Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
BMW M5 E60 SMG (2005) zit op 96.000 nog wat KM, nu rijden wij niet zo gek veel en kan de 100.000 nog wel een half jaar duren. Auto is net gekocht en de facturen waren al meer dan een jaar oud. Ik heb hem al eens snel laten nakijken bij BMW en daar konden ze toen niks vinden. Behalve een foutmelding van het veelbesproken VANOS. Er bleek een foutmelding geweest te zijn gerelateerd tot het VANOS maar na nader onderzoek bleken deze verdwenen te zijn. Vandaag was het gele/orangje engine/electrics check lampje aan en is na ongeveer 4 KM rijden weer uit gegaan .
Zoek werk heeft me geleerd dat dit iets onschuldigs kan zijn als zwakke accu, een slechte bougie of zelfs je tankdop die niet strak genoeg is vast gedraaid. We hadden overigens net getanked toen het lampje weer uit is gegaan. Maar goed, laat ik er maar niet direct van uit gaan dat het zo simpel was, misschien was het toeval.
Het lijkt me dus sowieso slim om de Bimmer nog eens grondig na te checken en na wat research qua onderhoud bij 100.000 KM kwam ik het volgende tegen:
1) Koppeling - Bij BMW werd mij verteld dat ze zo niet kunnen zien in welke staat deze is (met andere woorden, afwachten dus).
2) Drijfstanglagers - Erg belangrijk, als deze zijn versleten en breken kun je ongeveer je motor wel afschrijven.
3) Wederom het VANOS systeem. Hierover is op het net een hoop discussie te vinden waarbij er door sommige beweerd wordt dat wanneer je M5 (uit 2005/2006) als een Diesel klinkt je binnenkort kan rekenen op een VANOS malfunction.
Nadat ik hier verder op heb doorgezocht blijkt het normaal te zijn als je M5 een beetje als een diesel pruttelt bij het starten/stationair lopen. Mijn M5 doet het ook dus ik was hier eerst een beetje para door. In een Top Gear episode is ooit de M5 E60 door Jeremy Clarkson getest en het eerste wat hij zei is dat de M5 als een diesel klinkt bij het starten. Ik neem aan dat dit een gloednieuwe M5 was destijds. Ik ga er dus inderdaad van uit dat dit een eigenschap van de M5 is en altijd is geweest en niet meteen iets om van in paniek te raken.
4) Automaat spoelen, hier heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij. Wat denken jullie?
Zijn er verder nog aandachtspunten die jullie aanraden om na te kijken (behalve olie en andere vloeistof checken overal)?
Zoek werk heeft me geleerd dat dit iets onschuldigs kan zijn als zwakke accu, een slechte bougie of zelfs je tankdop die niet strak genoeg is vast gedraaid. We hadden overigens net getanked toen het lampje weer uit is gegaan. Maar goed, laat ik er maar niet direct van uit gaan dat het zo simpel was, misschien was het toeval.
Het lijkt me dus sowieso slim om de Bimmer nog eens grondig na te checken en na wat research qua onderhoud bij 100.000 KM kwam ik het volgende tegen:
1) Koppeling - Bij BMW werd mij verteld dat ze zo niet kunnen zien in welke staat deze is (met andere woorden, afwachten dus).
2) Drijfstanglagers - Erg belangrijk, als deze zijn versleten en breken kun je ongeveer je motor wel afschrijven.
3) Wederom het VANOS systeem. Hierover is op het net een hoop discussie te vinden waarbij er door sommige beweerd wordt dat wanneer je M5 (uit 2005/2006) als een Diesel klinkt je binnenkort kan rekenen op een VANOS malfunction.
Nadat ik hier verder op heb doorgezocht blijkt het normaal te zijn als je M5 een beetje als een diesel pruttelt bij het starten/stationair lopen. Mijn M5 doet het ook dus ik was hier eerst een beetje para door. In een Top Gear episode is ooit de M5 E60 door Jeremy Clarkson getest en het eerste wat hij zei is dat de M5 als een diesel klinkt bij het starten. Ik neem aan dat dit een gloednieuwe M5 was destijds. Ik ga er dus inderdaad van uit dat dit een eigenschap van de M5 is en altijd is geweest en niet meteen iets om van in paniek te raken.
4) Automaat spoelen, hier heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij. Wat denken jullie?
