Chiptuning ervaringen
Re: Chiptuning ervaringen
Eerst had ik ook interesse in het chiptunen van mijn oude 320i, maar nu ik een 330i heb hoeft het voor mij niet meer.
De 231 PK is ruim voldoende en ik heb geen zin om risico's te lopen dat er dadelijk dingen niet helemaal goed lopen.
De 231 PK is ruim voldoende en ik heb geen zin om risico's te lopen dat er dadelijk dingen niet helemaal goed lopen.
Re: Chiptuning ervaringen
Tis misschien een wat late reaktie op dit alweer wat oude topic, maar voor de geinteresseerden onder ons dan toch wat over mijn ervaring.
Het heeft allemaal wat lang geduurd bij mij, maar uiteindelijk is het er dan toch van gekomen.
Mijn 330Ci was al voorzien van de k&n kit en een eisenmann uitlaat met sound pipes.
Chip tunen is gedaan bij Braspenning in Amsterdam. Ook hier werd de originele software ingelezen, opgestuurd en daarna aangepast en geprogrammeerd. Hier is een curve van een soortgelijke 330i: http://www.superchips.co.uk/curves/330i.pdf
Ik was zelf erg benieuwd naar het eindresultaat en ik moet eerlijk zeggen dat ik het al kon merken nadat ik de auto gestart had.
De motor loopt veel soepeler en bij een lager toerental stationair (ongeveer 600 tpm). Ook is de reaktie op het gaspedaal veel direkter en bijna zonder enige vertraging (voorheen was er best wel een vertraging op het gas, vooral als je even heel kort het pedaal intrapt en loslaat, dit is nu verdwenen).
Verder loopt de motor veel stiller over het gehele toerental met minder vibraties (bij rustig rijden).
De vermogenswinst is niet echt groot, maar bij flink doortrekken tot aan de 6500 toeren merk je dat ie hem daar sneller doorhaalt, vooral de laatste 500 toeren. Tussen de 5500 en 6500 zakte de acceleratie voorheen wat in, nu trekt ie hem in 1 keer sterk door naar de 6500 toeren. Bij het overschakelen trekt ie ook net even vlotter door.
Het verbruik is ook sterk verbeterd. Voorheen haalde ik, met mijn rijstijl en de korte afstanden die ik rijd, een verbruik van 1 op 7,6. Nu is dat (na twee weken rijden, met gelijke afstanden en rijstijl) 1 op 8,6. De eerste keer snelweg bij constante snelheid van iets boven de 120 haalde ik zelfs gemakkelijk 1 op 12...
De temperatuur van de motor wordt wel iets hoger, althans dat vermoed ik. De water temperatuur staat net iets hoger dan voorheen. Ik neem aan dat dit kan kloppen door een betere ontbranding, maar misschien moet ik gewoon koelvloeistof bijvullen .
Al met al ben ik dus best wel tevreden met de upgrade en ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het is geen wereld van verschil, maar het zijn de vele kleine verschillen die het hem doen.
Het heeft allemaal wat lang geduurd bij mij, maar uiteindelijk is het er dan toch van gekomen.
Mijn 330Ci was al voorzien van de k&n kit en een eisenmann uitlaat met sound pipes.
Chip tunen is gedaan bij Braspenning in Amsterdam. Ook hier werd de originele software ingelezen, opgestuurd en daarna aangepast en geprogrammeerd. Hier is een curve van een soortgelijke 330i: http://www.superchips.co.uk/curves/330i.pdf
Ik was zelf erg benieuwd naar het eindresultaat en ik moet eerlijk zeggen dat ik het al kon merken nadat ik de auto gestart had.
De motor loopt veel soepeler en bij een lager toerental stationair (ongeveer 600 tpm). Ook is de reaktie op het gaspedaal veel direkter en bijna zonder enige vertraging (voorheen was er best wel een vertraging op het gas, vooral als je even heel kort het pedaal intrapt en loslaat, dit is nu verdwenen).
Verder loopt de motor veel stiller over het gehele toerental met minder vibraties (bij rustig rijden).
De vermogenswinst is niet echt groot, maar bij flink doortrekken tot aan de 6500 toeren merk je dat ie hem daar sneller doorhaalt, vooral de laatste 500 toeren. Tussen de 5500 en 6500 zakte de acceleratie voorheen wat in, nu trekt ie hem in 1 keer sterk door naar de 6500 toeren. Bij het overschakelen trekt ie ook net even vlotter door.
