Er stinkt iets onder de motorkap.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
RFAC

Er stinkt iets onder de motorkap.

Bericht door RFAC » 18 jan 2015, 16:22

Oke.. ik dacht dat het de airco was maar deze heb ik goed gereinigd en de stank is er nog steeds ( soort van zware zweetlucht )

2 weken terug heeft de auto nieuwe carterpanpakking gekregen en is de versnellingsbakolie gespoeld.
Voortrein is los geweest om pakking te vervangen. en tijdens het flushen heeft de garage knaap eerst de leiding van de bak los gehaald maar via daar konden ze niet flushen dus deze had die weer vast gezet. en vervolgens via de koeler geflusht.

Schakelt en rijdt als een zonnetje niks mis mee.
Maar sinds die dag komt er dus een geur vrij welke je ruikt als ik voor een stoplicht sta bijvoorbeeld.

De lucht komt van onder de auto of achter op het blok naar boven wanneer de auto stationair draait.
het ruikt niet naar verbrandde olie of KVS. het is een soort zware vieze weeige zweetlucht. ik heb dus het idee dat het te maken heeft met een van die 2 zaken. Hebben jullie enig idee waar ik moet gaan zoeken? :yaw:
Ik weet niet of het misschien versnellingsbak olie is wat verbrand? dat het niet goed schoongemaakt is? maar zou toch aannemen dat dat er wel afgebrand is in 1500km in 2 weken. :'(

Maandag ga ik hem op de brug knallen en zoeken. maar zou fijn zijn als ik een richting weet waar te speuren.

avdakker

Re: Er stinkt iets onder de motorkap.

Bericht door avdakker » 18 jan 2015, 20:26

Is een lastige denk ik. Als je alles op rijtje zet kom je maar op een paar soorten geuren uit het motor compartiment.

AC geurtje (muf vochtig geurtje)
Olie geur
Verbrande olie geur
Een rubber smelt luchtje als er iets smelt.
Brandstof geur
En dan hebben we de meeste geuren al gehad. Toevallig niet in een gebied woonachtig waar marters zitten? Die beesten komen ook nogal eens op wagens af.

http://www.zoogdierenwerkgroep.be/hinde ... teenmarter
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Rogier.van.Geel

Bericht door Rogier.van.Geel » 18 jan 2015, 23:45

Het zou kunnen dat je de automatenbakolie ruikt!
Is er na het onderhoud de boel schoon gespoten?
Anders wellicht een goede motorreiniger aanbrengen en met een hogedruk reinigen!

Succes

ddv

Bericht door ddv » 19 jan 2015, 00:03

Meestal lekt je kleppendekselpakking een beetje en dat druppelt op je uitlaat. Dit ruik je alleen wanneer je stilstaat.

Mvg ddv
"_______"

RFAC

Bericht door RFAC » 19 jan 2015, 21:41

Oke,

vandaag even op de brug gehad, motor was goed warm gereden.
Weer rook ik de vieze geur, het was het heftigst tussen het blok en het inlaatspruitstuk. onder het plastic kapje zeg maar.

Nergens zweet, nergens smeulend plastic en uitlaat was schoon.
Niks kunnen vinden in een uur tijd. erg balen.
Vanmiddag weer ritje van 100km gehad met stukje file, in de file zag ik een wolkje witte rook uit mn grill vandaan komen. ik had dit al een vaker gezien als het koud buiten was maar niet erg druk over gemaakt omdat het ook nogal vochtig weer was.
Thuis aangekomen direct weer gaan kijken temperatuur was 1 graad. meteen motorkap open en weer ruiken of ik het nu kon vinden. tussen de radiateur en blok stonk het enorm. spontaan kwam er weer een pluimpje rook omhoog vanuit de radiateur en dat was de geur die ik zocht! dus ik gok op of een slecht aansluiting of een kapotte radiateur?
De bovenkant ervan stoomde enorm dus ik denk dat als de thermostaat open gaat hij daar kvs uitstoomt?

ik ga morgen even die plaat eraf halen en kijken hoe de boel eruit ziet vanaf de bovenkant.

het gekke is dat de kvs nog steeds aardig op peil is. maarja als hij iedere keer ene wolkje eruit stoomt zal dat ook zo een vaart niet lopen. ook ruikt het niet echt naar kvs, maar stinken doet het zeker.

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 21:47

Wordt de motor niet te heet ?

tom_il

Bericht door tom_il » 19 jan 2015, 22:17

Tussen radiator en het blok wijst meestal op een kappote krukaspoelie, stink naar rubber.
Is een veel voorkomend probleem. Als de poelie volledig op is valt de servo airco en zoverder uit.
Niet blijven mee rijden.
525d E61 2007 pre-LCI

RFAC

Bericht door RFAC » 20 jan 2015, 01:32

nee motor wordt bedrijfstemp 105 graden stabiel.
ik denk niet dat het een poelie is want ik heb de rook echt van de bovenkant van de radiator vandaan zien komen.
De voorkant van het blok waar de snaren zitten roken niet. daar zitten de poelies toch?

