Het hele auto gebeuren kost een hoop geld. Is het het tanken niet dan is er wel iets anders wat duur is. Maar ja een auto is de slechste investering die er is. En dat vinden veel mensen zo. Maar er zijn ook mensen zoals ik dan ook die niet kijken naar of het chippen na een jaar terug verdiend is. Ik vind dat je na het chippen ook meer plezier hebt met je auto.john1987 schreef:kweet niet ik denk dat je toch heel vlug went aan t vermogen en als je ongeveer 75 km per tank meer kan rijden dan duurt wel lang dat je je bedrag er uit hebt +de eventuele extra kosten die aan je auto komen mmm
klein reken sommetje prijs diesel +- 1.30 auto rijdt 1:15
75km dele 1:15= 5 liter
5liter x 1.3= 6.5 euro verdiend
225 dele 6.5=34.61 (35) tank beurten
35 x 75 km=2625 extra km
stel je kan ongeveer 1000 km rijden met een tank x 35 (tanken) 35000 km
dus na een jaar zou je t eruit moeten hebben als je geen extra kosten hebt gemaakt maar nu heb ik dus berekend als t 225 euro kost dus reken zelf maar als t 400/500/600 of meer kost hoe lang dat t duurt dus ik weet niet of ik t er wel voor over heb :?
Chiptuning ervaringen
Re: Chiptuning ervaringen
Re: Chiptuning ervaringen
Wat wordt er nu precies verandert met het chippen. Domweg meer diesel inspuiten lijkt me niet handig. Het gaat inderdaad meer roeten, maar de computer hoort dit ook terug te regelen neem ik aan.
De turbodruk verhogen is natuurlijk een tweede optie, maar is deze op dit moment beperkt (overdruk ventiel) ? Volgens mij niet....
Ook begrijp ik niet echt waarom de auto af-fabriek dan niet met meer koppel / vermogen geleverd zou zijn. Ik ga er dan dus even van uit dat het ten koste van iets anders moet gaan (duurzaamheid, verbruik, rijgedrag etc.).
Ik kan me wel voorstellen dat een chip op maat iets toe kan voegen. Af fabriek worden de motoren met een gelijke en dus conservatieve instelling geleverd. Afh. van de motor in kwestie is daar dus meer uit te halen. Maar een one-chip-fits-all oplossing zou dus voor de ene motor goed kunnen werken, maar voor anderen juist averechts.
Er zijn natuurlijk vele positieve verhalen, dus er lijkt best wat mogelijk te zijn. Iemand een idee wat er nu precies aangepakt wordt ?
De turbodruk verhogen is natuurlijk een tweede optie, maar is deze op dit moment beperkt (overdruk ventiel) ? Volgens mij niet....
Ook begrijp ik niet echt waarom de auto af-fabriek dan niet met meer koppel / vermogen geleverd zou zijn. Ik ga er dan dus even van uit dat het ten koste van iets anders moet gaan (duurzaamheid, verbruik, rijgedrag etc.).
Ik kan me wel voorstellen dat een chip op maat iets toe kan voegen. Af fabriek worden de motoren met een gelijke en dus conservatieve instelling geleverd. Afh. van de motor in kwestie is daar dus meer uit te halen. Maar een one-chip-fits-all oplossing zou dus voor de ene motor goed kunnen werken, maar voor anderen juist averechts.
Er zijn natuurlijk vele positieve verhalen, dus er lijkt best wat mogelijk te zijn. Iemand een idee wat er nu precies aangepakt wordt ?
Re: Chiptuning ervaringen
maar ik bedoel ook kijk maar eens na al de reacties hier op t forum
de een zegt dat je na die ene chipper moet gaan, de andere keurt m weer af en weet een betere
en de een is te duur en ander te goedkoop dus misschien wel een frotter
en de prijs verschillen iss ook enorm maar zit er dan ook meer verschil in als alleen de prijs bv qwa vermogen
maar ik heb persoonlijk nog niet t geld ervoor over om 450 euro neer te leggen voor iets waarbij nog niet veel vertrouwen is door de mensen
maar als ik t ooit zal doen dan wil ik natuurlijk dat t goed wordt gedaan net al iedereen maar er is nog te weinig vertrouwen in t chippen dat zie je wel aan de gemengde reacties
maar wat voor een gevolgen heeft t voor je auto op een langer termijn bv 1 jaar tot 1,5 jaar wat daar lees ik nog maar weinig over(wat natuurlijk ook goed kan zijn)
en de mogelijke kosten die dan met zich mee brengt
ik neem voorlopig maar genoegen met mn 136pk.....
de een zegt dat je na die ene chipper moet gaan, de andere keurt m weer af en weet een betere
en de een is te duur en ander te goedkoop dus misschien wel een frotter
en de prijs verschillen iss ook enorm maar zit er dan ook meer verschil in als alleen de prijs bv qwa vermogen
maar ik heb persoonlijk nog niet t geld ervoor over om 450 euro neer te leggen voor iets waarbij nog niet veel vertrouwen is door de mensen
maar als ik t ooit zal doen dan wil ik natuurlijk dat t goed wordt gedaan net al iedereen maar er is nog te weinig vertrouwen in t chippen dat zie je wel aan de gemengde reacties
maar wat voor een gevolgen heeft t voor je auto op een langer termijn bv 1 jaar tot 1,5 jaar wat daar lees ik nog maar weinig over(wat natuurlijk ook goed kan zijn)
en de mogelijke kosten die dan met zich mee brengt
ik neem voorlopig maar genoegen met mn 136pk.....
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 mar 2008, 16:56
Re: Chiptuning ervaringen
Ik denk dat zodra je hem chipt, dat je koppeling veel belast wordt.Dus je koppeling zul je dan later moeten vervangen.
Dan heb je je aandrijflijn nog....dat zal op den duur ook op de lijst staan die vervangen zal moeten..je banden..
IK heb zelf een 330D en bij regenachtig weer heb ik er al moeite mee om mijn wielen tussen de lijnen te houden wanneer ik wild rij... laat staan wat er zal gebeuren als ik hem zou chippen...
maar ik ga binnenkort toch de knoop doorhakken en ga eerst mijn differentieel vervangen en dan laat ik hem chippen bij Tunex.Het is wel een eind rijden voor me maar ik heb ze aan de lijn gehad en ze gaven me toch een vertrouwd gevoel..
Dan heb je je aandrijflijn nog....dat zal op den duur ook op de lijst staan die vervangen zal moeten..je banden..
IK heb zelf een 330D en bij regenachtig weer heb ik er al moeite mee om mijn wielen tussen de lijnen te houden wanneer ik wild rij... laat staan wat er zal gebeuren als ik hem zou chippen...
maar ik ga binnenkort toch de knoop doorhakken en ga eerst mijn differentieel vervangen en dan laat ik hem chippen bij Tunex.Het is wel een eind rijden voor me maar ik heb ze aan de lijn gehad en ze gaven me toch een vertrouwd gevoel..
Re: Chiptuning ervaringen
Eigenlijk noem je nu allemaal dingen op die met je rijstijl te maken hebben.
In principe hoeft er na chippen niets te veranderen aan je rijstijl en wordt je auto (bak, blok, remmen, banden) dus niet meer belast, waardoor er dus geen extra slijtage plaatsvind.
Maar als je door het chippen harder gaat rijden, sneller gaat optrekken of harder de bochten in gaat, ja dan slijt de rest dus ook sneller.
Naar mijn mening heeft chippen dus absoluut geen invloed op de slijtage van onderdelen van je auto (als je maar dezelfde rijstijl aanhoudt). Ik denk zelfs dat iemand met een ongechipte 318i sneller door zijn banden/koppeling/remmen kan zijn als ik met mijn gechipte 330i, als deze persoon slippend optrekt en driftend/glijdend door de bochten of vol in zijn remmen gaat terwijl ik rustig rijd...
In principe hoeft er na chippen niets te veranderen aan je rijstijl en wordt je auto (bak, blok, remmen, banden) dus niet meer belast, waardoor er dus geen extra slijtage plaatsvind.
Maar als je door het chippen harder gaat rijden, sneller gaat optrekken of harder de bochten in gaat, ja dan slijt de rest dus ook sneller.
Naar mijn mening heeft chippen dus absoluut geen invloed op de slijtage van onderdelen van je auto (als je maar dezelfde rijstijl aanhoudt). Ik denk zelfs dat iemand met een ongechipte 318i sneller door zijn banden/koppeling/remmen kan zijn als ik met mijn gechipte 330i, als deze persoon slippend optrekt en driftend/glijdend door de bochten of vol in zijn remmen gaat terwijl ik rustig rijd...
Re: Chiptuning ervaringen
Turbodruk wordt verhoogt (druk wordt idd geregeld met een overdruk ventiel) en daarbij meer brandstof ingespoten. Ook brandstof timing eventueel. Natuurlijk gaat het ten koste van duurzaamheid want de motor wordt inwendig gewoon zwaarder belast. Alleen gaat een goed onderhouden standaard dieseltje wel een tonnetje of 8 mee dus als een gechipt blok de helft mee gaat is dat voor de meeste ook wel genoegMarc 320d schreef:Wat wordt er nu precies verandert met het chippen. Domweg meer diesel inspuiten lijkt me niet handig. Het gaat inderdaad meer roeten, maar de computer hoort dit ook terug te regelen neem ik aan.
De turbodruk verhogen is natuurlijk een tweede optie, maar is deze op dit moment beperkt (overdruk ventiel) ? Volgens mij niet....
Ook begrijp ik niet echt waarom de auto af-fabriek dan niet met meer koppel / vermogen geleverd zou zijn. Ik ga er dan dus even van uit dat het ten koste van iets anders moet gaan (duurzaamheid, verbruik, rijgedrag etc.).
Ik kan me wel voorstellen dat een chip op maat iets toe kan voegen. Af fabriek worden de motoren met een gelijke en dus conservatieve instelling geleverd. Afh. van de motor in kwestie is daar dus meer uit te halen. Maar een one-chip-fits-all oplossing zou dus voor de ene motor goed kunnen werken, maar voor anderen juist averechts.
Er zijn natuurlijk vele positieve verhalen, dus er lijkt best wat mogelijk te zijn. Iemand een idee wat er nu precies aangepakt wordt ?
Maar zoals ook al gezegd wordt valt en staat het met hoe jij die auto rijdt. De meeste diesels rijden toch vrij constant snelweg en dan heeft ook een gechipte auto niet veel en niets meer dan een originele te lijden.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
Kwam gister een 525d toering tegen.. Oud model.
Autootje heeft standaard 140 pk.
Is getuned door (Eisenman?? ik weet het niet meer)
Beestje had andere nokken.. Variabele turbo... en nog een heel verhaal....
311 pk aan de krukas...
Getuned bij 1 ton.
teller inmiddels op 4 ton.. :> nooit wat mee gehad en blokje liep als een zonnetje.... :>
De bestuurder maakt of breekt zo een auto natuurlijk maar altijd leuk om te horen... (dan denk ik weer.. ach een chipje moet er ook wel afkunnen toch??)
Autootje heeft standaard 140 pk.
Is getuned door (Eisenman?? ik weet het niet meer)
Beestje had andere nokken.. Variabele turbo... en nog een heel verhaal....
311 pk aan de krukas...
Getuned bij 1 ton.
teller inmiddels op 4 ton.. :> nooit wat mee gehad en blokje liep als een zonnetje.... :>
De bestuurder maakt of breekt zo een auto natuurlijk maar altijd leuk om te horen... (dan denk ik weer.. ach een chipje moet er ook wel afkunnen toch??)
