Ongeveer een jaar geleden, we waren toen met de auto in London, begon de temperatuur van de motor ineens op te lopen, dus auto aan de kant. Af laten koelen en alles controleren. Wat bleek: te weinig koelvloeistof

Dus koelvloeistof bijgevuld, en alles weer in orde. een mal thuis, alles controleren, maar geen lek kunnen constateren. Ook bij de garage gemeld, die hebben ook niets kunnen vinden. Dus, verder gereden, zonder problemen. Tot een aantal weken geleden het zelfde euvel weer begon. Kijken koelvloeistof bijgevuld. En in de gaten gehouden. Daarna werd de motor weer te warm, maar koelvloeistof niveau was goed.
Verder op onderzoek gegaan, niets kunnen vinden.
Nu heb ik vorige week onze dochter van Schiphol gehaald. Auto in de parkeergarage gezet, vlucht vertraging.

Na lang wachten was ze dan toch geland

Tot mijn stomme verbazing, zie ik koelvloeistof onder mijn auto liggen.

Dus, naar huis gereden (wel even gecontroleerd of er genoeg in zat) en de auto maar aan de kant gezet.
Gevolg: Ik ben dus maar eens naar de winkel gegaan, nieuwe thermostaat gekocht, nieuwe waterpomp, en daar ik toch bezig was, ook maar nieuwe radiateur gekocht. En nu verder. Ik ben geen automonteur, dus maar even wat filmpjes op internet opgezocht. Leek allemaal best makkelijk.
Even gewacht op een mooi zonnetje buiten, en maar begonnen. Deel 1 viel direct al tegen, ventilator van de waterpomp los draaien, ding zat dus echt muur vast. anderhalf uur verder, en de moet al bijna opgegeven kreeg ik hem dus los, en had ik volgende aanblik in de auto

Oke dat ging dus nog wel.
Nu thermostaat en waterpomp uitgebouwd. Dat was even schrikken: Zie de uitgebouwde waterpomp

Kompleet gebroken. Gelukkig had ik een beter exemplaar gekocht.
Alles weer netjes in elkaar gezet, met nieuwe radiator,

Het hele koelsysteem weer netjes bijgevuld zoals uitgebreid beschreven op internet. en de temperatuur blijft mooi stabiel.
Dus klein stukje gereden, ziet er allemaal goed uit.
Dan op oudejaarsdag een langere rit, naar mijn ouders, 250 km heen, 250 km terug.
Bij mijn ouders aangekomen, koelvloeistof nog eens gecontroleerd. Ziet er goed uit. Terug naar huis. Gedurende de gehele rit, heb ik de temp van de motor, via menupunt 7, goed in de gaten gehouden, en deze zit tussen de 95 en 102 graden. Ik neem aan dat dit normaal is ? of is boven de 100 te warm ?
Gisterochtend koelvloeistof nog eens gecontroleerd, en leeg ????


Ik heb nog een liter bij gevuld, weer ontlucht, en nu ziet het er allemaal goed uit. Ik vraag me alleen af waar die liter ineens gebleven kan zijn
Al met al, ben ik als leek met de hele operatie 5 uur bezig geweest, en ben zeker tevreden. In de toekomst echter wel wat vaker zelf de waterpomp vervangen.