323ti Compact project and some F20 shizzle
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
323ti Compact project and some F20 shizzle
Gisteren mijn 2e Bimmer opgehaald, een E36 323ti Compact automaat.
Auto heeft 154.000 km op de teller, is origineel Nederlands en de bedoeling is deze auto weer zo ver mogelijk op orde te krijgen:
Auto is een erg goeie (roestvrije)basis, maar heeft weinig TLC gehad de laatste jaren, dus we gaan eerst technisch de boel op orde brengen, oliebeurt, rem/koelvloeistof vervangen, ander luchtfilter, multiriem en spanners etc.
Gister de auto gewassen van binnen en van buiten, wat nodig was, overal groene troep, wielkasten vol bagger en binnen na stofzuigen de bekleding en rest van het interieur schoongemaakt, kwamen 2 handdoeken vol met huidvet vanaf.........
Bestuurderstoel was grijs, is nu weer mooi zwart, zie foto.
Leer behandeld, was er ook wel aan toe.
Verder de eerste kleine dingen, aanstekerplug zat los, vastgezet.
Stoelen liepen slecht op rails, net als het schuifdak, met wat vet opgelost.
Kantelstand van beide stoelen deed het niet, kwam er achter dat het klemmetje dat de kabel aan het stoelframe verbind, loszat.
Kabel aangetrokken, klem vastgetikt, stoelen werkten weer, zo simpel kan het soms zijn.
Hoedenplank is van Caliber, speciaal voor dikke speakers, waarschijnlijk gaat ie er uit, maar ik heb hem voor nu ff gemaakt, pin van een kant was weg, dus bij dichtdoen kofferbak kwam de plank klem te zitten, dus sloot de klep niet.
Verder de boxen weer aangesloten, was een beetje houtje touwtje aan elkaar geknoopt, en radio geplaatst.
Sloten en scharnieren gesmeerd, ik haat geluidjes, en zeker een deur die kraakt.
Vandaag even heerlijk genoten van de auto, lekker getoerd.
Todo:
Slot passagierskant maken, gaat handmatig wel dicht, maar niet met de centrale vergrendeling mee.
Sleutels schoonmaken en van nieuwe drukknoppen voorzien, inmiddels besteld.
Kachelweerstand vervengen, blower doet het alleen nog op stand 4.
Nieuw logo motorkap, deze is vergaan.
PDC weer werkend maken, zit storing in.
Andere velgen erop, heb 17 inch Motorsports liggen, ga er 225-45-17 banden opleggen, Michelin of Conti's.
Velgen worden gunmetal grey, remklauwen neon-groen......
Lakstift bestellen, er zitten links en rechts wat plekjes.
Hierna wat deukjes eruit, en polijsten, er zitten hier en daar wat krassen.
Hemel hangt, valt door het schuifdak goed mee te leven, hangt niet op je hoofd ofzo, maar moet wel opnieuw bekleed mettertijd.
Meteen het leer weer netjes laten opkleuren, zitten nu slijtageplekken op.
En er zullen me nog wel dingen te binnen schieten/opvallen, voorlopig ben ik qua klusjes weer ff onder de pannen.......
Meer foto's volgen.
Auto heeft 154.000 km op de teller, is origineel Nederlands en de bedoeling is deze auto weer zo ver mogelijk op orde te krijgen:
Auto is een erg goeie (roestvrije)basis, maar heeft weinig TLC gehad de laatste jaren, dus we gaan eerst technisch de boel op orde brengen, oliebeurt, rem/koelvloeistof vervangen, ander luchtfilter, multiriem en spanners etc.
Gister de auto gewassen van binnen en van buiten, wat nodig was, overal groene troep, wielkasten vol bagger en binnen na stofzuigen de bekleding en rest van het interieur schoongemaakt, kwamen 2 handdoeken vol met huidvet vanaf.........
Bestuurderstoel was grijs, is nu weer mooi zwart, zie foto.
Leer behandeld, was er ook wel aan toe.
Verder de eerste kleine dingen, aanstekerplug zat los, vastgezet.
Stoelen liepen slecht op rails, net als het schuifdak, met wat vet opgelost.
Kantelstand van beide stoelen deed het niet, kwam er achter dat het klemmetje dat de kabel aan het stoelframe verbind, loszat.
Kabel aangetrokken, klem vastgetikt, stoelen werkten weer, zo simpel kan het soms zijn.
Hoedenplank is van Caliber, speciaal voor dikke speakers, waarschijnlijk gaat ie er uit, maar ik heb hem voor nu ff gemaakt, pin van een kant was weg, dus bij dichtdoen kofferbak kwam de plank klem te zitten, dus sloot de klep niet.
