BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Re: BMW 328i E46 || Bilstein B12 Sportline Kit
Na ruim 230.000km (gekocht met 141.000 in februari 2012) heb ik besloten om de 328i een nieuw leven in te blazen. Ik sta versteld ervan hoe mooi en sterk die 6 cilinders zijn. 4 jaar lang heb ik elk weekend wel lekker stevig met de auto doorgereden, maar het blokje loopt nog mooi. De E46 heeft circuitdagen gezien, lange stukken autobahn op topsnelheid, stukjes sturen, vaak het rode toerengebied, maar wat loopt ie toch nog mooi.
Helaas begon het blokje toch wel wat kuurtjes te vertonen. Lekkende carterpanpakking, lekkende oliefilterhuis/aansluiting, licht tikkende klepstotertjes, licht hoorbare oliepomp... Al met al een beste kostenpost. Ik heb daarom een nieuw blok gekocht voor de BMW omdat dat voordeliger was, een blok dat gebruikt werd in BMW fabriekstestauto's. 4000km op de klok en echt brandschoon van binnen. Het blokje zou gebruikt worden in de rally (2015), vandaar dat spaghetti spruitstuk van een E36 M3, maar die werd niet goedgekeurd, omdat de ze in een lagere klassen wilde rijden, en de rest van de auto gebaseerd was op een S54 (dus te snel). Dit blokje heeft daarna nooit meer gelopen. Zie onderstaande foto's:
Geen krasje, brandplek of oliespoor te vinden!
Het onderstaande onderhoudslijstje staat dus op de planning:
- Motorwissel
- Oliewissel 5W40
- LUK Koppeling
- LUK Dubbelmassa vliegwiel
- Brandstofpomp preventief
- Draagarmen achter van 330i
- Draagarmbussen achter vervangen
- Wiellagers achter nieuw
- Remschijven achter Zimmermann 330i (320mm, ipv 286)
- Remblokken achter Ferodo DS2500
- Banden links en rechts wisselen ivm slijtage van lichte camber
- Uitlijnen onderstel
- Cardanas controleren
- Uitlaat iets netter hangen
- Versnellingsbakbussen vervangen
Al met al dus nog lekker druk zo bij elkaar. In de tussentijd staat de E36 nog steeds stil haha!
Helaas begon het blokje toch wel wat kuurtjes te vertonen. Lekkende carterpanpakking, lekkende oliefilterhuis/aansluiting, licht tikkende klepstotertjes, licht hoorbare oliepomp... Al met al een beste kostenpost. Ik heb daarom een nieuw blok gekocht voor de BMW omdat dat voordeliger was, een blok dat gebruikt werd in BMW fabriekstestauto's. 4000km op de klok en echt brandschoon van binnen. Het blokje zou gebruikt worden in de rally (2015), vandaar dat spaghetti spruitstuk van een E36 M3, maar die werd niet goedgekeurd, omdat de ze in een lagere klassen wilde rijden, en de rest van de auto gebaseerd was op een S54 (dus te snel). Dit blokje heeft daarna nooit meer gelopen. Zie onderstaande foto's:
Geen krasje, brandplek of oliespoor te vinden!
Het onderstaande onderhoudslijstje staat dus op de planning:
- Motorwissel
- Oliewissel 5W40
- LUK Koppeling
- LUK Dubbelmassa vliegwiel
- Brandstofpomp preventief
- Draagarmen achter van 330i
- Draagarmbussen achter vervangen
- Wiellagers achter nieuw
- Remschijven achter Zimmermann 330i (320mm, ipv 286)
- Remblokken achter Ferodo DS2500
- Banden links en rechts wisselen ivm slijtage van lichte camber
- Uitlijnen onderstel
- Cardanas controleren
- Uitlaat iets netter hangen
- Versnellingsbakbussen vervangen
Al met al dus nog lekker druk zo bij elkaar. In de tussentijd staat de E36 nog steeds stil haha!
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Zo, dat is nog eens een mooie investering in het leven van de e46! Wat een vondst
Toch maar geen s54 erin dus?
Toch maar geen s54 erin dus?
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Misschien ooit! Een jaar geleden was het idee om een S54 + volledige M3 aandrijflijn over te bouwen uit een donor, maar aangezien de E36 er ook nog staat en die ook de nodige centen vereist (overspuiten, koppeling, sperdiff, schroefset, M50B25 inlaat, Remap 7200rpm, nieuwe rubbers, nieuwe hemel etc. etc.), verdeel ik het budget een beetje S54 of N54/55 blijft wel echt een mooi uitgangspunt!
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Had het nieuws van het blok al een tijdje terug gelezen op FB, nu benieuwd wanneer hij ook geplaatst gaat worden haha!
Genoeg plannen, ook genoeg tijd ? Ben benieuwd Jeffrey! Wat ga je trouwens doen met het oude blok? En heb je de E46 ook al geremapped of staat dat op de planning? Haal je daar nog veel voordeel mee?
Genoeg plannen, ook genoeg tijd ? Ben benieuwd Jeffrey! Wat ga je trouwens doen met het oude blok? En heb je de E46 ook al geremapped of staat dat op de planning? Haal je daar nog veel voordeel mee?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Ik zou hem alleen remappen voor optimalisatie zodat ie mooier loopt met de huidige inlaat (M54B30) en voornamelijk gasrespons. Vermogen zal je er vast uithalen, maar ik denk bij lange na niet zo heel veel. Ik heb tot eind juni de tijd, juli ga ik namelijk op vakantie met de 328i door Europa heen, samen met Ian zijn M3, en dan wil ik hem wel in topconditie hebben
Oude blok misschien gewoon verkopen of salontafel van maken
Oude blok misschien gewoon verkopen of salontafel van maken
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Dat is nog eens een gave actie
Nooit geweten dat er ook nog dergelijke motorblokken in omloop zijn....
Succes met alle werkzaamheden.
Nooit geweten dat er ook nog dergelijke motorblokken in omloop zijn....
Succes met alle werkzaamheden.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Dit blok is van een fabriekstestauto geweest die op de straat getest is. Nog van de tijd dat een E46 in ontwikkeling was. Hij heeft vanaf 1998 tot 2015 in de stelling gestaan en na die geregistreerde 4000km ook niet meer gelopen super bedankt!
Re: BMW 328i E46 || Nieuwe Motor M52B28TU Gekocht!
Gave investering z'n blok! Mooi dat je zoiets tegen komt zeg! Ik ben erg benieuwd hoe dit project verder gaat!
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 05 dec 2012, 10:47