Olieverbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Martin280967

Olieverbruik

Bericht door Martin280967 » 26 nov 2014, 21:17

Hier is al een aantal keer over geschreven, veel oplossingen worden vermeld maar sommige oplossingen lijken het probleem soms alleen maar groter te maken (lees; meer olieverbruik). Met mijn 320ci had ik ook last van olieverbruik, maar dit werd steeds meer met de tijd. Ik heb hier toen ook een stukje geplaatst met wat voor mij hielp om het olieverbruik te verminderen of zelfs tegen te gaan, namelijk het gebruik van Castrol Edge. Het verbruik werd idd minder maar niet wat ik verwachtte. Voor m'n gevoel reed ik met m'n handrem erop, niet dat er geen gang in zat, maar ik voelde dat er meer in moest zitten in een 6-cylinder ook al is t een 2.2liter. Bij koude start had ik ook misfire in cylinder 5, Torque gaf aan dat er geen brandstof ingespoten werd. Naarmate de motor van auto-choke afging liep hij weer op 6 cylinders. Dit was voor mij de reden dat ik een motor-swap wilde, maar ik wilde niet zomaar opgeven zonder strijd.
De carterventilatie heb ik toen vernieuwd (gehaald bij Schmiedmann voor 115,- euro), de oude cv zat er sinds 2011 in dus niet zo oud, maar wel zwarte prut overal en sinds vorige week een nieuwe radiateur (bij Bijl in Haarlem voor 78,- euro) want de oude was rond van onder en lekte langzaam vloeistof weg.
Sinds een paar dagen lijkt het alsof ik 20pk erbij gekregen heb (of ik kwam ze gewoon tekort), t karretje loopt als een trein, trekt als een lier en gaat als de brandweer (met warme motor) en t mooiste van alles, geen olieverbruik meer! Normaal gesproken moest ik na elke pittige rit wel een half litertje bijvullen, nu heb ik 1000km gereden met soms goed doorhalen en er is geen spatje verbruikt (262.000km op de klok). De olie ziet er ook helderder uit en niet meer zo zwart zoals voor de cv-vervanging. Ik gebruik nu Castrol Edge 0W40 vol-synthetisch en m'n koelvloeistof is roze :gay: (was blauw/groen).
De "oplossing" voor olieverbruik is in dit geval van mijn auto het vermijden van korte stukjes rijden, zodat er geen black sludge kan vormen in het oliesysteem met alle daarbij behorende kanaaltjes in het blok en daarbuiten.
En 30km per dag is echt te weinig voor zo'n auto, ook al heb ik er meer dan 20.000km opzitten in het half jaar dat ik m bezit, nu pas rijdt ie naar m'n zin! :duim:
Waarschijnlijk is dit onderwerp een open deur, maar ik wilde dit toch met jullie delen. :hug:

Jeremy

Re: Olieverbruik

Bericht door Jeremy » 27 nov 2014, 08:05

Mijn ervaring is exact hetzelfde, ook met een E46 coupé M54, maar dan het iets grotere zusje, die van 2,5 liter motorinhoud. Ik kom van Agip olie geloof ik van mijn lokale garage, en heb expliciet gevraagd naar Castrol EDGE 5W40. Mijn verbruikte een liter olie tussen de 6000km en 8500km afhankelijk van het gebruik, dus ook zoals jij zegt met korte stukjes verbruikte die wat meer. Het verbruik was dus niet echt schokkend, maar toch... Nu heb ik inmiddels 5500km gereden met de Castrol olie en deze staat nog steeds keurig op het maximum, misschien is ie 1mm gezakt op de peilstok maar absoluut niet meer. Kilometerstand is momenteel 198.000 en ben van plan de wagen in ieder geval tot 250.000 te houden. ;)

Bij mij ook hetzelfde verhaal wat er vervangen is, ook bij mij zit er sinds 2011 een nieuwe radiator in. Carterventilatie moet ik nog een keer doen, maar mijn olie is keurig van kleur, (zo goed als) geen verbruik en als de motor goed warm is heb ik ook geen last van witte rook uit de uitlaat. Heb je toevallig tips voor het vervangen van de carterventilatie? Is dit zelf te doen? En welke onderdelen moet ik precies hebben (mag via pb :) )?

Martin280967

Bericht door Martin280967 » 27 nov 2014, 21:03

De cv kan je zelf vervangen als je een beetje handig bent en geduld hebt. Bij mij duurde het klusje inclusief 6 bakken koffie ongeveer 5 uur, met ondersteuning van youtube erbij. Daar wordt e.e.a. uitgelegd over hoe en wat.
Het is een beetje priegelen maar het is zeker te doen.
Jouw verbruik valt me nog heel erg mee, ik moest op z'n slechtst om de 400km een liter bijvullen. Dat is nu voorbij, ik heb het idee dat er behoorlijk wat vuiligheid in m'n cylinders en op de cylinderkop heeft gezeten doordat de cv verstopt zat is er olie mee gaan verbranden en daardoor krijg je koolstofafzetting in de verbrandingsruimte en dus waarschijnlijk ook op de injector, maar iig wel op de klepstelen en zittingen en de inlaatpoorten. Daardoor kreeg ik die foutmelding dat cylinder 5 geen brandstof kreeg bij koude start. Althans, dat lijkt me nu wel logisch. Dit is het nadeel van direct ingespoten brandstof in de cylinder, het oude systeem had de injectoren boven de inlaatkleppen zitten waardoor de kleppen als het ware schoongespoeld werden en daardoor geen koolstofafzetting plaats kon vinden.
Vergeet niet om een gasklephuispakking te vragen, dit wordt nog wel eens vergeten als men een nieuwe cv gaat monteren, want deze moet ook gedemonteerd worden om erbij te kunnen.