Verder de boxen weer aangesloten, was een beetje houtje touwtje aan elkaar geknoopt, en radio geplaatst.
Sloten en scharnieren gesmeerd, ik haat geluidjes, en zeker een deur die kraakt.
Vandaag even heerlijk genoten van de auto, lekker getoerd.
Todo:
Slot passagierskant maken, gaat handmatig wel dicht, maar niet met de centrale vergrendeling mee.
Sleutels schoonmaken en van nieuwe drukknoppen voorzien, inmiddels besteld.
Kachelweerstand vervengen, blower doet het alleen nog op stand 4.
Nieuw logo motorkap, deze is vergaan.
PDC weer werkend maken, zit storing in.
Andere velgen erop, heb 17 inch Motorsports liggen, ga er 225-45-17 banden opleggen, Michelin of Conti's.
Velgen worden gunmetal grey, remklauwen neon-groen......
Lakstift bestellen, er zitten links en rechts wat plekjes.
Hierna wat deukjes eruit, en polijsten, er zitten hier en daar wat krassen.
Hemel hangt, valt door het schuifdak goed mee te leven, hangt niet op je hoofd ofzo, maar moet wel opnieuw bekleed mettertijd.
Meteen het leer weer netjes laten opkleuren, zitten nu slijtageplekken op.
En er zullen me nog wel dingen te binnen schieten/opvallen, voorlopig ben ik qua klusjes weer ff onder de pannen.......
Meer foto's volgen.
Laatst gewijzigd door BMWf20 2.0d op 31 jan 2017, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 323ti Compact project
Wow, mooie 323ti hoor
Ben zelf de laatste weken ook nog wel eens met een schuin oog aan het kijken naar een E36 compact om die misschien de Cooper te laten vervangen...... Ik heb deze ook niet zien langs komen.....
Verder fijn te lezen dat je al goed bezig bent met de 323ti, een toekomstige klassieker denk ik.
Ben zelf de laatste weken ook nog wel eens met een schuin oog aan het kijken naar een E36 compact om die misschien de Cooper te laten vervangen...... Ik heb deze ook niet zien langs komen.....
Verder fijn te lezen dat je al goed bezig bent met de 323ti, een toekomstige klassieker denk ik.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Bedankt voor de tip, ik weet ook nog niet wat ik ga doen.
Mijn Cooper heeft nu 115pk bij 1050 kg, een 316i compact weegt al snel 1150 kg met meen ik 105 pk en een 323ti weegt 1230 kg met 170 pk.
Kijk ook nog wel eens naar een E30 318i, maar daar zijn weinig gave meer van......
En als ik nu jouw 323ti zie, is dat toch wel weer erg leuk
Mijn Cooper heeft nu 115pk bij 1050 kg, een 316i compact weegt al snel 1150 kg met meen ik 105 pk en een 323ti weegt 1230 kg met 170 pk.
Kijk ook nog wel eens naar een E30 318i, maar daar zijn weinig gave meer van......
En als ik nu jouw 323ti zie, is dat toch wel weer erg leuk
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
En of, en het rijd subliem!
Ben zelf begonnen met kijken naar een E36 coupe zes-cilinder aut., maar kon er nergens 1 naar mijn zin vinden.
Toen zag ik deze staan en besloot toch maar ff te kijken, je weet nooit, met bekend resultaat......
Mijn ervaring, je moet er een glimlach van op je gezicht krijgen, laat anders maar staan.
Ben zelf begonnen met kijken naar een E36 coupe zes-cilinder aut., maar kon er nergens 1 naar mijn zin vinden.
Toen zag ik deze staan en besloot toch maar ff te kijken, je weet nooit, met bekend resultaat......
Mijn ervaring, je moet er een glimlach van op je gezicht krijgen, laat anders maar staan.
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: 323ti Compact project
Goed bezig hoor, leuke plannen ook!
Alleen 225-14-17 is wel heel erg plat, of niet? 225-40-17 rijdt nog wel aardig comfortabel.
En neongroene remklauwen? Ik ben benieuwd hoe het staat, zou niet mijn keus zijn denk ik.
Succes!
Alleen 225-14-17 is wel heel erg plat, of niet? 225-40-17 rijdt nog wel aardig comfortabel.
En neongroene remklauwen? Ik ben benieuwd hoe het staat, zou niet mijn keus zijn denk ik.
Succes!
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Gewijzigd, slip of the keyboard, 225-45-17 it shall be.....
Nou, die remklauwen, in combinatie met de zilveren lak, de donkergrijze velgen kon het best nog wel eens een klapper van een samenspel worden............
