Al een tijdje heb ik vooral bij het achteruitrijden en het wegrijden vanuit eerste versnelling een nonchalante blauwige rookwolk in mijn binnenspiegel hangen. Ongeacht of de motor warm of koud is.
Qua olieverbruik weet ik dat mijn E46 318i best wel wat lust, maar het lampje van het oliepeil gaat mij toch te vaak aan. Ik gok het verbruik op zo'n 1l @ 2500km als het niet meer is. Nu sinds de blauwe pluimen zeker.
Daarnaast heb ik bij het verversen van de olie opgemerkt dat het blok aardig olie nat/vies is, met name aan de linker zijde (vanaf het vooraanzicht gezien).
Nu heb ik het een en ander gelezen en schijnt het dat dit bij bepaalde blokken een bekend probleem is.
- Eerste beginnersvraag: Hoe weet ik of ik een M43, N42 of M46 blok heb in mijn 318i?
- 2e vraag: Ik heb gelezen over de kleppendeksels en de pakkingen dat die verouderen en het olieverbruik negatief beïnvloeden. Is dit een klok en klepel vraag?
In hoeverre hebben deze onderdelen en het olieverbruik met elkaar verband?
- 3e vraag: Bang om het te vragen

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben erg benieuwd!
grt,
dre