Loadindex

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BartFransen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jul 2013, 10:40

Loadindex

Bericht door BartFransen » 01 dec 2014, 19:15

Vraagje,

ik was opzoek naar antwoord op de vraag of ik op mijn e46 328ci de volgende band mag gebruiken:
Michelin PILOT SPORT PS2 225 / 40 R18 88 Y
FSL (velg bescherming ? heeft dit nadelen ?)
N3 (wat is dit?)
ZR


nu kan ik wel opzoeken dat loadindex 88 gelijk staat aan X kg draagvermogen, en dat de max. toelaatbare massa van deze auto 1925kg bedraagt. Maar waar kan ik de max. aslast van mijn auto vinden ? Want het is nu zo dat er 92Y banden onder de auto liggen

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Loadindex

Bericht door stefan328 » 02 dec 2014, 06:44

Ik zou sowieso weer voor 92y gaan omdat je 328 al een aardige banden vreter kan zijn.
Velg beschermer zegt het al. Die beschermt je velg. Daar zit geen nadeel aan.

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Loadindex

Bericht door rob75 » 02 dec 2014, 07:05

De gegevens die je aandraagt zijn:

N3, geeft (bij MIchelin) aan dat er een specifieke constructeurseis is voldaan. In dit geval voor montage onder een Porsche. Voor jouw auto kun je deze band gebruiken, aangezien deze eis niet gesteld is door BMW. Verder heeft het ook geen nadeel in dit geval. Er zijn andere letters die wel een probleem kunnen geven (G en MO)

Het draagvermogen: eigenlijk redelijk eenvoudig. Je hebt 4 wielen, dus deel de maximale voertuigmassa (1925 kg) door 4. Je komt dan uit op 482 kg per band. Het is overigens wel raadzaam om minstens 10% marge aan te houden. En daarbij, in dit geval is de belasting voor/achter identiek gekozen. Er is een standaardtabel die dan minstens index 86 aangeeft. 88 zou du moeten kunnen. Maar kijk even in het boekje welke BMW aanraadt voor jouw auto.

Succes,
Rob

BartFransen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jul 2013, 10:40

Re: Loadindex

Bericht door BartFransen » 02 dec 2014, 18:23

stefan328 schreef:Ik zou sowieso weer voor 92y gaan omdat je 328 al een aardige banden vreter kan zijn.
Velg beschermer zegt het al. Die beschermt je velg. Daar zit geen nadeel aan.
ik wist niet dat de loadindex gerelateerd is aan de hardheid van het loopvlak van de band. Lijkt me eerder dat de loadindex wordt bepaald door het karkas van de band

BartFransen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jul 2013, 10:40

Re: Loadindex

Bericht door BartFransen » 02 dec 2014, 18:25

rob75 schreef:De gegevens die je aandraagt zijn:

N3, geeft (bij MIchelin) aan dat er een specifieke constructeurseis is voldaan. In dit geval voor montage onder een Porsche. Voor jouw auto kun je deze band gebruiken, aangezien deze eis niet gesteld is door BMW. Verder heeft het ook geen nadeel in dit geval. Er zijn andere letters die wel een probleem kunnen geven (G en MO)

Het draagvermogen: eigenlijk redelijk eenvoudig. Je hebt 4 wielen, dus deel de maximale voertuigmassa (1925 kg) door 4. Je komt dan uit op 482 kg per band. Het is overigens wel raadzaam om minstens 10% marge aan te houden. En daarbij, in dit geval is de belasting voor/achter identiek gekozen. Er is een standaardtabel die dan minstens index 86 aangeeft. 88 zou du moeten kunnen. Maar kijk even in het boekje welke BMW aanraadt voor jouw auto.

Succes,
Rob
is de gewichtsverdeling bij maximale massa 50/50?
in het boekje staat overigens (net gelezen in een usermanuel op internet) dat de max aslast 1075kg op de achteras bedraagt. 1075/2 = 537,5kg.
Dus in theorie zou het inderdaad moeten kunnen aangezien de loadindex van 88 = 560. maar het houdt niet over

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”