Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 6]
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
Ik denk toch aan een probleem met de commonrailsturing. Het lijkt erop dat er niet voldoende druk wordt opgebouwd, of dat de ECU niet het signaal krijgt dat er voldoende brandstofdruk aanwezig is.
Daarnaast weet ik de KM-stand van jouw auto niet, maar een compressietest kan ook nog aanwijzingen geven.
Maar zeker de raildruk eens echt meten (en de opvoerdruk) lijkt mij voor de hand liggend.
Succes,
Rob
Daarnaast weet ik de KM-stand van jouw auto niet, maar een compressietest kan ook nog aanwijzingen geven.
Maar zeker de raildruk eens echt meten (en de opvoerdruk) lijkt mij voor de hand liggend.
Succes,
Rob
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
Morgen gaat ie weer naar de garage... Hoop ik dat ze tijd hebben daar naar te kijken. Vindt het zo raar dat ie ook niet meer aangesleept kan worden...
@ Rob: de wagen heeft bijna 290000 gelopen. Heb em al vanaf 135000, zonder echt rare storingen... Wilde er eigenlijk 600000 op krijgen, gewoon voor de sport...
@ Rob: de wagen heeft bijna 290000 gelopen. Heb em al vanaf 135000, zonder echt rare storingen... Wilde er eigenlijk 600000 op krijgen, gewoon voor de sport...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
Het gaat er namelijk om dat een diesel afhankelijk is van compressie voor de ontsteking, is dat dus ook van belang bij troubleshooting. De combinatie van inspuitdruk en compressie is een controle.
De KM-stand is nog wel binnen de perken, maar je weet maar nooit of er toch geen slijtage is (of zuigerveren die falen) die drukopbouw tegenwerken.
Maar zeker de elektronica eens goed doorlichten die zorgt voor de raildruk en de melding daarvan naar de ECU is een eerste stap.
Dit zijn geen makkelijke stappen maar wel de weg die je zult moeten bewandelen. Uit ervaring weet ik dat kleine afwijkingen kunnen zorgen voor problemen met starten en andere ellende.
Hopen maar dat ze iets kunnen vinden in de garage.
Groet,
Rob
De KM-stand is nog wel binnen de perken, maar je weet maar nooit of er toch geen slijtage is (of zuigerveren die falen) die drukopbouw tegenwerken.
Maar zeker de elektronica eens goed doorlichten die zorgt voor de raildruk en de melding daarvan naar de ECU is een eerste stap.
Dit zijn geen makkelijke stappen maar wel de weg die je zult moeten bewandelen. Uit ervaring weet ik dat kleine afwijkingen kunnen zorgen voor problemen met starten en andere ellende.
Hopen maar dat ze iets kunnen vinden in de garage.
Groet,
Rob
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
Bij de garage was weer een dag starten en lopen (achter elkaar door) dus das lastig zoeken voor de monteur. Alle storingen zijn weer gewist, en alleen raildruk kwam nog terug... Ik ga langzaam aan maar eens beginnen met sensoren te vervangen... Raildruk ventiel en raildruk sensor zijn besteld, daar ga ik beginnen... Wordt vervolgd...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
En hij start weer niet...
Het begint erop te lijken dat korte ritjes een probleem veroorzaken...
@rob75: er komt nauwelijks diesel in de commonrail, dus het lijkt erop dat er geen druk wordt opgebouwd, alhoewel de hoge drukpomp wel doet...
Het begint erop te lijken dat korte ritjes een probleem veroorzaken...
@rob75: er komt nauwelijks diesel in de commonrail, dus het lijkt erop dat er geen druk wordt opgebouwd, alhoewel de hoge drukpomp wel doet...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
Bij commonrails wordt de brandstof eerst door een lagedrukpomp uit de tank door het brandstoffilter naar de hogedrukkant gestuurd. Als er nauwelijks diesel in de rail is en je ook nog eens allerlei sensoren hebt die dit aangevn, lijkt me het zinvol eens te kijken of het daar niet zit. Het kan in van alles zitten, filter, pomp, leidingen aan de lage drukzijde. En dat kan dan ook nog eens elektrisch zijn, maar ook mechanisch.
