E36 316i automaat
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: E36 316i automaat
23 cent de liter? Wij juichen al als het hier in de buurt voor rond de 50 cent de liter de tank in gaat.
Mooi dat de ANWB redelijk vlot bij je was om het euvel op te lossen
Mooi dat de ANWB redelijk vlot bij je was om het euvel op te lossen
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
Zaterdag even naar Parijs geweest en direct weer terug.
06:00 Vertrokken en om 21:45 weer thuis na meer dan 1.100 kilometer.
Louvre vanuit m`n scheurijzer.
De Eiffeltoren
Maandag ook weer kilometers maken, naar Groningen. Dinsdag misschien naar Antwerpen.
06:00 Vertrokken en om 21:45 weer thuis na meer dan 1.100 kilometer.
Louvre vanuit m`n scheurijzer.
De Eiffeltoren
Maandag ook weer kilometers maken, naar Groningen. Dinsdag misschien naar Antwerpen.
Re: E36 316i automaat
Hoe doe je het met beurtjes, want zo ben je bijna elke maand aan de beurt!
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
@Sjeppie ik zorg ervoor dat ik om de 15.000 km de olie (10-w40) ververs van het Duitse merk "Mannol". Zo blijft de motor in topconditie. Verder laat ik vervangen wat vervangen moet worden.
Waarschijnlijk sta ik volgende week bij de garage voor een "beurt".
- olie verversen (volgende week ben ik helaas al wel over de 15.000 km heen, 23 juli ververst bij 166.570 km)
- nieuw raammechanisme links-voor
- nieuwe multi-riem (deze is vandaag begonnen met piepen)
- controle stuurbekrachtiging (lekt + sturen maakt geluid) en het peil bijvullen
En heel misschien ook remvloeistof laten verversen als dit moet. Maar als het goed is, zou dit in januari bij het afleveren al gebeurd moeten zijn. Echter kreeg ik in Polen opmerkingen over het remsysteem.
De garagist is een goede kennis van mij. Daarom een afspraak in de avonduren. Zo ben ik mijn auto geen dag kwijt en wacht ik de "beurt" even af.
Vandaag de 180.000 op het telwerk gekregen. (+ 70.000 = 250.000 km)
Waarschijnlijk sta ik volgende week bij de garage voor een "beurt".
- olie verversen (volgende week ben ik helaas al wel over de 15.000 km heen, 23 juli ververst bij 166.570 km)
- nieuw raammechanisme links-voor
- nieuwe multi-riem (deze is vandaag begonnen met piepen)
- controle stuurbekrachtiging (lekt + sturen maakt geluid) en het peil bijvullen
En heel misschien ook remvloeistof laten verversen als dit moet. Maar als het goed is, zou dit in januari bij het afleveren al gebeurd moeten zijn. Echter kreeg ik in Polen opmerkingen over het remsysteem.
De garagist is een goede kennis van mij. Daarom een afspraak in de avonduren. Zo ben ik mijn auto geen dag kwijt en wacht ik de "beurt" even af.
Vandaag de 180.000 op het telwerk gekregen. (+ 70.000 = 250.000 km)
Re: E36 316i automaat
Ah top om te horen dat je er zo goed voor zorgt.
Even een tipje over de dashboard verlichting. Ik zie dat 1 van de lampjes niet werkt, dit is heel simpel te vervangen!
Mocht je geïnteresseerd zijn zal ik even de link opzoeken waar het vermeld stond!
Even een tipje over de dashboard verlichting. Ik zie dat 1 van de lampjes niet werkt, dit is heel simpel te vervangen!
Mocht je geïnteresseerd zijn zal ik even de link opzoeken waar het vermeld stond!
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
:-) Het is niet 1 lampje dat niet werkt, volgens mij een stuk of 5. Graag de link, bedankt.
Re: E36 316i automaat
Daar had ik ook altijd last van in mijn e36's. Prachtig om te lezen hoe je met deze bimmer omgaat. Veel succes bij de garage van de week!
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
Dankje @Penkr, dat hoor ik graag.
Hoe ik de auto behandel vanaf (koude) start:
Niet boven de 2.500 toeren, pas na 5 kilometer voorzichtig aan als het echt moet. Moet ik binnen 15 kilometer de snelweg op dan rijd ik ook zo laag mogelijk in de toeren. Achter vrachtwagens hangen dan maar, het is niet anders. (4 versnellingen vanwege automaat-versie)
Geen korte ritten, altijd minstens 5 kilometer rijden wat er ook gebeurd.
Zo gaat de auto langer mee en bespaar ik een hoop geld aan onderhoud en brandstof. Een koude motor verbruikt namelijk ook meer brandstof. Daarom parkeer ik mijn auto altijd in de juiste rijrichting. Dat voorkomt 1 of meer keren schakelen.....
Snelweg met warme motor: rond de 3.000 toeren. Dat is meestal zo'n 95 à 110 km/h. Tegenwoordig ook Cruise Control vanwege de vele lange afstanden. Deze is op dit moment even defect, waarschijnlijk een kabeltje bij de uitlaat die gesmolten is. Nieuw materiaal is al ontvangen onder garantie. :-)
Amsterdam - Parijs + Parijs - Amsterdam ga ik gemiddeld 3 zaterdagen per maand rijden. `s Ochtends heen en in de middag weer terug, als een soort taxi mensen wegbrengen en ophalen. Dat is ruim 1.100 km op 1 zaterdag... I`m loving it.
In oktober 2 zaterdagen richting Parijs, 1 zaterdag naar Bazel (Zwitserland) en 1 week naar Murcia (Spanje).
Hoe ik de auto behandel vanaf (koude) start:
Niet boven de 2.500 toeren, pas na 5 kilometer voorzichtig aan als het echt moet. Moet ik binnen 15 kilometer de snelweg op dan rijd ik ook zo laag mogelijk in de toeren. Achter vrachtwagens hangen dan maar, het is niet anders. (4 versnellingen vanwege automaat-versie)
Geen korte ritten, altijd minstens 5 kilometer rijden wat er ook gebeurd.
Zo gaat de auto langer mee en bespaar ik een hoop geld aan onderhoud en brandstof. Een koude motor verbruikt namelijk ook meer brandstof. Daarom parkeer ik mijn auto altijd in de juiste rijrichting. Dat voorkomt 1 of meer keren schakelen.....
Snelweg met warme motor: rond de 3.000 toeren. Dat is meestal zo'n 95 à 110 km/h. Tegenwoordig ook Cruise Control vanwege de vele lange afstanden. Deze is op dit moment even defect, waarschijnlijk een kabeltje bij de uitlaat die gesmolten is. Nieuw materiaal is al ontvangen onder garantie. :-)
Amsterdam - Parijs + Parijs - Amsterdam ga ik gemiddeld 3 zaterdagen per maand rijden. `s Ochtends heen en in de middag weer terug, als een soort taxi mensen wegbrengen en ophalen. Dat is ruim 1.100 km op 1 zaterdag... I`m loving it.
In oktober 2 zaterdagen richting Parijs, 1 zaterdag naar Bazel (Zwitserland) en 1 week naar Murcia (Spanje).
Re: E36 316i automaat
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... Gauges.htm
Deze heb ik gevolgd, niet meest uitgebreid maar wel duidelijk!
Deze heb ik gevolgd, niet meest uitgebreid maar wel duidelijk!
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: E36 316i automaat
Wat een bazentopic dit! Geweldige ritten, ik ben jaloers op je enorme gastank. Daar kom ik dan met m'n 35 litertjes...
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
Hahaha @Jap, verschil moet er zijn.
@Sjeppie bedankt! Mocht ik een keer tijd hebben en niet aan het studeren/werken/rijden zijn dan ga ik het eens proberen.
@Sjeppie bedankt! Mocht ik een keer tijd hebben en niet aan het studeren/werken/rijden zijn dan ga ik het eens proberen.
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
Vrijdag met de auto naar de garage geweest:
- stuurbekrachtigingsolie bijgevuld (+ 200 ML)
- olie ververst + oliefilter vervangen (zelf gedaan bij de garage)
- multi-riem vervangen
- cruise control gecontroleerd (met de auto de grond geraakt, kabel doormidden )
Stuurbekrachtigingsolie bleek niet meer te lekken, was kurkdroog. Heeft de Poolse BMW garage stiekem gerepareerd denk ik. Na het bijvullen direct alle herrie weg bij het sturen.
Olie na 181.576 - 166.570 = 15.006 km ververst, 6 kilometer te laat. De oude olie zag er nog perfect uit.
De multi-riem is op mijn verzoek vervangen, helaas was mijn diagnose niet helemaal correct. Het is namelijk de spanrol en nog iets anders dat vervangen had moeten worden. Nou ja, voorkomen is beter dan genezen.
Cruise Control kabel zag ik in 2 stukken onder de auto hangen, probleem gevonden. Helaas werkt de CC nu nog niet omdat het kastje waarschijnlijk gereset moet worden. Helaas kwam ik hier pas later achter, monteur zei het nog maar ik had geen tijd meer.
Voor morgen (maandag) een nieuwe afspraak bij de garage om de spanrol en dat andere te laten vervangen en de cruise control te resetten.
Voor de 2de keer naar Parijs geweest op een zaterdag met m`n scheurijzer. Via Amsterdam en Rotterdam naar "mijn" tankstation in Zwijndrecht onder Antwerpen. Mooie rit en veel om te zien.