Het verbruik is ook sterk verbeterd. Voorheen haalde ik, met mijn rijstijl en de korte afstanden die ik rijd, een verbruik van 1 op 7,6. Nu is dat (na twee weken rijden, met gelijke afstanden en rijstijl) 1 op 8,6. De eerste keer snelweg bij constante snelheid van iets boven de 120 haalde ik zelfs gemakkelijk 1 op 12...
De temperatuur van de motor wordt wel iets hoger, althans dat vermoed ik. De water temperatuur staat net iets hoger dan voorheen. Ik neem aan dat dit kan kloppen door een betere ontbranding, maar misschien moet ik gewoon koelvloeistof bijvullen .
Al met al ben ik dus best wel tevreden met de upgrade en ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het is geen wereld van verschil, maar het zijn de vele kleine verschillen die het hem doen.
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 22 aug 2008, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
Zou je dit in de sticky willen zetten??PIR3lly schreef:Tis misschien een wat late reaktie op dit alweer wat oude topic, maar voor de geinteresseerden onder ons dan toch wat over mijn ervaring.
.
Daar staan nog geen ervaringen en dit is een mooie
Re: Chiptuning ervaringen
Mooi verhaal over je chiptuning ervaringen avn je 330Ci ! Ik heb zelf ook een 330i en ik was in de veronderstelling dat hier weinig merkbare vermogenswinst te halen was. Maar blijkbaar toch...
Heb je ook nadelige gevolgen ondervonden? Enne....quanta kostè? |p
Heb je ook nadelige gevolgen ondervonden? Enne....quanta kostè? |p
Re: Chiptuning ervaringen
Ik heb inderdaad dat andere topic gelezen, maar aangezien de meeste ervaringen hier al stonden heb ik het maar hier geschreven...
Nadelige effecten van de tuning heb ik (gelukkig) nog niet mogen ondervinden (alleen dat mijn vriendin wat vaker haar sportbeha aan moet ). De kosten waren voor mij zo'n 470 euries.
Nadelige effecten van de tuning heb ik (gelukkig) nog niet mogen ondervinden (alleen dat mijn vriendin wat vaker haar sportbeha aan moet ). De kosten waren voor mij zo'n 470 euries.
Re: Chiptuning ervaringen
LOL!PIR3lly schreef:Nadelige effecten van de tuning heb ik (gelukkig) nog niet mogen ondervinden (alleen dat mijn vriendin wat vaker haar sportbeha aan moet ).
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 mar 2008, 16:56
Re: Chiptuning ervaringen
Hoi..en wat vinden jullie van het bedrijf die op marktplaats volstaat met zijn advertenties van Tunex automotives.
Het is in 's heerenberg.Ik wil daar namelijk binnenkort ook naartoe om hem te chippen (330D).
En het kost maat 225 euro.
Wat ik wel vreemd vind is dat er veel tuningbedrijven zijn die enorm veel verschillende bedragen hanteren..
Je zou zeggen dat hoe duurder het is des te beter gechipt wordt.. of niet??
Het is in 's heerenberg.Ik wil daar namelijk binnenkort ook naartoe om hem te chippen (330D).
En het kost maat 225 euro.
Wat ik wel vreemd vind is dat er veel tuningbedrijven zijn die enorm veel verschillende bedragen hanteren..
Je zou zeggen dat hoe duurder het is des te beter gechipt wordt.. of niet??
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Chiptuning ervaringen
Hang ervan af waarmee ze tunen.beyazkurt_a schreef:Hoi..en wat vinden jullie van het bedrijf die op marktplaats volstaat met zijn advertenties van Tunex automotives.
Het is in 's heerenberg.Ik wil daar namelijk binnenkort ook naartoe om hem te chippen (330D).
En het kost maat 225 euro.
Wat ik wel vreemd vind is dat er veel tuningbedrijven zijn die enorm veel verschillende bedragen hanteren..
Je zou zeggen dat hoe duurder het is des te beter gechipt wordt.. of niet??
Aan de prijs te zien lijkt het op een Powerbox.
En die kun je beter niet nemen, dan kan je net zo goed direct zand in je blok gooien
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
Tegenwoordig heb ik het idee dat iedere autoboer denkt dat ie kan chippen..
Opzich is dat ook wel zo en ze krijgen er ook wel meer vermogen uit...
Maar is het allemaal in balans.. Vaak zie je bij die goedkopere tuningboeren dat er wel meer piekvermogen uit komt maar dat het koppelverloop niet zo mooi loopt als hoe ie loopt als je hem goed op maat laat chippen..
Ik denk dat bij een standaard chip programma je motor anders en naar waarschijnlijkheid zwaarder belast wordt als met een op maat gemaakte chip.
Auto is duur.. maar onnodige slijtage is nog duurder... is zou naar een erkend bedrijf gaan en goed chippen... Supro ofzo krijg je nog korting ook..
