Dutchie's E46 330i | Competition driftcar | The end

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Kevinio

Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight

Bericht door Kevinio » 13 jul 2015, 09:47

Ik zou upgraden naar 76mm headerback ipv 60mm met een dergelijke vermogenswens, de kosten zijn het niet. ;) Of is die 300pk doel al met fohn?

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 13 jul 2015, 11:34

Dat gat in mn koplamp is een luchtinlaat voor het luchtfilter :)

Polyester deuren zou ooit misschien op de planning komen.

En ben tot nu toe super tevreden over de huidige uitlaat, et vermogen van 300pk is een wens, maar 280 is het doel. Dat moet met de huidige uitlaat zeker haalbaar zijn (die 300 ook, maar dan gaan de nokkenassen een grotere rol spelen) mocht de uitkaat uiteindelijk nog een begrenzende factor zijn kan ik altijd nog upgraden!

De plannen met de fohn zijn voor eind 2016, en dan ligt het doel op minstens 500pk
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Kevinio

Bericht door Kevinio » 16 jul 2015, 10:23

Mijn ervaring is dat een atmosperische motor een best wel grotere diameter vraagt in vergelijking met turbo. Schijnbaar moet bij N/A het na het uitlaatspruitstuk zijn alsof hij in de open lucht blaast. Maar zou mij er eens meer in moeten verdiepen. Uit eigen ervaring zeg ik boven de 250pk n/a een 3", is hij ook al mooi voorbereid op die 500pk. ;)

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 18 jul 2015, 13:18

Ja daar zijn de meningen over verdeelt, de een zegt juist dat een N/A motor tegendruk moet houden, maar zover ik me er in verdiept hebt is dat helemaal niet van toepassing op een 4 takt motor. Wel haal je er het meest optimale uit als je ook de inlaat aan past, maar dat komt allemaal goed :)

Bij een turbo wil je ook een zo groot mogelijke diameter omdat je dan nog veel meer lucht hebt dat er zo snel mogelijk uit wil.

Kevinio

Bericht door Kevinio » 20 jul 2015, 09:12

Ik zeg altijd: als je vind dat je met n/a tegendruk moet hebben moet je je toch wat meer verdiepen atmosperische tuning. Het is juist de kunst om koppel onderin te winnen zonder je motor te verstikken bovenin.

Ik als nerd ben er nog even ingedoken: als je uitlaatklep opengaat komen de uitlaatgassen met een piekdruk van rond de 8 a 9 bar uit de cilinder uit. Die piekdruk moet verwerkt worden door je uitlaatsysteem om zo voor geen tegendruk te zorgen. Bij een turbo wordt die piekdruk mooi afgevlakt door de turbo. Dus heb je na de turbo een gelijkmatigere druk (een eventuele grotere downpipe tov de rest van de lijn helpt eraan mee om de piekdrukken te egaliseren) en kom je toe met een kleinere diameter.

lucasc

Bericht door lucasc » 20 jul 2015, 11:44

druk is maar een klein deel van de formule.... volume/slag/pulsbreedte/venturi/temp enzovoort moet je weten voordat je pas echt iets over een uitlaat kan zeggen die het goed of slecht is.

Kevinio

Bericht door Kevinio » 20 jul 2015, 14:15

Jij doelt op het uitlaatspruitstuk, wij doelen op het gedeelte wat erna volgt. Die heeft enkel de functie van uitlaatgas afvoeren, meer niet.

lucasc

Bericht door lucasc » 20 jul 2015, 14:29

dan mag je je theorie zeker nog even op gaan halen! als je dingen gewoon nog niet helemaal begrijpt is niks om je voor te schamen trouwens. door te vragen leert men.

Kevinio

Bericht door Kevinio » 20 jul 2015, 14:39

Dan ben ik er zeker benieuwd naar, want naar mijn mening doet een headerback niets aan performance mits je er voldoende flow doorheen kan krijgen. Enkel voor het plaatsen van dempers is dan de pulsering etc. interessant om ze effectiever te krijgen.

