Motortemperatuur
Re: Motortemperatuur
Zo'n lage temperatuur is zeker niet normaal en ook niet goed voor je motor en aanverwante delen.
Met name het regenereren van het roetfilter kan een probleem opleveren (als je nog een DPF hebt :-))
Als beide thermostaten goed zijn dan is er iets anders aan de hand...wellicht je sensor? Door kalkafzetting kan hij een onjuiste temperatuur doorgeven (feitlijk wordt de motor dan wel warm genoeg maar hij geeft een foute waarde door). Die sensor wordt echter ook gebruikt voor het bepalen of er geregenereerd kan worden...
Zou het wel (laten) oplossen!
Met name het regenereren van het roetfilter kan een probleem opleveren (als je nog een DPF hebt :-))
Als beide thermostaten goed zijn dan is er iets anders aan de hand...wellicht je sensor? Door kalkafzetting kan hij een onjuiste temperatuur doorgeven (feitlijk wordt de motor dan wel warm genoeg maar hij geeft een foute waarde door). Die sensor wordt echter ook gebruikt voor het bepalen of er geregenereerd kan worden...
Zou het wel (laten) oplossen!
Re: Motortemperatuur
Sensor is inmiddels aangeschaft.
Weer een nieuwe hoofdthermostast lijkt me stug. Een originele nieuwe zit er net twee dagen in.
Weer een nieuwe hoofdthermostast lijkt me stug. Een originele nieuwe zit er net twee dagen in.
Re: Motortemperatuur
Misschien stug, maar zoals ik al vermeld ben jij niet de enige waar een tweede hoofdthermostaat nodig was. Zoek maar rond.
Sensor is zeer twijfelachtig. Kalk zit er niet in, het is tenslotte geen kraantjeswater. En als het kalk was dan is er afzetting op de warme delen.
Zolang hij boven de 70°C is regeneratie geen probleem.
Zoals ik al een verschillende keren heb uitgelegd op dit forum :
EGR thermo gaat volledig stuk waardoor er een (kleine) bypass waardoor er steeds een hoeveelheid water door de radiator stroom, zeer goed merkbaar aan de trage opwarming.
De hoofdthermostaat vervormd, waardoor de openings temperatuur verlaagd en hij vroeger opengaat dan de normale 88°C.
Effect van de EGR thermo op regeneratie is veel erger. De opwarming gebeurt zeer traag waardoor zeer lange ritten nodig zijn om de regeneratie te laten gebeuren (start pas op 70°C) .
Verschil tussen 80°C en 90°C gaat nihil zijn.
Als je dan toch bezig bent kijk die EGR thermo eens na, is zeer eenvoudig, als je erdoor kan blazen is hij stuk.
Sensor is zeer twijfelachtig. Kalk zit er niet in, het is tenslotte geen kraantjeswater. En als het kalk was dan is er afzetting op de warme delen.
Zolang hij boven de 70°C is regeneratie geen probleem.
Zoals ik al een verschillende keren heb uitgelegd op dit forum :
EGR thermo gaat volledig stuk waardoor er een (kleine) bypass waardoor er steeds een hoeveelheid water door de radiator stroom, zeer goed merkbaar aan de trage opwarming.
De hoofdthermostaat vervormd, waardoor de openings temperatuur verlaagd en hij vroeger opengaat dan de normale 88°C.
Effect van de EGR thermo op regeneratie is veel erger. De opwarming gebeurt zeer traag waardoor zeer lange ritten nodig zijn om de regeneratie te laten gebeuren (start pas op 70°C) .
Verschil tussen 80°C en 90°C gaat nihil zijn.
Als je dan toch bezig bent kijk die EGR thermo eens na, is zeer eenvoudig, als je erdoor kan blazen is hij stuk.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Bedankt weer Tom.
Ik ga er weer mee aan de slag (wanneer ik tijd heb lol)
Ik ga er weer mee aan de slag (wanneer ik tijd heb lol)
Re: Motortemperatuur
Het blijkt dus een kapotte nieuwe egr thermostaat te zijn geweest.
Deze vervangen.
Temp is nu ok.
Varieeert tussen de 85-94 graden.
Pffft eindelijk.
Deze vervangen.
Temp is nu ok.
Varieeert tussen de 85-94 graden.
Pffft eindelijk.
Re: Motortemperatuur
Vandaag een tripje gereden van 300km. Temp zit gemiddeld op de 86 graden.
Nu heb ik gehoord dat er achter de niertjes bij sommige modellen, schotten zitten die open en dicht gaan. Deze schotten gaan verder open indien de temp oploopt en sluiten zich meer als de temp te koud wordt.
Heeft iemand die of weet wat er mee bdoeld wordt ?
Nu heb ik gehoord dat er achter de niertjes bij sommige modellen, schotten zitten die open en dicht gaan. Deze schotten gaan verder open indien de temp oploopt en sluiten zich meer als de temp te koud wordt.
Heeft iemand die of weet wat er mee bdoeld wordt ?
Re: Motortemperatuur
Ja ik heb die kleppen geretrofit.
Bij de pre-lci is het open of dicht. In de praktijk zijn ze bijna altijd dicht. Alleen op een hete zomerdag met airco gaan ze open.
Bij de lci worden ze geregeld dmv een motor, maar gaan ze ook meer dicht zijn dan open.
Bij de pre-lci is het open of dicht. In de praktijk zijn ze bijna altijd dicht. Alleen op een hete zomerdag met airco gaan ze open.
Bij de lci worden ze geregeld dmv een motor, maar gaan ze ook meer dicht zijn dan open.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Dank je Tom.
Bij mij zit er niets in namelijk. Dus dat is standaard bij een pre lci ?
Kun je evt een foto meesturen dan weet ik hoe het er uit ziet ?
Bij mij zit er niets in namelijk. Dus dat is standaard bij een pre lci ?
Kun je evt een foto meesturen dan weet ik hoe het er uit ziet ?
Re: Motortemperatuur
Die van mij is ook een pre-lci en heeft gewoon de kleppen achter de niertjes. Mijne wordt gauw rond de 96 graden. Kijken of ze open gaan dan probeer ik een foto te maken.
Laatst gewijzigd door djvirus op 03 mar 2016, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
Re: Motortemperatuur
Die van mij is LCI en heeft ze ook.
Ik zal eens kijken of er foto's van kan maken, maar eigenlijk heb ik ze nog nooit open gezien.
(Heb de auto pas een paar maanden en nog niet echt warm geweest natuurlijk)
Ik zal eens kijken of er foto's van kan maken, maar eigenlijk heb ik ze nog nooit open gezien.
(Heb de auto pas een paar maanden en nog niet echt warm geweest natuurlijk)
Re: Motortemperatuur
Had de foto nog op mijn telefoon staan.
Hopelijk een beetje duidelijk:
Hopelijk een beetje duidelijk:
Re: Motortemperatuur
Hier een foto van de kleppen op mijn pre-lci.
BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
Re: Motortemperatuur
Iemand met een 535d ook ?
Re: Motortemperatuur
Ook met een 535d zijn ze wel uitgevoerd. Vaak zie je dit op je optielijst ook niet weer als een "winter pakket" of "winter/koudweer" uitvoering. Of het helemaal random is weet ik ook niet...
Retrofitten kan altijd.. Na klein beetje demontage is het klik en klaar en zit er zo in hoor
Retrofitten kan altijd.. Na klein beetje demontage is het klik en klaar en zit er zo in hoor
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
Re: Motortemperatuur
Het is random, in het winterpakket zouden ze standaard zitten, al is dat ook niet heel duidelijk.
Maar ook zonder winterpakket zijn ze ook gemonteerd, geen enkele lijn in te trekken is gebleken uit een vrij grote enquête op andere fora.
Ik heb ze geretrofit, op een Pre-LCi is dit relatief eenvoudig, geen codering vereist, op een LCI is er wel codering nodig. Helpt het veel ? Goeie vraag, durf ik niet zeggen, zal niet slechter zijn, en vond het wel cool.
Werking op Pre-LCI is eenvoudig : een magneet houd ze dicht eens de motor start. Indien nodig, lost de magneet en gaan de flappen open door de rijwind. Zolang er rijdwind is of de fan blaast kunnen ze dus niet meer dicht.
Opening is zoals ik al eerder gemeld heb zeer zelden.
Op de LCI zijn ze motorisch gestuurd en zijn er ook tussenstanden.
Naast de temperatuur verbeteren ze ook de stroomlijn van de wagen en zou je dit ook wat moeten merken in het verbruik. Dit is de hoofdreden van het monteren.
Maar ook zonder winterpakket zijn ze ook gemonteerd, geen enkele lijn in te trekken is gebleken uit een vrij grote enquête op andere fora.
Ik heb ze geretrofit, op een Pre-LCi is dit relatief eenvoudig, geen codering vereist, op een LCI is er wel codering nodig. Helpt het veel ? Goeie vraag, durf ik niet zeggen, zal niet slechter zijn, en vond het wel cool.
Werking op Pre-LCI is eenvoudig : een magneet houd ze dicht eens de motor start. Indien nodig, lost de magneet en gaan de flappen open door de rijwind. Zolang er rijdwind is of de fan blaast kunnen ze dus niet meer dicht.
Opening is zoals ik al eerder gemeld heb zeer zelden.
Op de LCI zijn ze motorisch gestuurd en zijn er ook tussenstanden.
Naast de temperatuur verbeteren ze ook de stroomlijn van de wagen en zou je dit ook wat moeten merken in het verbruik. Dit is de hoofdreden van het monteren.
525d E61 2007 pre-LCI