Interessante discussie : beste banden voor of achter ?
Ik heb nog geen objectieve argumenten gelezen : reproduceerbare testgegevens ontbreken.
Ik noteer toch even een mooie argumentatie van Hennie :
"Zelf denk ik voor omdat
1: Op een zeer nat wegdek de voorbanden het meeste water hebben weggehaald voordat de achterband over hetzelfde wegdek rijdt.
2: Tijdens het remmen de voorbanden veel meer belast worden dan de achterbanden".
Ikzelf monteer de beste banden steeds vooraan.
Wij spreken duidelijk over dezelfde bandenmaat voor en achter met een deugdelijk profiel van minstens vier mm of zo.
Bij droog weer is er m.i. geen meetbaar onderscheid, zelfs bij een meer ingesleten loopvlak.
Bij nat weer zijn het ook hier vooral de voorwielen die de grootste remkracht opbrengen.
Daar speelt je profiel een grote rol.
De voorbanden moeten het grootste volume water verplaatsen.
Onderstuur bij aquaplaning maakt van de bestuurder een instant passagier.
Overstuur is natuurlijk niet comfortabel maar je kan nog tegensturen als het wat meezit.
Je achterbanden moeten minder water verwerken dan de voorbanden, die het spoor reeds hebben geledigd.
Het stuurgevoel is met nieuwe banden vooraan onvergelijkbaar beter ( is geen veiligheidsargument ).
De nauwelijks meetbare schuine slijtage van een half versleten band stoort vooraan aanzienlijk meer.
Er is dan meer tramlining voelbaar in het stuur.
Die tramlining is trouwens ook vaker voelbaar bij MISCHBEREIFUNG
( Dat ken ik maar al te goed van mijn Z4 E86 : vooraan 225 achteraan 255.
Deze auto moest boven 200 Km/h continu bijgestuurd worden met een synthetisch aanvoelend elektrisch bekrachtigd stuur. Heb hem vorige week overigens verkocht ).
Jullie doen zelf wat je wilt met de banden die je zelf koopt. En plaats die dan maar waar je wilt.
Ik geef zelf de voorkeur aan Pirelli Cinturato P7 ( Ref. AutoBild van deze week 25-03-2016) in vierkante setting en bewust niet de breedste : 225-50-17 ( beter comfort met onvergelijkbare rechtuitstabiliteit ) en dat voor 325 PK met 650 Nm.
Is wel een heel snelle auto, maar absoluut geen sportwagen.
Ik vervang een band bij 4 mm profiel, dat lijkt mij het belangrijkste.
Ik wacht nog altijd op een representatief uitgevoerde proef in een serieus tijdschrift om dit allemaal precies uit te testen met bewijskrachtige cijfers.
Dan zal ik zo nodig mijn visie aanpassen.
Prettige Paasmaandag.