De garage waar je geweest bent heeft dit gedeelte toch ook nagekeken?
Succes,
Rob
De garage waar je geweest bent heeft dit gedeelte toch ook nagekeken?
Succes,
Rob
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 3]
Het hele lagedruk systeem is nagelopen. Filters zijn vervangen.
Ik heb nu de Raildruksensor en het Raildrukventiel vervangen [Brrrrrrr! wat was het koud vanmorgen buiten...] Helaas geen resultaat...
Volgende stap? Drukregelklep van HD-pomp?
Ik heb nu de Raildruksensor en het Raildrukventiel vervangen [Brrrrrrr! wat was het koud vanmorgen buiten...] Helaas geen resultaat...
Volgende stap? Drukregelklep van HD-pomp?
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 4]
Opvoerpomp in tank is vervangen, geen verschil... wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door buhrmann op 08 mar 2015, 08:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 5]
Inline pomp voor het filter is ook vervangen, geen verschil
Maar ik geef niet zomaar op...
Maar ik geef niet zomaar op...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 5.1]
Gisteren nog even zitten sparren met een maatje, toen viel ons op dat de inline pomp wel heel lang pompt alvorens die uit gaat (zeker 1 minuut, misschien zelfs langer). Daarnaast hoor je bij een tank met maar 1/4 vulling dan ook een straal vloeistof in een andere vloeistof lopen (alsof je een kraan een beetje open hebt staan en er een emmer met water onder hebt staan.
Zou het kunnen dat het ventiel/meeteenheid (13517787186) in de hogedruk pomp niet doet (of een verkeerd signaal krijgt) waardoor de druk daar niet wordt opgebouwd, maar de diesel rechtstreeks de retourleiding in wordt gepompt?
De spanning op de stekker van deze meeteenheid is 9.25V bij contact, en zakt bij starten naar ongeveer 7.25V. (is dit een gebruikelijke spanning? ik had de spanning even gemeten om te checken of ik er rechtstreeks spanning van de accu op kan zetten om te luisteren of ik iets hoor schakelen, maar dat heb ik gezien het spanningsverschil maar niet gedaan.
Ik hoor graag wat jullie van voorgaande hypothese vinden...
Zou het kunnen dat het ventiel/meeteenheid (13517787186) in de hogedruk pomp niet doet (of een verkeerd signaal krijgt) waardoor de druk daar niet wordt opgebouwd, maar de diesel rechtstreeks de retourleiding in wordt gepompt?
De spanning op de stekker van deze meeteenheid is 9.25V bij contact, en zakt bij starten naar ongeveer 7.25V. (is dit een gebruikelijke spanning? ik had de spanning even gemeten om te checken of ik er rechtstreeks spanning van de accu op kan zetten om te luisteren of ik iets hoor schakelen, maar dat heb ik gezien het spanningsverschil maar niet gedaan.
Ik hoor graag wat jullie van voorgaande hypothese vinden...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 2]
Als ik onderstaand draadje lees (reactie van "Watto"), dan klinkt dat wel plausibel wat je zegt over het ventiel op de hogedrukpomp.
https://www.bmwland.co.uk/forums/viewto ... 5&t=154800
https://www.bmwland.co.uk/forums/viewto ... 5&t=154800
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 6]
Vandaag bezig geweest het ventiel op de hogedrukpomp te vervangen. Kon er niet lekker bij, dus heb opnieuw maar 'even' de hele inlaat eraf gehaald. Toen tevens de EGR weer schoongemaakt, dat was namelijk ook geen overbodige luxe... Het dopje dat op mijn nieuwe ventiel zat gaat stroef op het nieuwe ventiel, maar uiterst los op het oude ventiel... Dus ik had hoop dat het O-ringetje echt het probleem was, maar...:
Helaas geen verschil... Ik had mijn accu weer eens leeg gestart, dus even aangesleept, ging weer makkelijk zonder al te veel moeite, even een stukje gereden om de accu weer op te laden... Kom ik thuis... auto uit, direct weer starten... sloeg ie uiteindelijk toch aan de eerste keer. Daarna weer helemaal nix.
