E61 535d motorolie temperatuur laag
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Beste forum leden,
Ik blijf het niet uitleggen.
Waarom kan ik de gegevens wel vinden!
Ik heb dus al een paar keer aangegeven, vervang dat onderdeel gewoon!
Ik ben dus erg blij, dat ik zelfstandig alles kan bedenken, en oplossen.
Want ik vraag nooit geen hulp.
Ik zoek het op, en vervang, beter en mooier kan het toch niet.
Dat is vele malen mooier, dan over hetzelfde door te gaan.
Ik heb de oplossing geleverd, en zou volgens forum lid Tom het ook nog moeten gaan bewijzen.
Ik ben dus helemaal niets verplicht!
BMW zit volgens Tom ook te hallucineren, en onzin uit te kramen.
Verder zal ik er niet op in gaan.
Het is voldoende onderbouwd.
Dit onderdeel staat vervolgens ook op de US sites.
En dan nog zijn er twijfels, of ik zit te liegen, want zo komt het nu bij mij over, Dan vraag ik me af, heeft het nog wel zin, om nog te reageren, nee dus.
Bij deze, ik haak af, en zal geen enkele reactie meer plaatsen in dit topic.
Daar steekt mij teveel tijd in, terwijl ik nog voldoende andere dingen heb te doen.
Een goede raad van mij, kijk eens even iets verder, dan is alles echt te vinden.
Ik wens u allen een hele fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik blijf het niet uitleggen.
Waarom kan ik de gegevens wel vinden!
Ik heb dus al een paar keer aangegeven, vervang dat onderdeel gewoon!
Ik ben dus erg blij, dat ik zelfstandig alles kan bedenken, en oplossen.
Want ik vraag nooit geen hulp.
Ik zoek het op, en vervang, beter en mooier kan het toch niet.
Dat is vele malen mooier, dan over hetzelfde door te gaan.
Ik heb de oplossing geleverd, en zou volgens forum lid Tom het ook nog moeten gaan bewijzen.
Ik ben dus helemaal niets verplicht!
BMW zit volgens Tom ook te hallucineren, en onzin uit te kramen.
Verder zal ik er niet op in gaan.
Het is voldoende onderbouwd.
Dit onderdeel staat vervolgens ook op de US sites.
En dan nog zijn er twijfels, of ik zit te liegen, want zo komt het nu bij mij over, Dan vraag ik me af, heeft het nog wel zin, om nog te reageren, nee dus.
Bij deze, ik haak af, en zal geen enkele reactie meer plaatsen in dit topic.
Daar steekt mij teveel tijd in, terwijl ik nog voldoende andere dingen heb te doen.
Een goede raad van mij, kijk eens even iets verder, dan is alles echt te vinden.
Ik wens u allen een hele fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Ad, sorry maar dit is zo vermoeiend voor mij als voor jou.
Spijtig dat je niet met feiten komt. Ik zeg helemaal niet dat je liegt, nergens heb ik dat gezegd. Zeker heb ik niet gezegd dat BMW hallucineert.
Het enigste dat ik vraag is op welke literatuur je je bazeerd wanneer je zegt dat ik verkeerd ben. Dat is toch niet teveel gevraagd denk ik.
Spijtig dat je niet met feiten komt. Ik zeg helemaal niet dat je liegt, nergens heb ik dat gezegd. Zeker heb ik niet gezegd dat BMW hallucineert.
Het enigste dat ik vraag is op welke literatuur je je bazeerd wanneer je zegt dat ik verkeerd ben. Dat is toch niet teveel gevraagd denk ik.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
En dan komt nu de vergelijking (Harry Jekkers, Google it!)
Er is een Benzine restaurant en een Diesel restaurant.
Allebei hebben ze een tafel.
