De carterventilatie heb ik toen vernieuwd (gehaald bij Schmiedmann voor 115,- euro), de oude cv zat er sinds 2011 in dus niet zo oud, maar wel zwarte prut overal en sinds vorige week een nieuwe radiateur (bij Bijl in Haarlem voor 78,- euro) want de oude was rond van onder en lekte langzaam vloeistof weg.
Sinds een paar dagen lijkt het alsof ik 20pk erbij gekregen heb (of ik kwam ze gewoon tekort), t karretje loopt als een trein, trekt als een lier en gaat als de brandweer (met warme motor) en t mooiste van alles, geen olieverbruik meer! Normaal gesproken moest ik na elke pittige rit wel een half litertje bijvullen, nu heb ik 1000km gereden met soms goed doorhalen en er is geen spatje verbruikt (262.000km op de klok). De olie ziet er ook helderder uit en niet meer zo zwart zoals voor de cv-vervanging. Ik gebruik nu Castrol Edge 0W40 vol-synthetisch en m'n koelvloeistof is roze

De "oplossing" voor olieverbruik is in dit geval van mijn auto het vermijden van korte stukjes rijden, zodat er geen black sludge kan vormen in het oliesysteem met alle daarbij behorende kanaaltjes in het blok en daarbuiten.
En 30km per dag is echt te weinig voor zo'n auto, ook al heb ik er meer dan 20.000km opzitten in het half jaar dat ik m bezit, nu pas rijdt ie naar m'n zin!

Waarschijnlijk is dit onderwerp een open deur, maar ik wilde dit toch met jullie delen.