E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Aangezien ik een DIY op het Belgische Bimmerboard heb geplaatst zal ik het hier ook maar doen, kwestie van mijn Nederlandse BMW vrienden ook te helpen
Zo hier gaan we dan...
Als je kan beschikken over een brug, doen, want dat maakt het werk iets makkelijker.
Even tussendoor: vervang eerst de EGR thermostaat.
Hiervoor moet je enkel punt 3, 8 en 9a doen. Als je dan de darm naar de EGR thermostaat los hebt, hoef je maar de twee bouten van die thermostaat los te draaien en een nieuwe plaatsen (nieuwe O-ring best meebestellen). Vang het beetje koelvloeistof dat eruit komt op in een klein bakje.
Vul dan deze koelvloeistof terug bij en ga dan eerst testrijden. Indien de motor op temperatuur komt is het probleem opgelost.
Indien niet... De hele DIY doen hé ;D
1. Vuldop koelvloeistof losdraaien.
2. Voorste bodemplaat verwijderen en rood aflaatkraantje openen. Vang de koelvloeistof op in een emmer. Als hij leeggelopen is, draai dan de stop meteen terug goed dicht.
3. Motor afdekplaat afnemen door de vijf inbusbouten los te draaien (gele pijlen).
4. Daarna moet de frontafdekplaat afgenomen worden door de tien torxbouten los te draaien (gele pijlen). Los de kabels van de sluitingen van de motorkap uit hun plastic klemmen en leg de plaat uit de weg.
5. Vervolgens de plastic afdekkap van de radiator en ventilator afnemen door de vijf torx schroeven los te draaien (gele pijlen).
6. Stekker van de ventilator losmaken
7. Darm onderaan ventilator uit de plastic klemmen losmaken.
8. Dikke darm vooraan de EGR-klep los maken. Daarna kan je de ventilator uit zijn ligplaats omhoog heffen.
9. Nu zijn er een aantal zaken die los moeten komen:
a. ringklem van het darmpje van de EGR-thermostaat losmaken (rode pijl)
b. ringklemmen van de buis naar de EGR-klep losmaken en buis wegnemen (gele pijlen)
c. ringklem onderaan EGR-koeler losmaken en darm losmaken (groene pijl)
10. Nu moet de EGR-koeler afgenomen worden. Deze zit vast met drie inbusbouten (gele pijlen) en twee torxbouten. Om aan de twee torxbouten te geraken kan je best de zwarte buis naar de luchtfilter losmaken (rode pijlen) en beetje opzij duwen.
11. Wees nu heel voorzichtig!! Zie dat je de bouten (gele pijlen) vasthoudt en niet laat vallen want dan heb je een probleem!
12. Nu zie je de thermostaat zitten. Maak eerst de twee darmen los door de klemmen uit te trekken (gele pijlen). Daarna kan je de vier bouten losmaken waarmee de thermostaat vast zit (rode pijlen).
12. Hier zie je de ligplaats van de thermostaat. Ik heb de randen zuiver gemaakt met een scheermesje en een doek.
De nieuwe thermostaat inbouwen in in omgekeerde volgorde alles terug ineen zetten. Daarna heb ik de opgevangen koelvloeistof door een trechter met zo een gaasfiltertje terug in het koelvloeistof bakje gegoten.
De ontluchtingschroef op de EGR-thermostaat opengedraaid tot daar koelvoeistof uitkwam. Terug beetje bijgevuld.
Dan de motor gestart en het niveau gecontroleerd.
Daarna een testrit gaan doen en terug het niveau gecontoleerd.
Dat was het. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben...
Zo hier gaan we dan...
Als je kan beschikken over een brug, doen, want dat maakt het werk iets makkelijker.
Even tussendoor: vervang eerst de EGR thermostaat.
Hiervoor moet je enkel punt 3, 8 en 9a doen. Als je dan de darm naar de EGR thermostaat los hebt, hoef je maar de twee bouten van die thermostaat los te draaien en een nieuwe plaatsen (nieuwe O-ring best meebestellen). Vang het beetje koelvloeistof dat eruit komt op in een klein bakje.
Vul dan deze koelvloeistof terug bij en ga dan eerst testrijden. Indien de motor op temperatuur komt is het probleem opgelost.
Indien niet... De hele DIY doen hé ;D
1. Vuldop koelvloeistof losdraaien.
2. Voorste bodemplaat verwijderen en rood aflaatkraantje openen. Vang de koelvloeistof op in een emmer. Als hij leeggelopen is, draai dan de stop meteen terug goed dicht.
3. Motor afdekplaat afnemen door de vijf inbusbouten los te draaien (gele pijlen).
4. Daarna moet de frontafdekplaat afgenomen worden door de tien torxbouten los te draaien (gele pijlen). Los de kabels van de sluitingen van de motorkap uit hun plastic klemmen en leg de plaat uit de weg.