Nou, die remklauwen, in combinatie met de zilveren lak, de donkergrijze velgen kon het best nog wel eens een klapper van een samenspel worden............
Re: 323ti Compact project
Veel succes, zijn heerlijke auto's ;-)
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Neus aan neus, jong versus iets meer ervaren.....
Compact staat nu bij de BMW-specialist voor een grote beurt, was nodig, alle vloeistoffen zagen zwart, luchtfilter ook, meestal geen best teken qua onderhoud..........
Laat meteen de multiriem en de spanners vervangen, dan kan ie er voorlopig weer ff tegen.
Krijgt ook nog ff een kleine check-up/naloop.
Compact staat nu bij de BMW-specialist voor een grote beurt, was nodig, alle vloeistoffen zagen zwart, luchtfilter ook, meestal geen best teken qua onderhoud..........
Laat meteen de multiriem en de spanners vervangen, dan kan ie er voorlopig weer ff tegen.
Krijgt ook nog ff een kleine check-up/naloop.
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Nou dat heb ik geweten, vandaag sowieso niet zo'n beste BMW-dag...............
Bleek gister een balg van de e36 stuk, moet natuurlijk vervangen worden a lá, nou kwam er vandaag ook weer een storing van de nokkenassensor bij, weer € 150, - extra.
Dat en de mededeling dat mijn passagiersdeur niet meer open wil, is in de lock-stand geslagen, bedierf wel wat plezier.....
Het telefoontje van de dealer waar de F20 voor een beurt en wat garantiedingen (kapot dashboardkastje, kraakgeluid uit het dasboard) staat, gaf de dag een echte deuk.
De sensor gaf aan dat de achterremmen aan vervangen toe waren, dus dat wisten we, en dan ga ik van blokken uit.
Kreeg te horen dat ook de schijven aan het eind zijn, ook voor.........
Dus dat is vier x schijven en blokken en montage á € 1200, - voor een auto met 80.000 kilometer!!
Jarenlang FORD gereden, auto's tot 250.000 gereden, maar dit soort kosten nog nooit zo vroeg gehad.
Coulance, nada..........
Bleek gister een balg van de e36 stuk, moet natuurlijk vervangen worden a lá, nou kwam er vandaag ook weer een storing van de nokkenassensor bij, weer € 150, - extra.
Dat en de mededeling dat mijn passagiersdeur niet meer open wil, is in de lock-stand geslagen, bedierf wel wat plezier.....
Het telefoontje van de dealer waar de F20 voor een beurt en wat garantiedingen (kapot dashboardkastje, kraakgeluid uit het dasboard) staat, gaf de dag een echte deuk.
De sensor gaf aan dat de achterremmen aan vervangen toe waren, dus dat wisten we, en dan ga ik van blokken uit.
Kreeg te horen dat ook de schijven aan het eind zijn, ook voor.........
Dus dat is vier x schijven en blokken en montage á € 1200, - voor een auto met 80.000 kilometer!!
Jarenlang FORD gereden, auto's tot 250.000 gereden, maar dit soort kosten nog nooit zo vroeg gehad.
Coulance, nada..........
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Uiteindelijk na een goed gesprek met de dealer wel korting, dus ondanks dat ik het vrij vroeg vind om schijven te vervangen, wederom een tevreden man.
Helemaal omdat ik vanmiddag na het werk de E36 kon ophalen, schade viel ook hier gelukkig erg mee......
Prachtig gezicht toch??
De zescilinder loopt een stuk rustiger, en is een peut feller ook.
Heb hem vanmiddag even rustig warm gereden en toen op de terugweg eindelijk eens even mee kunnen scheuren.
Heb een E46, die waarschijnlijk dacht met een 4cylinder Compact te maken te hebben, het snot voor de ogen gereden.............
De BMW specialist heeft ook het alarm weer aangesloten, piept nu weer 2x met aanzetten en 1x bij uit, en me van allerhande tips voorzien om de auto te conserveren.
Had al van zijn goede naam gehoord, deed ie ook alle eer aan, Karreman Andijk...
Dus nu genieten en verder alle puntjes gaan afvinken.
Helemaal omdat ik vanmiddag na het werk de E36 kon ophalen, schade viel ook hier gelukkig erg mee......
Prachtig gezicht toch??
De zescilinder loopt een stuk rustiger, en is een peut feller ook.
Heb hem vanmiddag even rustig warm gereden en toen op de terugweg eindelijk eens even mee kunnen scheuren.
Heb een E46, die waarschijnlijk dacht met een 4cylinder Compact te maken te hebben, het snot voor de ogen gereden.............