Zijn er verder nog aandachtspunten die jullie aanraden om na te kijken (behalve olie en andere vloeistof checken overal)?
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
1. koppeling, deze gaat in de meeste gevallen maar 80-90.000 km mee. Reken er maar op dat deze vervangen gaat worden samen met het dubbel massa vliegwiel. Dit kost rond de 3.000€.
2. drijfstanglagers, deze slijtage is niet te zien of te horen van de buitenkant. Maar inderdaad een kapotte drijfstanglager betekent game over voor je blok.
3. check engine light is moeilijk te zeggen. Dit kan van alles zijn. Uitlezen-> dan weet je pas wat het is.
4. iedere derde olieservice moet de SMG service uitgevoerd worden. Als het nog nooit is gedaan is het verstandig om dit gelijk mee te pakken.
2. drijfstanglagers, deze slijtage is niet te zien of te horen van de buitenkant. Maar inderdaad een kapotte drijfstanglager betekent game over voor je blok.
3. check engine light is moeilijk te zeggen. Dit kan van alles zijn. Uitlezen-> dan weet je pas wat het is.
4. iedere derde olieservice moet de SMG service uitgevoerd worden. Als het nog nooit is gedaan is het verstandig om dit gelijk mee te pakken.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Als ik jouw was had ik drijfstanglagers laten vervangen. Ik denk dat dit de aller belangrijkste is. Verder zou ik de vanos oliedruk laten meten. Dit kost geld bij de dealer maar ik heb zo een meter en als je wil kunnen we het meten. Zo weten we of de leiding lekt.
Ik had eerst een druk van 30 bar op mijn vanos en je hoorde de diesel geluid. Nu heb ik 83 bar en klinkt nog steeds naar diesel geluid. Dus aan de geluid hoef je wat mij betreft je niet druk te maken. Wellicht komt het geluid van ons verstellers.
Als je drijfstanglagers wilt vervangen weet ik een adresje voor je.
Ik had eerst een druk van 30 bar op mijn vanos en je hoorde de diesel geluid. Nu heb ik 83 bar en klinkt nog steeds naar diesel geluid. Dus aan de geluid hoef je wat mij betreft je niet druk te maken. Wellicht komt het geluid van ons verstellers.
Als je drijfstanglagers wilt vervangen weet ik een adresje voor je.
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Bedankt voor de tips!
Vandaag was ik bij een BMW Specialist (voor een probleempje met de winterbanden die aanliepen tegen de fender). Achteraf toen ik over de Vanos begon vertelde hij me dat hij hier direct eerder al een probleem hoorde. De monteur vroeg verbaasd of ik het zelf niet hoorde. Toen ik hem uitlegde dat ik de auto net had en wat dat betreft een leek ben en geen expert op het horen van een probleem deed hij de motorkap open en liet me zien waar de Vanos systemen zitten. Meteen (al bijna toen de motorkap open ging) hoorde ik het! Zo luid dat ik gewoon echt verblufd was dat dit niet zomaar aan de buitenkant hoorbaar is. Links en recht ratelen als een gek. Ik ga er zeer binnenkort mee terug voor nadere analyse om te zien wat er precies vervangen moet worden. De Monteur heeft me al verteld dat er heel moeilijk bij te komen is en dat ze er sowieso wel anderhalve dag mee bezig zullen zijn dus dat zal wel aardig in de papiertjes lopen! Laat dan ook meteen de drijfstanglagers doen, hopelijk scheelt dat in arbeid om meteen mee te nemen. Ik hoop wat dat betreft dat de dealer waar ik de Bimmer gekocht heb dit voor mij gaat oplossen zonder er een slagje uit proberen te slaan. Ik weet bijna zeker dat ze daar beter geweten moeten hebben en als ik het zelf geweten had er nog wel wat van de prijs af kon.
Vandaag was ik bij een BMW Specialist (voor een probleempje met de winterbanden die aanliepen tegen de fender). Achteraf toen ik over de Vanos begon vertelde hij me dat hij hier direct eerder al een probleem hoorde. De monteur vroeg verbaasd of ik het zelf niet hoorde. Toen ik hem uitlegde dat ik de auto net had en wat dat betreft een leek ben en geen expert op het horen van een probleem deed hij de motorkap open en liet me zien waar de Vanos systemen zitten. Meteen (al bijna toen de motorkap open ging) hoorde ik het! Zo luid dat ik gewoon echt verblufd was dat dit niet zomaar aan de buitenkant hoorbaar is. Links en recht ratelen als een gek. Ik ga er zeer binnenkort mee terug voor nadere analyse om te zien wat er precies vervangen moet worden. De Monteur heeft me al verteld dat er heel moeilijk bij te komen is en dat ze er sowieso wel anderhalve dag mee bezig zullen zijn dus dat zal wel aardig in de papiertjes lopen! Laat dan ook meteen de drijfstanglagers doen, hopelijk scheelt dat in arbeid om meteen mee te nemen. Ik hoop wat dat betreft dat de dealer waar ik de Bimmer gekocht heb dit voor mij gaat oplossen zonder er een slagje uit proberen te slaan. Ik weet bijna zeker dat ze daar beter geweten moeten hebben en als ik het zelf geweten had er nog wel wat van de prijs af kon.
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Dat is balen!
Heb je de auto met of zonder garantie gekocht?
Heb je de auto met of zonder garantie gekocht?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
3 maanden garantie (nog 2 te gaan) maar alleen op draaiende onderdelen in de motor. Of het Vanos systeem daaronder valt weet ik (nog) niet
Laatst gewijzigd door Bart70 op 09 dec 2014, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Ok dat is niet zo fijn. Mag ik vragen bij welke specialist je geweest bent?
///M POWER
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Ik heb vandaag een video gemaakt, kwaliteit beeld en geluid. Ben benieuwd wat jullie zelf denken van het geluid en of jullie het duidelijk horen. http://tinypic.com/player.php?v=2afle37 ... IiyzyvF9NL
De BMW specialist wil ik op het moment nog niet noemen aangezien ze er bij de dealer waar ik m gekocht had niet zo blij mee waren (ook daar heb ik geen namen genoemd). Wat in ieder geval fijn is, is dat ze liever hebben dat ik de auto even bij hun terug breng en dan gaan ze er zelf naar kijken en laten ook de officiele BMW dealer in de buurt de auto nachecken, en dat zonder mij enige kosten in rekening te brengen ook al valt dit buiten garantie.
Mocht er echt iets dringend vervangen moeten worden zullen ze me in ieder geval proberen enigszins wat te compenseren. Maar goed, dat is op het moment alleen nog maar een belofte en we zullen zien of dit nodig is en zo ja, wat het zal inhouden.
De BMW specialist wil ik op het moment nog niet noemen aangezien ze er bij de dealer waar ik m gekocht had niet zo blij mee waren (ook daar heb ik geen namen genoemd). Wat in ieder geval fijn is, is dat ze liever hebben dat ik de auto even bij hun terug breng en dan gaan ze er zelf naar kijken en laten ook de officiele BMW dealer in de buurt de auto nachecken, en dat zonder mij enige kosten in rekening te brengen ook al valt dit buiten garantie.
Mocht er echt iets dringend vervangen moeten worden zullen ze me in ieder geval proberen enigszins wat te compenseren. Maar goed, dat is op het moment alleen nog maar een belofte en we zullen zien of dit nodig is en zo ja, wat het zal inhouden.
Laatst gewijzigd door Hoax op 10 dec 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
toch een mooi geluid ...of niet?
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Inderdaad, al is het natuurlijk pas echt feest in de hoge toeren
In hoge toeren rijden gaat er op het moment alleen 1000 KM niet meer in zitten
Even een update. Na verder onderzoek blijkt het vanos systeem toch nog in orde te zijn. Het ratelen heb je altijd wel. Ik heb een aantal filmpjes bekeken (waaronder van iemand op het forum hier), en als er echt serieuze problemen zijn klinkt het geratel heel anders. Daarnaast, als het de vanos pomp zelf is (die een direct gevaar voor de motor is als deze niet goed meer werkt) zul je het qua prestaties ook meteen merken.
Op het M5board eigenlijk ook alleen maar positieve berichten gehad dat het Vanos voor zover dat mogelijk is nog goed klinkt. Volgens de monteur waar ik de afgelopen dagen geweest ben kan het opzich niet zoveel kwaad om met wat geratel te blijven rond rijden, een hoop mensen doen dit zonder ooit problemen te krijgen. Mocht het nou wel ineens veranderen in hard geratel dan is wel het advies om geen meter meer te rijden, want als het de vanos pomp zelf is ga je troep in de motor krijgen en kan deze stuk lopen.