Edward83

Bericht door Edward83 » 21 jul 2015, 08:52

Dutchie,

Hallo, mijn naam is edward. Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijdje anoniem mee.

In dit topic, op pagina 38, heb je naar aanleiding van het verlies van oliedruk een fotoverslag gepost van het reviseren van je motor. Ik heb zelf een E39 sedan, een 520i met M54 motor. Ik heb ook problemen met de olie druk en ben aan het onderzoeken waar dit vandaan kan komen. De onderdelen die makkelijk te bereiken onderdelen zoals de oliedruk schakelaar heb ik al vervangen of gecontroleerd dus nu wil ik toch eens naar de olie pomp gaan kijken. Ik was op zoek naar jouw verslag om een beeld te krijgen van hoe het allemaal in elkaar zit. Ik merkte echter op dat de foto's niet meer in het topic staan. Misschien zijn de links niet meer bereikbaar oid. Zijn de foto's nog ergens online beschikbaar?

Mvg,
Edward.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 22 jul 2015, 14:13

Hoi Edward!

Ik moet nog even kijken waar ik de fotos gelaten heb

Maar eigenlijk was mijn probleem heel simpel, als je de carter onder het blok vandaan haalt heb je meteen vooran het blok de oliepomp zitten, daar zit een tandwiel aan waar de ketting omheen loopt. Mijn probleem was dat de moer die het tandwiel bevestigd aan de oliepomp was losgegaan door vibraties (wat komt door veelmalig gebruik boven de 6000 toeren). Hierdoor draait het tandwiel loos (of misschien draait ie nog langzaam mee) wat lijdt tot het hebben van minder of misschien wel helemaal geen oliedruk (het laatste was bij mij van toepassing).

Ik heb deze moer er terug opgedraait en vast gepikt met 2 punt lasjes, maar er zijn ook andere manieren van borgen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen, mocht je de foto alsnog willen dan moet ik deze ff zoeken!

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 22 jul 2015, 18:40

Here we go again.. volgende deur ook weer klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lexaan zit er inmiddels ook al in, op het kleine stukje glas na :)

Edward83

Bericht door Edward83 » 22 jul 2015, 21:06

Bedankt voor je antwoord! Ik heb destijds gelezen hoe je het opgelost. Er was was volgens mij ook een accuut verlies van oliedruk ivm het lostrillen van de moer op het tandwiel.

Ik weet nog niet zeker of mijn oliepomp wel het probleem is. Ik krijg een melding dat de oliedruk te laag is wannee de motor stationair draait en goed opgewarmd is. Dit probleem anzig is denk ik meer iets om in een ander topic te bespreken. Ik heb er ook al veel over gelezen op diverse fora. Maar om uit te kunnen sluiten dat het de oliepomp is zou ik toch de carter pan eraf moeten halen. Het laten zaken van het subframe om er bij te kunnen is het intimiderende eraan, aangezien ik nog niet veel gesleuteld heb.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 24 jul 2015, 13:03

Ik ken iemand die precies jou probleem had, ook oliedruk verlies (bij mij was inderdaad gewoon accuut de volledige druk weg)

Maar ook bij hem zat het moertje er losjes op waardoor het tandwiel niet op volledige snelheid meedraaide.

-----------------------------------------

Ik kon het toch niet laten, vond de neus altijd zo achterlijk hoog staan, nu toch maar 4cm omlaag geschroefd.. holy crap!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorbumper is alweer kaal aan de onderkant, en de krikpunten lagen voor op straat :gek:

En lexaan aan de ene kant, zie je nauwelijks iets van!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ocram

Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Preparing for Bimmerwor

Bericht door Ocram » 25 jul 2015, 15:50

goed joh, wat een apparaat!
BMW rulez

Plaats reactie