Benzine restaurant heeft twee IDENTIEKE stoelen vastgenageld aan de grond aan het tafeltje
1) Linkerkant met een bord groentesoep
2) Rechterkant met een grote biefstuk
De stoelen zijn exact gelijk voor een uniforme uitstraling naar de klant toe, maar kunnen maar op 1 plek tegelijk vastgenageld staan. Dus... 2 stoelen met exact hetzelfde onderdeelnummer zijn hier gebruikt.
Dan het Diesel restaurant... Dit restaurant is vegetarisch! Geen biefstuk!!! (onbegrijpelijk, maar het is niet anders).
Heeft dan ook maar 1 gerecht: de groentesoep! Heeft ook maar 1 stoel, want maar 1 gerecht. Maar deze stoel heeft wel hetzelfde onderdeelnummer als de twee stoelen in het Benzine restaurant. Maar je kunt er niet op plaats nemen om biefstuk te eten, want dat biedt het Diesel restaurant eenvoudig niet.
Dan is er een restaurantzitplaatsbeoordelings-site. Deze heeft een vast format:
Beoordelingen voor Groentesoep-zitplaats en Biefstuk-zitplaats.
Echter... deze site is niet flexibel genoeg om rekening te houden met vegetarische restaurants! (Terecht! Zou ook verboden moeten worden).
Voor het Benzine restaurant staan de beoordelingen netjes zoals Rob Geus van de smaakpolitie beide stoelen afzonderlijk heeft kunnen beoordelen. (Voor de Belgen: Google SBS6 smaakpolitie)
Bij het Diesel restaurant heeft Rob een probleem! En daar wordt Rob niet vrolijk van! Hij wil toch een beoordeling plaatsen, maar heeft slechts op 1 stoel kunnen zitten... De site staat Rob niet toe om de biefstukstoel over te slaan, dus vult hij maar een nummer in wat in hem opkomt, of misschien wel een nummer wat als resultaat uit zijn hoofd is gerold nadat hij een soort van conversie / berekening heeft gedaan aan de hand van wat factoren... wie zal het zeggen... Maar de beoordeling is niet zo florisant als de groentesoepstoel helaas.
Het Diesel restaurant ziet de slechte beoordeling van de biefstukstoel.
Moet Diesel dan maar in afwezigheid van de biefstukstoel de groentesoepstoel gaan vervangen om een betere beoordeling te krijgen van de biefstukstoel???
Antwoord: nee, gaat niet helpen.
Mijn oprechte bewondering voor iedereen die dit verhaal helemaal gelezen heeft!
Er is een Benzine restaurant en een Diesel restaurant.
Allebei hebben ze een tafel.
Benzine restaurant heeft twee IDENTIEKE stoelen vastgenageld aan de grond aan het tafeltje
1) Linkerkant met een bord groentesoep
2) Rechterkant met een grote biefstuk
De stoelen zijn exact gelijk voor een uniforme uitstraling naar de klant toe, maar kunnen maar op 1 plek tegelijk vastgenageld staan. Dus... 2 stoelen met exact hetzelfde onderdeelnummer zijn hier gebruikt.
Dan het Diesel restaurant... Dit restaurant is vegetarisch! Geen biefstuk!!! (onbegrijpelijk, maar het is niet anders).
Heeft dan ook maar 1 gerecht: de groentesoep! Heeft ook maar 1 stoel, want maar 1 gerecht. Maar deze stoel heeft wel hetzelfde onderdeelnummer als de twee stoelen in het Benzine restaurant. Maar je kunt er niet op plaats nemen om biefstuk te eten, want dat biedt het Diesel restaurant eenvoudig niet.
Dan is er een restaurantzitplaatsbeoordelings-site. Deze heeft een vast format:
Beoordelingen voor Groentesoep-zitplaats en Biefstuk-zitplaats.
Echter... deze site is niet flexibel genoeg om rekening te houden met vegetarische restaurants! (Terecht! Zou ook verboden moeten worden).