5. Vervolgens de plastic afdekkap van de radiator en ventilator afnemen door de vijf torx schroeven los te draaien (gele pijlen).
6. Stekker van de ventilator losmaken
7. Darm onderaan ventilator uit de plastic klemmen losmaken.
8. Dikke darm vooraan de EGR-klep los maken. Daarna kan je de ventilator uit zijn ligplaats omhoog heffen.
9. Nu zijn er een aantal zaken die los moeten komen:
a. ringklem van het darmpje van de EGR-thermostaat losmaken (rode pijl)
b. ringklemmen van de buis naar de EGR-klep losmaken en buis wegnemen (gele pijlen)
c. ringklem onderaan EGR-koeler losmaken en darm losmaken (groene pijl)
10. Nu moet de EGR-koeler afgenomen worden. Deze zit vast met drie inbusbouten (gele pijlen) en twee torxbouten. Om aan de twee torxbouten te geraken kan je best de zwarte buis naar de luchtfilter losmaken (rode pijlen) en beetje opzij duwen.
11. Wees nu heel voorzichtig!! Zie dat je de bouten (gele pijlen) vasthoudt en niet laat vallen want dan heb je een probleem!
12. Nu zie je de thermostaat zitten. Maak eerst de twee darmen los door de klemmen uit te trekken (gele pijlen). Daarna kan je de vier bouten losmaken waarmee de thermostaat vast zit (rode pijlen).
12. Hier zie je de ligplaats van de thermostaat. Ik heb de randen zuiver gemaakt met een scheermesje en een doek.
De nieuwe thermostaat inbouwen in in omgekeerde volgorde alles terug ineen zetten. Daarna heb ik de opgevangen koelvloeistof door een trechter met zo een gaasfiltertje terug in het koelvloeistof bakje gegoten.
De ontluchtingschroef op de EGR-thermostaat opengedraaid tot daar koelvoeistof uitkwam. Terug beetje bijgevuld.
Dan de motor gestart en het niveau gecontroleerd.
Daarna een testrit gaan doen en terug het niveau gecontoleerd.
Dat was het. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben...
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Super DIY!
Ik heb beide onlangs laten vervangen door m'n universele garage. Die hadden er 4 uur voor nodig in totaal...
Ik heb beide onlangs laten vervangen door m'n universele garage. Die hadden er 4 uur voor nodig in totaal...
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Ik had het op net geen twee en half uurtjes gefikst... En das met foto's trekken erbij hé
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
mooie diy
gisteren op 2,5uur gedaan, was wel wat te snel begonnen en heb de koelvloeistof niet opgevangen
(ik had deze DIY nog niet gelezen)
ik kan nog toevoegen dat voor de 535d rijders het makkelijk is dat je het gehele luchtfilterhuis met aanzuigdarm tot op de turbo best kan verwijderen (is heel simpel en duurt 5min), dan kan je zo met je handen aan de 2torx T45 bouten waarmee de egr-koeler aan de uitlaatcollector vathangt. Op die manier speel je deze bouten niet kwijt
succes iedereen
gisteren op 2,5uur gedaan, was wel wat te snel begonnen en heb de koelvloeistof niet opgevangen
(ik had deze DIY nog niet gelezen)
ik kan nog toevoegen dat voor de 535d rijders het makkelijk is dat je het gehele luchtfilterhuis met aanzuigdarm tot op de turbo best kan verwijderen (is heel simpel en duurt 5min), dan kan je zo met je handen aan de 2torx T45 bouten waarmee de egr-koeler aan de uitlaatcollector vathangt. Op die manier speel je deze bouten niet kwijt
succes iedereen
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Schitterende DIY! Als ik het een keer nodig zou hebben zal ik het zeer zeker weten te vinden! Thx
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
geld voor de 525d en de 530d ook.Timmo6 schreef: ik kan nog toevoegen dat voor de 535d rijders het makkelijk is dat je het gehele luchtfilterhuis met aanzuigdarm tot op de turbo best kan verwijderen (is heel simpel en duurt 5min), dan kan je zo met je handen aan de 2torx T45 bouten waarmee de egr-koeler aan de uitlaatcollector vathangt. Op die manier speel je deze bouten niet kwijt
Gisteren de thermostaat vervangen en temp is nu mooi 90°C. Bizar is wel dat als ik flink gas geeft de temp bijna onmiddelijk met bijna 10°C zakt om daarna terug te stijgen als ik het gas los.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
dit is bij mij ook en bij een X5 3.0d hetzelfde, met de nieuwe thermostaat erin blijft hij rond de 90° hangen behalve als je volgas optrekt zakt hij snel 10° en gaat dan terug naar de 90°
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Ik heb nog een aanvulling op dit geheel. Het is niet noodzakelijk om de radiateur in zijn geheel te verwijderen. Het kan ook eenvoudiger waarbij het niet noodzakelijk is om van de onderkant uit te werken. Het is dan enkel van bovenaf te doen en duurt nagenoeg net zo lang. Wel even een 5 liter koelwater klaar zetten zodat je deze kan aanvullen.
Stap 1:
Demonteer de motorafdekking
Stap 2:
Demonteer de eerste afdekplaat
Stap 3:
Demonteer de afdekplaat van de ventilator
Stap 4:
Met wat smalle armen kun je langs de ventilator af voelen tot aan de onderzijde er van. Daar zit deze rubberen slang in de ventilator geklikt. Duw deze voorzichtig uit zijn beugeltjes van de ventilator.
Stap 5:
Stekker los maken van de ventilator
Stap 6:
Dikke darm EGR even los maken en opzij duwen.
Stap 7:
Ventilator voorzichtig omhoog halen en opzij zetten. Hierna de verdere stappen ondernemen van de topicstarter.
Wel even de wagen buiten zetten zodat het koelwater dat vrijkomt gewoon kan weg lopen op straat.
Stap 1:
Demonteer de motorafdekking
Stap 2:
Demonteer de eerste afdekplaat
Stap 3:
Demonteer de afdekplaat van de ventilator
Stap 4:
Met wat smalle armen kun je langs de ventilator af voelen tot aan de onderzijde er van. Daar zit deze rubberen slang in de ventilator geklikt. Duw deze voorzichtig uit zijn beugeltjes van de ventilator.
Stap 5:
Stekker los maken van de ventilator
Stap 6:
Dikke darm EGR even los maken en opzij duwen.
Stap 7:
Ventilator voorzichtig omhoog halen en opzij zetten. Hierna de verdere stappen ondernemen van de topicstarter.
Wel even de wagen buiten zetten zodat het koelwater dat vrijkomt gewoon kan weg lopen op straat.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
- RyanAtwood
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 11 mar 2015, 13:23
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Vandaag de mijne vervangen, nog even een aanvulling op bovenstaande:
Stukje tuinslang op het aflaatkraantje doen en die door de bodemplaat heenvoeren.
Zit een mooie opening waar slang precies doorheen past.
Bakje eronder en kraan open.
Zo kun je al het koelwater weer hergebruiken zonder dat je de bodemplaat hoeft te verwijderen.
Stukje tuinslang op het aflaatkraantje doen en die door de bodemplaat heenvoeren.
Zit een mooie opening waar slang precies doorheen past.
Bakje eronder en kraan open.
Zo kun je al het koelwater weer hergebruiken zonder dat je de bodemplaat hoeft te verwijderen.
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
- Edward320d
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01 jan 2012, 12:39
- Locatie: Oost Nederland
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Zeer duidelijke DIY. Ik heb de mijne ook meteen na aanschaf vervangen. Toch jammer dat een E6x niet een ouderwetse temperatuurmeter heeft dat had veel problemen voorkomen denk ik. Bij mijn auto is er blijkbaar ook te lang mee door gereden gezien het voortijdig heengaan van het roetfilter (150.000 km).Het wegvallen van de streepjes in de toerenteller is een redelijke indicatie maar ik weet zeker dat het gros van de E6x rijders hier niet op let. Ik merkte overigens ook dat na het vervangen van de thermostaten de verwarming veel beter werkte. Voor het vervangen moest ik tijdens een langere rit zelf voor climate control spelen en na het vervangen wist de auto het zelf constant behaaglijk te houden.
BMW E60 530d High Executive
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Meer mensen die last hadden van de kleine vacuüm slang aan de pomp? Deze zit precies boven een boutje van de egr thermostaat en moet verwijderd of verbogen worden om de bout los te kunnen draaien.
530d, 2005
530d, 2005
| '06 BMW 530i e61 compleet M | Eibach -30mm | Style m359 20' breedset 9&10.5j |
&
| '00 BMW 523i e39 executive | AP -40mm | Style 65 18' | Remus |
&
| '00 BMW 523i e39 executive | AP -40mm | Style 65 18' | Remus |
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Even een vraagje naar aanleiding van dit topic.
Bij mijn auto (520d) staan bij koude motor de streepjes bij ongeveer 4000 toeren en bij een warme motor bij 4700 a 4800 toeren.
Echter zijn ze nooit helemaal weg. Nu is mijn vraag of dit normaal is.
Bij mijn auto (520d) staan bij koude motor de streepjes bij ongeveer 4000 toeren en bij een warme motor bij 4700 a 4800 toeren.
Echter zijn ze nooit helemaal weg. Nu is mijn vraag of dit normaal is.
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Ze gaan nooit helemaal weg. Best je temp checken met het geheime menuutje
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren
Dat ga ik eens bekijken.
De temperatuur moet ongeveer naar 90 graden gaan neem ik aan?
De temperatuur moet ongeveer naar 90 graden gaan neem ik aan?