Ratel bij het starten ..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
maximizer

Re: Ratel bij het starten ..

Bericht door maximizer » 11 apr 2015, 09:57

je hebt dus alleen de veer en "een" ring vervangen.
ik neem aan dat je de sluitring bedoel.

ik dacht juist dat het probleem werd veroorzaakt doordat de olie druik weg liep uit de spanner, doordat er een soort terugslag klepje inzit die slecht afsluit na xxxkm's.
maar ik begrijp nu dat het alleen een veer vervangen is, dit scheelt wel behoorlijk wat in kosten want voor de v8 kost de spanner kompleet minimaal 80E ofzo op internet dus oem zal wel nog duurder zijn.

dan ga ik de veer bestellen en preventief vervangen want mijn 540i zit ook al tegen de 3ton.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 11 apr 2015, 12:28

Spanner voor een V8 is slechts in z'n geheel te verkrijgen, dus geen losse veer. Ik zou daar niet te moeilijk over doen en gewoon in z'n geheel vervangen. De toleranties in de spanner zijn zo klein en de gevolgen kunnen des te groter zijn als je dit niet doet. Denk aan kapotte geleidingrails door de klapperende (ratelen) ketting.

Groet, Jos

maximizer

Bericht door maximizer » 11 apr 2015, 12:36

daar weet ik alles van
dan ga ik de spanner bestellen

Chili

Bericht door Chili » 11 apr 2015, 13:23

Nog bedankt voor de tip , jos

Jos535i

Bericht door Jos535i » 11 apr 2015, 17:06

Chili schreef:Nog bedankt voor de tip , jos
Geen dank hoor, graag gedaan. Hoe is het met het "tikje" aan de passagierskant, is die nu ook weg?

Chili

Bericht door Chili » 11 apr 2015, 19:20

Ja , die is weg.

Was ik nogal verbaast over , nooit verwacht dat dat daar aan lag .

Disa gedaan
Vanos gedaan
Ketting spanner gedaan
Carter ontluchting gedaan
Span rollen gedaan

Dat autootje treft het maar met mij ... :ja:

Weet jij hoe dat werkt met die elektrische fan , klopt het dat die ook meedoet met koeling ?
Ik dacht dat die er alleen voor de airco zat ...

Jos535i

Bericht door Jos535i » 12 apr 2015, 10:29

Je bedoelt de fan helemaal vooraan? Die zit er alleen voor de airco en is een elektrische. De fan tussen de radiator en het blok werkt heel anders middels een vloeistof die bij het warmer worden van de koelvloeistof meer weerstand gaat vertonen waardoor de fan harder gaat draaien.

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 apr 2015, 21:00

Hallo beste Gentleman,

Als het goed is, ten minste de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan, bij mijn E39 met de M54B25 motor, dan zal de airco fan gaan werken, als de Visco fan weigert zijn werk te doen.
Daar kwam ik achter, toen ik met open ramen reed, en de airco fan hoorde draaien/Loeien. Terwijl de airco niet eens was ingeschakeld.

Ik heb toen direct de Visco koppeling gecontroleerd, uiteraard met een bedrijfs warme motor, en de weerstand was erg laag, een teken aan de wand is dat, dat de Visco koppeling defect was.
Deze heb ik dus binnen no-time vervangen.

Dit is natuurlijk een hele mooie veiligheid, die is ingebouwd.

Het is dus maar een geste van mij, om u op het idee te brengen, dat er hele mooie systemen aanwezig zijn, in onze super bolides. Die de naam BMW dragen. :duimen:

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 13 apr 2015, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 13 apr 2015, 09:01

Beste Ad,

Mooie heldere uitleg van je, zo had ik dat nog niet eens gezien. Volgens mij betekent dat wel dat je dan altijd de airco moet hebben aanstaan. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens heb ik het probleem met de Visco wel eens andersom gehad, d.w.z. de weerstand was bij koude motor al erg groot. Opstijgende vliegtuiggeluiden al bij koude motor.

Groet, Jos

AdE39

Bericht door AdE39 » 13 apr 2015, 09:29

Hallo beste Jos,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ja, het is eigenlijk een sport van mij, om alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Wat het betreft dat de airco dan op de automatische stand dient te staan, dat is dus niet zo, want die gebruik ik niet zo vaak. ik denk dat de werking voor een te warme motor in het systeem lijkt ingeweven.
Maar, ik vind het wel heel erg veilig dat dit zo is geprogrammeerd, een dikke voldoende voor BMW. :duimen:
Ik heb dit trouwens een nagevraagd bij de dealer, maar de verkoper weet er helaas niet over te vertellen.
Dan zou ik eens in conclaaf moeten gaan met de chef werkplaats.

De airco fan zal eigenlijk alleen horen te werken met een ingeschakeld systeem.
Maar daar kan men misschien nog een kanttekening bij plaatsen.

Het zou eventueel mogelijk kunnen zijn, dat er een mogelijkheid aanwezig kunnen zijn, dat wanneer het koelsysteem te warm word, dat deze airco fan in kan schakelen.
Maar ik denk dat dit niet zo zal zijn.

Dat de Visco fan in werking treedt bij een koude motor, dat is ook mogelijk, ook al meegemaakt.
Maar dat verdwijnt dan als het koelsysteem iets is opgewarmd.
Dat zou eventueel kunnen komen door de koude, dat het dierlijke vet of de wax te dik is, of gekristalliseerd was.

Ik sta dus nergens vreemd over te kijken, dat is eigenlijk ook zo met het mooie maar voor mij echt niet zo noodzakelijke kwaad van de micro electronica.

Maar het is beter zo, dat de Visco koppeling wel werkt bij de koude motor, dan dat deze niet werkt met een te warme motor! :whistle:

Ik hoop dat ik uw vraag heb kunnen beantwoorden, beste Jos.
Het is me altijd een aangenaam genoegen, om dergelijke vragen te beantwoorden.

Ik wens u een hele fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”