Kenmerken van een slechte vanos pomp:
Slecht stationair lopen, vermogen verlies in vooral laag toerental en een harde ratel die ook duidelijk met de motorkap dicht wel te horen is. Hier heb ik gelukkig geen last van behalve wat ratelen bij een koude start maar dat schijnt redelijk normaal te zijn. Vandaag is de olie ververst en ook die was nog mooi schoon.
Verder heb ik de drijfstanglagers laten vervangen en die waren er hard aan toe. 1 lager was qua slijtage de uitblinker en had voor serieuze problemen kunnen gaan zorgen. Gelukkig was het carter nog mooi schoon dus wat dat betreft hebben de drijfstanglagers geen schade aangericht.
Verder is er tijdens deze preventieve onderhoudsbeurt niks geks aangetroffen in de motor
De drijfstanglagers klus heb ik door Procar in Zwolle laten uitvoeren en ben erg over hun te spreken. Prima werk en service voor een goede prijs! Nu moeten we alleen de drijfstanglagers 1000 KM gaan inrijden en niet boven de 4000 toeren komen. Een marteling!
Foto van wat drijfstanglagers:
In hoge toeren rijden gaat er op het moment alleen 1000 KM niet meer in zitten
Even een update. Na verder onderzoek blijkt het vanos systeem toch nog in orde te zijn. Het ratelen heb je altijd wel. Ik heb een aantal filmpjes bekeken (waaronder van iemand op het forum hier), en als er echt serieuze problemen zijn klinkt het geratel heel anders. Daarnaast, als het de vanos pomp zelf is (die een direct gevaar voor de motor is als deze niet goed meer werkt) zul je het qua prestaties ook meteen merken.
Op het M5board eigenlijk ook alleen maar positieve berichten gehad dat het Vanos voor zover dat mogelijk is nog goed klinkt. Volgens de monteur waar ik de afgelopen dagen geweest ben kan het opzich niet zoveel kwaad om met wat geratel te blijven rond rijden, een hoop mensen doen dit zonder ooit problemen te krijgen. Mocht het nou wel ineens veranderen in hard geratel dan is wel het advies om geen meter meer te rijden, want als het de vanos pomp zelf is ga je troep in de motor krijgen en kan deze stuk lopen.
Kenmerken van een slechte vanos pomp:
Slecht stationair lopen, vermogen verlies in vooral laag toerental en een harde ratel die ook duidelijk met de motorkap dicht wel te horen is. Hier heb ik gelukkig geen last van behalve wat ratelen bij een koude start maar dat schijnt redelijk normaal te zijn. Vandaag is de olie ververst en ook die was nog mooi schoon.
Verder heb ik de drijfstanglagers laten vervangen en die waren er hard aan toe. 1 lager was qua slijtage de uitblinker en had voor serieuze problemen kunnen gaan zorgen. Gelukkig was het carter nog mooi schoon dus wat dat betreft hebben de drijfstanglagers geen schade aangericht.
Verder is er tijdens deze preventieve onderhoudsbeurt niks geks aangetroffen in de motor
De drijfstanglagers klus heb ik door Procar in Zwolle laten uitvoeren en ben erg over hun te spreken. Prima werk en service voor een goede prijs! Nu moeten we alleen de drijfstanglagers 1000 KM gaan inrijden en niet boven de 4000 toeren komen. Een marteling!
Foto van wat drijfstanglagers:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 20 dec 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
zou je mij in een PB kunnen zeggen wat het vervangen van de lagers kost?
kan ik daar rekening mee houden,mijn wagen heeft 93000 gereden.
kan ik daar rekening mee houden,mijn wagen heeft 93000 gereden.
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Drijfstanglagers vervangen kostte mij 1700 euro bij een BMW gecertificeerde dealer.
Initiatiefnemer/oprichter BMW M Club Nederland
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Nette prijs! Bij welke dealer heb je dat laten uitvoeren?
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: Onderhoud - Binnenkort 100.000 KM op de teller.
Bij F.Breeman BMW te Rotterdam. Met M ClubkortingBM-DUB schreef:Nette prijs! Bij welke dealer heb je dat laten uitvoeren?
Initiatiefnemer/oprichter BMW M Club Nederland