Klok en Klepel - Olielekkage, kleppendeksel?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Dre18i
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2014, 19:36

Klok en Klepel - Olielekkage, kleppendeksel?

Bericht door Dre18i » 22 jul 2015, 12:53

Beste lezers,

Al een tijdje heb ik vooral bij het achteruitrijden en het wegrijden vanuit eerste versnelling een nonchalante blauwige rookwolk in mijn binnenspiegel hangen. Ongeacht of de motor warm of koud is.

Qua olieverbruik weet ik dat mijn E46 318i best wel wat lust, maar het lampje van het oliepeil gaat mij toch te vaak aan. Ik gok het verbruik op zo'n 1l @ 2500km als het niet meer is. Nu sinds de blauwe pluimen zeker.

Daarnaast heb ik bij het verversen van de olie opgemerkt dat het blok aardig olie nat/vies is, met name aan de linker zijde (vanaf het vooraanzicht gezien).
Nu heb ik het een en ander gelezen en schijnt het dat dit bij bepaalde blokken een bekend probleem is.
- Eerste beginnersvraag: Hoe weet ik of ik een M43, N42 of M46 blok heb in mijn 318i?

- 2e vraag: Ik heb gelezen over de kleppendeksels en de pakkingen dat die verouderen en het olieverbruik negatief beïnvloeden. Is dit een klok en klepel vraag?
In hoeverre hebben deze onderdelen en het olieverbruik met elkaar verband?

- 3e vraag: Bang om het te vragen :whistle: : zitten er veel kosten aan verbonden om een dergelijke olie-lekkage te verhelpen?
Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben erg benieuwd!

grt,
dre

lucasc
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jun 2015, 14:37

Re: Klok en Klepel - Olielekkage, kleppendeksel?

Bericht door lucasc » 22 jul 2015, 13:28

Tientjes werk mits je het zelf kan natuurlijk. Verder zou ik zeggen check je chassis nummer of Google een paar afbeeldingen en vergelijk met wat er bij jou onder de kap zit.

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: Klok en Klepel - Olielekkage, kleppendeksel?

Bericht door german80 » 22 jul 2015, 14:23

Als je een blauw pluim hebt zit er olie in je cilinder dus is het niet enkel de klepdekselpakking...

Aangezien je 318 van 2003 is zal je waarschijnlijk de 2liter n42 motor hebben... Sterkte...

Gebruikersavatar
Dre18i
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2014, 19:36

Re: Klok en Klepel - Olielekkage, kleppendeksel?

Bericht door Dre18i » 27 jul 2015, 15:13

Hoe hebben jullie gehandeld, wat is jullie ervaring met deze blauwe pluim/ olie in cilinder kwestie?

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: Klok en Klepel - Olielekkage, kleppendeksel?

Bericht door german80 » 27 jul 2015, 15:34

Klepdekselpakking laten vervangen.

Als het verbuik dan nog hoog steeds blijft en/of de blauwe rook blijft, dan zou ik er een specialist naar laten kijken.
Deze motor staat bekend om zijn olie verbruik/problemen, lees dit forum maar eens na.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”