Ik heb inmiddels een stekkertje met INPA weten te bemachtigen, De storingen die steeds terug komen zijn
4B90 en 4630;
Wat mij opviel tijdens het starten dat de was de raildruk op de monitor. De druk liep van 2 bij niets doen, op tot ergens tussen 60 en 80 bar, daar even blijft hangen en dan als hoogste waarde iets van rond de 130 bar haalt. de motor slaat niet aan, er komt de DDE storing op het dash, sleutel terug naar 0, opnieuw starten... geen verandering van raildruk op monitor: continue 2 bar.
tussenstand:
1 Accu (nieuw),
2 Brandstoffilter (nieuw),
3 Relais nagelopen en gewisseld,
4 Raildruksensor (gebruikt D-parts, van een E90 met ca. 130.000km),
5 Raildrukventiel (gebruikt D-parts van een E90 met ca. 130.000km),
6 Brandstofpomp in tank (gebruikt D-parts),
7 Inline brandstofpomp onder auto (nieuw),
8 Inlaatventiel HD pomp (nieuw)
En nu? ECU/EWS? ik weet het niet meer, wie heeft er nog een idee?
Helaas geen verschil... Ik had mijn accu weer eens leeg gestart, dus even aangesleept, ging weer makkelijk zonder al te veel moeite, even een stukje gereden om de accu weer op te laden... Kom ik thuis... auto uit, direct weer starten... sloeg ie uiteindelijk toch aan de eerste keer. Daarna weer helemaal nix.
Ik heb inmiddels een stekkertje met INPA weten te bemachtigen, De storingen die steeds terug komen zijn
4B90 en 4630;
Wat mij opviel tijdens het starten dat de was de raildruk op de monitor. De druk liep van 2 bij niets doen, op tot ergens tussen 60 en 80 bar, daar even blijft hangen en dan als hoogste waarde iets van rond de 130 bar haalt. de motor slaat niet aan, er komt de DDE storing op het dash, sleutel terug naar 0, opnieuw starten... geen verandering van raildruk op monitor: continue 2 bar.
tussenstand:
1 Accu (nieuw),
2 Brandstoffilter (nieuw),
3 Relais nagelopen en gewisseld,
4 Raildruksensor (gebruikt D-parts, van een E90 met ca. 130.000km),
5 Raildrukventiel (gebruikt D-parts van een E90 met ca. 130.000km),
6 Brandstofpomp in tank (gebruikt D-parts),
7 Inline brandstofpomp onder auto (nieuw),
8 Inlaatventiel HD pomp (nieuw)
En nu? ECU/EWS? ik weet het niet meer, wie heeft er nog een idee?
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 7: opgelost
Eindelijk opgelost! Na zo goed als het hele lagedruk gedeelte van het brandstofsysteem te hebben vervangen ben ik zelf nog een keer vooraan begonnen door zelf een lektest uit te voeren... resultaat was wel duidelijk... 2 injectoren zo lek als wat. 1 potje zat zelfs met een paar seconden overvol. Blijkt dat de eerste test niet met lopende motor was gedaan.
Ik heb ze zelf gedemonteerd met een injectortrekker (setje van chinese makelij voor 80 euri op marktplaats) en twee ruilinjectoren erin gezet (totaal ongeveer 660 euro via bosch dieselservice punt) en zelf aangemeld in de ecu.
Ik kan weer lekker
Ik heb ze zelf gedemonteerd met een injectortrekker (setje van chinese makelij voor 80 euri op marktplaats) en twee ruilinjectoren erin gezet (totaal ongeveer 660 euro via bosch dieselservice punt) en zelf aangemeld in de ecu.
Ik kan weer lekker
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: Onregelmatige startproblemen 320d FL [Update 6]
Top dat het opgelost is.
Altijd fijn om te lezen dat de profs ook af en toe lopen te kl**en. Gewoon een verkeerde lektest uitvoeren en dan de klant het bos insturen.
Groet,
Rob
Altijd fijn om te lezen dat de profs ook af en toe lopen te kl**en. Gewoon een verkeerde lektest uitvoeren en dan de klant het bos insturen.
Groet,
Rob