Zaterdag 7-3-15:
Eindelijk was het eens mooi sleutelweer.
Dus mn kofferbak volgepropt met mn verzameling onderdelen en richting mn schoonvader om aldaar de oprit in beslag te nemen.
Het originele plan was om de radiator, waterpomp, slangen, thermostaat, viscofan en koppeling, allemaal in een keer te vervangen. Maar ik had geen vloeibare pakking bij om de nieuwe waterpomp te monteren.
Dus deze keer alleen de radiator gedaan.
Maar... Eerst de auto af laten koelen, dus ben ik begonnen met de koplampen.
Want deze zagen er niet meer uit. En daar die bruine vlekken op het glas zag ik 's nachts niet echt veel.
Heb van Vinster83 een setje nette koplampen over kunnen nemen.
En ik had nog gele koplampfolie liggen.
Had de glazen thuis al geprepareerd en met glaskit vastgezet.
Ziet er best gaaf uit al zeg ik het zelf.
Moet alleen nog even de koplamp-units fatsoenlijk richten.
Heb nu wel gelijk veel meer lichtopbrengst.
Het was bijna alsof ik met een andere auto reed.
Intussen was de auto voldoende afgekoeld om het koelsysteem leeg te laten lopen.
Dat was mijn eerste keer dat ik mezelf aan een wat technischer klusje waagde, gelukkig zijn er hier op het forum voldoende diy's te vinden.
Dus de plastic kappen eraf gehaald, teiltje onder de auto, ontluchtingsschroef losgedraaid, en de aftapplug eruit.
Dit even zo laten lopen en onder het genot van een peuk en een bak koffie even in het zonnetje staan genieten.
Af en toe even in de bovenste slang geknepen om de kvs wat sneller te laten lopen.
Toen een voor een de slangen losgedraait en aan een inspectie onderworpen. Zagen er gewoon nog goed uit. Dus de nieuwe slangen konden terug in de doos. De klemmen bovenop de radiator (die hem op zn plek houden) besloten om tegen te werken. Maar met een schroevendraaier als hefboom kwamen ze toch los.
De oude radiator heeft me zeker 7 liter kvs gekost op 1,5 maand tijd.
(om het over de hartkloppingen en angstzweet die ik door de extreem hoge motortemperatuur kreeg nog maar niet te hebben)
De plaats waar het lek zat is met rood omcirkeld.
Aangezien dit voor mij de eerste keer was vroeg ik mezelf af waarom de nieuwe radiator niet op zn plek wou.
Blijken dus 2 rubbers onderop de radiator te zitten die niet bijgeleverd worden. Dus de rubbers van de oude er maar opgezet. (een van de rubbers is te zien op bovenstaande foto, dat ronde ding linksonder.)
Paste gelijk een stuk beter.
Nadat ik de slangen voorzichtig vast had gezet kon het volgens sommige moeizame karwei van vullen en ontluchten gaan beginnen.
Persoonlijk vond ik het best meevallen. Het kost alleen relatief gezien veel tijd om het goed te doen.
Wat ik alleen niet wist is dat bij de ontluchtingsschroef een klein spleetje zit waardoor het voor een leek (mij dus) lijkt alsof je nieuwe radiator lek is. Het kvs loopt dus langs de binnenkant en komt er bij de onderkant van het reservoir weer tussenuit. Heeft me een half uur gekost voordat ik hier achter kwam.
Maar uiteindelijk is het dus allemaal gelukt.
Verwarming werkt weer naar behoren, temperatuur van de motor blijft mooi stabiel, nieuwe koplampen met gele glazen. Velgen nog even "gepoetst". Niet slecht voor een first-timer.
Zondag 8-3-15:
Na het grote succes van de zaterdag had ik de smaak te pakken.
Had een half jaar geleden al een raamrubber gekocht voor het kleine raampje in de rechterachterdeur.
Kon ik mooi gelijk even de "stangetjes" van de vergrendeling even voorzien van wat anti-rammel.
Wat een kl#$% klus.

Om dat raampje en rubber eruit te krijgen moet je dus de geleidingsrail van het raam onder en boven losmaken.
De rubbers van het grote raam moeten er gedeeltelijk uit. En dan nog komt het raampje maar moeilijk van zijn plek. En het ergste is.... Dan moet de nieuwe er nog terug in ook.
Heb je m eindelijk terug zitten. Sluit het niet goed aan op de geleidingsrail waardoor er nog een klein spleetje zichtbaar was. Dus weer opnieuw eruit. Rubber wat meer naar voren getrokken en weer proberen.
Met veel wrikken, trekken, duwen en inwendig gevloek zat het raam eindelijk op zijn plek.
Voldaan plakte ik de geluidsisolatie weer terug op zn plek. Deurpaneel ertegenaan.
Maar toen... Tijdens het vastzetten van de laatste twee torx.... Komt er een vader met 2 kinderen door de straat fietsen. Dochter achterop, zoonlief op zn mountainbike. Zo een met van de stierenhorens op het uiteinde van zn stuur.
En ja hoor... BAM! Klapt zo met zn stuur tegen mn deur aan. Drie diepe krassen en een put in mn deur.
Gelukkig was zn vader een beste kerel, stopte gelijk om zn gegevens te geven. Maar het is wel zuur na zo'n productief weekend.
Beetje jammer....
Om de volgende update mogelijk te maken heb ik nodig:
1. Veerspanners!
(heeft iemand uit roosendaal en omgeving toevallig een setje liggen die ik zou kunnen lenen.
2. Mooi weer.