbereiding voor CD wisselaar
723 Special
785 Individual witte knipperlichten
863 Dealergids
877 AG Intern / alarmcode
886 Boordliteratuur Nederlands
915 AG intern
Foto's
Na aanschaf gelijk olie gewisseld en nieuwe filters erin. Daarna langs Offenga gegaan om de trilling in het stuur (tussen 80 en 120) te laten verhelpen. Daar zijn de remschijven (waren krom) en blokken vervangen, maar dit heeft helaas niets geholpen. Zelf heb ik afgelopen week de reactiearmen vervangen, maar ook dat heeft niet veel geholpen. Banden zijn gebalanceerd en wagen is uitgelijnd, dus dat wordt nog even een zoektocht...
Verder zit er nog wat roest op de dorpel rechtsachter, is eerder wat aan gedaan, maar helaas niet netjes gebeurd, dus dat moet ook nog opgelost worden. Misschien gelijk maar de achterbumper laten meespuiten.
Ook zit ik nog te denken om bij ZF een automaat service uit te laten voeren. Voor zover de historie van de auto bij mij bekend is, is daar nooit wat aan gedaan.
En er staan natuurlijk nog wel een aantal zaken op mijn wishlist, waaronder style 42 velgen, een stuurtje en Titan (Line) interieurlijsten. Als de trillingen eenmaal verholpen zijn wellicht nog nieuwe (Bilstein?) dempers met Eibach veren...
Groet,
Jasper
Re: E39 530i Special Edition
Balen van die tram die je bimmer geramd heeft .
Wel weer een mooie ervoor terug gelukkig
Het remprobleem kan ook met de remklauwen te maken hebben als ik het me goed herinner, m'n pa heeft jaren terug een E39 523i gehad waar meerdere keren de remschijven en blokken vervangen zijn omdat ze krom werden...uiteindelijk is dat opgelost door een revisie van de remklauwen meen ik.
Suc6 ermee
Wel weer een mooie ervoor terug gelukkig
Het remprobleem kan ook met de remklauwen te maken hebben als ik het me goed herinner, m'n pa heeft jaren terug een E39 523i gehad waar meerdere keren de remschijven en blokken vervangen zijn omdat ze krom werden...uiteindelijk is dat opgelost door een revisie van de remklauwen meen ik.
Suc6 ermee
Re: E39 530i Special Edition
Bedankt voor je reactie. Het trillen is niet zozeer met het remmen, maar af en toe als ik met constante snelheid rijd, het stuur 'schud' dan snel heen en weer. Ik betwijfel of het in de remklauw zit, vermoed zelf toch ergens in de ophanging of banden.
Re: E39 530i Special Edition
Mooie E39!
Als je banden echt helemaal goed zijn uitgebalanceerd, en je plasvakken waar de velg tegen de naaf zit helemaal schoon zijn, zit het toch echt in je ophanging. Als je gaat sleutelen zou ik gelijk alles vervangen. Onderdelen op Ebay.de scoren en (laten) monteren. Dus Draagarmen, reactiestangen en binnenste en buitenste stuurkogels.
Anyway, dat is mijn E39 ervaring tot nu toe.
Als je banden echt helemaal goed zijn uitgebalanceerd, en je plasvakken waar de velg tegen de naaf zit helemaal schoon zijn, zit het toch echt in je ophanging. Als je gaat sleutelen zou ik gelijk alles vervangen. Onderdelen op Ebay.de scoren en (laten) monteren. Dus Draagarmen, reactiestangen en binnenste en buitenste stuurkogels.
Anyway, dat is mijn E39 ervaring tot nu toe.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 530i Special Edition
Mooie e39
Trilling wat je hebt is een bekend e39 probleem jammer genoeg. M'n vader heeft jaren terug een jaar lang met een e39 met dit probleem gereden (ook een toledoblauwe, maar een 525i dus niet dezelfde). Uiteindelijk een aantal keren terug bij de dealer geweest (die naar de bandenboer wees), maar er zijn toen verschillende delen vervangen (onder andere velgen en banden) en het probleem is nooit opgelost. Uiteindelijk is de auto na veel gezeik teruggenomen door de dealer en omgeruild voor een andere e39 die het probleem niet had. Succes met je zoektocht dus, er is hier geloof ik ergens een topic over dit probleem.
Trilling wat je hebt is een bekend e39 probleem jammer genoeg. M'n vader heeft jaren terug een jaar lang met een e39 met dit probleem gereden (ook een toledoblauwe, maar een 525i dus niet dezelfde). Uiteindelijk een aantal keren terug bij de dealer geweest (die naar de bandenboer wees), maar er zijn toen verschillende delen vervangen (onder andere velgen en banden) en het probleem is nooit opgelost. Uiteindelijk is de auto na veel gezeik teruggenomen door de dealer en omgeruild voor een andere e39 die het probleem niet had. Succes met je zoektocht dus, er is hier geloof ik ergens een topic over dit probleem.
Re: E39 530i Special Edition
Bedankt voor het meedenken, ik had de reactiearmen al vervangen. Ik heb nu de draagarmen besteld, die gaan er binnenkort onder. Ik zal laten weten of het gaat helpen.
Re: E39 530i Special Edition
Nette wagen.
Persoonlijk zou ik eerts een andere set (winterset) monteren ivm met de trilling.
Heb zoiets een paar jaar geleden met een e46. Alles meerdere malen nagekeken en uitgelijnt/beballanceerd.
Toen nieuwe banden gemonteerd en probleem opgelost.
Persoonlijk zou ik eerts een andere set (winterset) monteren ivm met de trilling.
Heb zoiets een paar jaar geleden met een e46. Alles meerdere malen nagekeken en uitgelijnt/beballanceerd.
Toen nieuwe banden gemonteerd en probleem opgelost.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: E39 530i Special Edition
mooie en vooral hele nette wagen. heel veel succes er mee.
gr
kotje
gr
kotje
Re: E39 530i Special Edition
Vandaag de draagarmen en stabistangen vervangen, helaas nog steeds trillingen. Viel me op dat het ook boven de 120 trilde. Volgende stap is andere wielen proberen. Als iemand in de omgeving Amsterdam nog een setje (winter)wielen heeft liggen in de juiste maat voor een E39, dan zou ik deze wel graag een paar dagen proberen...
Re: E39 530i Special Edition
Het kan ook zo zijn dat je voorste remleidingen niet meer fris zijn. Ik heb het ook eens gehad, bij een remmentest bleek links en rechts te verschillen in remdruk en dat ondanks net nieuwe remschijven en blokken.
Bovendien werd rechter remschijf steeds heet.
Bovendien werd rechter remschijf steeds heet.
Re: E39 530i Special Edition
Controleer je motor steunen... Bij de E39 -540i weet ik dat ze langzaam gaan lekken.. en dan krijg je tussen een bepaalde snelheid een vibratie in de auto... Zeker als je de draagarmen al vervangen hebt.
Als je de motor steunen toch moet vervangen, pak dan gelijk de steunen van je automaat bak mee. Kost maar een paar tientjes extra maar dan hangt alles er weer netjes bij.
Als je de motor steunen toch moet vervangen, pak dan gelijk de steunen van je automaat bak mee. Kost maar een paar tientjes extra maar dan hangt alles er weer netjes bij.
Re: E39 530i Special Edition
Bedankt voor jullie suggesties. De remmerij lijkt me in orde, trillingen vinden juist plaats als ik niet rem. Motorsteunen heb ik gecontroleerd en die zagen er goed uit. Morgen langs een velgen specialist om de velgen nog eens te laten controleren. Dit had ik eerder bij de Velgenexpert in Amsterdam laten doen, maar ik kreeg niet echt een goede indruk van deze zaak.
Heeft iemand toevallig ervaringen met Rots Banden in Almelo? Ze hebben leuke sets te koop, bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m836102571
Heeft iemand toevallig ervaringen met Rots Banden in Almelo? Ze hebben leuke sets te koop, bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m836102571
Re: E39 530i Special Edition
Je zegt dat hij juist trilt als je niet remt, dat was bij mij juist het geval vandaar dat ik het noemde. Vooral tussen de 120 en 140 km/u. Na een keer stevig op de rem trappen was het over maar kwam na verloop van tijd gewoon weer terug. Bij ouderdom van de remleidingen kan de doorlaatbaarheid ervan minder worden waardoor de remmen wat blijven hangen. Is hetzelfde als de remklauwen niet goed schoon zijn en het mechanisme wat blijft hangen. Het is een onderdeel wat je gauw vergeet. Na het vervangen van de voorste remleidingen was het trillen volledig weg.jaspere39 schreef:Bedankt voor jullie suggesties. De remmerij lijkt me in orde, trillingen vinden juist plaats als ik niet rem. Motorsteunen heb ik gecontroleerd en die zagen er goed uit. Morgen langs een velgen specialist om de velgen nog eens te laten controleren. Dit had ik eerder bij de Velgenexpert in Amsterdam laten doen, maar ik kreeg niet echt een goede indruk van deze zaak.
Heeft iemand toevallig ervaringen met Rots Banden in Almelo? Ze hebben leuke sets te koop, bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m836102571
Laat ons weten wat het uiteindelijke euvel is geweest.
Succes.
Re: E39 530i Special Edition
Ik heb zowel bij mijn vorige E39 als mijn huidige E39 de trillingen gehad. Beide keren is het probleem opgelost doordat de draagarmrubbers zijn vervangen aan de voorkant.
Ik vind het echt schandalig hoe vaak ik lees dat garage bedrijven direct de remschijven vervangen en dat dit uiteindelijk niet geholpen heeft. Want het is onderhand een heel bekent probleem waar ook die garagisten van op de hoogte moeten zijn.
Hoop dat het snel opgelost is
Ik vind het echt schandalig hoe vaak ik lees dat garage bedrijven direct de remschijven vervangen en dat dit uiteindelijk niet geholpen heeft. Want het is onderhand een heel bekent probleem waar ook die garagisten van op de hoogte moeten zijn.
Hoop dat het snel opgelost is
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring