Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Zo... Werd toch maar tijd voor een topic
Ik ben Johan, 21 jaar en mijn hobby's en passie's zijn namelijk allemaal toe te passen in de autowereld dus waarom dan ook niet?
Ben bankwerker,automonteur met papieren en ben weer in de schoolbank gedoken voor werktuigbouw gezien ik mijn eigen boontjes graag dop wat onderdelen betreft. Gaat allemaal heel voorspoedig en verwacht op mijn 23e mijn lijstje afgerond te hebben of pak er nog een paar jaar autoschade bij. Ontwikkeling hoeft niet te stoppen zeg ik altijd maar.
Maargoed mijn afgelopen stage betaalde naar maatstaven zo riant dat ik me schuldig voelde zonder rijbewijs na wat aandringen.. Dus maar gelijk erbij gehaald :lebber:
En na jarenlang sleutelen en het beleven van andermans passie in de MG wereld inclusief alle ellende die daarbij kan horen na achterstallig onderhoud... En het willen van een auto met grenzeloze mogelijkheden...
Mijn eerste aankoop gedaan:
316 in een blauwgrijzige oude bazen kleur... Welke beschonken jongere doet dat nu zou je zeggen?? Het moet 2.5 hebben en zwart zijn zou je denken...
Nouja... Hij is 90% geweldig en roestvrij.... Zie het als een rentevrije lening...
En he... 150 eu aan 45m2 Chinees plastic en je moeders haarfohn....
(Rest van de auto heb ik nog niet echt haast mee i.v.m. vrouwelijk schoon)
Inmiddels wel een setje kuipstoelen (Ben je rond de 1,75 en zit je met lage universele race stoelen?? Doe een PB voor de maten en bouwwijze!),Sabelt gordels en OMP deepdish er ingebouwd... Het hele interieur er uit gesloopt... Uren lang bitumen gestoken met hete lucht pistool en een fles terpentine (wel met schuurspons uiteraard) En een beetje kitch dingen zoals een veerpootbrug voor en Lenso velgjes..
Hier nog een betere foto van het interieur:
(2e kuipstoel zit er inmiddels in)
Vervolgens ben ik begonnen met het onderstel... Niet omdat het nodig was maar omdat ik zo'n stuurbeest als een E30 in volle glorie wil voelen...
Gezien ik vies ben van chinese rommel heb ik besloten een setje origineel BMW donor draagarmen te kopen en te voorzien van nieuwe fuseekogels.
Voor ik begon heb ik de draagarmen gestraald. En ben begonnen met het uitpersen van de kogels. Bij 15 ton klapte de kogels al door de zitting heen dus moest verder persen op de zitting.Zat goed vast dus! Bij 25 ton klapte de zitting er uit en konden we de nieuwe er in persen. Voordat ik dat deed viel me op dat er grafietvet in zat... Direct er uitgespoelt en vervangen voor blauw lagervet van Kroon.
De kogels ingeperst en de draagarmen gelakt.
Een leuke kleine revisie zoals het vaker zou moeten gebeuren :koning: Heeft me 40 euro aan kogels gekost, en een beetje tijd. Maar heb daar tegenover wel iets degelijks.
Ook maar een setje nieuwe stabi links besteld. Voor dat geld ga ik niet zelf aan de kloot met rose joints.
Vervolgens bij Auto ACC Montfrans (BMW specialist Nijkerk) een achteras gekocht met schijfremmen,powerflex,stalen remleidingen,verstevigde draagarmen en excentische verstelling.
Wou dit pertinent zelf doen... Maar voor 250 euro kon ik het niet nadoen en de kwaliteit was redelijk tot goed.
Moet nog even wachten tot ik weer een straalklusje heb dan flikker ik alles naar binnen.
Intussen ook grotere remklauwen (naja zadels) gekocht daar voor geventilleerde schijven.
Die heb ik met een klein straalklusje meegestraald en in de ets primer gespoten samen met de achterremklauwen:
Ja er hangt Porche 944 remmerij tussen om verwarring tegen te gaan
In de 1e laag remklauwen lak (zijn er in totaal 4 geworden) Zijn 4 rekken vol maar het was niet nodig om alles te fotograveren..
Via onze nieuwe vrienden uit Nijkerk de rest van hun sloop racer uit elkaar gesleuteld... En we kwamen thuis met een :
Rolkooi (Zware kwaliteit Wiechers met kruizen in deur en c stijl)
Stabi compleet achter
Polyester voorschermen
Polyester motorkap
Apex veren achter voor iets minder rol
In de vrije avonduren ook een veerpootbrug gemaakt. (Ja moet nog vast gezet worden)
Toen kwam Guldenberg racing met wat doosjes...
Van:
Naar:
Achter ook gemonteerd:
En toen.... Winterstalling... G0DV3RD0MM3... Niet kunnen sleutelen, dure stalling huren en 3 maanden zonder hobby...
Na een beetje mokken vertelde Derek van Guldenberg Racing (eigenaar en momenteel mijn stagebegeleider) me dus doodleuk dat ik daar in de garage mocht gaan sleutelen!!
Kachels,snap-on,gezelligheid,bergruimte en goede koffie. Wat wil ik nog meer?
Nou het kon beter... Kostenloos en stagevergoeding + 2 maanden stalling als alles zo goed blijft lopen. Sleutelen? Tijdens stage haha.
Mijn dag kon niet meer stuk en heb de rest voor de racer bijeengeraapt en in de bus geflikkerd om een mooi restauratie racertje neer te zetten.
Dag 1 lag de auto al voor 35% uit elkaar (inc verwijderen van dash):
Dag 2 heb ik de rolkooi er in gepast en de schermen verwijderd en alle laatste ruiten gedemonteerd
Dag 3 heb ik de rotte plekken achter de voorschermen uitgeslepen en vervangen (Bleek de hele hoek te zijn maar is wel heel mooi geworden) En mijn fender-flares kwamen binnen.
Dag 4 Weer veel voorbereidend en laswerk voor de platen van de rolkooi en 2e hoekje achter het dode pedaal gereconstrueerd
En heb een kleine mock-up gemaakt om een idee te geven over de nieuwe te gebruiken kleurencombinatie :
Gezien de auto binnen nu en 3 weken af is raad ik je zeker aan om het project te volgen!
Dag 5 tot en met 8 ben ik bezig geweest met aanvullende bezigheden zoals het schuren van het interieur het pasmaken van de rest van het interieur aan de kooi.
Mooie platen er onder tegen het doorrollen
Even snel een idee:
En op dag 13 heb ik hem kunnen spuiten!
Was mijn 1e keer en het viel zeker niet mee. Al met al de lak en het spuiten goed leren kennen
Momenteel hard bezig met de laatste werkzaamheden (Wielkasten opnieuw inlassen, nieuwe voorschermen pasmaken en weer wat roestplekken om aan te pakken.
Ik hou je op de hoogte!
Ik ben Johan, 21 jaar en mijn hobby's en passie's zijn namelijk allemaal toe te passen in de autowereld dus waarom dan ook niet?
Ben bankwerker,automonteur met papieren en ben weer in de schoolbank gedoken voor werktuigbouw gezien ik mijn eigen boontjes graag dop wat onderdelen betreft. Gaat allemaal heel voorspoedig en verwacht op mijn 23e mijn lijstje afgerond te hebben of pak er nog een paar jaar autoschade bij. Ontwikkeling hoeft niet te stoppen zeg ik altijd maar.
Maargoed mijn afgelopen stage betaalde naar maatstaven zo riant dat ik me schuldig voelde zonder rijbewijs na wat aandringen.. Dus maar gelijk erbij gehaald :lebber:
En na jarenlang sleutelen en het beleven van andermans passie in de MG wereld inclusief alle ellende die daarbij kan horen na achterstallig onderhoud... En het willen van een auto met grenzeloze mogelijkheden...
Mijn eerste aankoop gedaan:
316 in een blauwgrijzige oude bazen kleur... Welke beschonken jongere doet dat nu zou je zeggen?? Het moet 2.5 hebben en zwart zijn zou je denken...
Nouja... Hij is 90% geweldig en roestvrij.... Zie het als een rentevrije lening...
En he... 150 eu aan 45m2 Chinees plastic en je moeders haarfohn....
(Rest van de auto heb ik nog niet echt haast mee i.v.m. vrouwelijk schoon)
Inmiddels wel een setje kuipstoelen (Ben je rond de 1,75 en zit je met lage universele race stoelen?? Doe een PB voor de maten en bouwwijze!),Sabelt gordels en OMP deepdish er ingebouwd... Het hele interieur er uit gesloopt... Uren lang bitumen gestoken met hete lucht pistool en een fles terpentine (wel met schuurspons uiteraard) En een beetje kitch dingen zoals een veerpootbrug voor en Lenso velgjes..
Hier nog een betere foto van het interieur:
(2e kuipstoel zit er inmiddels in)
Vervolgens ben ik begonnen met het onderstel... Niet omdat het nodig was maar omdat ik zo'n stuurbeest als een E30 in volle glorie wil voelen...
Gezien ik vies ben van chinese rommel heb ik besloten een setje origineel BMW donor draagarmen te kopen en te voorzien van nieuwe fuseekogels.
Voor ik begon heb ik de draagarmen gestraald. En ben begonnen met het uitpersen van de kogels. Bij 15 ton klapte de kogels al door de zitting heen dus moest verder persen op de zitting.Zat goed vast dus! Bij 25 ton klapte de zitting er uit en konden we de nieuwe er in persen. Voordat ik dat deed viel me op dat er grafietvet in zat... Direct er uitgespoelt en vervangen voor blauw lagervet van Kroon.
De kogels ingeperst en de draagarmen gelakt.
Een leuke kleine revisie zoals het vaker zou moeten gebeuren :koning: Heeft me 40 euro aan kogels gekost, en een beetje tijd. Maar heb daar tegenover wel iets degelijks.
Ook maar een setje nieuwe stabi links besteld. Voor dat geld ga ik niet zelf aan de kloot met rose joints.
Vervolgens bij Auto ACC Montfrans (BMW specialist Nijkerk) een achteras gekocht met schijfremmen,powerflex,stalen remleidingen,verstevigde draagarmen en excentische verstelling.
Wou dit pertinent zelf doen... Maar voor 250 euro kon ik het niet nadoen en de kwaliteit was redelijk tot goed.
Moet nog even wachten tot ik weer een straalklusje heb dan flikker ik alles naar binnen.
Intussen ook grotere remklauwen (naja zadels) gekocht daar voor geventilleerde schijven.
Die heb ik met een klein straalklusje meegestraald en in de ets primer gespoten samen met de achterremklauwen:
Ja er hangt Porche 944 remmerij tussen om verwarring tegen te gaan
In de 1e laag remklauwen lak (zijn er in totaal 4 geworden) Zijn 4 rekken vol maar het was niet nodig om alles te fotograveren..
Via onze nieuwe vrienden uit Nijkerk de rest van hun sloop racer uit elkaar gesleuteld... En we kwamen thuis met een :
Rolkooi (Zware kwaliteit Wiechers met kruizen in deur en c stijl)
Stabi compleet achter
Polyester voorschermen
Polyester motorkap
Apex veren achter voor iets minder rol
In de vrije avonduren ook een veerpootbrug gemaakt. (Ja moet nog vast gezet worden)
Toen kwam Guldenberg racing met wat doosjes...
Van:
Naar:
Achter ook gemonteerd:
En toen.... Winterstalling... G0DV3RD0MM3... Niet kunnen sleutelen, dure stalling huren en 3 maanden zonder hobby...
Na een beetje mokken vertelde Derek van Guldenberg Racing (eigenaar en momenteel mijn stagebegeleider) me dus doodleuk dat ik daar in de garage mocht gaan sleutelen!!
Kachels,snap-on,gezelligheid,bergruimte en goede koffie. Wat wil ik nog meer?
Nou het kon beter... Kostenloos en stagevergoeding + 2 maanden stalling als alles zo goed blijft lopen. Sleutelen? Tijdens stage haha.
Mijn dag kon niet meer stuk en heb de rest voor de racer bijeengeraapt en in de bus geflikkerd om een mooi restauratie racertje neer te zetten.
Dag 1 lag de auto al voor 35% uit elkaar (inc verwijderen van dash):
Dag 2 heb ik de rolkooi er in gepast en de schermen verwijderd en alle laatste ruiten gedemonteerd
Dag 3 heb ik de rotte plekken achter de voorschermen uitgeslepen en vervangen (Bleek de hele hoek te zijn maar is wel heel mooi geworden) En mijn fender-flares kwamen binnen.
Dag 4 Weer veel voorbereidend en laswerk voor de platen van de rolkooi en 2e hoekje achter het dode pedaal gereconstrueerd
En heb een kleine mock-up gemaakt om een idee te geven over de nieuwe te gebruiken kleurencombinatie :
Gezien de auto binnen nu en 3 weken af is raad ik je zeker aan om het project te volgen!
Dag 5 tot en met 8 ben ik bezig geweest met aanvullende bezigheden zoals het schuren van het interieur het pasmaken van de rest van het interieur aan de kooi.
Mooie platen er onder tegen het doorrollen
Even snel een idee:
En op dag 13 heb ik hem kunnen spuiten!
Was mijn 1e keer en het viel zeker niet mee. Al met al de lak en het spuiten goed leren kennen
Momenteel hard bezig met de laatste werkzaamheden (Wielkasten opnieuw inlassen, nieuwe voorschermen pasmaken en weer wat roestplekken om aan te pakken.
Ik hou je op de hoogte!
Laatst gewijzigd door sjon op 16 dec 2014, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Kun je nog lekker mee bezig zijn met zo'n E30
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Ziet er goed uit hoor. Succes verder!
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
zeker gaaf project Johan
nog veel klusplezier de komende tijd, hou ons zeker op de hoogte
nog veel klusplezier de komende tijd, hou ons zeker op de hoogte
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Ben benieuwd op meer, ziet er goed uit
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Netjes!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Lekker project zeg ben benieuwd naar het eind resultaat.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Zo te zien een tijdje niets meer gepost..
Hier een aanvulling van het verslag.
Nou het primeren ging super!
Heb intussen al wat stukjes geschuurd met behulp van een dunne spray zwart om alles super te schuren en het resultaat is veelbelovend moet ik zeggen.
Alles is nu ingetaped voor de zwarte primer. Eerstvolgende vrije dagje zal ik die gaan spuiten.
Ik kan niet wachten het weer in elkaar te bouwen. Maar het proces is vreselijk gaaf om mee te maken!
Er wordt nog steeds dagelijks aan gewerkt!
De gehele auto is nu geprimerd en geschuurd met 600 nat
Was flink wat werk maar is echt gaaf geworden.
Laatste panelen in de primer...
Morgen alles afschuren en spuitklaar maken ,geld ook voor de rolkooi.. spuitcabine schoonmaken , auto er in , auto opnieuw afplakken en dan maandag kijken wat voor mooi werk Derek van Guldenberg Racing afgeleverd heeft!
Dit i.v.m. gebrek aan ervaring...
Het spuiten van de primers gaat nu vlekkeloos maar om de aflak in eigen handen te nemen... Naah wil bouwen! Niet opnieuw aan de slag...
Nou guys! het is even stil geweest. Heb de auto zo goed als afgebouwd en rijd weer op de nederlandse wegen rond
Inmiddels bezig op de stoep om hem af te bouwen/raceklaar te maken.
Wielen moeten er onder uit voor een mooi setje mims met plak bandjes en de remmerij wil ik nog eens herzien.
De achteras in powerflex moet ook nog steeds geplaatst worden.
Als dat gedaan is (op zijn minst de wielen) gaan we eens kennis maken met de heilige gronden.
Heb woensdag de 18e lekker op zandvoort gekeken bij een klant van Bimmer Motorworks.
Was gaaf om te zien! Maar het blokje is daar warmgelopen. Die had doorgereden met oliedruklampje aan..
Maar gelukkig was er nog een klant die racete.. En is het me toch gelukt om mee te mogen rijden. Helaas even geen foto van. Kan ook nergens foto's vinden van die dag.
Maar wat bizar wat zo'n auto voor geweld aankan :duh: . Dus thuis ook weer lekker aan de gang gegaan.