Voor het Benzine restaurant staan de beoordelingen netjes zoals Rob Geus van de smaakpolitie beide stoelen afzonderlijk heeft kunnen beoordelen. (Voor de Belgen: Google SBS6 smaakpolitie)
Bij het Diesel restaurant heeft Rob een probleem! En daar wordt Rob niet vrolijk van! Hij wil toch een beoordeling plaatsen, maar heeft slechts op 1 stoel kunnen zitten... De site staat Rob niet toe om de biefstukstoel over te slaan, dus vult hij maar een nummer in wat in hem opkomt, of misschien wel een nummer wat als resultaat uit zijn hoofd is gerold nadat hij een soort van conversie / berekening heeft gedaan aan de hand van wat factoren... wie zal het zeggen... Maar de beoordeling is niet zo florisant als de groentesoepstoel helaas.
Het Diesel restaurant ziet de slechte beoordeling van de biefstukstoel.
Moet Diesel dan maar in afwezigheid van de biefstukstoel de groentesoepstoel gaan vervangen om een betere beoordeling te krijgen van de biefstukstoel???
Antwoord: nee, gaat niet helpen.
Mijn oprechte bewondering voor iedereen die dit verhaal helemaal gelezen heeft!
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Amen!
Met vriendelijke groet,
Ad
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Een goede indicatie om de olietemperatuur te bepalen is na een ritje, waarbij je er zeker van bent dat de temperatuur van de olie hoog zou moeten zijn, is de auto 5 minuten stilzetten en met een (bij voorkeur optische) thermometer het carter meten. Deze kan alleen de temperatuur van de olie aannemen met hooguit 1 graden verschil. er loopt immers geen koelwater door het carter en na 5 minuten stilstand heeft de rijwind geen invloed meer.
Het is zinloos om zomaar onderdelen te gaan vervangen waarvan je niet zeker bent of ze defect zijn. De juiste diagnose stellen is belangrijker.
De sensor zoals hij staat weergegeven is een NTC temperatuursensor welke zowel geschikt is om olie als koelwatertemperatuur te meten. Niet tegelijk maar afhankelijk van zijn toepassing.
Ik weet dat bij sommige modellen Volvo de olietemperatuur berekend wordt aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur en een bepaalde tijd, dus zonder fysieke sensor.
waar woon je? ik beschik over de gereedschappen en een brug om je hier eventueel bij te helpen.
Het is zinloos om zomaar onderdelen te gaan vervangen waarvan je niet zeker bent of ze defect zijn. De juiste diagnose stellen is belangrijker.
De sensor zoals hij staat weergegeven is een NTC temperatuursensor welke zowel geschikt is om olie als koelwatertemperatuur te meten. Niet tegelijk maar afhankelijk van zijn toepassing.
Ik weet dat bij sommige modellen Volvo de olietemperatuur berekend wordt aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur en een bepaalde tijd, dus zonder fysieke sensor.
waar woon je? ik beschik over de gereedschappen en een brug om je hier eventueel bij te helpen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Als deze combi sensor foutieve waarden zou meten waarom zou de motor dan anders gaan lopen? iets wat ik ergens in een van de post op pagina 1 lees.
Als de koelwater temp niet boven de 70graden uitkomt, defecte thermostaten, draait de motor ook niet anders.
Thys, jij had dit gepost. Kan jij dit nader toelichten?
Als de koelwater temp niet boven de 70graden uitkomt, defecte thermostaten, draait de motor ook niet anders.
Thys, jij had dit gepost. Kan jij dit nader toelichten?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Hallo,
De motor bepaald zijn moment van inspuiten aan de hand van een aantal basis voorwaarden en aanvullende voorwaarden. Deze berekeningen staan weggeschreven in kenvelden, dit zijn een soort grafieken waarbij de waarden worden vergeleken en een inspuitmoment wordt berekend.
