Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Hoi allen!
Ik ben Raimond uit Zuidbroek (dorp in Groningen) en ben 29 jaar.
Sinds vorige week heb ik na lang trouw geweest te zijn aan Renault, eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een BMW 530d Touring high executive gekocht. Renault is al met de paplepel erin gegoten en vandaar ook de voorliefde ervoor. Deze zal ook niet verdwijnen, daar ik ook nog een Renault 5 gt turbo en een renault megane cabrio (2.0 16v F7R) heb voor de hobby . Echter als daily driver wou ik toch eens wat anders en besloot ik dus mijn laatste renault (laguna estate GT uit 2008) in te ruilen tegen de bmw. In bouwjaar ga ik er dan wel wat op achteruit, maar wat betreft rijervaring en betrouwbaarheid (dacht ik) een stap voorruit. Na het zien van de auto en zeker na het proefritje, was ik vrij snel over. De auto is in 2008 vanuit duitsland naar nederland geimporteerd en is altijd (geregistreerd) dealer onderhouden geweest. De km stand bedraagt nu 220.000. Het betreft de high executive uitvoering, dus aan opties laat zich niets te wensen over.
Maar nu... Helaas was het plezier gauw over, toen 1 dag na de aankoop de auto al begon met de storing: 'niveauregeling uitgevallen'. De pomp voor de luchtvering hoorde ik ongeveer een minuut brommen en op het moment dat deze uitging kwam de storing in het scherm. Aan de auto verder niets te zien. Deze storing is een paar keer voorbij gekomen evenals de storing 'niveauregeling storing'. Garage gebeld en deze melden dat ik de auto terug mocht brengen voor diagnose en reparatie (bovag garantie gelukkig). Alleen de kans om naar de garage te gaan was er niet eens, omdat hij vanmorgen na het wegrijden overspoelt werd met storingen. Een paar die ik nog kon lezen waren 'storing abs', 'storing active drive' 'storing niveau regeling', gevolgd door uitval van de motor. Daarna was de auto compleet dood (alsof de accu was losgetrokken). Direct met de garage gebeld en deze zijn direct met een oplegger gekomen om de auto op te halen. Ze hebben even een blik in de kofferbak geworpen en hebben wat gerommeld in de bedrading en relais waarna de auto ineens wel weer voeding kreeg. De storingen bleven er wel in staan maar hij is rijdend naar de garage gegaan. Ik heb veel met renault meegemaakt, maar een complete uitval van de auto en electronica heb ik zelfs daarmee nog nooit meegemaakt . Helaas nu al een behoorlijke deuk in het vertrouwen opgelopen van de auto, maar gelukkig maakt de garantie nog een hoop goed. Het is nu afwachten wat de garage gaat constateren en repareren zodat ik hopelijk de auto nog een tweede kans kan geven, die hij eigenlijk wel verdiend. Al is het alleen al om zijn rijeigenschappen.
Verder nog een vraag waar jullie vast wel antwoord op weten.
In het 2005 type zitten neem ik aan ook nog de zogehete swirlflaps? Ik had begrepen dat als ze erin zitten, ze alleen kwetsbaar zijn in de eerste types 5 serie's. Klopt dit ook?
Verder is de turbo (nog) de eerste turbo. Hoeveel kunnen de 530d's ongeveer draaien op hun 1e turbo? Bij renault was het altijd altijd al wel over na 220.000 km namelijk .
Hier nog een foto van mijn auto:
Ik ben Raimond uit Zuidbroek (dorp in Groningen) en ben 29 jaar.
Sinds vorige week heb ik na lang trouw geweest te zijn aan Renault, eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een BMW 530d Touring high executive gekocht. Renault is al met de paplepel erin gegoten en vandaar ook de voorliefde ervoor. Deze zal ook niet verdwijnen, daar ik ook nog een Renault 5 gt turbo en een renault megane cabrio (2.0 16v F7R) heb voor de hobby . Echter als daily driver wou ik toch eens wat anders en besloot ik dus mijn laatste renault (laguna estate GT uit 2008) in te ruilen tegen de bmw. In bouwjaar ga ik er dan wel wat op achteruit, maar wat betreft rijervaring en betrouwbaarheid (dacht ik) een stap voorruit. Na het zien van de auto en zeker na het proefritje, was ik vrij snel over. De auto is in 2008 vanuit duitsland naar nederland geimporteerd en is altijd (geregistreerd) dealer onderhouden geweest. De km stand bedraagt nu 220.000. Het betreft de high executive uitvoering, dus aan opties laat zich niets te wensen over.