Ik ruik het ook alleen als de auto goed op bedrijfstemperatuur is he. de airco werkt gewoon prima.

Wel vreemd vind ik het dat de bovenkant van de radiator enorm rookt/stoomt. meestal scheuren ze aan de onderzijde vanwege steenslag enzovoorts.

tattoodennis
Contacteer:

Bericht door tattoodennis » 20 jan 2015, 12:10

kleppendeksel pakking, die gaan altijd kapot. Heb er ook last van gehad, en komt witte rook en stank vanaf. Kijk even op je spruitstuk daar zie je waarschijnlijk bruine kleur op. Op die kap boven je spruitstuk. Hoeft heel klein te zijn en lekt al, bij mij klein scheurtje en roken als een gek
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE

RFAC

Bericht door RFAC » 20 jan 2015, 18:16

Vandaag weer wezen zoeken. Tussen de radiatoren zaten in ieder genoeg bladeren om een boom mee te bbehangen. En de sensor aan de onderzijde was nat.

Hele middag bezig geweest die bladeren eruit te krijgen. Maar helaas nog steeds die enenorm vieze geur. Vandaag natuurlijk weer geen rook of punt waar precies te zoeken. Zou die sensor zo kunnen stinken?

Ik ga morgen wel langs de garage om te kijken of ik een kvs lek ergens heb.

Baal wel want had het gehoopt te vinden.

goos

Bericht door goos » 20 jan 2015, 23:54

Afgelopen week heb ik ook een lekkage gevonden van koelvloeistof, de temp sensor rechts, halverwege naast radiator lekte koelvloeistof. Ik had al weken een weeïge geur geroken als ik uit de auto stapte. Ik heb het lek ontdekt nadat ik het koelsysteem onder druk heb gezet.De sensor kun je er eenvoudig uithalen, de O ring bleek te veel plat gedrukt, nadat ik de O ring heb vervangen is deze weer dicht en ruik ik ook niets meer. O ring, binnen dia meter 8 mm en dikte is 3 mm. Is niet los te krijgen bij dealer, ik heb deze via internet gekocht.
In het verleden heb ik ook een lekke klepdekselpakking gehad, olie druppelde op de uitlaat, dit gaf stank in de auto. Bekend probleem pakking verhard namenlijk, Na wisselen vd pakking was probleem over.
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

RFAC

Bericht door RFAC » 21 jan 2015, 14:41

Top,

ik zag in ieder geval al dat de sensor lek was. deze zit aan de onderzijde toch van de radiateur toch? ik heb er wel een foto van gemaakt kan hem alleen niet plaatsen. Ik hoop dat ik het morgen zie als er druk op gezet wordt. ik heb de weeeige lucht in de auto als ik voor een stoplicht sta. en ruik hem sterk ter hoogte van radiateur. ik heb altijd de fan aan dus hij zuigt die lucht dan de cabine in. ik hoop dat het de sensor is want dan is het raadsel opgelost. morgen wordt de boel onder druk gezet. bedankt voor de afmetingen van de rubberring! :duimen:

hj2

Bericht door hj2 » 21 jan 2015, 17:30

Lijkt mij ook iets van koelinglekkage.

Kan zijn:
1. Slangen (ook daar gaat de O-ring van stuk)
2. Pakking Waterpomp
3. Ontluchtingsnippel op slangen of radiateur
4. Koelvloeistofreservoirtje
5. De radiator zelf natuurlijk.

Met afpersen ga je zeker de koelvloeistoflekkage vinden, mocht dat 't zijn.
Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

RFAC

Bericht door RFAC » 22 jan 2015, 14:40

Vandaag afgeperst.. helemaal niks qua lekkage te zien. Geur is er nog steeds zeer penetrant na ritje snelweg..

:(

RFAC

Bericht door RFAC » 26 jan 2015, 12:51

Mijn radiator lijkt de boosdoener te zijn. Af en toe komt er een pluimpje rook uit wat stinkt. Alleen nergens een lek te vinden. Ben altijd te laat want pluimpje is er maar paar seconden.

Ben ook eens de temperatuur wezen uitlezen. Auto wordt altijd na stuk rijden 105 graden en blijft hierop hangen. Is dit de bedrijfstemperatuur voor de n52?
Of moet de thermostaat vervangen worden?

En misschien verklaart die warmte de geur of kan dat niet?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”