Bmw 318i Turbo!

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Richard88

Bmw 318i Turbo!

Bericht door Richard88 » 28 jul 2015, 20:00

Het leek me wel leuk en handig om dit te delen voor mensen die zelf graag een turbo op hun 318 willen bouwen

De bmw :

Afbeelding

Afbeelding

En nee, het is geen 318IS. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de achterklep vervangen. of het logo er zelf op gezet.

Nu het project.. ik vond m'n bmw 318 wat te traag en heb daarom besloten om er een turbo op te bouwen, Maar wel low budget.. ik wou er geen 1000enden euro's in stoppen,.

Dus toen ben ik gaan zoeken en kwam een TD04-19T Turbo tegen uit een Volvo.. deze leek me aardig geschikt,

Afbeelding

Verder nog een 2ehands intercooler. wat vaccuum slangen, dumpvalve, koppelingen, olie leidingen, T splitters en nog wel meer wat verder op wel genoemd word :) . Eerst even een foto van het bijna complete pakketje :

Afbeelding

Toen was het tijd om een turbo spruidstuk/uppipe te maken, Ik heb eerst gekozen om de flens van de orginele uitlaat te gebruiken, Niet de flens op de kop. maar de flens met de 2 uitlaat pijpen die onder de auto uit komen.

Test op een oud M43 blokje :

Afbeelding

Op deze flens heb ik een nieuw stuk buis gelast wat links boven de motor uit komt (bij het ruitenwisser tankje).
Dit is dus de plek voor de turbo.

Afbeelding

Toen die op zn plek zat heb ik een olie toevoer leiding laten maken bij een mechanisatie bedrijf, De olie leiding heb ik aangesloten Onder het olie filter, hier zit de olie sensor ook en die heb ik weer verbonden met een T stuk aan de leiding na de turbo,

De Intercooler heb ik onder in de voorbumper geplaatst ( Past Precies :) ), de buizen pasten ook mooi zonder in het chassis om te hoeven slijpen, De Hks Ssqv Dumpvalve ook meteen geplaatst :

Hks SSqv : Niet echt nodig,,. Maarja.. :duim:
Afbeelding
Intercooler
Afbeelding

De vacuum leidingen voor de boostcontroller en de boostmeter heb ik naar binnen gelegt via het orginele gat wat bmw onder de accubak heeft geplaats, en wat bij de passagiers kant onder het dashbordkastje uit komt. Ideaal :ja:

Afbeelding

De leiding Zonder T splitter komt vanaf de waste-gate, en de leiding Met T splitter komt van af het compressor huis.
Eigenlijk Bypas ik hier de wastegate dus. dit omdat ik een boostcontroller er bij wou.., De leiding Met T splitter word gesplitst na de Boost meter.

Afbeelding

Eerst even een foto, en een video van het resultaat tot nu toe :) :

Afbeelding

Setup tot nu toe :

M43B18 motor
TD04 Turbo @ 0,5 ~ 0.8 Bar
Hks Ssqv Dumpvalve

Filmpje van hoe de bmw nu rijd :) ,. Dit is een test rit op 0,5 Bar, nog een beetje voorzichtig met het gas.. en vroeg schakelen,. ik heb namelijk geen flauw idee wat zo'n M43 Motor kan hebben kwa druk.., Iemand hier misschien ?. Maar goed. nu eerst even een korte video :

Test rit ging goed dus..
Alles even wat netter gemaakt onder de kap,. Koelkap aangepast en weer op zn plaats. inlaat/kleppendeksel even gepoetst :)

328i Injectoren geplaatst..

Afbeelding

En toen was het tijd om te Driften :D
100% sperdiff er onder, en opweg na TTT (Test Track Thedinga)
Foto's / Filmpjes :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Driften Ging mooi :). en de turbo en het blok doen het nog perfect,

gr richard

Sjeppie

Re: Bmw 318i Turbo!

Bericht door Sjeppie » 29 jul 2015, 15:31

Erg gaaf! Ben wel jaloers! Nog geen idee over het vermogen en koppel? Ik ga het niet proberen met mijn m44 die voelt namelijk wat fragieler dan de m43 die er eerst in zat.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

Richard88

Bericht door Richard88 » 29 jul 2015, 17:41

Dankje :),. Het vermogen/koppel blijft nog even gokken, Maar zeker zo rond de 160/170 pk op 0.5 bar, en ik denk wel 200 op 0.8 bar, alleen dit vertrouw ik niet met std zuigers/koppakking

over anderhalve week ga ik naar koostertille op de dynorun. hiervan post ik dan wel even een fimpje :)

Er komen nog ALS drjifstanglagers in, een stalen koppakking, andere set zuigers, . en een KDFI Stand alone ecu.

Hoop hier mee wel tussen de 200/300pk uit te komen

gr richard

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 30 jul 2015, 08:18

Richard

Resepect voor je werk hoor heb de foto's nu kunnen bekijken.
Wel allemaal mooi gedaan hoor.

En zo te leze is het verslavend ;)
Omdat je toch steeds meer pk wilt 8)
Anderlagers koppakking enz.
Heb maybe wel iemand voor je waar je dingen kan bestellen. :duim:
Laatst gewijzigd door Ramon 325 Vanos op 31 jul 2015, 06:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 30 jul 2015, 17:31

Vraag me alleen af trekt de standaard bak/as/diff/ van een 318 200-300pk?
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

e39-528i

Bericht door e39-528i » 30 jul 2015, 20:00

Dit soort projecten kan ik altijd wel waarderen !!
top gedaan :duim:

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

Richard88

Bericht door Richard88 » 30 jul 2015, 21:29

@ Sjeppie,. Ik heb echt geen idee wat zo'n as/bak kan hebben.. denk dat rond de 250 pk geen probleem is, Ik heb dan alleen wel een andere koppeling nodig ,die slipt nu af en toe al..

@ joop,. Bedankt :)

@ Ramon,. Ook bedankt voor je compliment,.
En ja het is best wel verslavend.. ik ben er nu redelijk aan ''gewend'',. , nu wil ik toch wel echt zien wat ik maximaal uit een 1.8 kan krijgen :), Addresjes voor onderdelen zijn altijd welkom :) Pm me dan maar ff

gr richard

ray16165

Bericht door ray16165 » 15 aug 2015, 17:22

Nice project.

Zou indd wel een stalen koppakking gaan gebruiken en het liefst een dikkere

Zelf heb ik er 1 van 4mm tussen zitten maar dat is geen bmw :#

Keep up the good work!

Gr ray

JWtje

Bericht door JWtje » 15 aug 2015, 18:52

Heb je dit alles in eerste instantie met je standaard motormanagement systeem gedaan? Zodra je met de kdfi je ontsteking wat later hebt staan op de situaties waar je turbodruk hebt dan gaat het allemaal heel snel heel hard. Denk dat je bottleneck de nu al rdelijk hoge compressie is. Er zijn van die platen die je in combinatie met 2 koppakkingen tussen je kop en blok kan stoppen om de compressie naar een 8-8.5:1 te brengen. Kun je er daarna met een goeie 1,5 bar op stoempen. Dan gaat het pas echt hard.

ofteweldylan

Bericht door ofteweldylan » 28 okt 2020, 19:57

Hoi, ik zou graag de fotos willen zien, helaas kan ik die niet zien hier.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 29 okt 2020, 11:31

Post is van dik 5 jaar geleden. Dus ik denk niet dat de foto's nog online staan.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”