Vraagje,
ik was opzoek naar antwoord op de vraag of ik op mijn e46 328ci de volgende band mag gebruiken:
Michelin PILOT SPORT PS2 225 / 40 R18 88 Y
FSL (velg bescherming ? heeft dit nadelen ?)
N3 (wat is dit?)
ZR
nu kan ik wel opzoeken dat loadindex 88 gelijk staat aan X kg draagvermogen, en dat de max. toelaatbare massa van deze auto 1925kg bedraagt. Maar waar kan ik de max. aslast van mijn auto vinden ? Want het is nu zo dat er 92Y banden onder de auto liggen
Loadindex
Re: Loadindex
Ik zou sowieso weer voor 92y gaan omdat je 328 al een aardige banden vreter kan zijn.
Velg beschermer zegt het al. Die beschermt je velg. Daar zit geen nadeel aan.
Velg beschermer zegt het al. Die beschermt je velg. Daar zit geen nadeel aan.
Re: Loadindex
De gegevens die je aandraagt zijn:
N3, geeft (bij MIchelin) aan dat er een specifieke constructeurseis is voldaan. In dit geval voor montage onder een Porsche. Voor jouw auto kun je deze band gebruiken, aangezien deze eis niet gesteld is door BMW. Verder heeft het ook geen nadeel in dit geval. Er zijn andere letters die wel een probleem kunnen geven (G en MO)
Het draagvermogen: eigenlijk redelijk eenvoudig. Je hebt 4 wielen, dus deel de maximale voertuigmassa (1925 kg) door 4. Je komt dan uit op 482 kg per band. Het is overigens wel raadzaam om minstens 10% marge aan te houden. En daarbij, in dit geval is de belasting voor/achter identiek gekozen. Er is een standaardtabel die dan minstens index 86 aangeeft. 88 zou du moeten kunnen. Maar kijk even in het boekje welke BMW aanraadt voor jouw auto.
Succes,
Rob
N3, geeft (bij MIchelin) aan dat er een specifieke constructeurseis is voldaan. In dit geval voor montage onder een Porsche. Voor jouw auto kun je deze band gebruiken, aangezien deze eis niet gesteld is door BMW. Verder heeft het ook geen nadeel in dit geval. Er zijn andere letters die wel een probleem kunnen geven (G en MO)
Het draagvermogen: eigenlijk redelijk eenvoudig. Je hebt 4 wielen, dus deel de maximale voertuigmassa (1925 kg) door 4. Je komt dan uit op 482 kg per band. Het is overigens wel raadzaam om minstens 10% marge aan te houden. En daarbij, in dit geval is de belasting voor/achter identiek gekozen. Er is een standaardtabel die dan minstens index 86 aangeeft. 88 zou du moeten kunnen. Maar kijk even in het boekje welke BMW aanraadt voor jouw auto.
Succes,
Rob
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 jul 2013, 10:40
Re: Loadindex
ik wist niet dat de loadindex gerelateerd is aan de hardheid van het loopvlak van de band. Lijkt me eerder dat de loadindex wordt bepaald door het karkas van de bandstefan328 schreef:Ik zou sowieso weer voor 92y gaan omdat je 328 al een aardige banden vreter kan zijn.
Velg beschermer zegt het al. Die beschermt je velg. Daar zit geen nadeel aan.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 jul 2013, 10:40
Re: Loadindex
is de gewichtsverdeling bij maximale massa 50/50?rob75 schreef:De gegevens die je aandraagt zijn:
N3, geeft (bij MIchelin) aan dat er een specifieke constructeurseis is voldaan. In dit geval voor montage onder een Porsche. Voor jouw auto kun je deze band gebruiken, aangezien deze eis niet gesteld is door BMW. Verder heeft het ook geen nadeel in dit geval. Er zijn andere letters die wel een probleem kunnen geven (G en MO)
Het draagvermogen: eigenlijk redelijk eenvoudig. Je hebt 4 wielen, dus deel de maximale voertuigmassa (1925 kg) door 4. Je komt dan uit op 482 kg per band. Het is overigens wel raadzaam om minstens 10% marge aan te houden. En daarbij, in dit geval is de belasting voor/achter identiek gekozen. Er is een standaardtabel die dan minstens index 86 aangeeft. 88 zou du moeten kunnen. Maar kijk even in het boekje welke BMW aanraadt voor jouw auto.
Succes,
Rob
in het boekje staat overigens (net gelezen in een usermanuel op internet) dat de max aslast 1075kg op de achteras bedraagt. 1075/2 = 537,5kg.
Dus in theorie zou het inderdaad moeten kunnen aangezien de loadindex van 88 = 560. maar het houdt niet over