Bij Gare du Nord in Parijs de auto geparkeerd om passagiers uit te laten en nieuwe te ontvangen. Start ik de auto..... of toch niet. Auto doet helemaal niks meer, alleen nog een tik te horen. Sta je dan midden in Parijs voor het grootste en drukste treinstation van Frankrijk. Geen Franse taxi-chauffeur die ons met startkabels wil helpen. Dus maar de ANWB bellen, "binnen 1 à 2 uur zijn we er". Na kwartier een SMS "Goedemiddag, de hulpdienst verwacht over 60 minuten bij u te zijn. Mvg, Alarmcentrale". 70 Minuten later nog niemand, krijg ik een telefoontje van de ANWB "hoe is de situatie". Opnieuw zouden ze contact opnemen met de Franse hulpdienst die er vervolgens binnen 15 minuten was. "Accu is oud" was de conclusie binnen 1 minuut. Gestart en advies gekregen zo spoedig mogelijk te vervangen.
Maandag maar even de accu laten vervangen. ANWB had het telefonisch al over de "accu-service" die ze aanbieden in Nederland. Na 1 telefoontje komen ze de accu controleren en als het nodig is vervangen tegen onderdeelprijs. Waarschijnlijk doe ik dat maandag even.
Even een dure periode, zo ineens. Maar wat vervangen is zal voorlopig niet meer moeten worden vervangen.
- stuurbekrachtigingsolie bijgevuld (+ 200 ML)
- olie ververst + oliefilter vervangen (zelf gedaan bij de garage)
- multi-riem vervangen
- cruise control gecontroleerd (met de auto de grond geraakt, kabel doormidden )
Stuurbekrachtigingsolie bleek niet meer te lekken, was kurkdroog. Heeft de Poolse BMW garage stiekem gerepareerd denk ik. Na het bijvullen direct alle herrie weg bij het sturen.
Olie na 181.576 - 166.570 = 15.006 km ververst, 6 kilometer te laat. De oude olie zag er nog perfect uit.
De multi-riem is op mijn verzoek vervangen, helaas was mijn diagnose niet helemaal correct. Het is namelijk de spanrol en nog iets anders dat vervangen had moeten worden. Nou ja, voorkomen is beter dan genezen.
Cruise Control kabel zag ik in 2 stukken onder de auto hangen, probleem gevonden. Helaas werkt de CC nu nog niet omdat het kastje waarschijnlijk gereset moet worden. Helaas kwam ik hier pas later achter, monteur zei het nog maar ik had geen tijd meer.
Voor morgen (maandag) een nieuwe afspraak bij de garage om de spanrol en dat andere te laten vervangen en de cruise control te resetten.
Voor de 2de keer naar Parijs geweest op een zaterdag met m`n scheurijzer. Via Amsterdam en Rotterdam naar "mijn" tankstation in Zwijndrecht onder Antwerpen. Mooie rit en veel om te zien.
Bij Gare du Nord in Parijs de auto geparkeerd om passagiers uit te laten en nieuwe te ontvangen. Start ik de auto..... of toch niet. Auto doet helemaal niks meer, alleen nog een tik te horen. Sta je dan midden in Parijs voor het grootste en drukste treinstation van Frankrijk. Geen Franse taxi-chauffeur die ons met startkabels wil helpen. Dus maar de ANWB bellen, "binnen 1 à 2 uur zijn we er". Na kwartier een SMS "Goedemiddag, de hulpdienst verwacht over 60 minuten bij u te zijn. Mvg, Alarmcentrale". 70 Minuten later nog niemand, krijg ik een telefoontje van de ANWB "hoe is de situatie". Opnieuw zouden ze contact opnemen met de Franse hulpdienst die er vervolgens binnen 15 minuten was. "Accu is oud" was de conclusie binnen 1 minuut. Gestart en advies gekregen zo spoedig mogelijk te vervangen.
Maandag maar even de accu laten vervangen. ANWB had het telefonisch al over de "accu-service" die ze aanbieden in Nederland. Na 1 telefoontje komen ze de accu controleren en als het nodig is vervangen tegen onderdeelprijs. Waarschijnlijk doe ik dat maandag even.
Even een dure periode, zo ineens. Maar wat vervangen is zal voorlopig niet meer moeten worden vervangen.
Laatst gewijzigd door Laurens123 op 21 jan 2016, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:11
Re: E36 316i automaat
--- edit ----
Laatst gewijzigd door Laurens123 op 21 jan 2016, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E36 316i automaat
Leuk om te lezen waar je in zo'n relatief korte tijd allemaal kunt komen met een E36 316i
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot