![:S :s](./images/smilies/confused.gif)
Zoek werk heeft me geleerd dat dit iets onschuldigs kan zijn als zwakke accu, een slechte bougie of zelfs je tankdop die niet strak genoeg is vast gedraaid. We hadden overigens net getanked toen het lampje weer uit is gegaan. Maar goed, laat ik er maar niet direct van uit gaan dat het zo simpel was, misschien was het toeval.
Het lijkt me dus sowieso slim om de Bimmer nog eens grondig na te checken en na wat research qua onderhoud bij 100.000 KM kwam ik het volgende tegen:
1) Koppeling - Bij BMW werd mij verteld dat ze zo niet kunnen zien in welke staat deze is (met andere woorden, afwachten dus).
2) Drijfstanglagers - Erg belangrijk, als deze zijn versleten en breken kun je ongeveer je motor wel afschrijven.
3) Wederom het VANOS systeem. Hierover is op het net een hoop discussie te vinden waarbij er door sommige beweerd wordt dat wanneer je M5 (uit 2005/2006) als een Diesel klinkt je binnenkort kan rekenen op een VANOS malfunction.
Nadat ik hier verder op heb doorgezocht blijkt het normaal te zijn als je M5 een beetje als een diesel pruttelt bij het starten/stationair lopen. Mijn M5 doet het ook dus ik was hier eerst een beetje para door. In een Top Gear episode is ooit de M5 E60 door Jeremy Clarkson getest en het eerste wat hij zei is dat de M5 als een diesel klinkt bij het starten. Ik neem aan dat dit een gloednieuwe M5 was destijds. Ik ga er dus inderdaad van uit dat dit een eigenschap van de M5 is en altijd is geweest en niet meteen iets om van in paniek te raken.
4) Automaat spoelen, hier heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij. Wat denken jullie?
Zijn er verder nog aandachtspunten die jullie aanraden om na te kijken (behalve olie en andere vloeistof checken overal)?