Maargoed dit is mijn mening..
Opzich is dat ook wel zo en ze krijgen er ook wel meer vermogen uit...
Maar is het allemaal in balans.. Vaak zie je bij die goedkopere tuningboeren dat er wel meer piekvermogen uit komt maar dat het koppelverloop niet zo mooi loopt als hoe ie loopt als je hem goed op maat laat chippen..
Ik denk dat bij een standaard chip programma je motor anders en naar waarschijnlijkheid zwaarder belast wordt als met een op maat gemaakte chip.
Auto is duur.. maar onnodige slijtage is nog duurder... is zou naar een erkend bedrijf gaan en goed chippen... Supro ofzo krijg je nog korting ook..
Maargoed dit is mijn mening..
Re: Chiptuning ervaringen
Ik was gisteren even bij Henny van Doorn (Hartge) en bij hem kost het chippen 900 euri.
Dit is inclusiek garantie op de motor en de aandrijflijn, dus daar betaal je gewoon voor.
Voor mijn 320d met meer dan 200k op de teller zou hij geen garantie meer geven en zouden we het even over de prijs moeten hebben.
De goedkope chippers bieden geen garantie (of alleen op de software 8P)
Dit is inclusiek garantie op de motor en de aandrijflijn, dus daar betaal je gewoon voor.
Voor mijn 320d met meer dan 200k op de teller zou hij geen garantie meer geven en zouden we het even over de prijs moeten hebben.
De goedkope chippers bieden geen garantie (of alleen op de software 8P)
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
dat heb ik ook....
die van mij staat op 19****
ik wil wel... maar durf niet echt..
die van mij staat op 19****
ik wil wel... maar durf niet echt..
Re: Chiptuning ervaringen
Ik durf wel, maar zit nog in mijn garantie periode, dus mag nog niet. Nu dus sparen... het waren velgen of chippen hè
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 mar 2008, 16:56
Re: Chiptuning ervaringen
Tunex geeft wel garantie alleen weet ik niet meer zeker waarop precies.
En volgens hen wordt het op maat gechipt..
Dus geen powerbox.
Ja en de aandrijflijn...ik heb zowieso het idee dat ik eerst mijn dif ga vervangen voor ik ga chippen.
Enne op mijn teller staat inmiddels ook 210 000 km.
en het kost maar 225 euro..
ik heb ook best veel recensies gelezen die positief waren.
En volgens hen wordt het op maat gechipt..
Dus geen powerbox.
Ja en de aandrijflijn...ik heb zowieso het idee dat ik eerst mijn dif ga vervangen voor ik ga chippen.
Enne op mijn teller staat inmiddels ook 210 000 km.
en het kost maar 225 euro..
ik heb ook best veel recensies gelezen die positief waren.
Re: Chiptuning ervaringen
kweet niet ik denk dat je toch heel vlug went aan t vermogen en als je ongeveer 75 km per tank meer kan rijden dan duurt wel lang dat je je bedrag er uit hebt +de eventuele extra kosten die aan je auto komen mmm
klein reken sommetje prijs diesel +- 1.30 auto rijdt 1:15
75km dele 1:15= 5 liter
5liter x 1.3= 6.5 euro verdiend
225 dele 6.5=34.61 (35) tank beurten
35 x 75 km=2625 extra km
stel je kan ongeveer 1000 km rijden met een tank x 35 (tanken) 35000 km
dus na een jaar zou je t eruit moeten hebben als je geen extra kosten hebt gemaakt maar nu heb ik dus berekend als t 225 euro kost dus reken zelf maar als t 400/500/600 of meer kost hoe lang dat t duurt dus ik weet niet of ik t er wel voor over heb :?
klein reken sommetje prijs diesel +- 1.30 auto rijdt 1:15
75km dele 1:15= 5 liter
5liter x 1.3= 6.5 euro verdiend
225 dele 6.5=34.61 (35) tank beurten
35 x 75 km=2625 extra km
stel je kan ongeveer 1000 km rijden met een tank x 35 (tanken) 35000 km
dus na een jaar zou je t eruit moeten hebben als je geen extra kosten hebt gemaakt maar nu heb ik dus berekend als t 225 euro kost dus reken zelf maar als t 400/500/600 of meer kost hoe lang dat t duurt dus ik weet niet of ik t er wel voor over heb :?
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*
Re: Chiptuning ervaringen
Koop je toch lekkuh een Toyota Prius
______________________________________________________
"if you shake it more then twice, you're playing with it ;-)"
"if you shake it more then twice, you're playing with it ;-)"