Jiro_2012
Contacteer:

Bericht door Jiro_2012 » 28 nov 2014, 14:42

CV vervangen 5 uur werk?
Is de locatie zo anders dan een 320D?

Martin280967

Bericht door Martin280967 » 28 nov 2014, 22:18

quote verwijderd, lees svp de regels m.b.t. qouten
Het was m'n eerste keer dat ik een cv heb vervangen en bij de m54 benzinemotoren is het helemaal weg verstopt onder het inlaatspruitstuk. Deze hoeft er niet af, de Disa-klep heb ik er wel afgehaald, voor de rest is het veel (lucht)slangen werk en goed opletten dat je alle stekkers weer aansluit, ik vergat m'n oliesensor weer aan te sluiten dus kon ik m'n luchtfilterhuis weer demonteren.
Hoe het bij de diesel zit durf ik niet te zeggen, misschien ff een blik werpen op youtube en je bent erachter.
Ik wil toch nog even kwijt wat voor heerlijk gevoel het geeft dat er geen olie meer verbruikt wordt, had niet verwacht dat de cv zoveel zou uitmaken. :whistle:

Manuel74

Bericht door Manuel74 » 08 dec 2014, 11:01

Ik heb ook al geruime tijd last dat hoog olieverbruik (de auto dan), echt op het bizarre af zelfs, zoveel verbruik.
Dus het vervangen van de carterventilatie, kan al dus een groot deel een oplossing voor zijn?
Ook heeft de auto veel "witte"rook tijdens het rijden valt me op.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 08 dec 2014, 18:22

Zou kunnen. Witte rook zou echter ook kunnen duiden op een lekke koppakking o.i.d.. Heb je olie bij je koelvloeistof (dus bruinig koelvloeistof) of koelvloeistof bij je olie (knetteren van de peilstok wanneer je er een aansteker bij houdt)?

Hoe loopt de auto verder? Als ie ook nog eens echt beroerd loopt zou het ook iets mechanisch in de cilinder zelf kunnen zijn, dit kun je uitsluiten met een compressietest.

En dan de laatste vraag; welke olie zit erin (type en viscositeit - xWxx) en wanneer is deze voor het laatst ververst?

Pavone

Bericht door Pavone » 08 dec 2014, 22:48

radiator vervangen heeft enkel effect op koeling en kan geen direct effect hebben op verbruik olie of vermogen?
Manuel74 schreef:Ik heb ook al geruime tijd last dat hoog olieverbruik (de auto dan), echt op het bizarre af zelfs, zoveel verbruik.
Dus het vervangen van de carterventilatie, kan al dus een groot deel een oplossing voor zijn?
Ook heeft de auto veel "witte"rook tijdens het rijden valt me op.
heb hetzelfde probleem!

cartervent. vervangen wordt bij mij ook gedaan, elders ook gehoord dat dit kan helpen bij serieus olieverbruik

ook 5W40 ipv 5W30 gebruiken
of zo'n reinigingsprogramma laten lopen

ivm witte rook, heb ik ook! wat 320CIE46 schrijft hebben ze me ook aangeraden

Manuel74

Bericht door Manuel74 » 09 dec 2014, 12:08

De auto aanzich loopt goed, de olie wat er nu ingaat is 5W40.
De koelvloeistof heb ik nog niet naar gekeken.

Ik kan me trouwens herinneren dat toen ik de auto 5 jaar geleden kocht, iedere keer als ik het gas in trapte er een zoem was te horen. Toen is er ook iets vervangen waardoor die zoem verdwenen is.
Ik twijfel of dat toen ook de carterventilaite is geweest welke toen vervangen is. Kan dit verhaal kloppen dat het zoemend geluid welke gecreerd werd bij het intrappen van het gaspedaal, dat dit met de carterventilatie te maken had ?

Alex400

Bericht door Alex400 » 09 dec 2014, 15:25

de 6 cylinders zijn berucht om het lekken van olie.

Ik ken 2 plekken die berucht zijn:

1 kleppendesksel pakking. Meestal zie je olie links van het blok (gezien als je voor je auto staat).
Dan zie je olie op de 2 uitstekende metalen delen. En aan de voorkant van de kleppendeksel.
(ik heb dat in rood omcirceld)
Hier DIY: https://www.youtube.com/watch?v=ugPUqjjKRz8
Kosten: plm 25-50 euro voor de kleppendeksel pakking
Duur: plm 1-2 uurtjes

2. Bij de oliefilter (oil filter gasket). Dan is het vaak nat onder rechts tegen de onderkant.
Hier de DIY https://www.youtube.com/watch?v=hZAIFT9bw9k
Kosten: plm 5 euro voor de oliefilter pakking
Duur: plm 2 tot 5 uurtjes

De kleppendeksel had ik al gedaan bij een VANOS revisie. En sinds dien is mn motor droog bij de kleppendeksel.

Zelf ga ik de oliefilterpakking en CCV komend weekend doen. Maar vervelend klusje vooral om de dynamo weer terug te doen. Een tip om de onderste bout van de dynamo er goed in te krijgen. Gebruik sate prikkers om zeker te weten dat de gaten van de dynamo en bevestigings gaten goed zijn uitgelijnd. Anders krijg je de bout er niet door heen.

Afbeelding

Manuel74

Bericht door Manuel74 » 09 dec 2014, 16:10

Klepdekselpakking is vervangen, en droog nu.
Oliefilterhuis zal ik nakijken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”