Dutchie's E46 330i | Competition driftcar | The end
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Ik zou upgraden naar 76mm headerback ipv 60mm met een dergelijke vermogenswens, de kosten zijn het niet. Of is die 300pk doel al met fohn?
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Dat gat in mn koplamp is een luchtinlaat voor het luchtfilter
Polyester deuren zou ooit misschien op de planning komen.
En ben tot nu toe super tevreden over de huidige uitlaat, et vermogen van 300pk is een wens, maar 280 is het doel. Dat moet met de huidige uitlaat zeker haalbaar zijn (die 300 ook, maar dan gaan de nokkenassen een grotere rol spelen) mocht de uitkaat uiteindelijk nog een begrenzende factor zijn kan ik altijd nog upgraden!
De plannen met de fohn zijn voor eind 2016, en dan ligt het doel op minstens 500pk
Polyester deuren zou ooit misschien op de planning komen.
En ben tot nu toe super tevreden over de huidige uitlaat, et vermogen van 300pk is een wens, maar 280 is het doel. Dat moet met de huidige uitlaat zeker haalbaar zijn (die 300 ook, maar dan gaan de nokkenassen een grotere rol spelen) mocht de uitkaat uiteindelijk nog een begrenzende factor zijn kan ik altijd nog upgraden!
De plannen met de fohn zijn voor eind 2016, en dan ligt het doel op minstens 500pk
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Mijn ervaring is dat een atmosperische motor een best wel grotere diameter vraagt in vergelijking met turbo. Schijnbaar moet bij N/A het na het uitlaatspruitstuk zijn alsof hij in de open lucht blaast. Maar zou mij er eens meer in moeten verdiepen. Uit eigen ervaring zeg ik boven de 250pk n/a een 3", is hij ook al mooi voorbereid op die 500pk.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Ja daar zijn de meningen over verdeelt, de een zegt juist dat een N/A motor tegendruk moet houden, maar zover ik me er in verdiept hebt is dat helemaal niet van toepassing op een 4 takt motor. Wel haal je er het meest optimale uit als je ook de inlaat aan past, maar dat komt allemaal goed
Bij een turbo wil je ook een zo groot mogelijke diameter omdat je dan nog veel meer lucht hebt dat er zo snel mogelijk uit wil.
Bij een turbo wil je ook een zo groot mogelijke diameter omdat je dan nog veel meer lucht hebt dat er zo snel mogelijk uit wil.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Ik zeg altijd: als je vind dat je met n/a tegendruk moet hebben moet je je toch wat meer verdiepen atmosperische tuning. Het is juist de kunst om koppel onderin te winnen zonder je motor te verstikken bovenin.
Ik als nerd ben er nog even ingedoken: als je uitlaatklep opengaat komen de uitlaatgassen met een piekdruk van rond de 8 a 9 bar uit de cilinder uit. Die piekdruk moet verwerkt worden door je uitlaatsysteem om zo voor geen tegendruk te zorgen. Bij een turbo wordt die piekdruk mooi afgevlakt door de turbo. Dus heb je na de turbo een gelijkmatigere druk (een eventuele grotere downpipe tov de rest van de lijn helpt eraan mee om de piekdrukken te egaliseren) en kom je toe met een kleinere diameter.
Ik als nerd ben er nog even ingedoken: als je uitlaatklep opengaat komen de uitlaatgassen met een piekdruk van rond de 8 a 9 bar uit de cilinder uit. Die piekdruk moet verwerkt worden door je uitlaatsysteem om zo voor geen tegendruk te zorgen. Bij een turbo wordt die piekdruk mooi afgevlakt door de turbo. Dus heb je na de turbo een gelijkmatigere druk (een eventuele grotere downpipe tov de rest van de lijn helpt eraan mee om de piekdrukken te egaliseren) en kom je toe met een kleinere diameter.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
druk is maar een klein deel van de formule.... volume/slag/pulsbreedte/venturi/temp enzovoort moet je weten voordat je pas echt iets over een uitlaat kan zeggen die het goed of slecht is.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Jij doelt op het uitlaatspruitstuk, wij doelen op het gedeelte wat erna volgt. Die heeft enkel de functie van uitlaatgas afvoeren, meer niet.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
dan mag je je theorie zeker nog even op gaan halen! als je dingen gewoon nog niet helemaal begrijpt is niks om je voor te schamen trouwens. door te vragen leert men.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Dan ben ik er zeker benieuwd naar, want naar mijn mening doet een headerback niets aan performance mits je er voldoende flow doorheen kan krijgen. Enkel voor het plaatsen van dempers is dan de pulsering etc. interessant om ze effectiever te krijgen.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Dutchie,
Hallo, mijn naam is edward. Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijdje anoniem mee.
In dit topic, op pagina 38, heb je naar aanleiding van het verlies van oliedruk een fotoverslag gepost van het reviseren van je motor. Ik heb zelf een E39 sedan, een 520i met M54 motor. Ik heb ook problemen met de olie druk en ben aan het onderzoeken waar dit vandaan kan komen. De onderdelen die makkelijk te bereiken onderdelen zoals de oliedruk schakelaar heb ik al vervangen of gecontroleerd dus nu wil ik toch eens naar de olie pomp gaan kijken. Ik was op zoek naar jouw verslag om een beeld te krijgen van hoe het allemaal in elkaar zit. Ik merkte echter op dat de foto's niet meer in het topic staan. Misschien zijn de links niet meer bereikbaar oid. Zijn de foto's nog ergens online beschikbaar?
