Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
tattoodennis
Berichten: 706
Lid geworden op: 17 feb 2011, 19:12
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door tattoodennis » 12 feb 2016, 13:41

Maar een rechter zal ook zien dat NA 30km de gehele BMW naar de kloten is, en die weet ook wel dat een auto niet in 1x helemaal vol staat met storingen. Maar goed, als je ''rechtsbijstand'' heb is dit gratis, en die geven je ook gratis advies.

Ik verkocht mijn witte BMW ook met automaatstoring, maar ik heb het wel 10x tegen de koper gezegd.
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Mikkie » 22 feb 2016, 08:17

tattoodennis schreef:Ja idd, maar verkoper heeft wel alle storingen verwijderd voordat meneer hem kocht. Want als daarna alle storingen terug komen dan weet de verkoper hier echt wel meer van.
Dat is een aanname. Of liever gezegd: het kan heel goed kloppen, maar hoe ga je dat als koper bewijzen?

gJefe
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 aug 2014, 21:42

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door gJefe » 22 mar 2016, 17:53

Ben nou wel nieuwsgierig na 3 pagina's gelezen te hebben hoe de stand van zaken is..
[x]e36 318is sedan
[x]e36 318i sedan
[x]e36 325i coupe (non vanos)
[V]e46 318i sedan
[X]e46 323i sedan
[V]e60 530d

Easy Rohler
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 dec 2015, 00:09

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Easy Rohler » 24 mar 2016, 00:53

tattoodennis schreef:Want hoe dan ook heb je garantie op alles wat je koopt, dit heet kopersbescherming
Nee, dat klopt niet. Bij kopen van een particulier heb je geen garantie.

Rik46
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jan 2014, 19:57

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Rik46 » 24 mar 2016, 11:15

Juridisch gezien gaat dit een heel lastig verhaal worden, de civiele rechtspraak gaat in de basis uit van: 'wie eist bewijst'. Tevens gaat een rechter bij een eventuele rechtzaak de volgende punten bekijken:
- Is er een schriftelijke koopovereenkomst en zoja wat zijn de voorwaarden.
- Leeftijd auto (is een dergelijk gebrek redelijkerwijs te verwachten)
- kilometerstand (idem)
- Onderzoeksplicht koper (Heb je hieraan voldaan door bv een aankoopkeuring?)
- Deskundigheid verkoper (Dit zal je moeten bewijzen, maar bij een particulier is dit amper aan te tonen)
- Reeds aanwezig zijn van gebrek en kon de verkoper dit weten (Dit zal je moeten bewijzen)

En 'kopersbescherming' gaat niet op in deze want er is geen sprake van een zogenaamde consumentenkoop. Je enige mogelijkheid om juridisch iets voor elkaar te krijgen in deze casus is door te bewijzen dat de verkoper al op de hoogte was, danwel redelijkerwijs moest zijn van het gebrek. Vanuit mijn juridische achtergrond en op basis van de info uit jou posts, schat ik in dat je de bewijslast niet rond gaat krijgen.

Ondanks deze ellende hoop ik dat je Bimmer snel gefixed wordt en dat je er dan van kan gaan genieten.

Gebruikersavatar
marin
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2014, 15:13

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door marin » 24 mar 2016, 11:46

Artikel 17, lid 2 BW7:

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Het maakt echt niet uit of de verkoper een particulier of bedrijf is.
Het maak ook niet uit of de verkoper te goeder trouw was of niet.
Het maakt ook niet uit of de verkoper van het probleem wist of niet.
Er is geen wettelijke onderzoeksplicht van de koper (zoals bij aankoop van een huis).

Meer weten? http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... gevaarlijk

Rik46
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jan 2014, 19:57

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Rik46 » 24 mar 2016, 12:36

http://jure.nl/ECLI:NL:RBARN:2011:BQ9089

De vraag is wat mag je redelijkerwijs dan verwachten van een auto van circa 10 jaar oud met aardig wat kilometers achter de kiezen om beroep te doen op bovengenoemd artikel. Ik betwijfel of je aan die voorwaarden voldoet met dit gebrek, een versnellingsbak heeft immers niet het eeuwige leven.

Gebruikersavatar
ruttiebar
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 dec 2011, 14:16
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door ruttiebar » 15 apr 2016, 15:06

Besten,

Ontzettend bedankt voor alle reacties en het meedenken. Erg leerzaam voor eenieder die ooit in zo'n situatie terecht komt.