De ecu zal er ten alle tijden voor zorgen dat de motor zo optimaal mogelijk loopt, onder alle omstandigheden.
voorbeeld: Bij een buiten temperatuur van 20 graden celcius heeft de buitenlucht een hele andere massa dan bij -10. de verbranding verloopt dus ook anders, door nu de inspuiting aan te passen in hoeveelheid en tijdstip (en zelfs aantal) zal de motor bij beide temperaturen nagenoeg het zelfde lopen en presteren, echter onder de kap verloopt het hele proces totaal anders.
Ook de motortemperatuur heeft grote invloed op het lopen. denk maar eens aan verhoogd toerental bij koud start. In sommige gevallen wordt ook de olietemperatuur hierin meegenomen, deze heeft bijvoorbeeld invloed op het functioneren van de turbo. koude olie heeft meer weerstand dan warme en kan dus zorgen dat de turbo minder kan leveren, dit is weer te compenseren met een later openende waste-gate of meer inspuiten zodat er warmte ontstaat en de olie sneller opwarmt.
wanneer een ecu de olietemperatuur kan bepalen, heeft dit invloed op het gedrag van de motor, het zou anders nutteloos zijn een voorziening in te bouwen die de temperatuur meet als er niets mee wordt gedaan.
Dat de motor dus niet anders lijkt te lopen bij lagere temperaturen is door het adaptieve gedrag van de ecu, die zal er onder alle omstandigheden alles aan doen om de motor het zelfde te laten klinken en presteren. valt het door een defect buiten de adaptieve waarden dan gaat het lampje branden, echter kan dit lang aan voor de ecu er niets meer van snapt.
Jammer genoeg heeft dit gedrag wel nadelige gevolgen. Ik heb wel eens gewerkt aan een benzine auto waarbij de temperatuursensor een te lage waarde bleef afgeven door oxidatie, de ecu probeerde de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen en ging meer brandstof inspuiten. Het hierdoor ontstane rijke mengsel verbrandde niet volledig en kwam voor een deel pas tot ontbranding in de katalysator. Die werd zo heet dat de keramische drager smolt en de katalysator verstopt raakte. Hierop ging de ecu weer corrigeren om het vermogensverlies bij te houden en de boel ging steeds verder stuk.
Uiteindelijk was de katalysator volledig kapot en is de koppakking doorgeslagen. werd een dure reparatie terwijl dit was op te lossen door preventief de luchtmassameter te reinigen.
De motor bepaald zijn moment van inspuiten aan de hand van een aantal basis voorwaarden en aanvullende voorwaarden. Deze berekeningen staan weggeschreven in kenvelden, dit zijn een soort grafieken waarbij de waarden worden vergeleken en een inspuitmoment wordt berekend.
De ecu zal er ten alle tijden voor zorgen dat de motor zo optimaal mogelijk loopt, onder alle omstandigheden.
voorbeeld: Bij een buiten temperatuur van 20 graden celcius heeft de buitenlucht een hele andere massa dan bij -10. de verbranding verloopt dus ook anders, door nu de inspuiting aan te passen in hoeveelheid en tijdstip (en zelfs aantal) zal de motor bij beide temperaturen nagenoeg het zelfde lopen en presteren, echter onder de kap verloopt het hele proces totaal anders.
Ook de motortemperatuur heeft grote invloed op het lopen. denk maar eens aan verhoogd toerental bij koud start. In sommige gevallen wordt ook de olietemperatuur hierin meegenomen, deze heeft bijvoorbeeld invloed op het functioneren van de turbo. koude olie heeft meer weerstand dan warme en kan dus zorgen dat de turbo minder kan leveren, dit is weer te compenseren met een later openende waste-gate of meer inspuiten zodat er warmte ontstaat en de olie sneller opwarmt.
wanneer een ecu de olietemperatuur kan bepalen, heeft dit invloed op het gedrag van de motor, het zou anders nutteloos zijn een voorziening in te bouwen die de temperatuur meet als er niets mee wordt gedaan.