Deze blauwe:
Maar eens vervangen voor zwarte na lang zoeken:
En in de tussentijd heb ik me een beetje beziggehouden met de ombouw naar schijfremmen:
De klauwen waren al af,gereviceerd en al...
Remschijven en blokken zijn onderweg...
Maar... Kon me wel even bezig houden met het ontroesten en lakken van de ophangingsdelen:
Wou het niet te pimpy maargoed als je alleen nog maar rood hebt staan haha.
Zeer waarschijnlijk vanavond MIM velgen ophalen. Dan volgende week een setje DNRT Interstate's regelen en lekker meedoen aan een slalom met mijn nu nog 1,8je :lollerdelol:
Een racer bouwen als student is best lastig.
Gelukkig heb ik uit mijn eerdere hobby's geleerd gelijk wat goeds te kopen... Helaas toch de mist weer ingegaan met mijn wielen. Maar had toen ook nog geen race plannen haha. Stuur me gerust een PB voor de vraagrpijs.
Zo de 1e slalom zit er op!
Geweldige ervaring om het mee te mogen maken en telkens opnieuw je rondetijden willen verbeteren.
3e geworden van alle E30's nog wel met een 316 haha! Zat bijna een hele seconde verschil in met de snelste E30.
Uiteindelijk 4e uit de klasse geworden.
Was bizar hoe de 2e hands r888's gekupt waren en planeerde op de regen op de snelweg. Bijna angstaanjagend hoe hij van rijbaan verschoof zonder te sturen.
Maar op de baan hebben ze zich toch wel erg goed gehouden moet ik zeggen!
Tijdens de training even de grenzen opgezocht en in het gras beland... Bumper gesloopt maar die was toch niet mooi
Na de slalom de nodige upgrades weer gedaan..
Na een 12 uur durende operatie op de stoep (incl plaatsen rubbers,lagers,remleidingen,remslangen e.d.)
Lag het er dan eindelijk in.
Volgende stap:
Voorste draagarmen en stabilisatoren in PU bussen en camberplates monteren.
Monteren e36 stuurhuis. Dan afgooien bij de uitlijner, hydraulische handrem inbouwen en de motor swappen naar M10
Beoogd budget voor alles 800 euro (moet het makkelijk mee lukken hier op de stoep)
Al verzameld,
Benzinetank
Benzinepomp
Versnellingsbak
Radiateur
Hier een aanvulling van het verslag.
Nou het primeren ging super!
Heb intussen al wat stukjes geschuurd met behulp van een dunne spray zwart om alles super te schuren en het resultaat is veelbelovend moet ik zeggen.
Alles is nu ingetaped voor de zwarte primer. Eerstvolgende vrije dagje zal ik die gaan spuiten.
Ik kan niet wachten het weer in elkaar te bouwen. Maar het proces is vreselijk gaaf om mee te maken!
Er wordt nog steeds dagelijks aan gewerkt!
De gehele auto is nu geprimerd en geschuurd met 600 nat
Was flink wat werk maar is echt gaaf geworden.
Laatste panelen in de primer...
Morgen alles afschuren en spuitklaar maken ,geld ook voor de rolkooi.. spuitcabine schoonmaken , auto er in , auto opnieuw afplakken en dan maandag kijken wat voor mooi werk Derek van Guldenberg Racing afgeleverd heeft!
Dit i.v.m. gebrek aan ervaring...
Het spuiten van de primers gaat nu vlekkeloos maar om de aflak in eigen handen te nemen... Naah wil bouwen! Niet opnieuw aan de slag...
Nou guys! het is even stil geweest. Heb de auto zo goed als afgebouwd en rijd weer op de nederlandse wegen rond
Inmiddels bezig op de stoep om hem af te bouwen/raceklaar te maken.
Wielen moeten er onder uit voor een mooi setje mims met plak bandjes en de remmerij wil ik nog eens herzien.
De achteras in powerflex moet ook nog steeds geplaatst worden.
Als dat gedaan is (op zijn minst de wielen) gaan we eens kennis maken met de heilige gronden.
Heb woensdag de 18e lekker op zandvoort gekeken bij een klant van Bimmer Motorworks.
Was gaaf om te zien! Maar het blokje is daar warmgelopen. Die had doorgereden met oliedruklampje aan..