Inmiddels is er een fijne update te vermelden;

Mijn advocaat stelde voor teneinde de druk op te voeren, de verkoper een concept dagvaarding te sturen om wellicht meer schot in de zaak te laten komen. Inmiddels was mijn vertrouwen in een goede afloop ook ver te zoeken en heb ernstig getwijfeld of dit een verstandige zet was, gezien de kosten.
Uiteindelijk heb ik toch besloten dit te laten doen. Middels een aangetekende brief is het concept dagvaarding aan hem verstuurd, om er zeker van te zijn dat hij het zou ontvangen. En jawel tot mijn grote verbazing, binnen een dag tijd kreeg ik een telefoontje van de de bemiddelaar van de tegenpartij; "we willen toch wel meewerken, het kan vandaag nog geregeld worden". Victory! :gekdoen: Niet te geloven!!

Enkele dagen na het telefoongesprek is meneer samen met zijn bemiddelaar naar mijn woonplaats gekomen om de bimmer weer op te halen. We hebben het bedrag teruggestort (met een paar honderd euro verlies, onder het mom van waardevermindering) en de auto terug overgeschreven. Dit was al met al nogal een ongemakkelijke situatie na alles wat was voorgevallen, voor beide partijen natuurlijk erg vervelend.
Gelukkig voelde het ook als een enorme opluchting nadat ik de auto weg zag rijden en ik mijn geld weer terug had.

Al met al is het uiteindelijke goed afgelopen en ik ben mijn advocaat en zijn inzet erg dankbaar, echt een last van mijn schouders. Uiteraard had ik dit alles graag anders gezien, maar probeer het nu maar te zien als een 'dure les'.

Na afloop ben ik direct op zoek gegaan naar een volgende bimmer. Ditmaal geen 5 serie (ben ik nog wel welkom hier?), maar een 318 e91. Ja, iets minder spannend en jammergenoeg geen 6 pitter. Maar wellicht een iets veiligere keuze. Fantastische wagen, fijne uitvoering en zeer degelijk. Ik ben er erg blij mee.
De volgende wordt misschien wel weer een 5, maar dan een jongere en het liefst meteen een M5 natuurlijk :)

Nogmaals dank voor alle input. Het forum heeft mij zeer geholpen en hopelijk hebben anderen ook nog wat aan dit topic.

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Mikkie » 15 apr 2016, 15:46

Poeh, daar heb je heel veel mazzel gehad! Ze hebben het dus toch warm gekregen, want normaal gesproken vang je bot bij een particulier.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Vintiem » 16 apr 2016, 06:41

Slimme actie. Niet geschoten is altijd mis. Had dit niet verwacht maar mooi resultaat voor je.
Hoop dat je veel plezier hebt met je e91!

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Patrickk » 16 apr 2016, 12:20

Mooi dat het zo opgelost is, had het niet verwacht.
Nu wachten dat het volgende slachtoffer zich meld......
Misschien even het kenteken vermelden?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door DennieV » 17 apr 2016, 09:23

Goed opgelost :duim:
Is mij wel duidelijk dat de verkoper je gewoon genaaid heeft (storingen vlug wissen) en nu inzag dat ie de verkeerde voor zich had.
Bekend maken welke auto uit welke regio zou idd niet verkeerd zijn,maar ik kan me indenken dat het zo wel goed is voor je.
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Bart70 » 27 apr 2016, 13:56

Goed te lezen ! Behalve dan dat je geen 5'er meer hebt :devil:

Gebruikersavatar
ruttiebar
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 dec 2011, 14:16
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door ruttiebar » 28 apr 2016, 14:46

Allen bedankt voor jullie leuke reacties.

Goed punt om het kenteken even te vermelden, bij dezen; 58-NN-DZ
Zie overigens op de iKenteken app dat de auto een week of twee geleden opnieuw is overgeschreven. Ik hoop maar dat het geen nieuwe onwetende verkoper betreft. Mocht dat nou wel het geval zijn, laat hem of haar dan alsjeblieft dit fijne forum opzoeken!

Groeten!

Gebruikersavatar
Siemi
Berichten: 1824
Lid geworden op: 21 aug 2007, 12:49
Locatie: Kleve

Re: Kostbare automaatrevisie, direct na aanschaf. Wat te doe

Bericht door Siemi » 06 mei 2016, 13:21

BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”