Dat de motor dus niet anders lijkt te lopen bij lagere temperaturen is door het adaptieve gedrag van de ecu, die zal er onder alle omstandigheden alles aan doen om de motor het zelfde te laten klinken en presteren. valt het door een defect buiten de adaptieve waarden dan gaat het lampje branden, echter kan dit lang aan voor de ecu er niets meer van snapt.
Jammer genoeg heeft dit gedrag wel nadelige gevolgen. Ik heb wel eens gewerkt aan een benzine auto waarbij de temperatuursensor een te lage waarde bleef afgeven door oxidatie, de ecu probeerde de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen en ging meer brandstof inspuiten. Het hierdoor ontstane rijke mengsel verbrandde niet volledig en kwam voor een deel pas tot ontbranding in de katalysator. Die werd zo heet dat de keramische drager smolt en de katalysator verstopt raakte. Hierop ging de ecu weer corrigeren om het vermogensverlies bij te houden en de boel ging steeds verder stuk.
Uiteindelijk was de katalysator volledig kapot en is de koppakking doorgeslagen. werd een dure reparatie terwijl dit was op te lossen door preventief de luchtmassameter te reinigen.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 04 aug 2015, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
in mijn vorige post moet wattage, waste-gate zijn. (damn you, autocorrect!)
oh... al aangepast...
oh... al aangepast...
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 04 aug 2015, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Geldt dit ook allemaal voor een diesel of werkt het daar weer anders voor? Zou namelijk niet voor het eerst zijn.
Dacht dat bij een diesel alleen een luchtmassameter zorgde voor de inspuit hoeveelheid etc
Dacht dat bij een diesel alleen een luchtmassameter zorgde voor de inspuit hoeveelheid etc
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Bij een diesel geldt een groot deel hiervan ook. De Diesels van BMW kunnen op 7 verschillende momenten inspuiten om zo het meest gunstig te presteren. Juist door de grote hoeveelheid mogelijkheden is het steeds belangrijker dat de gemeten waarden zo nauwkeurig mogelijk zijn. Vroeger was het voldoende om de buitentemperatuur te meten, nu beschikken we over een luchtmassa-, inlaatdruk-, brandstofdruk-, hoogte,- buitenlucht- en motortemperatuursensor.
Als de motor op temperatuur is heb je een voorinspuiting, hoofdinspuiting en soms een na inspuiting (vaak om het DPF te regenereren) tijdens de opwarmfase zal hij zijn voorinspuiting aanpassen omdat hij nog niet voldoende warmte vanuit de verbrandingsruimte kan gebruiken voor de hoofdinspuiting. Als de temperatuursensor afwijkt en de motor dus denkt nog niet op temperatuur te zijn dan zal hij dus blijven "opwarmen" ter wijl hij al warm is.
gevolgen zijn dan meer vervuiling, vermogensverlies en kans op plaatselijke oververhitting. De bestuurder merkt niets tot het te laat is omdat de computer niet beter weet dan dat de motor moet opwarmen...
Als de motor op temperatuur is heb je een voorinspuiting, hoofdinspuiting en soms een na inspuiting (vaak om het DPF te regenereren) tijdens de opwarmfase zal hij zijn voorinspuiting aanpassen omdat hij nog niet voldoende warmte vanuit de verbrandingsruimte kan gebruiken voor de hoofdinspuiting. Als de temperatuursensor afwijkt en de motor dus denkt nog niet op temperatuur te zijn dan zal hij dus blijven "opwarmen" ter wijl hij al warm is.
gevolgen zijn dan meer vervuiling, vermogensverlies en kans op plaatselijke oververhitting. De bestuurder merkt niets tot het te laat is omdat de computer niet beter weet dan dat de motor moet opwarmen...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Wat is de hoogte sensor die je noemt in je rijtje sensoren?? Hier heb ik nog niet eerser van gehoord bij mijn dieseltje? Zou ook niet weten waar die zit? Kan je dit via realoem laten zien?