Maar nu... Helaas was het plezier gauw over, toen 1 dag na de aankoop de auto al begon met de storing: 'niveauregeling uitgevallen'. De pomp voor de luchtvering hoorde ik ongeveer een minuut brommen en op het moment dat deze uitging kwam de storing in het scherm. Aan de auto verder niets te zien. Deze storing is een paar keer voorbij gekomen evenals de storing 'niveauregeling storing'. Garage gebeld en deze melden dat ik de auto terug mocht brengen voor diagnose en reparatie (bovag garantie gelukkig). Alleen de kans om naar de garage te gaan was er niet eens, omdat hij vanmorgen na het wegrijden overspoelt werd met storingen. Een paar die ik nog kon lezen waren 'storing abs', 'storing active drive' 'storing niveau regeling', gevolgd door uitval van de motor. Daarna was de auto compleet dood (alsof de accu was losgetrokken). Direct met de garage gebeld en deze zijn direct met een oplegger gekomen om de auto op te halen. Ze hebben even een blik in de kofferbak geworpen en hebben wat gerommeld in de bedrading en relais waarna de auto ineens wel weer voeding kreeg. De storingen bleven er wel in staan maar hij is rijdend naar de garage gegaan. Ik heb veel met renault meegemaakt, maar een complete uitval van de auto en electronica heb ik zelfs daarmee nog nooit meegemaakt . Helaas nu al een behoorlijke deuk in het vertrouwen opgelopen van de auto, maar gelukkig maakt de garantie nog een hoop goed. Het is nu afwachten wat de garage gaat constateren en repareren zodat ik hopelijk de auto nog een tweede kans kan geven, die hij eigenlijk wel verdiend. Al is het alleen al om zijn rijeigenschappen.
Verder nog een vraag waar jullie vast wel antwoord op weten.
In het 2005 type zitten neem ik aan ook nog de zogehete swirlflaps? Ik had begrepen dat als ze erin zitten, ze alleen kwetsbaar zijn in de eerste types 5 serie's. Klopt dit ook?
Verder is de turbo (nog) de eerste turbo. Hoeveel kunnen de 530d's ongeveer draaien op hun 1e turbo? Bij renault was het altijd altijd al wel over na 220.000 km namelijk .
Hier nog een foto van mijn auto:
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Welkom Raimond!
Dat is vervelend te horen dat je gelijk al een slechte ervaring hebt met je 530D. Ik heb ook een 530D uit 2006 (nu een maand of 7) maar niet deze meldingen gehad (gelukkig).
Dit soort meldingen kunnen ook veroorzaakt worden door een slechte accu. Bij die van mij heb ik direct na aankoop een nieuwe accu in laten zetten omdat er wat foutmeldingen in zaten na het uitlezen en het de originele accu nog was. Laten we hopen dat het bij jou ook aan de accu ligt. Aan de andere kant als het door de garage netjes opgelost word en het is iets duurs dan scheelt dat weer voor jouw portemonnee .
Klopt de wervelkleppen (swirlflaps) zitten er zeker in bij jou. Die van mij heb ik ook direct na aankoop laten verwijderen (bij Offenga). Roetfilter verwijderen en EGR dicht is ook een mod die ik kan aanraden.
Hopelijk is je funfer weer snel rijdend maar beter nog is het goed opgelost
Dat is vervelend te horen dat je gelijk al een slechte ervaring hebt met je 530D. Ik heb ook een 530D uit 2006 (nu een maand of 7) maar niet deze meldingen gehad (gelukkig).
Dit soort meldingen kunnen ook veroorzaakt worden door een slechte accu. Bij die van mij heb ik direct na aankoop een nieuwe accu in laten zetten omdat er wat foutmeldingen in zaten na het uitlezen en het de originele accu nog was. Laten we hopen dat het bij jou ook aan de accu ligt. Aan de andere kant als het door de garage netjes opgelost word en het is iets duurs dan scheelt dat weer voor jouw portemonnee .
Klopt de wervelkleppen (swirlflaps) zitten er zeker in bij jou. Die van mij heb ik ook direct na aankoop laten verwijderen (bij Offenga). Roetfilter verwijderen en EGR dicht is ook een mod die ik kan aanraden.
Hopelijk is je funfer weer snel rijdend maar beter nog is het goed opgelost
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Bedankt voor het welkom!
Het scheelt een hoop dat ik nog bovag garantie heb, maar dan blijft de vraag nog wel of de garage alles wel gelijk laat vervangen, ipv tijdelijke oplossingen zoeken. Gelukkig heb ik dit forum erbij gevonden om veel informatie op te doen!
Hoe merk je dat de accu aan het eind van zijn latijn is? (Bij deze auto ). Er is verder niets aan te merken m.b.t. starten etc... En het zou ook niet verklaren waarom hij ineens weer voeding krijgt, op het moment dat er wat aan de relais en bedrading gerommeld wordt in de kofferbak. Ik zat misschien te denken aan ondergelopen ECU's door lekkage van het panoramadak? De problemen zijn namelijk ook erger geworden sinds het is begonnen met regenen...
Bedankt voor de tip van de swirl flaps! Heb gelijk offinga een mail gestuurd hoeveel het mij kost om ze door hun eruit te laten halen. Roetfilter wacht ik nog even mee, zolang het nog niet nodig is.
Het scheelt een hoop dat ik nog bovag garantie heb, maar dan blijft de vraag nog wel of de garage alles wel gelijk laat vervangen, ipv tijdelijke oplossingen zoeken. Gelukkig heb ik dit forum erbij gevonden om veel informatie op te doen!
Hoe merk je dat de accu aan het eind van zijn latijn is? (Bij deze auto ). Er is verder niets aan te merken m.b.t. starten etc... En het zou ook niet verklaren waarom hij ineens weer voeding krijgt, op het moment dat er wat aan de relais en bedrading gerommeld wordt in de kofferbak. Ik zat misschien te denken aan ondergelopen ECU's door lekkage van het panoramadak? De problemen zijn namelijk ook erger geworden sinds het is begonnen met regenen...
Bedankt voor de tip van de swirl flaps! Heb gelijk offinga een mail gestuurd hoeveel het mij kost om ze door hun eruit te laten halen. Roetfilter wacht ik nog even mee, zolang het nog niet nodig is.
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Welkom hier Raimond !
Idd vervelend die problemen meteen, maar zoals hierboven geschreven, dit kan goed de accu zijn en zolang je garantie hebt is er niet veel aan de hand
Je andere vraag heb je ook al meteen antwoord op
Mooie wagen trouwens En je voorsteltopic is ook
Mocht je vragen hebben over het forum en/of hulp hierbij nodig hebben, stuur dan even een pm naar een van de moderators, we zullen je zo spoedig mogelijk proberen te helpen.
Zoek je meer info over een bepaald onderwerp of probleem, probeer dan ook even de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic.
Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers zodra je de wagen weer terug hebt, dat is hopelijk snel
Edit :
Als je waterschade hebt dan zie je water in de kofferbak liggen bij je modules, ik zou dit wel even snel checken want de kans is groot dat er een aantal modules vervangen moeten worden, soms merk je dit na lange tijd pas omdat de problemen vaak later pas beginnen….
Idd vervelend die problemen meteen, maar zoals hierboven geschreven, dit kan goed de accu zijn en zolang je garantie hebt is er niet veel aan de hand
Je andere vraag heb je ook al meteen antwoord op
Mooie wagen trouwens En je voorsteltopic is ook
Mocht je vragen hebben over het forum en/of hulp hierbij nodig hebben, stuur dan even een pm naar een van de moderators, we zullen je zo spoedig mogelijk proberen te helpen.
Zoek je meer info over een bepaald onderwerp of probleem, probeer dan ook even de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic.
Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers zodra je de wagen weer terug hebt, dat is hopelijk snel
Edit :
Als je waterschade hebt dan zie je water in de kofferbak liggen bij je modules, ik zou dit wel even snel checken want de kans is groot dat er een aantal modules vervangen moeten worden, soms merk je dit na lange tijd pas omdat de problemen vaak later pas beginnen….
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Ook bedankt voor het welkom!
Ik had al in de kofferbak gekeken, maar dit was nog voor dat het begon met regenen. En daarvoor heeft hij lang in een showroom gestaan, dus als er toen nog vocht of water heeft in gestaan dan kan alles al lang weer verdwenen zijn natuurlijk. De modules zitten toch in het midden van de kofferbak, onder het reservewiel?
De dealer waar ik hem gekocht heb is een Renault dealer en ze hadden al aangegeven dat ze niet echt kaas hadden gegeten van Bmw. Hopelijk zijn ze ook slim genoeg om dan een bmw dealer het probleem op te laten lossen, of iig te raadplegen!
Ik had al in de kofferbak gekeken, maar dit was nog voor dat het begon met regenen. En daarvoor heeft hij lang in een showroom gestaan, dus als er toen nog vocht of water heeft in gestaan dan kan alles al lang weer verdwenen zijn natuurlijk. De modules zitten toch in het midden van de kofferbak, onder het reservewiel?
De dealer waar ik hem gekocht heb is een Renault dealer en ze hadden al aangegeven dat ze niet echt kaas hadden gegeten van Bmw. Hopelijk zijn ze ook slim genoeg om dan een bmw dealer het probleem op te laten lossen, of iig te raadplegen!
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Zou snel, liefst vandaag nog, even kijken of er iets van sporen te vinden zijn van lekkages, en idd hopen dat ze een BMW dealer of specialist raadplegen
Als er in het verleden lekkages geweest zijn dan zijn ze waarschijnlijk verplaatst of hoger gelegd
De mijne zitten bijvoorbeeld aan de zijkant nu, in het verleden dus lekkage gehad waarschijnlijk of een slimmerd die ze uit voorzorg verplaatst heeft.
Als er in het verleden lekkages geweest zijn dan zijn ze waarschijnlijk verplaatst of hoger gelegd
De mijne zitten bijvoorbeeld aan de zijkant nu, in het verleden dus lekkage gehad waarschijnlijk of een slimmerd die ze uit voorzorg verplaatst heeft.
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Dan is de vorige eigenaar van de mijne ook een slimmerd geweest kennelijk, want het ligt niet meer in ruimte onder het reservewiel. Of het is al eens gaan lekken en zijn de modules nu langzaam aan het overlijden .
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Ik zou hem inderdaad eens door een specialist (Offenga/Gijsbertsen) of de dealer laten controleren, heb je wel een aankoopkeuring laten doen? Het kost je 50 euro maar die zijn erg goed besteed .
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Nee, aankoopkeuring niet gedaan. De auto lijkt betrouwbaar en volledige historie aanwezig. Gekocht met bovag garantie, dus mag er dan toch wel vanuit gaan dat het goed is. Zo niet, repareren die hap (zoals nu gebeurd )
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Dan had ik nog steeds een aankoopkeuring laten doen, had je wellicht al een lijstje kunnen doorgeven (voor 50 euro) wat ze kunnen repareren voordat het buiten de 6mnd valt straks
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Heb je je temperatuur al gecheckt? Echt ontzettend veel van de e60/e61 diesels die al lekker in de kilometers zitten hebben slecht werkende thermostaten. Dit wordt vaak niet opgemerkt omdat er geen fatsoenlijke temperatuurmetertje in het dashboard zit. Je moet even het geheime menu tevoorschijn toveren om de exacte kvs temp te kunnen inzien. Zoek in Youtube maar op "e60 temp".
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Thanks! Goede tip. Als ik de auto terug heb, zal ik het eens bekijken.
Wat is een aannemelijke bedrijfstemperatuur? En waar zou hij op blijven steken als de thermostaat stuk is?
Wat is een aannemelijke bedrijfstemperatuur? En waar zou hij op blijven steken als de thermostaat stuk is?
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Op een snelweg rit moetie boven de 90 graden komen.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Net even gebelt met de garage. Ze zijn nog steeds bezig met een diagnose stellen, maar waarschijnlijk zit er een lekkage in de luchtvering.... . Het compleet stil vallen van de auto is volgens hun een veiligheids ding, omdat hij dan een samenloop aan storingen krijgt..
Iemand die zich in deze 'halve' diagnose kan vinden?
Iemand die zich in deze 'halve' diagnose kan vinden?
Re: Raimond BMW 530d Touring high executive 2005
Was dat antwoord dan van de Renault dealer die er geen kaas van gegeten had, of de ingeroepen specialist?
Groetjes, Bjorn
E60 523i - Showroom vorige E60
E60 523i - Showroom vorige E60