Laatst gewijzigd door AlpinaDrachten op 17 sep 2008, 08:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Chiptuning ervaringen
Ik ben afgelopen week naar Tunex geweest, geweldige zaak en geen poespas. Bakkie koffie en na een uurtje was hij klaar...Het betreft de 136pk 320d en nu mag ik spreken van 168pk. Het verschil was vrijwel direct merkbaar en de auto rijdt soepeler. Geen goed geld terug, en de oude software krijg je er bij op cd. Dus al met al thumbs up voor deze zaak Ik moet wel zeggen dat ik mijn koppeling heb vervangen van tevoren, dit omdat het eraan zat te komen en ik alles in orde wil hebben
Horsepower may sell car's, but torque wins races...
Re: Chiptuning ervaringen
Goed om te horen Chris! Zij zitten in 's-Heerenberg of niet?
Ben wel erg benieuwd naar je ervaring op de langere termijn.
En natuurlijk de hamvraag: wakosta? Heb namelijk zelf ook een 320d en zit er nog steeds sterk over te denken om ook te chippen!
Ben wel erg benieuwd naar je ervaring op de langere termijn.
En natuurlijk de hamvraag: wakosta? Heb namelijk zelf ook een 320d en zit er nog steeds sterk over te denken om ook te chippen!
Re: Chiptuning ervaringen
Mac schreef:Goed om te horen Chris! Zij zitten in 's-Heerenberg of niet?
Ben wel erg benieuwd naar je ervaring op de langere termijn.
En natuurlijk de hamvraag: wakosta? Heb namelijk zelf ook een 320d en zit er nog steeds sterk over te denken om ook te chippen!
Ja klopt, zij zitten in s-Heerenberg... ben inmiddels zo een kleine 3000 kilometer verder in een korte periode.. ik geniet nog steeds van de power... de kosten zijn 225 euro, das opzich weinig en iedreen denkt dat dit dan een powerbox is.. (bij mij moest er een andere chip in gesoldeerd worden, weet niet hoe dit voor andere is)Maar het is echte chiptuning, oke je kan naar mijn weten alleen geen dynorun doen... 1jaar garantie standaard voor de software en garantie voor motorblok en aandrijflijn is tegen betaling te krijgen.. Nogmaals, ik vind het pas risicovol worden als je bimmer niet goed onderhouden word..(al zal dat hier op het forum niet zijn )
Tevens heeft Tunex een eigen rallyteam, en adverteerd in diverse bladen... Dus ik had er een goed gevoel bij
Horsepower may sell car's, but torque wins races...
Re: Chiptuning ervaringen
Die prijs valt inderdaad enorm mee... toch ga je dan weer denken, waarom zou goedkoop? Zou het dan wel goed zijn...?
Neemt niet weg dat het de moeite van het overwegen waard is!
Neemt niet weg dat het de moeite van het overwegen waard is!
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:20
Re: Chiptuning ervaringen
mij kostte de chiptuning 200 euro, mischien geen chip op maat, maar moet zeggen ben supertevreden, merk zeker een heel groot verschil, met name in het doortrekken, hij blijft maar gaan!
CVS Tuning - iemand ervaring??
Heeft iemand ervaring met CVS Tuning uit Oudenbosch?
Re: Chiptuning ervaringen
Aanstaande maandag heb ik een afspraak staan met OBD-tuning. Dan zal mijn 320td op maat worden getuned inclusief rollebank test. Mijn streven is om er ongeveer 190pk en 410Nm eruit te halen, of dit gaat lukken is dat vraag. IK houd jullie op de hoogte.
OBD-tuning heeft ervaring met BMW's aangezien er ook een grote BMW-dealer daar de auto's laat tunen.
OBD-tuning heeft ervaring met BMW's aangezien er ook een grote BMW-dealer daar de auto's laat tunen.
Re: Chiptuning ervaringen
Spannend! Ik ben erg benieuwd naar je ervaring! Veel plezier alvast (h)