De BMW specialist heeft ook het alarm weer aangesloten, piept nu weer 2x met aanzetten en 1x bij uit, en me van allerhande tips voorzien om de auto te conserveren.
Had al van zijn goede naam gehoord, deed ie ook alle eer aan, Karreman Andijk...
Dus nu genieten en verder alle puntjes gaan afvinken.
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Model description: 323TI
Market: Europa
Type: CG41
E-Code: E36 (5)
Chassis: compact
Steering: links
Doors: 3
Engine: M52 - 2,50l (125kW)
Drive: Heckantrieb
Transmission: automatisch
Body Color: Titansilber Metallic (354)
Upholstery: Stoff/anthrazit (C7AT)
Production date: 14.09.1998
Assembled in: München
Code
Serienausstattung
Standard Equipment
S214A
Automatische-Stabilitäts-Control (ASC+T) Automatic stability control (ASC+T)
S297A
BMW LM Rad Streamline BMW LA forged wheel/multi-spoke
S305A
Fernbedienung für Zentralverriegelung Remote control for central locking
S315A
Heckscheibenwischer Rear window wiper
S341A
Stossfänger komplett in Wagenfarbe Bumpers completely in body colour
S410A
Fensterheber elektrisch vorne Window lifts, electric, front
S510A
Leuchtweitenregulierung Headlight aim control
S520A
Nebelscheinwerfer Fog lights
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S550A
Bordcomputer On-board computer
S710A
M Lederlenkrad M leather steering wheel
S775A
Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite
Code
Sonderausstattung
Optional Equipment
S243A
Airbag Beifahrer Airbag for front passenger
S320A
Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
S354A
Frontscheibe grün Grünkeil Green windscreen, green shade band
S401A
Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours
S441A
Raucherpaket Smoker package
S481A
Sportsitz Sports seat
S498A
Kopfstützen im Fond mechanisch Headrests, rear, mechanically adjustable
S508A
Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)
S687A
Radiovorbereitung Radio preparation
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S886A
Bordliteratur holländisch On-board vehicle literature Dutch
Market: Europa
Type: CG41
E-Code: E36 (5)
Chassis: compact
Steering: links
Doors: 3
Engine: M52 - 2,50l (125kW)
Drive: Heckantrieb
Transmission: automatisch
Body Color: Titansilber Metallic (354)
Upholstery: Stoff/anthrazit (C7AT)
Production date: 14.09.1998
Assembled in: München
Code
Serienausstattung
Standard Equipment
S214A
Automatische-Stabilitäts-Control (ASC+T) Automatic stability control (ASC+T)
S297A
BMW LM Rad Streamline BMW LA forged wheel/multi-spoke
S305A
Fernbedienung für Zentralverriegelung Remote control for central locking
S315A
Heckscheibenwischer Rear window wiper
S341A
Stossfänger komplett in Wagenfarbe Bumpers completely in body colour
S410A
Fensterheber elektrisch vorne Window lifts, electric, front
S510A
Leuchtweitenregulierung Headlight aim control
S520A
Nebelscheinwerfer Fog lights
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S550A
Bordcomputer On-board computer
S710A
M Lederlenkrad M leather steering wheel
S775A
Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite
Code
Sonderausstattung
Optional Equipment
S243A
Airbag Beifahrer Airbag for front passenger
S320A
Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
S354A
Frontscheibe grün Grünkeil Green windscreen, green shade band
S401A
Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours
S441A
Raucherpaket Smoker package
S481A
Sportsitz Sports seat
S498A
Kopfstützen im Fond mechanisch Headrests, rear, mechanically adjustable
S508A
Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)
S687A
Radiovorbereitung Radio preparation
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S886A
Bordliteratur holländisch On-board vehicle literature Dutch
Re: 323ti Compact project
Remmen bij 80000km op? Valt toch best mee, ik heb bij Renault meegemaakt tussen de 50-60000km al versleten remmen. En niet 1 persoon maar iedereen met hetzelfde type auto.
Mooie compact, lijkt me heerlijk een 6 cilinder erin.
Mooie compact, lijkt me heerlijk een 6 cilinder erin.
E36 sedan Avusblau
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Dank je, ben er erg blij mee, vanmorgen nog ff wezen toeren en zo'n zescilinder loopt zo verschrikkelijk soepel...
80.000, tja, ik ben langer gewend, maar goed, ben er al overheen hoor, de F20 heeft rondom weer alles nieuw, dus we kunnen weer 80k........
80.000, tja, ik ben langer gewend, maar goed, ben er al overheen hoor, de F20 heeft rondom weer alles nieuw, dus we kunnen weer 80k........