Maar gelukkig was er nog een klant die racete.. En is het me toch gelukt om mee te mogen rijden. Helaas even geen foto van. Kan ook nergens foto's vinden van die dag.
Maar wat bizar wat zo'n auto voor geweld aankan :duh: . Dus thuis ook weer lekker aan de gang gegaan.
Deze blauwe:
Maar eens vervangen voor zwarte na lang zoeken:
En in de tussentijd heb ik me een beetje beziggehouden met de ombouw naar schijfremmen:
De klauwen waren al af,gereviceerd en al...
Remschijven en blokken zijn onderweg...
Maar... Kon me wel even bezig houden met het ontroesten en lakken van de ophangingsdelen:
Wou het niet te pimpy maargoed als je alleen nog maar rood hebt staan haha.
Zeer waarschijnlijk vanavond MIM velgen ophalen. Dan volgende week een setje DNRT Interstate's regelen en lekker meedoen aan een slalom met mijn nu nog 1,8je :lollerdelol:
Een racer bouwen als student is best lastig.
Gelukkig heb ik uit mijn eerdere hobby's geleerd gelijk wat goeds te kopen... Helaas toch de mist weer ingegaan met mijn wielen. Maar had toen ook nog geen race plannen haha. Stuur me gerust een PB voor de vraagrpijs.
Zo de 1e slalom zit er op!
Geweldige ervaring om het mee te mogen maken en telkens opnieuw je rondetijden willen verbeteren.
3e geworden van alle E30's nog wel met een 316 haha! Zat bijna een hele seconde verschil in met de snelste E30.
Uiteindelijk 4e uit de klasse geworden.
Was bizar hoe de 2e hands r888's gekupt waren en planeerde op de regen op de snelweg. Bijna angstaanjagend hoe hij van rijbaan verschoof zonder te sturen.
Maar op de baan hebben ze zich toch wel erg goed gehouden moet ik zeggen!
Tijdens de training even de grenzen opgezocht en in het gras beland... Bumper gesloopt maar die was toch niet mooi
Na de slalom de nodige upgrades weer gedaan..
Na een 12 uur durende operatie op de stoep (incl plaatsen rubbers,lagers,remleidingen,remslangen e.d.)
Lag het er dan eindelijk in.
Volgende stap:
Voorste draagarmen en stabilisatoren in PU bussen en camberplates monteren.
Monteren e36 stuurhuis. Dan afgooien bij de uitlijner, hydraulische handrem inbouwen en de motor swappen naar M10
Beoogd budget voor alles 800 euro (moet het makkelijk mee lukken hier op de stoep)
Al verzameld,
Benzinetank
Benzinepomp
Versnellingsbak
Radiateur
Laatst gewijzigd door sjon op 31 aug 2015, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Toe maar, goed bezig! Lekker low budget houden en toch nog een leuke prestatie neerzetten geeft ook een goed gevoel :-).
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Dankje!
Incl. aankoop zit ik nu op de 4500 euro.
Knalharde,roestvrije en strak sturende auto in gewensde kleur met circuit vereisten.
Normaal ben je dit aan aankoop en een rolkooi laten monteren al kwijt.
Gelukkig kunnen we tot nu toe alles zelf
Scheelt me 1000en euro's
Hydraulische handrem en toebehoren is besteld.
Kan bij daarna weer door de APK
Incl. aankoop zit ik nu op de 4500 euro.
Knalharde,roestvrije en strak sturende auto in gewensde kleur met circuit vereisten.
Normaal ben je dit aan aankoop en een rolkooi laten monteren al kwijt.
Gelukkig kunnen we tot nu toe alles zelf
Scheelt me 1000en euro's
Hydraulische handrem en toebehoren is besteld.
Kan bij daarna weer door de APK
- Martijn826
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 06 nov 2013, 17:07
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Goed bezig leuk project om te lezen.
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Leuk om te lezen. Waarom geen M50 er in?
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Een m50 klinkt net te modern in mijn oren. Vreselijk chique en dof... De auto moet wel oud en ruig blijven.
Maar aan de motor wordt wel gewerkt!
Na 3 motoren ingekocht en gedemonteerd te hebben,maanden ruil / handel heb ik alle onderdelen vergaard in topconditie om een revisie te doen zonder de dure machinale bewerkingen en onderdelen.
Alle delen passen zo netjes bij elkaar dat ik i.c.m. nieuwe lagers een nieuwe motor heb.
km standen varieren van de 40-110k aan kilometers. Alle lagers,keerringen,pistonpennen,zuigerveren,klepgeleiders zijn nieuw.
Tot nu toe zijn we hier:
Alle onderdelen heb ik geportmatched in de avonduurtjes,de kop heb ik geflowd...
Maargoed de setup:
2,7 eta onderblok
Gietijzeren 23 kg ggg 81H (slag) krukas
8,5 cr europese type 2 zuigers
130mm drijfstangen
Kolbenschmidt lagers
Viton keerringen en O-ringen
Pakkingen elring
320i type 1 vliegwiel a 5,7kg
731 2L cilinderkop getuned en gematched aan 2,5l spruitstuk,steam holes bijgeboord,oliekanaal aangepast
Klepgeleiders nieuw,steelrubbers en veren ook
Kleppen opniew ingeslepen
2L is nokkenas (iets hoger getimed dan de 2,5l)
Conti riem (Mischien nog gates kevlar)
Motronic 1.3 (2,5l laatste type 2 ontsteking met gechipte ecu)
Cheapo spaghetti uitlaatspruitstuk + middendemper De rest laat ik open.
Pauper open lucht filter
Alles moet nog geglaspareld worden en de nieuwe rekbouten zijn nog niet binnen maar het zit even snel in elkaar.
Mischien worden er dingetjes rood...
Gezien we van een gemaakt checklijstje werken is een mock up als deze toch geen gevaar.
Maar gezien de waanzinnige hoge kosten (1500 tot af) staat hij op een laag pitje. Het mooiste is om hem a.s. winterstalling te kunnen monteren (+ombouw brandstoftank,leidingen e.d.naar injectie)
Maar aan de motor wordt wel gewerkt!
Na 3 motoren ingekocht en gedemonteerd te hebben,maanden ruil / handel heb ik alle onderdelen vergaard in topconditie om een revisie te doen zonder de dure machinale bewerkingen en onderdelen.
Alle delen passen zo netjes bij elkaar dat ik i.c.m. nieuwe lagers een nieuwe motor heb.
km standen varieren van de 40-110k aan kilometers. Alle lagers,keerringen,pistonpennen,zuigerveren,klepgeleiders zijn nieuw.
Tot nu toe zijn we hier:
Alle onderdelen heb ik geportmatched in de avonduurtjes,de kop heb ik geflowd...
Maargoed de setup:
2,7 eta onderblok
Gietijzeren 23 kg ggg 81H (slag) krukas
8,5 cr europese type 2 zuigers
130mm drijfstangen
Kolbenschmidt lagers
Viton keerringen en O-ringen
Pakkingen elring
320i type 1 vliegwiel a 5,7kg
731 2L cilinderkop getuned en gematched aan 2,5l spruitstuk,steam holes bijgeboord,oliekanaal aangepast
Klepgeleiders nieuw,steelrubbers en veren ook
Kleppen opniew ingeslepen
2L is nokkenas (iets hoger getimed dan de 2,5l)
Conti riem (Mischien nog gates kevlar)
Motronic 1.3 (2,5l laatste type 2 ontsteking met gechipte ecu)
Cheapo spaghetti uitlaatspruitstuk + middendemper De rest laat ik open.
Pauper open lucht filter
Alles moet nog geglaspareld worden en de nieuwe rekbouten zijn nog niet binnen maar het zit even snel in elkaar.
Mischien worden er dingetjes rood...
Gezien we van een gemaakt checklijstje werken is een mock up als deze toch geen gevaar.
Maar gezien de waanzinnige hoge kosten (1500 tot af) staat hij op een laag pitje. Het mooiste is om hem a.s. winterstalling te kunnen monteren (+ombouw brandstoftank,leidingen e.d.naar injectie)
Re: Johan's E30 lichte restauratie / racer in wording!
Respect voor hoe je te werk gaat! Ben benieuwd verder!