Ook nog even terug naar de olietemp.sensor, als deze niet goed meer zou werken krijg je hier geen foutmelding van net zoals je deze niet krijgt van defecte thermostaten??
Ook nog even terug naar de olietemp.sensor, als deze niet goed meer zou werken krijg je hier geen foutmelding van net zoals je deze niet krijgt van defecte thermostaten??
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Als een sensor wegvalt zal hier een melding van komen, maar als deze een verkeerde waarde geeft die nog binnen de range valt kan de ECU dit bijna niet weten.
Defecte thermostaten bij diesel word niet gemeld omdat dit volledig mechanisch is en er geen sensor opzit die detecteerde of hij open of toe gaat.
Das nu het voordeel/nadeel van elektrisch of elektronisch.
Defecte thermostaten bij diesel word niet gemeld omdat dit volledig mechanisch is en er geen sensor opzit die detecteerde of hij open of toe gaat.
Das nu het voordeel/nadeel van elektrisch of elektronisch.
525d E61 2007 pre-LCI
- Edward320d
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01 jan 2012, 12:39
- Locatie: Oost Nederland
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
AdE39 schreef:Hallo beste Edward,
Helaas heb ik dit niet na kunnen kijken, ik had er de tijd niet voor.
Hoe het dus is geregeld bij de 320D, dat zou ik nog moeten bekijken.
Maar dan zal ik meer gegevens nodig hebben, zoals het bjr, en de maand.
Ik zal u niet om het VIN code vragen, want dat vind ik te gevaarlijk.
Maar het type BMW, dat is dus een 320D, dan heb ik enkel het bjr. en de maand nodig.
Dan kan ik dat wel uitzoeken.
Maar een carter sensor, dat is vaak enkel voor het olie peil, verder niets.
Met vriendelijke groet,
Ad
Beste Ad,
Ondanks dat mijn forumnaam ( Edward320d) anders doet vermoeden, ben ik toch echt de trotse eigenaar van een E60 530D M57 motor. Van het bouwjaar 2004..Overigens staat dit wel netjes bij mijn forum gegevens Dit even rechtgezet hebben nu weer ....
BMW E60 530d High Executive
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Vintiem schreef:Wat is de hoogte sensor die je noemt in je rijtje sensoren?? Hier heb ik nog niet eerser van gehoord bij mijn dieseltje? Zou ook niet weten waar die zit? Kan je dit via realoem laten zien?
Ook nog even terug naar de olietemp.sensor, als deze niet goed meer zou werken krijg je hier geen foutmelding van net zoals je deze niet krijgt van defecte thermostaten??
Er bestaan auto's waarbij de hoogte sensor een waarde aangeeft voor luchtdruk verschillen buiten de motor. Deze sensor wordt bij andere merken ook wel aangemerkt als buitendruksensor. Deze sensor geeft samen met de MAF sensor (Mass AirFlow) wat de vuldruk in de verbrandingsruimte is. onder andere afhankelijk hiervan wordt de inspuiting bepaald.
Voordat ik BMW reed had ik een Volvo S60. Hiervoor heb ik de originele uitlees software genaamd VIDA. In dit programma kun je heel mooi een grafiek laten weergeven van een aantal waarden. Tijdens een ritje heb ik eens zo'n uitdraai gemaakt waarbij ik de duinen inreed, de buitendruk veranderde hier enigszins en je kon heel mooi zien hoe het ontstekingstijdstip (in het geval van een benzine) zich aanpaste. kleine stapjes maar wel duidelijk een verandering.
Voor mijn werk maak ik veel gebruik van dit soort informatie, het mooie ervan is dat je zo heel duidelijk kan laten zien hoe een waarde invloed uitoefent op het gedrag van de motor en de ecu zich hier razendsnel aan kan aanpassen.
edit: oh... even ter info... ik ben docent motorvoertuigentechniek...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.