Motortemperatuur

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
HarkoB
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 jan 2014, 13:42
Locatie: Balkbrug

Re: Motortemperatuur

Bericht door HarkoB » 22 feb 2016, 11:57

Zo'n lage temperatuur is zeker niet normaal en ook niet goed voor je motor en aanverwante delen.
Met name het regenereren van het roetfilter kan een probleem opleveren (als je nog een DPF hebt :-))

Als beide thermostaten goed zijn dan is er iets anders aan de hand...wellicht je sensor? Door kalkafzetting kan hij een onjuiste temperatuur doorgeven (feitlijk wordt de motor dan wel warm genoeg maar hij geeft een foute waarde door). Die sensor wordt echter ook gebruikt voor het bepalen of er geregenereerd kan worden...
Zou het wel (laten) oplossen!

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vunz » 22 feb 2016, 12:50

Sensor is inmiddels aangeschaft.
Weer een nieuwe hoofdthermostast lijkt me stug. Een originele nieuwe zit er net twee dagen in.
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 22 feb 2016, 15:15

Misschien stug, maar zoals ik al vermeld ben jij niet de enige waar een tweede hoofdthermostaat nodig was. Zoek maar rond.
Sensor is zeer twijfelachtig. Kalk zit er niet in, het is tenslotte geen kraantjeswater. En als het kalk was dan is er afzetting op de warme delen.
Zolang hij boven de 70°C is regeneratie geen probleem.

Zoals ik al een verschillende keren heb uitgelegd op dit forum :
EGR thermo gaat volledig stuk waardoor er een (kleine) bypass waardoor er steeds een hoeveelheid water door de radiator stroom, zeer goed merkbaar aan de trage opwarming.
De hoofdthermostaat vervormd, waardoor de openings temperatuur verlaagd en hij vroeger opengaat dan de normale 88°C.
Effect van de EGR thermo op regeneratie is veel erger. De opwarming gebeurt zeer traag waardoor zeer lange ritten nodig zijn om de regeneratie te laten gebeuren (start pas op 70°C) .

Verschil tussen 80°C en 90°C gaat nihil zijn.

Als je dan toch bezig bent kijk die EGR thermo eens na, is zeer eenvoudig, als je erdoor kan blazen is hij stuk.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vunz » 22 feb 2016, 19:36

Bedankt weer Tom.
Ik ga er weer mee aan de slag (wanneer ik tijd heb lol)
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vunz » 28 feb 2016, 20:05

Het blijkt dus een kapotte nieuwe egr thermostaat te zijn geweest.
Deze vervangen.
Temp is nu ok.
Varieeert tussen de 85-94 graden.

Pffft eindelijk.
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vunz » 02 mar 2016, 16:33

Vandaag een tripje gereden van 300km. Temp zit gemiddeld op de 86 graden.

Nu heb ik gehoord dat er achter de niertjes bij sommige modellen, schotten zitten die open en dicht gaan. Deze schotten gaan verder open indien de temp oploopt en sluiten zich meer als de temp te koud wordt.
Heeft iemand die of weet wat er mee bdoeld wordt ?
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 02 mar 2016, 21:55

Ja ik heb die kleppen geretrofit.
Bij de pre-lci is het open of dicht. In de praktijk zijn ze bijna altijd dicht. Alleen op een hete zomerdag met airco gaan ze open.
Bij de lci worden ze geregeld dmv een motor, maar gaan ze ook meer dicht zijn dan open.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vunz » 03 mar 2016, 06:13

Dank je Tom.
Bij mij zit er niets in namelijk. Dus dat is standaard bij een pre lci ?
Kun je evt een foto meesturen dan weet ik hoe het er uit ziet ?
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
djvirus
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2013, 16:24
Locatie: Uithoorn & Wateringen

Re: Motortemperatuur

Bericht door djvirus » 03 mar 2016, 07:46

Die van mij is ook een pre-lci en heeft gewoon de kleppen achter de niertjes. Mijne wordt gauw rond de 96 graden. Kijken of ze open gaan dan probeer ik een foto te maken.
Laatst gewijzigd door djvirus op 03 mar 2016, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

Lepapa01
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2015, 06:34

Re: Motortemperatuur

Bericht door Lepapa01 » 03 mar 2016, 08:06

Die van mij is LCI en heeft ze ook.
Ik zal eens kijken of er foto's van kan maken, maar eigenlijk heb ik ze nog nooit open gezien.
(Heb de auto pas een paar maanden en nog niet echt warm geweest natuurlijk)

Lepapa01
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2015, 06:34

Re: Motortemperatuur

Bericht door Lepapa01 » 03 mar 2016, 08:32

Had de foto nog op mijn telefoon staan.
Hopelijk een beetje duidelijk:

Afbeelding

Gebruikersavatar
djvirus
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2013, 16:24
Locatie: Uithoorn & Wateringen

Re: Motortemperatuur

Bericht door djvirus » 03 mar 2016, 08:44

Hier een foto van de kleppen op mijn pre-lci.

Afbeelding
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vunz » 03 mar 2016, 11:54

Iemand met een 535d ook ?
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: Motortemperatuur

Bericht door Vaporized » 03 mar 2016, 12:32

Ook met een 535d zijn ze wel uitgevoerd. Vaak zie je dit op je optielijst ook niet weer als een "winter pakket" of "winter/koudweer" uitvoering. Of het helemaal random is weet ik ook niet...

Afbeelding

Retrofitten kan altijd.. Na klein beetje demontage is het klik en klaar en zit er zo in hoor :)
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 03 mar 2016, 13:06

Het is random, in het winterpakket zouden ze standaard zitten, al is dat ook niet heel duidelijk.
Maar ook zonder winterpakket zijn ze ook gemonteerd, geen enkele lijn in te trekken is gebleken uit een vrij grote enquête op andere fora.

Ik heb ze geretrofit, op een Pre-LCi is dit relatief eenvoudig, geen codering vereist, op een LCI is er wel codering nodig. Helpt het veel ? Goeie vraag, durf ik niet zeggen, zal niet slechter zijn, en vond het wel cool.

Werking op Pre-LCI is eenvoudig : een magneet houd ze dicht eens de motor start. Indien nodig, lost de magneet en gaan de flappen open door de rijwind. Zolang er rijdwind is of de fan blaast kunnen ze dus niet meer dicht.
Opening is zoals ik al eerder gemeld heb zeer zelden.
Op de LCI zijn ze motorisch gestuurd en zijn er ook tussenstanden.

Naast de temperatuur verbeteren ze ook de stroomlijn van de wagen en zou je dit ook wat moeten merken in het verbruik. Dit is de hoofdreden van het monteren.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”