De bmw :

En nee, het is geen 318IS. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de achterklep vervangen. of het logo er zelf op gezet.
Nu het project.. ik vond m'n bmw 318 wat te traag en heb daarom besloten om er een turbo op te bouwen, Maar wel low budget.. ik wou er geen 1000enden euro's in stoppen,.
Dus toen ben ik gaan zoeken en kwam een TD04-19T Turbo tegen uit een Volvo.. deze leek me aardig geschikt,

Verder nog een 2ehands intercooler. wat vaccuum slangen, dumpvalve, koppelingen, olie leidingen, T splitters en nog wel meer wat verder op wel genoemd word

Toen was het tijd om een turbo spruidstuk/uppipe te maken, Ik heb eerst gekozen om de flens van de orginele uitlaat te gebruiken, Niet de flens op de kop. maar de flens met de 2 uitlaat pijpen die onder de auto uit komen.
Test op een oud M43 blokje :

Op deze flens heb ik een nieuw stuk buis gelast wat links boven de motor uit komt (bij het ruitenwisser tankje).
Dit is dus de plek voor de turbo.

Toen die op zn plek zat heb ik een olie toevoer leiding laten maken bij een mechanisatie bedrijf, De olie leiding heb ik aangesloten Onder het olie filter, hier zit de olie sensor ook en die heb ik weer verbonden met een T stuk aan de leiding na de turbo,
De Intercooler heb ik onder in de voorbumper geplaatst ( Past Precies

Hks SSqv : Niet echt nodig,,. Maarja..

Intercooler

De vacuum leidingen voor de boostcontroller en de boostmeter heb ik naar binnen gelegt via het orginele gat wat bmw onder de accubak heeft geplaats, en wat bij de passagiers kant onder het dashbordkastje uit komt. Ideaal

De leiding Zonder T splitter komt vanaf de waste-gate, en de leiding Met T splitter komt van af het compressor huis.
Eigenlijk Bypas ik hier de wastegate dus. dit omdat ik een boostcontroller er bij wou.., De leiding Met T splitter word gesplitst na de Boost meter.

Eerst even een foto, en een video van het resultaat tot nu toe

Setup tot nu toe :
M43B18 motor
TD04 Turbo @ 0,5 ~ 0.8 Bar
Hks Ssqv Dumpvalve
Filmpje van hoe de bmw nu rijd

Test rit ging goed dus..
Alles even wat netter gemaakt onder de kap,. Koelkap aangepast en weer op zn plaats. inlaat/kleppendeksel even gepoetst

328i Injectoren geplaatst..

En toen was het tijd om te Driften

100% sperdiff er onder, en opweg na TTT (Test Track Thedinga)
Foto's / Filmpjes :

Driften Ging mooi

gr richard