CCC hercoderen naar HIFI yes or no?

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
HarkoB

Re: CCC hercoderen naar HIFI yes or no?

Bericht door HarkoB » 07 jan 2016, 13:11

veel dank! Klopt dus wel dat ik het wel een prima radiootje vind :-)

The-P

Bericht door The-P » 09 jan 2016, 03:39

Als je een radio met MOST hebt (hifi prof) het MOST signaal kan niet direct naar een versterker, je hebt hiervoor een kastje nodig van most naar optische uitgang. Bijv. Audison Bit DMI
Wat wel kan is de speakeruitgangen van de originele bmw versterker gebruiken en die als high level gebruikten.

Zelf heb ik de 1e optie gedaan (audison bit dmi>Mosconi 6to8>versterkers.

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 09 jan 2016, 09:36

Maar high-level is iets wat je moet proberen te voorkomen.....

Je zegt hifi prof. Bedoel je daar mee de navi ccc professional, of echt hifi? Waar kun je vinden of je dat hebt? Staat dat in de optielijst? Wat zijn de kenmerken ervan?

Ik dacht dus dat most al optisch was. Naar ik nu begrijp is dat dus een electrische bus, en heb je hier eerst de dsp, zoals bijv. de audison voor nodig om het optisch te maken?
Wat mij dan even ontgaat, is waarom je het uberhaupt optisch zou willen maken, want de audison (en andere dsp's) hebben ook gewoon line out, welke je zo in elke willekeurige versterker stopt...??

Binnenkort maar eens kijken of ik aan schema's van de E61 kan komen. Dat is voor mij toch wat duidelijker vrees ik.

MarcelN

Bericht door MarcelN » 09 jan 2016, 09:55

The-P schreef:Als je een radio met MOST hebt (hifi prof) het MOST signaal kan niet direct naar een versterker, je hebt hiervoor een kastje nodig van most naar optische uitgang. Bijv. Audison Bit DMI
Wat wel kan is de speakeruitgangen van de originele bmw versterker gebruiken en die als high level gebruikten.

Zelf heb ik de 1e optie gedaan (audison bit dmi>Mosconi 6to8>versterkers.
Dat ziet er wel erg goed uit, maar dan bedien jij dus alles via die Mosconi RCD en niet meer OEM op je stuur of radio?

Gisteren even snel de Gateway aangesloten, is erg eenvoudig en zo gepiept, spanning bij de wisselaar gesoldeerd/afgetapt.

@The-P, hoe kom jij aan je sublaag? Is zo'n Gladen 'reservewiel' kist iets? Ik heb toch RFT dus loze ruimte, of is dat vies gebonk? Niemand met een demo E61?

The-P

Bericht door The-P » 10 jan 2016, 10:42

Dutchlincoln schreef:Maar high-level is iets wat je moet proberen te voorkomen.....

Je zegt hifi prof. Bedoel je daar mee de navi ccc professional, of echt hifi? Waar kun je vinden of je dat hebt? Staat dat in de optielijst? Wat zijn de kenmerken ervan?

Ik dacht dus dat most al optisch was. Naar ik nu begrijp is dat dus een electrische bus, en heb je hier eerst de dsp, zoals bijv. de audison voor nodig om het optisch te maken?
Wat mij dan even ontgaat, is waarom je het uberhaupt optisch zou willen maken, want de audison (en andere dsp's) hebben ook gewoon line out, welke je zo in elke willekeurige versterker stopt...??

Binnenkort maar eens kijken of ik aan schema's van de E61 kan komen. Dat is voor mij toch wat duidelijker vrees ik.
Ik zal het proberen uit te leggen, maar of het nog te volgen is weet ik niet... MOST is een gesloten ring van een optisch signaal, maar die ring moet wel 'gesloten' blijven. Een MOST kabel kan dus NIET direct in een versterker.
In geval bij gebruik van de Audison Bit DMI gaat de ingaande MOST kabel die normaal gesproken in de bmw versterker dan in de Audison Bit DMI (deze programmeer je voor je BMW met de bijgeleverde software) zo zal de ring de Audison Bit DMI herkennen als versterker die in de ring hoort. Hierdoor werkt dus alles nog als zijnde origineel (parkeersensoren, carkit etc)
De Audison Bit DMI heeft wel een optische uitgang die je weer in een versterker kunt gebruiken of eerst in een DSP zoals in mijn geval.

Hoe weet je of je een versterker hebt die MOST gebruikt? De versterker zat in mijn E60 in de kofferbak aan de linkerkant bij het kofferbak scharnier, als je de bekleding daar weghaalt kan je de versterker zo zien zitten.
Als er een stekker als op onderstaande afbeelding inzit dan heb je te maken met een MOST signaal.
Afbeelding

The-P

Bericht door The-P » 10 jan 2016, 10:54

MarcelN schreef: Dat ziet er wel erg goed uit, maar dan bedien jij dus alles via die Mosconi RCD en niet meer OEM op je stuur of radio?

Ik bedien alles via OEM door het gebruik van de Audison BIT DMI is dit mogelijk. Alles werkt dus nog oem, navi, carkit etc. RCD heb ik wel voor wisselen van presets en veranderen van subvolume.

Gisteren even snel de Gateway aangesloten, is erg eenvoudig en zo gepiept, spanning bij de wisselaar gesoldeerd/afgetapt.

@The-P, hoe kom jij aan je sublaag? Is zo'n Gladen 'reservewiel' kist iets? Ik heb toch RFT dus loze ruimte, of is dat vies gebonk? Niemand met een demo E61?
Ik heb onder de stoelen de Gladen Extreme 16 cm woofers, maar mijn auto is nogal extreem misschien...
In de kofferbak zit een subkist met 2x 12" Gladen SPL woofer. Maar de auto was dan ook deels bedoeld als demo auto voor Gladen/Hifimotive.
Afbeelding

Maar een reservewielkist zoals bijv de ronde reservewielkisten van Gladen bieden zeker wel toevoeging in laag zonder vies gebonk. http://www.hifimotive.nl/product/subkis ... woofers/3/

http://www.hifimotive.nl/product/subkis ... woofers/3/

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 10 jan 2016, 23:44

Thanks!!!
Verduidelijkt idd een hoop. Waar het oa fout ging denk ik is de interpretatie van optisch... Most is dus een optische ringleiding, zeg maar een buskabel, en de dsp out is ook optisch, maar dan als zijnde een toslink aansluiting :)

Nu alleen nog ff uitvissen of ik dus most heb of niet....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”