trillen in stuur

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marcel H
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2008, 07:24

trillen in stuur

Bericht door Marcel H » 11 aug 2008, 21:27

Mijn BMW 316i van '00 trilt soms in het stuur. Ik heb de 18 inch laten balanceren. Het probleem blijft. Heb er nu (weer) 16 inch onder gezet, maar doet het nog. Het probleem is sinds enkele weken. En dan van ongeveer tussen de 70 en 90 km/u. Hij doet het dus niet altijd. Iemand enig idee (of zelfde ervaring) wat dit kan zijn? Ik vind dit maar niets omdat bij mij de auto 100% in orde moet zijn.

groet Marcel

dpower717
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 okt 2007, 10:48

Re: trillen in stuur

Bericht door dpower717 » 12 aug 2008, 07:48

Heb je het op bepaalde momenten, of is het blijvend trillen ;)
Ik had het met het afremmen namelijk, ongeveer op dezelfde snelheid begon het stuur ook te trillen.

schijven krom, van die achterlijke rotbeesten af en toe voor je auto (|
BMW is a pleasure that you never can measure

Marcel H
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2008, 07:24

Re: trillen in stuur

Bericht door Marcel H » 12 aug 2008, 08:28

Het komt voor tijdens het rijden, en dan tussen de 70 en 90. Maar doet het niet altijd. Ene keer trilt ie wel, andere keer niet. Dat is het gekke, hij doet het niet altijd.

Gebruikersavatar
BMWmarco
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 mar 2008, 13:27

Re: trillen in stuur

Bericht door BMWmarco » 12 aug 2008, 10:25

waarschijnlijk ben je toe aan een rem revisie setje heb t zelfde gehad bij een E36 compact

kansasgutz
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2008, 14:08

Re: trillen in stuur

Bericht door kansasgutz » 12 aug 2008, 13:52

de silanblokken kunnen namelijk ook versleten zijn (vooraan)

fransje1973
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 jul 2008, 20:33

Re: trillen in stuur

Bericht door fransje1973 » 13 aug 2008, 00:03

je moet eens kijken of het probleem in je wielen en balancering daarvan zit, of in je aandrijflijn...klinkt heel ingewikkeld, maar is het niet. op het moment dat je wagen begint te trillen trap je je koppeling gewoon in, en laat hem rollen. als hij dan nog trilt, weet je dat het niet in je aandrijving zit. een kapotte hardeyschijf of kruiskoppeling in je aandrijfas kan ook trillingen veroorzaken. je remschijfjes kunnen ook krom zijn, maar dan moet je dat alleen ervaren bij afremmen...

Gebruikersavatar
john1987
Berichten: 420
Lid geworden op: 16 aug 2008, 22:21
Locatie: Neerpelt

Re: trillen in stuur

Bericht door john1987 » 19 aug 2008, 17:06

ik heb t ook tussen de 70 en 90
maar bij mij weet ik mischien de oorzaak ik heb linksvoor en links achter dezelfde banden die van de winter vervangen moeten worden en rechtsvoor en rechtsachter banden van ongeveer een jaartje maar als ik rij en laat t stuur los dan trekt hij heel licht na links
dus da ga ik wel verandere als ik 2 nieuwe banden ga halen die gooi ik achter en de vrij nieuwe voor en opnieuw laten balancere en dan kijke hoe t is
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*

Marcel H
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2008, 07:24

Re: trillen in stuur

Bericht door Marcel H » 25 aug 2008, 07:24

Afgelopen vrijdag zijn de draagarmrubbers, remschijven, blokken en remklauwen vervangen.
Sindsdien is tot nu toe het trillen over.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: trillen in stuur

Bericht door AlpinaDrachten » 25 aug 2008, 14:43

Marcel H schreef:Afgelopen vrijdag zijn de draagarmrubbers, remschijven, blokken en remklauwen vervangen.
Sindsdien is tot nu toe het trillen over.
Het zat heb in je draagarm rubbers denk ik.

voel je nu ook dat ie strakker rijd?
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Farngruen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2008, 21:18

Re: trillen in stuur

Bericht door Farngruen » 25 aug 2008, 21:25

Hallo,

Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Rond de 80 - 100 km/u kan het sturen in een keer beginnen te trillen, meestal na ongeveer 30 - 40 min rijden. Je voelt dan echt dat er een onbelans in de wielen zit, ook bij het minderen van vaart. Het gekke is, dat het tamelijk willekeurig is wanneer de wielen beginnen te trillen.

Ik lees in dit forum dat het de draagarmrubbers kunnen zijn. Deze diagnose is ook door de garage gesteld, afgelopen zaterdag. Maar de rubbers zijn samen met de draagarmen vervangen (beide van het merk Febi-Bilstein), zo'n 40.000 kilometer geleden. Kan het zijn, dat deze inmiddels aan vervanging toe zijn? Wat is de gemiddelde levensduur van de draagarmrubbers?

Ik hoor het graag.

Groet,
Mark

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: trillen in stuur

Bericht door bjornc » 25 aug 2008, 21:27

ik zit te denken aan de rem-inrichting.
Dat het pas bij meerdere minuten voorkomt wijst op dat de veroorzaker eerst warm word voordat ie problemen veroorzaakt.

Farngruen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2008, 21:18

Re: trillen in stuur

Bericht door Farngruen » 26 aug 2008, 21:16

Beste Bjorn,

Bedankt voor je reactie. Het gekke is alleen dat hij het dus ook doet als de remmen gedurende een lang stuk rijden totaal niet gebruikt worden. Als hij een onbalans krijgt, kan je dat ook goed horen in de auto, als een soort zoemend/dreunend geluid. En als je langzamer rijdt, voel je de wielen ook echt 'wiebelen', alsof het wiel/de velg niet goed vast zou zitten...

Heel vreemd allemaal. Maar ik hoor het graag.

Groet,
Mark

Marc 320d

Re: trillen in stuur

Bericht door Marc 320d » 26 aug 2008, 22:04

Het kan zijn dat het in je banden zit....Maar dan zou je het moeten merken dat het bij stevig doorrijden eerder optreed.

Ik heb dat op de vorige auto bij de eerste bandenset gehad. Deze waren zeer temperatuur gevoelig en koud gebalanceerd. Gevolg was dat ze warm in onbalans waren. Deze heb ik warm laten balanceren en sindsdien alleen last met kouden banden en niet met warme....Toch beter...

Maar kan je ergens verschil in merken ? Bijvoorbeeld bij veel bochten meer last, na remmen meer last, na lange rechte stukken meer last ? Iets ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”