320i Cabrio ontdekkingsrijs

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
DennisV32

Re: 320i Cabrio ontdekkingsrijs

Bericht door DennisV32 » 11 dec 2015, 19:47

Waarom geen 17 inch? Rijdt echt al stukken beter als 18 inch maar 16 inch is natuurlijk nog comfortabler.
En de hoogte van de auto lijkt erg op de hoogte van een :///m: onderstel, mooie optie om te hebben.

yope

Bericht door yope » 11 dec 2015, 19:59

Ik denk niet dat er een M onderstel onder zit, maar waaran kan je dit herkennen?
Ik vind hem nu niet bepaald comfortabel, vooral bij slecht wegdek. Origineel zaten er 15 inch onder of 16 inch als sport optie. Vandaar dat ik dacht dat 16 inch een goed compromis zal zijn. Het liefst zal ik 16 en 17 willen vergelijken, maar ja... :roll:

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 12 dec 2015, 15:06

Zoek het VIN nummer van je auto op en vul hem HIER in, dan weet je welke opties je auto heeft, dus ook of er een M-onderstel onder zit.

Ik heb een M-onderstel onder zowel Compact als F20, en vooral de Compact vindt ik met 17 inch erg comfortabel rijden, met een fenomenale wegligging.

Er is bij jou iets mis denk ik, schokbrekers, veren, ophanging etc., misschien een winding van de veren afgeslepen door een vorige knutselaar?
Dat los je niet op door met 16 inch te gaan rijden.

Ben wel erg blij voor je dat de technische malheur aan je motor eindelijk voorbij blijkt te zijn, na inrijden kun je dan nu echt gaan genieten van de prachtige zes-in-lijn...... :driving:

yope

Bericht door yope » 12 dec 2015, 15:53

Haha! Bedankt voor de tip! Nu weet ik op eens veel meer over deze bimmer :gekdoen: .
Hij heeft inderdaad een :///m: sportonderstel :)
Hier de volledige optielijst: 8)
  • 243 Airbag For Front Passenger
    292 Lt/aly Wheelsl/cross-spoke Styling. Die zitten er vast niet meer onder
    320 Model Designation, Deletion
    341 Bumpers Completely In Body Colour
    354 Green Stripe Windscreen. Geen idee wat dat was... er zit niet meer de originele ruit in.
    380 Hardtop Preparation
    388 Softtop Black.
    398 Softtop Operation, Electro-hydraulic
    423 Floor Mats, Velour. Die zaten er niet meer bij.
    428 Warning Triangle. Ok, lekker veilig. Zat er niet meer bij
    473 Armrest, Front
    481 Sport Seats F Driver/front Passenger. :duim:
    494 Seat Heating F Driver/front Passenger. Die moet ik nog maken. Verwarming doet het niet meer
    510 Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam
    520 Foglights
    651 Bmw Bavaria C Reverse. Ok... wat dit ook mag zijn.
    690 Cassette Holder :rolf:
    704 M Sport Suspension :duimen:
    710 M Leather Steering Wheel Het stuur is zo versleten, dat er een extra lederen hoes omheen zit.
    801 Germany Version. Ja, hij is geïmporteerd... geen idee wat eraan anders is.
Waarom denk je dat er iets mis is met de ophanging? Hoe kan ik er achter komen?

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 12 dec 2015, 16:10

651 is volgens mij de originele BMW radio, met autoreverse.
Green stripe windscreen betekent een groene zonnenband bovenaan je ruit, heb ik ook.
Stoelverwarming kan een stekkertje of een weerstandje zijn, is meestal vrij makkelijk op te lossen.
Originele gevarendriehoek is bij elke sloop wel te verkrijgen.

Ik test de auto meestal via de bandenschoppersmethode, op elke hoek van de wagen de auto een paar keer met kracht naar beneden duwen, door de vering heen en dan loslaten.
Hoor je geluiden, meestal niet goed, staat de auto meteen stil of blijft ie lang nadeinen, dan zijn je schokbrekers af.
Hij hoort maar een paar keer na te veren.
Verder kun je met een lamp je schroefveren en schokbrekers optisch checken, let bij schokbrekers op "zweten"(olielekkage) en bij de veren op de windingen, kijk voor breuk of slijpsporen aan het end.

Ik wil wel ff voor je kijken hoeveel windingen mijn veren hebben?

yope

Bericht door yope » 12 dec 2015, 16:41

Casette holder, autoreverse... en dat allemaal in 1995 nog; tijd vliegt!. Er zat een Alpine 114BTi in... beetje moderner ;)
Met de stoelen is wel een beetje gerotzooid. Ik heb ook een airbag storing af en toe, en ik vermoed dat dat met de passagiersstoel sensor te maken heeft. Moet dit nog allemaal uitzoeken, maar dat ga ik dan doen als het weer warmer wordt, volgend jaar.
Bedankt voor de tips omtrent de veren. Ik ga morgen wel even kijken hoeveel windingen de veren hebben. De schokdempers vertonen voor hoever ik kan zien geen zweet, en de duw-test heb ik ook al bij aankoop gedaan... leek allemaal goed netjes gedempt terug te veren.

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 12 dec 2015, 19:02

Goed om te horen dat hij motorisch weer helemaal top is.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

yope

Bericht door yope » 12 dec 2015, 20:17

Ja, Sjeppie, het geeft inderdaad weer wat rust. Het waren een paar zenuwslopende weken. Helaas blijft nog altijd de vraag over hoe lang dit goed gaat. Bij een motorrevisie kunnen immers fouten worden gemaakt waar je pas na enkele duizend km achter komt. Vooralsnog heb ik er wel vertrouwen in.

yope

Bericht door yope » 23 jan 2016, 16:47

Ok, tijd voor een korte update:
Na de motorrevisie viel redelijk snel op dat de toon van de motor toch niet helemaal die melodische 6-cylinder toon was. Er zat iets te veel bass in. Buitendien kwam er een naar luchtje via de kachel naar binnen.
Naar verdere inspectie bleek dat er een lekkage ergens aan een van de twee uitlaat-spruitstukken zat en dat de kleppendekselpakking lekt :bang:
De geur binnen was dus een mix van uitlaatgassen en verbrande olie die van de kleppendeksel zo af en toe op de hete uitlaat drupte. Omdat ik weinig zin meer had om terug te gaan naar die gozer die de motorrevisie had gedaan, ben ik naar mijn reguliere garage gegaan om deze "details" te laten maken. Uitlaat-lek was makkelijk gedicht en het olielek kwam omdat de kleppendekselpakking niet was vervangen! Hij was helemaal uitgehard... geen wonder dat hij lekte :gek:
Even op de brug en weer eraf leverde helaas ook nog een doorgeschoten draagarmrubber op. Gelijk maar allebei de achterste draagarmrubbers laten vervangen dus.
Ik mis nu nog de kleppendekselpakking... deze werd verkeerd geleverd en is dus nog in bestelling. De rest is gelukkig weer gemaakt.
Nu klinkt de motor wel weer hoe hij hoort. Inmiddels al ca. 1100km ingereden, en tot nu toe schijnt het motorisch nog goed te gaan. Volgens mijn garage, als het na de eerste 500km nog goed is, dan is de revisie zeer waarschijnlijk ook correct uitgevoerd. Jammer voor die "details" -_- .

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 28 jan 2016, 16:18

Pfff daar word je toch moe van! mijne gaat morgen open voor de stoters, dit ga ik alleen wel zelf doen met vrienden dan weet ik wat er gedaan is en of ik het zelf gesloopt heb. nog even en je hoeft je er geen zorgen meer om te maken!

Nog gedacht aan de velgen?
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

yope

Bericht door yope » 28 jan 2016, 20:16

Beste Sjeppie,

Je doet er goed aan dit zelf te doen. Ik had theoretisch ook zelf de draagarmrubbers en de kleppendekselpakking kunnen doen, maar ik heb geen garage, alleen een carport, en daar is het de afgelopen dagen te koud geweest om aan de auto te sleutelen. Ik was van plan om ergens voorjaar/zomer de rubbers te gaan vervangen, maar het werd nu op eens hoge nood. Tijd heb ik op dit moment overigens ook niet.
Over de wielen gesproken, nu de draagarmrubbers zijn vervangen, is het rijgedrag al weer een stuk beter. Ik twijfel nog over het ruilen... misschien is 17 inch toch niet zo'n slecht idee (ik dacht eerst 16 inch te willen hebben). Hoe dan ook wil ik liever eerst een keer het onderstel goed onderzoeken om erachter te komen wat nou echt de oorzaak is van zo veel "straat geluid". Wellicht zijn het toch niet zo zeer de wielen, maar nog meer rubbers (zoals de differentieel ophanging, subframe ophanging, camber arm, etc...). Stuur me anders een PM...

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 28 jan 2016, 21:22

Ik was het van plan om wel in de buitenlucht te doen, nu heeft een maatje van mij een ruime garagebox beschikbaar met stroom ect en daar zeg ik geen nee tegen!

Ik zal nog wel even een pm sturen.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”