Mvg,
Edward.
Hallo, mijn naam is edward. Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijdje anoniem mee.
In dit topic, op pagina 38, heb je naar aanleiding van het verlies van oliedruk een fotoverslag gepost van het reviseren van je motor. Ik heb zelf een E39 sedan, een 520i met M54 motor. Ik heb ook problemen met de olie druk en ben aan het onderzoeken waar dit vandaan kan komen. De onderdelen die makkelijk te bereiken onderdelen zoals de oliedruk schakelaar heb ik al vervangen of gecontroleerd dus nu wil ik toch eens naar de olie pomp gaan kijken. Ik was op zoek naar jouw verslag om een beeld te krijgen van hoe het allemaal in elkaar zit. Ik merkte echter op dat de foto's niet meer in het topic staan. Misschien zijn de links niet meer bereikbaar oid. Zijn de foto's nog ergens online beschikbaar?
Mvg,
Edward.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Hoi Edward!
Ik moet nog even kijken waar ik de fotos gelaten heb
Maar eigenlijk was mijn probleem heel simpel, als je de carter onder het blok vandaan haalt heb je meteen vooran het blok de oliepomp zitten, daar zit een tandwiel aan waar de ketting omheen loopt. Mijn probleem was dat de moer die het tandwiel bevestigd aan de oliepomp was losgegaan door vibraties (wat komt door veelmalig gebruik boven de 6000 toeren). Hierdoor draait het tandwiel loos (of misschien draait ie nog langzaam mee) wat lijdt tot het hebben van minder of misschien wel helemaal geen oliedruk (het laatste was bij mij van toepassing).
Ik heb deze moer er terug opgedraait en vast gepikt met 2 punt lasjes, maar er zijn ook andere manieren van borgen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen, mocht je de foto alsnog willen dan moet ik deze ff zoeken!
Ik moet nog even kijken waar ik de fotos gelaten heb
Maar eigenlijk was mijn probleem heel simpel, als je de carter onder het blok vandaan haalt heb je meteen vooran het blok de oliepomp zitten, daar zit een tandwiel aan waar de ketting omheen loopt. Mijn probleem was dat de moer die het tandwiel bevestigd aan de oliepomp was losgegaan door vibraties (wat komt door veelmalig gebruik boven de 6000 toeren). Hierdoor draait het tandwiel loos (of misschien draait ie nog langzaam mee) wat lijdt tot het hebben van minder of misschien wel helemaal geen oliedruk (het laatste was bij mij van toepassing).
Ik heb deze moer er terug opgedraait en vast gepikt met 2 punt lasjes, maar er zijn ook andere manieren van borgen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen, mocht je de foto alsnog willen dan moet ik deze ff zoeken!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Here we go again.. volgende deur ook weer klaar.
Lexaan zit er inmiddels ook al in, op het kleine stukje glas na
Lexaan zit er inmiddels ook al in, op het kleine stukje glas na
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Bedankt voor je antwoord! Ik heb destijds gelezen hoe je het opgelost. Er was was volgens mij ook een accuut verlies van oliedruk ivm het lostrillen van de moer op het tandwiel.
Ik weet nog niet zeker of mijn oliepomp wel het probleem is. Ik krijg een melding dat de oliedruk te laag is wannee de motor stationair draait en goed opgewarmd is. Dit probleem anzig is denk ik meer iets om in een ander topic te bespreken. Ik heb er ook al veel over gelezen op diverse fora. Maar om uit te kunnen sluiten dat het de oliepomp is zou ik toch de carter pan eraf moeten halen. Het laten zaken van het subframe om er bij te kunnen is het intimiderende eraan, aangezien ik nog niet veel gesleuteld heb.
Ik weet nog niet zeker of mijn oliepomp wel het probleem is. Ik krijg een melding dat de oliedruk te laag is wannee de motor stationair draait en goed opgewarmd is. Dit probleem anzig is denk ik meer iets om in een ander topic te bespreken. Ik heb er ook al veel over gelezen op diverse fora. Maar om uit te kunnen sluiten dat het de oliepomp is zou ik toch de carter pan eraf moeten halen. Het laten zaken van het subframe om er bij te kunnen is het intimiderende eraan, aangezien ik nog niet veel gesleuteld heb.
Re: Dutchie's 330i | Project Drift | Losin' weight
Ik ken iemand die precies jou probleem had, ook oliedruk verlies (bij mij was inderdaad gewoon accuut de volledige druk weg)
Maar ook bij hem zat het moertje er losjes op waardoor het tandwiel niet op volledige snelheid meedraaide.
-----------------------------------------
Ik kon het toch niet laten, vond de neus altijd zo achterlijk hoog staan, nu toch maar 4cm omlaag geschroefd.. holy crap!!
De voorbumper is alweer kaal aan de onderkant, en de krikpunten lagen voor op straat
En lexaan aan de ene kant, zie je nauwelijks iets van!
Maar ook bij hem zat het moertje er losjes op waardoor het tandwiel niet op volledige snelheid meedraaide.
-----------------------------------------
Ik kon het toch niet laten, vond de neus altijd zo achterlijk hoog staan, nu toch maar 4cm omlaag geschroefd.. holy crap!!
De voorbumper is alweer kaal aan de onderkant, en de krikpunten lagen voor op straat
En lexaan aan de ene kant, zie je nauwelijks iets van!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact